Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Nee je kan niet de standaard waarde van de breakdown spanning van lucht nemen. De spanning is veel minder dan een MV. Een burst is bv 200KV en zorgt voor een vonk van ongeveer 20cm. Nu valt er de spanning weg en is er nog een geïoniseerd pad in de lucht waardoor stroom kan gaan lopen bij de volgende burst. Zo groeit de vonk steeds groter totdat het geïoniseerd pad wegvaltStoney3K schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 18:12:
[...]
Yipes, een meter lange vonk, je weet toch wel dat je dan de Megavolt aan uitgangsspanning aantikt?
High Powered Madness
de vonken zijn helaas niet goed zichtbaar vanwegen het tegenlicht en de camera limiteert het geluid. Gehoorsbescherming is een must bij zo'n coil.
Hier is nog een foto van de opgeblazen isoplus IGBT.
We hebben ondertussen de IGBT's vervangen met een nieuw setje isoplus IGBT's voor een demo op school. De grote CM-300 IGBT's ga ik wel nog meer verder maar dan als hobby en niet als profielwerkstuk.
Voor de grote H-brug moet ik alleen nog aan koper voor de aansluitingen en aan koelblokken zien te komen
High Powered Madness
Verwijderd
Dat vaag "we zitten op 250V op de caps'' is zo hard als ik kon geschreeuwd. Dus ja er komt een enorme herrie van af.Niekk schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 19:10:
Gehoor bescherming ?! Komt er zo'n herrie van zo'n ding af dan ?
Morgen maar eens verder met aluminium voor de nieuwe H-brug te snijden.
High Powered Madness
Heb hier geen geluid op de PC, dus had niet door dat je filmpje geluid haddalus schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 21:41:
[...]
Dat vaag "we zitten op 250V op de caps'' is zo hard als ik kon geschreeuwd. Dus ja er komt een enorme herrie van af.
Morgen maar eens verder met aluminium voor de nieuwe H-brug te snijden.
Hoeveel kosten die IGBT's nou per stuk ? want toen ik er naar keek (voor Coilgun) betaalde ik voor 3 stuks al snel 1300 euro ...
High Powered Madness
Verwijderd
Ik heb alleen 1 vraag.
Mijn Trafo zit nu direct op het lichtnet aangesloten.
Is er een grote kans dat er iets fout gaat als ik er geen filter tussen zet?
Zoja waar kan ik een filter kopen?
mvg
High Powered Madness
Verwijderd
waar zou ik een lichtnetfilter kunnen kopen voor beveiliging van me lichtnet want ik heb een beetje zitten googelen maar kwam niet ver. hij doet het trouwens wel goed
komen ongeveer 10 a 15 cm vonken vanaf op 210 watt
Verwijderd
Is een koperen buis van 1 meter de grond in geslagen een goede RF ground voor mn coil?
mvg zomg
Een kleine coil kan gewoon op de huisaarde worden aangesloten. Alleen in uitzonderlijke gevallen kan dit wel verkeerd gaan. Officieel gezien heb je 4 meter buis in de grond nodig voor een aarde dit kan ook 4*1M zijn. Maar voor een kleine coil te testen zal 1 meter ook wel voldoende zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 11:33:
Nog even een vraagje.
Is een koperen buis van 1 meter de grond in geslagen een goede RF ground voor mn coil?
mvg zomg
High Powered Madness
Verwijderd
Ik las namenlijk ergens dat als je hem op de aarde van je lichtnet aansloot dat je dan je stoppenkast enzo kon laten doorbranden?
Dan ga ik straks even 2 meter koperen buis mn tuin in slaan ^^.
mvg zomg
Verwijderd
Stroom spelen met harnas aan:
http://www.nox-obscura.nl/downloads/tesla.flv
Howto's op YouTube
http://www.youtube.com/watch?v=oZLdguAzbwg
http://www.youtube.com/watch?v=iWscn8PrbjE
Aangezien deze heren uit Amerika komen, ben ik bang dat alleen al het overvliegen van hun materiaal mijn budget ver te boven gaat. Daarom ben ik op zoek naar geeks die vergelijkbaar spul in elkaar hebben gezet óf naar mensen die zin hebben om op onze kosten te gaan MacGyveren, mits we ze in oktober op Nox Obscura mogen verwelkomen.
Geintereseerden kunnen reageren via dit topic, of stuur ff een mailtje naar frank@vana-events.nl.
Bedankt alvast!
(Disclaimer: Lieve mod, sorry als dit bericht verkeerd staat. Helaas was er nog geen topic over Tesla Coils, maar mocht er toch een beter thuis voor dit topic zijn, verplaats em gerust

*edit* Link naar website weggehaald n.a.v. lezen spamregels Tweakers, scuzie! *
*edit* Er is dus wél een TeslaTopic... Ik had Tweakers onderschat.
Ohja voor diegenen die het eindresultaat (beoordeeld met een 10+) hebben gemist van de coil heb ik nog paar mooie pics
En nog een filmpje
[ Voor 13% gewijzigd door dalus op 08-04-2009 19:48 ]
High Powered Madness
Aja, The Singin Teslacoils! (http://www.arcattack.com/) Wat een showVerwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 18:15:
Howto's op YouTube
http://www.youtube.com/watch?v=oZLdguAzbwg
http://www.youtube.com/watch?v=iWscn8PrbjE
Aangezien deze heren uit Amerika komen, ben ik bang dat alleen al het overvliegen van hun materiaal mijn budget ver te boven gaat. Daarom ben ik op zoek naar geeks die vergelijkbaar spul in elkaar hebben gezet óf naar mensen die zin hebben om op onze kosten te gaan MacGyveren, mits we ze in oktober op Nox Obscura mogen verwelkomen.
Ze waren halfjaar terug in Enschede op het Gogbot festival, heb met open mond zitten staren
Hallo Frank,Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 18:15:
Voor ons Steampunk evenement Nox Obscura (Nijmegen) zijn we al druk op zoek voor gave acts en freakshows. Nu kwamen we vanmiddag langs een filmpje van een stel Amerikaanse Geeks die een eigen Tesla Coil hadden gebouwd, die ze op festivals met een hoop show presenteren. Check anders ff de volgende filmpjes:
Ik ben inmiddels wel bekend met Vana Events (Castlefest), ik kan geen Tesla Coil leveren, wel ben ik een Laser harp aan het bouwen en kan aan nog meer lasers en lichtspul komen.
Mijn mail-adres staat in mijn profiel en ik ben ook bereikbaar per DM.
Verwijderd
Ik heb je zojuist een mail gestuurd, ik ben benieuwd naar je reactie
High Powered Madness
Soms worden de ontladingen ''vaag'', streperig, wazig. Waar heeft dat mee te maken, met de camera of met iets anders?
Edit: ArcAttack is serieus vet. Wat die gasten allemaal niet kunnen met wat draadjes en stroom. Amazing stuff!
[ Voor 14% gewijzigd door Jejking op 14-04-2009 12:50 ]
Wat dacht je van ontladingen van hoge spanningen op een paar meter van een camera die op een spanning van enkele Volts werkt? Zoiets is funest voor je auto-focusJejking schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 12:45:
[...]
Soms worden de ontladingen ''vaag'', streperig, wazig. Waar heeft dat mee te maken, met de camera of met iets anders?

Overigens ook een bekend probleem met alle lichteffecten filmen, een camera kan niet focussen als er een sterke lichtbron (of dat nou een boogontlading, halogeenlamp of whatever) recht in schijnt. Filmen met de AF uit geeft dan betere resultaten.
Heren,
na het zien van eerdere filmpjes en nu deze, vraag ik me iets af. Een 'normale' speaker produceert geluid door de conus snel te laten trillen en zo lucht in beweging te zetten, wat wij als geluid ervaren.
Als een tesla coil 'afgaat' maakt hij ook geluid - hoe zet die coil de lucht in beweging? En hoe komt het dat mensen zoals in mijn linkje hierboven, een tesla speaker kunnen maken? Ik begrijp het gedeelte over lucht ioniseren, en dat je lucht moet laten trillen om geluid te krijgen, maar daarna is men mij kwijt.
Enlighten me
Verwijderd
Verdorie, waarom lees ik dit 5 minuten voordat de show is afgelopen...Stoney3K schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 10:28:
Voor de Tesla-coil freaks: Komende zaterdag staat Arc Attack in Heerlen op Cultura Nova, zondag staan ze in Eindhoven op Dynamo Outdoor.
High Powered Madness
Verwijderd
Stoney3K schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:03:
Gelukkig hebben we de foto's nog
[hoop foto's]
Verwijderd
Mooie foto's trouwens.
Dat kan goed, de beton-tegels werden in Eindhoven als aarde gebruikt. En sinds zijn pak niet altijd 100% contact met de grond maakt, kan er af en toe wel een vonk van zijn voeten naar de vonk overspringen, of tussen delen van het pak. Niks gevaarlijks aan, het ziet er wel impressive uit.Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 21:46:
[...]
zijn dat nou vonken die over zijn broek lopen in de voorlaatste foto? Mooi werk in zo'n metalen pak, maar lijkt me nog steeds doodeng
Overigens waren ze op foto 8 aan het sleutelen omdat midden in de show één van de coils ermee ophield, het plastic gaf de geest en de primary maakte kortsluiting met de 'grote' spoel. Leuk lichtspektakel, en daarna was het puzzelen geblazen totdat de boel het weer deed.
Foto's van Heerlen ben ik nog even aan het verwerken, die volgen morgen.

2 oktober ook te zien op de TU/eXperience
[ Voor 5% gewijzigd door dalus op 13-09-2011 08:27 ]
High Powered Madness
Nooit C&C Red Alert gespeeld? Teslacoils, bliksemschichten maken die potentieel krachtig genoeg zijn om een mens te frituren?