Toon posts:

Het Grote Teslacoil Topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 20.746 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03 13:10

dalus

Firing Sparks

Topicstarter

Teslacoils zijn gevaarlijk, niet alleen het secondaire circuit maar ook het primaire circuit staan onder levensgevaarlijke grote spanning. Ik (Dalus) noch tweakers.net kan verantwoordelijk worden gehouden voor enige schade in welke vorm dan ook. Denk na voordat je iets doet. Niet alles wat hier staat en is gepost is per definitie correct. Zie dit stukje over veiligheid.

Momenteel ben ik bezig met mijn profielwerkstuk, nu lijkt me het leuk om een worklog met jullie te delen en een plaats te bieden om ervaringen te delen. En natuurlijk ook wel eens een keertje om hulp te vragen.

Dit 8)

Een teslacoil is een soort transformator met een luchtkern. Bij deze transformator vormt de secondaire spoel samen met de primaire spoel een resonantiekring. Hierdoor kun je er een enorm hoog voltage mee opwekken. Er zijn verschillende manieren om energie in de primaire spoel te 'dumpen'. Dit ga ik niet zelf uitleggen dus hier maar wat linkjes.
-De SGTC
-De VTTC
-De SSTC
-De DRSSTC

Een manier om energie in de primaire spoel te dumpen
Bij een klassieke teslacoil is dit een hoogspanningstrafo die een condensator oplaad, deze lading word vervolgens in de primaire spoel gedumpt door een vonkbrug. Zie hierboven voor de andere manieren.

Een primaire spoel om samen met de secondaire spoel een trafo te vormen
Meestal word hier een koperen pijp voor gebruikt omdat bij hoogfrequentie het skin-effect optreed waardoor de meeste stroom aan het oppervlakte loopt. Hierdoor heeft een solide draad geen toegevoegde waarde.

Een secondaire spoel
Meestal rond de 1400 windingen heel dun koper draad, de grote is afhankelijk van het vermogen. Anders kan de spoel op zichzelf inslaan.

De topload
De topload is een torus of een bol bovenop de secondaire spoel. In de topload hoopt de energie op en ontstaat een enkele vonk naar de aarde i.p.v. meerdere vonken waardoor de vonklengte kleiner is. Meestal wordt een torus gebouwd van aluminium ventilatie buis

Ik wil er ook een
Dat kan, zie deze site voor meer info hoe je er een moet bouwen.

Inleiding
Ik heb besloten om een DRSSTC te bouwen samen met een klasgenoot. Waarom? Omdat het een hele uitdaging is. En omdat een DRSSTC heel efficiënt kan zijn omdat je geen energie verloren gaat in een vonk gat.

De onderzoeksvragen.
-Waarom vertakken de vonken.
-Wanneer is een DRSSTC het meest efficiëntst (verbruik ten opzichte van de vonk lengte).

Wat gaan we bouwen
We gaan een DRSSTC bouwen met een secondaire spoel van 1 meter hoog bij 20 centimeter breed. Voor de driver gaan we Steve Ward zijn schakeling gebruiken. Deze schakeling gaan we tevens nog aanpassen omdat wij betere beveiligingen willen. Als ik tijd heb teken ik de schema's wel een keertje uit.

Zelf ben ik al een tijdje bezig geweest met teslacoils dus ik heb wel een paar leuke filmpjes

Ondertussen ben ik ook bezig met het bouwen van een kleine audio modulated teslacoil, deze word ongeveer 20 cm hoog.

Updates van mijn Audio coil.
dalus in "Het Grote Teslacoil Topic" De Halfbridge is af.

Updates van mijn PWS
dalus in "Het Grote Teslacoil Topic" MMC is klaar.
dalus in "Het Grote Teslacoil Topic" H-brug is bijna af.
dalus in "Het Grote Teslacoil Topic" Voetje is klaar.

Updates van Monnicks zijn PWS
monnick in "Het Grote Teslacoil Topic" Spoel is gewikkeld.
monnick in "Het Grote Teslacoil Topic" Wat algemene pics.
monnick in "Het Grote Teslacoil Topic" Klaar!

http://roy.piepers.googlepages.com/stedelijk.jpg

http://roy.piepers.googlepages.com/tue-logo.jpg

http://roy.piepers.googlepages.com/movares.jpg

http://roy.piepers.googlepages.com/bg_site.gif

scopeboy
Steve Ward
TheDatastream
Jimmy
Extreme Electronics
TeslaDownUnder
JavaTC

[Voor 19% gewijzigd door dalus op 20-04-2008 19:30]

High Powered Madness

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:56

Bergen

Spellingscontroleur

Deze is meesterlijk. :) http://www.youtube.com/watch?v=FY-AS13fl30
Deze ook wel http://www.youtube.com/watch?v=Zi4kXgDBFhw

[Voor 30% gewijzigd door Bergen op 10-11-2007 23:09]

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Cool man!

Ben zelf ook met een Tesla Coil bezig als PWS. Lijkt me erg leuk (en handig) om hier mijn ervaringen onder het bouwproces te posten. Hopelijk ook nog wat leren van jouw setup.
Zeer nette TS trouwens, voorheen las ik altijd een beetje het Coilgun topic maar ik vind dat de Tesla Coil wel z'n eigen topic verdient. :)

Ben nu al een weekje niet bezig geweest met bouwen (ivm. toetsweek) maar we hebben nog niet echt een opstelling. We zijn nog bezig met het regelen van materialen (vooral de secundaire spoel).
We hebben een bobine 25kV als voeding en als condensator gebruiken we een plaatcondensator 0.00437 uF (niet 100% van dit getal).
Als primaire spoel willen we 5m 12mm roodkoper buis (hol) van de gamma gebruiken. De secundaire spoel moet zo'n 50 cm hoog worden met een diameter van 10 cm, alleen nog een bedrijf gaan vinden dat onze spoel kan wikkelen en lakken. :/

* monnick bookmarkt :)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-03 08:07

mux

99% efficient!

Kun je een schema van je H-brug posten? Ben wel benieuwd of je daar iets speciaals hebt gedaan...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-03 09:53
Erg mooi man!

Lijkt me ook leuk, maar waar ik nu werk, werk ik met componenten die al niet blij worden van statische elektriciteit.... :N

U vraagt, wij antwoorden.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
@Bergen
Het is niet echt de bedoeling om gewoon wat filmpjes te posten maar in de categorie groot groter grootst

@Monnick
Een bobine geeft een hoog frequente wisselspanning, dus als je er een condensator mee wilt opladen moet je een gelijkrichter gebruiken. Een tip is een flyback trafo te gebruiken uit een tv die hebben meestal een hoogspanningsdiode ingegoten.
Voor het vermogen vermogen dat een bobine/flyback kan leveren heb je niet een spoel nodig van 0.5 meter hoog. Ik zelf heb eens een teslacoil met een flyback gebouwd en die was 20 cm hoog. De condensatoren kun je het beste zelf kopen want zelfgemaakte plaatcondensatoren hebben aardige verliezen op hoge frequentie. Het goedkoopste is een mmc zoals deze
De spoelen wikkel je meestal zelf met de hand is het beste, of je kunt een draaibank maken. Coaten kun je ook zelf .

@ssj3gohan
Momenteel heb ik geen schema's van de h-brug, Maar het plan is om eerst een kleine h-brug te bouwen om op laag vermogen te kunnen testen en daarna een grotere h-brug te bouwen met een aantal overspanningsbeveiligingen d.m.v. transiënt voltage supressors. Ook hebben we de mogelijkheid om 2 h-bruggen te gebruiken dit kun je doen door 2 mmc's te maken en vervolgens deze twee circuits op de primaire spoel aan te sluiten.

primaire spoel1 - H-brug 1 - MMC1 - primaire spoel1
primaire spoel1 - H-brug 2 - MMC2 - primaire spoel1

Als ik tijd heb teken ik de schema's wel eens.

@ MeMory
Dat maakt het nu juist leuk ;) , ik test ze hier op mijn slaapkamer 8)7

En het is weer tijd voor een update.

De MMC is nu bijna af, Het frame van mdf wordt nog vervangen door plexiglas. De caps zijn 0.15qf @ 2KV per stuk reken maar zelf uit hoeveel energie dat is >:) Het leuke aan deze MMC is dat hij volledig modulaire is.

http://roy.piepers.googlepages.com/th_DRSSTC-MMC.jpg

High Powered Madness

• mux

mux

99% efficient!

Geweldig, ik zie uit naar schema's/foto's! Maareh, 0.15 qF? Waar zit dat in de SI-machten van tien? ;)

Zal wel 0.15 mF zijn, dus 150 microfarad. Goh, dat is niet weinig energie..... 9 jouletjes. Ik zou er maar heel hard vanaf blijven met je tengels! Gebruik je overal aluminium voor non-ferromagnetische verbindingen?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:49

SA007

Moderator Tweaking
9 Joule? echt niet, op 2KV levert dat volgens mijn berekening 300 Joule per condensator...

dat bij 30 condensators zou dan 9 kJoule zijn, en niet 9Joule, volgens mij zit je een 103 ernaast...

* SA007 wil ook al een tijdje een tesla coil maken (een SSTC) maar ouders vinden het niet goed, dus dat wordt pas als ik een eigen huis heb :P

Klok is stuk :(

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Als het mogelijk is gebruiken we inderdaad aluminium of koper.

Het is 0.15 micro farad per cap dus kom ik uit op ((0.15/1000000)*2000^2)=0.3 joule per cap in totaal 9 joule. ja sorry voor de notatie is een beetje een gewoonte.

[Voor 19% gewijzigd door dalus op 11-11-2007 16:30]

High Powered Madness

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat kun je met zo'n apparaat eigenlijk? In Red Alert had het imo een doeltreffende toepassing. :9

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:40

mace

Sapere Aude

Ik vraag me eigenlijk wel af wat dat allemaal gaat kosten en wie het gaat betalen als ik zo onbeleefd mag zijn. :>

Anyway, ik vind het echt een tof project! En chapeau dat je dit als 17-jarige allemaal ff al weet en fixt!

Als ik in de krant lees dat er een transformatorhuisje gestolen is dan weet ik wie de schuldige is >:)

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 19:52

VisionMaster

Security!

MaCe1337 schreef op zondag 11 november 2007 @ 14:50:
Ik vraag me eigenlijk wel af wat dat allemaal gaat kosten en wie het gaat betalen als ik zo onbeleefd mag zijn. :>

Anyway, ik vind het echt een tof project! En chapeau dat je dit als 17-jarige allemaal ff al weet en fixt!

Als ik in de krant lees dat er een transformatorhuisje gestolen is dan weet ik wie de schuldige is >:)
Of als we lezen dat er een EMP pulse door de buurt is gegaan, dan weten we ook gelijk via het regionale/landelijke nieuws waar je ongeveer geografisch zit ;)

Suc6 _/-\o_ Mocht je nog wat informatie nodig hebben over Maxwell theorieen, dan kan ik je wellicht in contact brengen met een hoogleraar die hier wat meer over kan vertellen. Misschien grappig als je een interview moet doen ofzo voor je project. (disclaimer: Geen idee hoe het die nieuwe les dingen werken)

[Voor 20% gewijzigd door VisionMaster op 11-11-2007 15:03]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat ik me nou al een tijdje afvraag, werkt zo'n ding ook als je hem klein maakt? Laten we zeggen centimetertje of 10 hoog? Dit niet om lange vonken te trekken maar als speaker (waar je niet per se lange vonken voor nodig hebt).

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 08:05

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ja dat werkt, 10 cm weet ik niet, maar afgelopen vrijdag heb ik er 1 gezien die een centimeter of 20 hoog was en als speaker werd gebruikt, apart geluid trouwens. maar wel ontzettend leuk.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

12x360Wp = 4320 Wp @ Growatt 4200TL-XL. Zuid met helling 13° op plat dak.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
@Digitizers
Teslacoils bouw je meestal voor de fun, soms worden ze ook gebruikt in experimenten waar je absurd hoge spanningen voor nodig hebt. Btw Red Alert

@MaCe1337
Ons budget is rond de 470 euro.
School 270 Euro
Mijn klasgenoot en ik samen 200 Euro
En misschien wat sponsoring van de Tu/e (test ruimte en onderdelen)

@VisionMaster
We hebben al een begeleider bij de TU/e maar bedankt voor het aanbod

@lemming_nl
Als je de aansturing goed werkend krijgt op zo'n hoge frequentie dan kan het. Dit is mijn crappy versie als plasma speaker (20 cm hoog Fres 1.4 Mhz)

@Atlex
Ik ken die gast van een ander forum 4hv.org maar dat is gewoon SICK

[Voor 12% gewijzigd door dalus op 11-11-2007 17:58]

High Powered Madness

• lemming_nl
  • Niet online
Even een hersenspinseltje: een teslacoil genereert de hoge spanning dmv oscillatie. Als het gaat om muziek maken, kan je dan niet 'gewoon' (moeilijk ivm hoge spanningen) een transformator bouwen als je deze op zo'n 200khz aanstuurt als eindtrap van een klasse D versterker. Je kan geen lange vonken maken maar 10kV moet toch wel lukken denk ik waarmee je al redelijk wat geluid moet krijgen. Zou dat kunnen werken?

Wat bepaald het volume van een overslaande vonk? De stroom?

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-02 20:36

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Blijkbaar is het wel goed mogelijk om muziek tre maken met een teslacoil:

http://www.youtube.com/watch?v=BiUlqecQKUo
http://www.youtube.com/watch?v=3ff_AXVlo9U

Echt vet gedaan. :)

[Voor 13% gewijzigd door flux_w42 op 11-11-2007 17:45]

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
lemming_nl schreef op zondag 11 november 2007 @ 17:35:
Even een hersenspinseltje: een teslacoil genereert de hoge spanning dmv oscillatie. Als het gaat om muziek maken, kan je dan niet 'gewoon' (moeilijk ivm hoge spanningen) een transformator bouwen als je deze op zo'n 200khz aanstuurt als eindtrap van een klasse D versterker. Je kan geen lange vonken maken maar 10kV moet toch wel lukken denk ik waarmee je al redelijk wat geluid moet krijgen. Zou dat kunnen werken?

Wat bepaald het volume van een overslaande vonk? De stroom?
Zoiets als dit, is best makkelijk te doen hier is het schema

Zelf ga ik ook een keer een driver maken die als een klasse D versterker werkt. Maar het probleem bij een teslacoil is dat hij @ Fres moet blijven anders lopen de stroomsterktes uit de hand. Dit is wel simpel op te lossen door de oscillator zoals in een klasse D versterker te vervangen met een terugkoppeling dmv van een antenne, ct. Als ik de parts binnen heb ga ik dit wel een keertje proberen.

Het Volume wordt door de stroomsterkte en de puls breedte bepaald, FM modulatie werkt het beste. Kijk wel uit want ik kon mezelf ontvangen op de radio toen mijn kleine audio coil aanstond (dat was AM modulatie)

High Powered Madness

• lemming_nl
  • Niet online
dalus schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:21:
[...]

Zoiets als dit, is best makkelijk te doen hier is het schema

Zelf ga ik ook een keer een driver maken die als een klasse D versterker werkt. Maar het probleem bij een teslacoil is dat hij @ Fres moet blijven anders lopen de stroomsterktes uit de hand. Dit is wel simpel op te lossen door de oscillator zoals in een klasse D versterker te vervangen met een terugkoppeling dmv van een antenne, ct. Als ik de parts binnen heb ga ik dit wel een keertje proberen.

Het Volume wordt door de stroomsterkte en de puls breedte bepaald, FM modulatie werkt het beste. Kijk wel uit want ik kon mezelf ontvangen op de radio toen mijn kleine audio coil aanstond (dat was AM modulatie)
Wat ik uit je link opmaak wil je dat hij in resonantie schakelt omdat je dan minder vermogen dissipeert. Het lijkt me hierbij echter vervelend om goede audio kwaliteit te krijgen omdat je dan constant moet compenseren voor de veranderende frequentie en je geheel getuned moet zijn. Makkelijker lijkt het mij om gewoon te schakelen wanneer je wilt. Dit kan misschien extra dissipatie geven maar met een snelle mosfet moet dat toch wel meevallen?

Ik blijf editen :X

[Voor 44% gewijzigd door lemming_nl op 11-11-2007 19:09]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Houdt er wel rekening mee dat de resonantie ver buiten het hoorbare spectrum zit, ik zie geen reden waarom je geen veranderende resonantiefrequentie kan hebben in combinatie met audiomodulatie?

Wat heeft het veranderen van de modulatiefrequentie dan met de geluidskwaliteit te maken? Volgens mij weinig.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
@ lemming_nl
Het schema in mijn link is gebaseerd op een pll oscillator en schakelt dus op een vaste frequentie. Op een lage frequentie en laag vermogen zijn deze verliezen nog te overzien. Maar als je dit gaat doen met een SSTC krijgen je mosfet's het ongeveer 8 keer zwaarder stroomsterkte te verduren ( gemeten).

@SA007 klopt er zijn dure klasse D versterkers waarvan de draag golf meer dan 40% varieerd je moet alleen een snelle comparator hebben anders schakel je nog niet op Fres.

High Powered Madness

• lemming_nl
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 11 november 2007 @ 19:21:
Houdt er wel rekening mee dat de resonantie ver buiten het hoorbare spectrum zit, ik zie geen reden waarom je geen veranderende resonantiefrequentie kan hebben in combinatie met audiomodulatie?

Wat heeft het veranderen van de modulatiefrequentie dan met de geluidskwaliteit te maken? Volgens mij weinig.
Ik had even het idee dat je de pulsbreedte dan aan moest passen maar dat is helemaal niet nodig, dom. Ik ga me eens even goed inlezen.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 20:12
Ik ben er zelf al een tijdje niet meer mee bezig ( het ding neemt mijn halve werkbank in, geen plaats meer voor andere projecten ) maar ik kon het toch niet laten er hier eventjes een foto van neer te plakken ;)

Voeding is een halve golf spannings verdubbelde magnetron trafo, de slingerende buis een GU81 en de condensator is iets van 20nF zo uit mijn blote hoofd.

http://members.home.nl/guidomennen/coil/overzicht.JPG

http://members.home.nl/guidomennen/coil/KIF_0935-1.jpg

Repareren doe je zo.

• mux

mux

99% efficient!

Ik ga echt een keer bij jou langskomen ;)

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Sine schreef op maandag 12 november 2007 @ 00:59:
Ik ben er zelf al een tijdje niet meer mee bezig ( het ding neemt mijn halve werkbank in, geen plaats meer voor andere projecten ) maar ik kon het toch niet laten er hier eventjes een foto van neer te plakken ;)

Voeding is een halve golf spannings verdubbelde magnetron trafo, de slingerende buis een GU81 en de condensator is iets van 20nF zo uit mijn blote hoofd.

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat is inderdaad wel een leuke VTTC, zo zit je er wel warmpjes bij :P Waarom bouw je er geen kast omheen. Ik ga in het weekend waarschijnlijk mijn H-brugje voor op laag vermogente testen af maken. Ook ga ik dit weekend de onderdelen bestellen voor de aansturings electronica.

High Powered Madness

• monnick
  • Niet online
dalus schreef op zondag 11 november 2007 @ 12:47:
@Bergen
Het is niet echt de bedoeling om gewoon wat filmpjes te posten maar in de categorie groot groter grootst

@Monnick
Een bobine geeft een hoog frequente wisselspanning, dus als je er een condensator mee wilt opladen moet je een gelijkrichter gebruiken. Een tip is een flyback trafo te gebruiken uit een tv die hebben meestal een hoogspanningsdiode ingegoten.
Voor het vermogen vermogen dat een bobine/flyback kan leveren heb je niet een spoel nodig van 0.5 meter hoog. Ik zelf heb eens een teslacoil met een flyback gebouwd en die was 20 cm hoog. De condensatoren kun je het beste zelf kopen want zelfgemaakte plaatcondensatoren hebben aardige verliezen op hoge frequentie. Het goedkoopste is een mmc zoals deze
De spoelen wikkel je meestal zelf met de hand is het beste, of je kunt een draaibank maken. Coaten kun je ook zelf .
Om een condensator op te laden heb je toch juist wisselspanning nodig? :?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nee hoor, dan ben je 'm continue aan opladen en leeghalen op maat met de frequentie.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Jip AC werkt alleen bij coils die met 50Hz worden gevoed of een extreem kleine tank cap hebben, dit komt omdat het vonk gat vuurt voordat de top van de sinus (voedingsspanning) is bereikt.

High Powered Madness

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:10

tim427

Turbulence!

Toen ik dit gisteren las, ging ik meteen kijken op youtube: ech geweldig!

En je raad het niet: de volgende dag (vandaag dus), gingen we een nieuw hoofdstuk in met natuurkunde. Dit hoofdstuk werd meteen ingeleid met een aantal proefjes :D .
Ook dit ding!

Alleen was het iets anders in elkaar gezet: een motortje drijft een soort band aan. Die maakt wrijving boven in de koepel (zeg maar :P ) waardoor er statische elektriciteit werd gecreerd....

Vonken en een op lichtende TL-buis ;)

• monnick
  • Niet online
tim427 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:58:

En je raad het niet: de volgende dag (vandaag dus), gingen we een nieuw hoofdstuk in met natuurkunde. Dit hoofdstuk werd meteen ingeleid met een aantal proefjes :D .
Ook dit ding!

Alleen was het iets anders in elkaar gezet: een motortje drijft een soort band aan. Die maakt wrijving boven in de koepel (zeg maar :P ) waardoor er statische elektriciteit werd gecreerd....

Van de Graaff generator neem ik aan?

Wikipedia

• timmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-10-2018

Ook dit ding!

die proef kan iedere brugklasser dromen...

• mace

mace

Sapere Aude

Ook dit ding!

Een VdG generator heeft echt niks van doen met een tesla coil.
Tenminste: het wekt allebei een potentiaalverschil op van een paar KV maar een teslacoil is gewoon veel stoerder.

[Voor 7% gewijzigd door mace op 18-11-2007 10:21]

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Tijd voor een mini update.

Ik heb de laatste tijd weinig tijd gehad om verder te bouwen (druk met school ). Maar in de tussentijd heb ik wel wat leuke koelblokken gehaald voor de igbt's. Dit is de H-brug die we gaan gebruiken om op laag vermogen te testen (maximaal 1.5KW). Heb maar voor de vergelijking mijn kleine H-brug van mijn mini SSTC er naast gelegd. Later worden er waarschijnlijk 2 veel zwaardere H-bruggen gebruikt voor de uiteindelijke DRSSTC. Het pws hoeft gelukkig pas volgend jaar rond deze tijd af te zijn.

http://roy.piepers.googlepages.com/th_HbridgeComp.JPG

High Powered Madness

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-02 11:58
Heb er ook zo een: http://www.youtube.com/wa...5V_9s0Gfw&feature=related

Lijkt me ook wel vet zo'n tesla coil... mss leuk als natuurkunde project ofzo...

*Handtekening*

• lemming_nl
  • Niet online
Ik was net zoals de persoon boven mij wat aan het rondzoeken naar muziek teslacoils en de meeste zijn leuk voor keyboardgeluidjes enzo maar verder niet. Tot ik dit tegen kwam. Dit komt gewoon in de buurt van redelijke audio kwaliteit.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Dat is een class-E teslacoil. Die zijn wel leuk voor HF werk. Ik heb een keer een poging gedaan om er eentje te maken. Maar ze zijn door het ontwerp extreem onstabiel ( als de plasmaloading veranderd verander de Fres en zit je in feite alleen maar op 13Mhz een cap op te laden en te ontladen. Op die frequentie is dat gewoon een hardshort. Kijk maar eens na het schema en uitleg http://users.skynet.be/BillsPage/PLLTesla/PLLTeslaPage.html

BTW wat vinden jullie van de plaatjes in de ts. (behalve groot)

[Voor 7% gewijzigd door dalus op 26-11-2007 15:36]

High Powered Madness

• monnick
  • Niet online
Gisteren de volgende spoel gewikkeld voor onze Tesla Coil:

http://s5.largeimagehost.com/TN/UQsFhet/tn_spoel.jpg

We hebben hem met de hand gewikkeld omdat de draaibank alleen op 55 toeren kon en dat ging te snel voor ons. Gelukkig ging het met de hand ook nog erg snel, we zijn er totaal zo'n 70 min mee bezig geweest. :)
Er zitten 2 'rommelige' gedeelten in de spoel, dit zijn de stukken waar we aan een nieuwe rol koper begonnen, de buitenste laag van zo'n rol zat aan papier geplakt waardoor er een beetje lijm/lak op sommige gedeelten zit.

specs:
wikkelingen: +- 1000
diameter buis: 10 cm
diameter koperdraad: 0.5 mm
benodigd koperdraad: +- 314 m
weerstand: 25 ohm

Nu nog lakken. :P

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Ziet er goed uit, maar ik ben bang dat je bij de gedeeltes waar de draad aan elkaar zit problemen gaat krijgen. Corona vorming die door je pijp en isolatie heen gaat vreten.
Aan mijn eigen teslacoil heb ik de laatste tijd niet echt veel gedaan, druk met school en andere meuk. Volgende week weer pw week dus dat schiet ook niet echt op. Ik ben wel al bezig geweest met draad te zoeken met een diameter van 0.7mm en 1KM lang 8)7 Is niet leuk als je de prijzen van koper ziet.

Specs van onzen spoel.
1000 mm hoog
200 mm breed
1400 windingen
66.512 mH zelfinductie
15.447 Pf capaciteit
157.02 Khz Fres (zonder topload)

High Powered Madness

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:16
Kon 't niet laten om naar aanleiding van topics als deze zelf eens wat ineen te prutsen dat van ver op een tesla lijkt.
Natuurlijk moest 't weer zo goedkoop mogelijk zijn.
Benodigdheden:
- Rolletje van WC-papier
- Wat oud koperdraad (0.40mm voor secundaire, 1mm voor primaire)
- Wijnfles (om leidse fles te maken) (had ik een goede reden om een fles wijn te drinken :P)
- Aluminiumfolie
- ballonnetje
- Kroonsteentje
- Stokoude neontransformator (9kV AC)
- Krokodillenkabeltjes
- 6mm² kabel
- Stukje VOB draad
- Duck Tape
- Wat K'nex om de boel recht te houden ( :P )

Ok.. We gaan aan de slag...
We wikkelen de aluminiumfolie rond de wijnfles (die we natuurlijk eerst leegdrinken en vullen met zoutwater). We stoppen een goede meter 6mm² kabel in de fles. Dit is de condensator.
We wikkelen de 0.40mm draad rond het wc rolletje. Geen idee hoeveel windingen, gewoon winden tot het ding vol zit :P
Daarna maken we een statiefje met K'nex, en bouwen we hierdoor de primairy. Alweer niet letten op het aantal windingen, het zal wel werken.
Met een kroonsteentje en 2 stukjes VOB draad een vonkbrug bouwen.
Bovenop de tesla willen we nog een torroid, dus blazen we een ballonnetje lichtjes op, en wikkelen we het in aluminiumfolie. Dit met enkele kleine stukjes duck tape vast zetten op de secundaire spoel.
Als laatste het boeltje aansluiten, en inschakelen.

Resultaat? Het verbaasde me eerlijk gezegd wel wat. Als ik de torroid naderde met een kabeltje dat met de ground verbonden was, sprong de vonk op zo'n 2cm al over.
Spijtig genoeg was het zo'n mini vonkje waar je moeite voor moet doen om het te zien.
Conclusie: Het concept is voor herhaling vatbaar, maar de volgende keer toch eens het een en ander gaan berekenen, zodat de spark gap niet spectaculairder is dan de eigenlijke output.

Dit was dus zowat de goedkoopste tesla die ik me kan inbeelden :*)

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 16:15

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:10

tim427

Turbulence!

timmo schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:44:
[...]

die proef kan iedere brugklasser dromen...
5 VWO, heet bij ons geen brugklas meer :Y)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-03 16:29

AlexanderB

7800 rpm

edit: spuit 11 :/

[Voor 92% gewijzigd door AlexanderB op 08-12-2007 00:06]

• monnick
  • Niet online
Onze 50 cm hoge spoel is dus gewikkeld zo als jullie een aantal posts terug kunnen lezen. Vanochtend hebben we even gekeken naar wat voor lak we moeten gebruiken om de spoel te lakken. Dit was nog aardig lastig want we konden geen geschikte lak vinden.
Onze begeleider stelde urethaan lak voor, hierover is echter weinig informatie te vinden en ook wordt het voor zover wij kunne zien niet/nauwelijks verkocht. Schellak (van luizen) werd voorgesteld als een vervanger, maar dat leek ons zelf niet zo geschikt.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het lakken van spoelen, zo ja: wat voor lak hebben jullie gebruikt. We hebben overigens ook de lokale elektronica zaak gebeld maar die hadden niks, en ook Conrad had niks wat in de buurt komt. :(

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Lak op epoxy basis is het beste, stootvast en doorslagvast.

High Powered Madness

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-02 16:07
tim427 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 20:39:
[...]

5 VWO, heet bij ons geen brugklas meer :Y)
Het spijt me zeer, maar als ze bij jullie 5VWO'ers proberen te boeien met een Van der Graaff-generator, klopt er iets niet aan je school. Het lijkt me sowieso niet aannemelijk dat je daar nu pas mee begint. VdG-generatoren worden vaak gebruikt als ludieke inleiding (kinderen statisch laden, elkaar schokken geven, haar overeind enz.) bij thema's als lading. Als je nu pas begint met lading is er iets mis, wil ik dan wel weten hoe jullie je examens door gaan komen?

• _-Tijmen-_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-04-2018
Ze bouwen er eentje zelf. (als ik het goed lees)
Ik weet niet wat jij in de brugklas vwo deed (als je vwo deed) maar daar mocht je echt niet zulke dingen bouwen. We waren blij als we een radio mochten bouwen.

• monnick
  • Niet online
Nog wat fotootjes van ons profielwerkstuk:

Ben ik niet....

• monnick
  • Niet online
Gisteren hebben wij onze tesla-coil (als profielwerkstuk) getest. Het beste resultaat tot nu toe is een vonk van 2 cm laten overspringen. Verder wekt onze coil een erg groot elektrisch veld op. Op een meter afstand van het apparaat konden wij met gemak een TL-buis laten branden.
We hebben wat filmpjes en foto's gemaakt. Hier onder dus wat beeldmateriaal:

http://xs123.xs.to/xs123/08033/15-01-08_1218542.jpg.xs.jpg

http://xs123.xs.to/xs123/08033/15-01-08_1152582.jpg.xs.jpg

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=eQKwLwsMAm8]

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=yFGD5Kf6TNE]

Meer video's @ youtube

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Ziet er in ieder geval goed uit, alleen nog een boel werk om af te stellen. Ik denk dat er meer in zit, probeer maar eens een fan op het vonkgat te zetten en een beetje te spelen met het aantal windingen van de primaire spoel.

Zelf ben ik nog wel bezig met mijn pws alleen moet er nog een TU/e prof reageren op een mailtje voordat ik de ondedelen kan bestellen. Ondertussen zit ik niet stil, want ik heb mijn audiomod coil bijna af. Ik kreeg er een beetje genoeg van om zelf een schakeling werkend te proberen krijgen dus deze versie is op basis van een tl494 pll chip.

High Powered Madness

• monnick
  • Niet online
dalus schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:27:
Ziet er in ieder geval goed uit, alleen nog een boel werk om af te stellen. Ik denk dat er meer in zit, probeer maar eens een fan op het vonkgat te zetten en een beetje te spelen met het aantal windingen van de primaire spoel.

Zelf ben ik nog wel bezig met mijn pws alleen moet er nog een TU/e prof reageren op een mailtje voordat ik de ondedelen kan bestellen. Ondertussen zit ik niet stil, want ik heb mijn audiomod coil bijna af. Ik kreeg er een beetje genoeg van om zelf een schakeling werkend te proberen krijgen dus deze versie is op basis van een tl494 pll chip.
Die fan zijn we inderdaad van plan om op de sparkgap te richten. Dat afstellen van het aantal windingen op de primaire spoel hebben we al even vlug geprobeerd maar toen sloeg de stroom meteen over naar de secundaire spoel. Misschien moeten we een strike-rail (bliksemafleider) om onze primaire spoel heen bouwen? We gaan in ieder geval nog uitgebreid verder testen/finetunen. :)

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Nee je moet de prim van de sec gaan isoleren, een strike rail is alleen voor vonken die van bovenaf de prim gaan raken.

High Powered Madness

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Heb nu een mailtje terug, nu moet alleen het schema nog worden gecheckt voordat de onderdelen worden besteld. Straks ook nog een mailtje schoppen richting bouwplastics voor de pijp en daarna eens op zoek na wikkeldraad :+ 1KM is best veel.

High Powered Madness

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 17:34

Stoney3K

Flatsehats!

Nu de Hell March nog :D

Zou het niet mogelijk zijn om de geluidskwaliteit van zoiets drastisch te verbeteren als je alles PWM aanstuurt? Inderdaad, zoals een klasse D versterker, het kan zelfs goed zo zijn dat een klasse D + primaire trafo je al een aardig eind op weg helpt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Stoney3K schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:57:
[...]

Nu de Hell March nog :D

Zou het niet mogelijk zijn om de geluidskwaliteit van zoiets drastisch te verbeteren als je alles PWM aanstuurt? Inderdaad, zoals een klasse D versterker, het kan zelfs goed zo zijn dat een klasse D + primaire trafo je al een aardig eind op weg helpt.
Dat is nu net het zijproject waar ik mee bezig ben maar dan eerst op een kleine coil van 20 cm hoog, daarna ga ik kijken of ik via de pc de grote 1M coil kan aansturen.

High Powered Madness

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dalus schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:30:
[...]

Dat is nu net het zijproject waar ik mee bezig ben maar dan eerst op een kleine coil van 20 cm hoog, daarna ga ik kijken of ik via de pc de grote 1M coil kan aansturen.
Is een PC gebruiken in zo'n geval niet een beetje omslachtig? Als je het analoge gedeelte van een single-slope A/D converter gebruikt (zaagtandgenerator + comparator) dan heb je al een discreet signaal wat in principe geschikt is om klasse D mee te driven. Klasse D betekent immers niet "Digitaal" :)

Vanaf de uitgang van de comparator krijg je dan hoogfrequent AC met pulsbreedtemodulatie, ik heb het vermoeden dat dat prima in een transformator past, ik weet alleen niet in hoeverre de fase dan behouden blijft (en hoeveel er dus van je audiosignaal overblijft).

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Stoney3K schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 21:35:
[...]

Is een PC gebruiken in zo'n geval niet een beetje omslachtig? Als je het analoge gedeelte van een single-slope A/D converter gebruikt (zaagtandgenerator + comparator) dan heb je al een discreet signaal wat in principe geschikt is om klasse D mee te driven. Klasse D betekent immers niet "Digitaal" :)

Vanaf de uitgang van de comparator krijg je dan hoogfrequent AC met pulsbreedtemodulatie, ik heb het vermoeden dat dat prima in een transformator past, ik weet alleen niet in hoeverre de fase dan behouden blijft (en hoeveel er dus van je audiosignaal overblijft).
Ik weet dat klasse D niet digitaal betekend, maar een teslacoil moet op de resonantie frequentie schakelen anders krijgen de igbt's een veel te hoge stroomsterkte te verduren. Dus dan krijg je dat je een blokgolf van de terugkoppeling moet omvormen naar een zaagtand en vervolgens met een comparator moet omzetten naar een aanstuur signaal voor je igbt drivers. Elke logica component zorgt hier weer voor delay dus je schakeld niet meer op Fres. Dit is weer op te lossen met een discrete buffer. Dit is dus een behoorlijke omweg, ook kan zo'n grote coil niet continious wave draaien. Nu is dit makkelijk op te lossen met een tabel met een specifieke pulstrain per noot. Deze pulsetrain enabled dan de igbt driver. Het nadeel is dat je nu geen polyfone geluiden kan maken.

Voor de kleine demo coil gebruik ik gewoon een tl494 die al een pwm ingang heeft, lekker makkelijk :P

High Powered Madness

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dalus schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 22:25:
[...]

Ik weet dat klasse D niet digitaal betekend, maar een teslacoil moet op de resonantie frequentie schakelen anders krijgen de igbt's een veel te hoge stroomsterkte te verduren. Dus dan krijg je dat je een blokgolf van de terugkoppeling moet omvormen naar een zaagtand en vervolgens met een comparator moet omzetten naar een aanstuur signaal voor je igbt drivers. Elke logica component zorgt hier weer voor delay dus je schakeld niet meer op Fres. Dit is weer op te lossen met een discrete buffer. Dit is dus een behoorlijke omweg, ook kan zo'n grote coil niet continious wave draaien. Nu is dit makkelijk op te lossen met een tabel met een specifieke pulstrain per noot. Deze pulsetrain enabled dan de igbt driver. Het nadeel is dat je nu geen polyfone geluiden kan maken.

Voor de kleine demo coil gebruik ik gewoon een tl494 die al een pwm ingang heeft, lekker makkelijk :P
Maar dan ben je dus niet meer als een versterker aan het werken, maar als een synthesizer, die slechts één toon tegelijk voort kan brengen. Je kan dan wel muziek spelen maar bv. geen spraak weergeven of er CD's over draaien. Dan is het dus niet echt een versterker meer...

Probleem is, zoals je zei, dat je zo'n grote coil niet continu kunt laten lopen, en de resonantiefrequentie best hoog ligt (in de MHzen). Is dat omdat het vermogen dat zo'n coil moet ontwikkelen gewoon te hoog is en hij anders door zou branden? Dan heb ik de oplossing als je een sound-only apparaat zou willen: Kleinere coil gebruiken, of een korter aardpad. Hoe korter het gat is tussen de hoogspannings-output en de aarde, hoe minder spanning (en dus ook vermogen) je nodig gaat hebben om een continu vonk te houden. Als je CW kan draaien dan zijn de mogelijkheden best aanwezig, en dan kun je er 'gewoon' audio in stoppen.

Je zult in ieder geval een PLL nodig hebben om de resonantiefrequentie van de spoel los te peuteren. Nu zit die in de orde van de MHzen, dus je kunt op zich per cyclus schakelen als je zou willen. Dus je zou per 'bit' sample je coil aan of uit kunnen schakelen, in feite ben je dus dan wel digitaal bezig. Als je echt alleen maar op de resonantiefrequentie van je spoel mag werken (en niet op harmonischen) dan moet je toch je tijd op de één of andere manier discreet maken. Waarom dan niet samplen i.p.v. een look-up table? Als je een stroom PCM data zou maken en op het ritme daarvan je IGBT's wel of niet open zetten, kom je een aardig eind in de richting van een volledige audio-Tesla. Voorwaarde is inderdaad wel dat je je spoel (nagenoeg) continu open kunt laten staan zonder dat er schade ontstaat, het vermogen moet dus in zekere mate beperkt blijven.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Stoney3K schreef op maandag 28 januari 2008 @ 23:55:
[...]

Maar dan ben je dus niet meer als een versterker aan het werken, maar als een synthesizer, die slechts één toon tegelijk voort kan brengen. Je kan dan wel muziek spelen maar bv. geen spraak weergeven of er CD's over draaien. Dan is het dus niet echt een versterker meer...

Probleem is, zoals je zei, dat je zo'n grote coil niet continu kunt laten lopen, en de resonantiefrequentie best hoog ligt (in de MHzen). Is dat omdat het vermogen dat zo'n coil moet ontwikkelen gewoon te hoog is en hij anders door zou branden? Dan heb ik de oplossing als je een sound-only apparaat zou willen: Kleinere coil gebruiken, of een korter aardpad. Hoe korter het gat is tussen de hoogspannings-output en de aarde, hoe minder spanning (en dus ook vermogen) je nodig gaat hebben om een continu vonk te houden. Als je CW kan draaien dan zijn de mogelijkheden best aanwezig, en dan kun je er 'gewoon' audio in stoppen.

Je zult in ieder geval een PLL nodig hebben om de resonantiefrequentie van de spoel los te peuteren. Nu zit die in de orde van de MHzen, dus je kunt op zich per cyclus schakelen als je zou willen. Dus je zou per 'bit' sample je coil aan of uit kunnen schakelen, in feite ben je dus dan wel digitaal bezig. Als je echt alleen maar op de resonantiefrequentie van je spoel mag werken (en niet op harmonischen) dan moet je toch je tijd op de één of andere manier discreet maken. Waarom dan niet samplen i.p.v. een look-up table? Als je een stroom PCM data zou maken en op het ritme daarvan je IGBT's wel of niet open zetten, kom je een aardig eind in de richting van een volledige audio-Tesla. Voorwaarde is inderdaad wel dat je je spoel (nagenoeg) continu open kunt laten staan zonder dat er schade ontstaat, het vermogen moet dus in zekere mate beperkt blijven.
Die kleine democoil bouw ik ook als sound only device. Je kan op verschillende manieren moduleren met een kleine coil. Bij een kleine coil kun je de kosten van je halfgeluiders binnen de perken houden. Dus is het gewoon rendabel om je mosfet's te overraten.

Ja kan dan ook op de volgende manieren moduleren:
  • FM modulatie, je haalt effectief de coil uit Fres dus een kleiner uitgangsvermogen is verandering in geluid dit is er eentje die zo werkt
  • Pwm modualtie, spreekt voor zich, hier een kun je een schema vinden.
Maar bij een grote coil cw draaien is dit gewoon niet mogelijk, een igbt zou gewoon openbarsten bij deze balastingen. Daarom is het handiger om gewoon een lookup tabel met verschillende puls frequenties te gebruiken. Dus zoiets als deze coil. Dit is voor ons ook handig om het bij iedere half-geleider coil te implementeren is.

Wat jij volgens mij bedoeld is modulatie dmv zero cross detection van het audio signaal, hierdoor heb je geen dynamiek meer en klinkt dan ook zeer slecht kijk dit filmpje maar eens.

De startpost is overigens geupdate. Klik

High Powered Madness

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Update van de audio coil.

De Halfbridge is af.

Alles is tot nu toe goed gekeurd. Dus ergens aan het eind van deze week gaan alle bestellingen de deur uit te doen, dan kan ik eindelijk weer eens verder :*)

High Powered Madness

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
De laatste tijd heb ik erg weinig kunnen doen aan dit aan dit project, te druk met school. Maar ondertussen is er wel een pakketje binnen gekomen, de plexiglazen pijp van 1x0.2M verpakt in 20 meter bubbeltjes folie :P Ik ben nu bezig met de wikkeldraad te verkrijgen.

High Powered Madness

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Hoog tijd voor een update.

Het buisje is al een tijdje geleden binnengekomen, maar de verpakking van bouplastics moet ik toch ff showen :P

Er is ook nog wat verder gewerkt deze zondag, de voet waar de elektronica in komt is af en de houder voor de buis ook.

Nu moet ik maandag de wikkeldraad nog regelen en dan kunnen we gaan winden, en hopelijk een beetje de draai vinden :P

High Powered Madness

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Het wikkel draad regelen valt vies tegen, er zijn niet echt veel bedrijven die 1.5KM AWG # 24 draad aan particulieren leveren. Weet iemand een goed adres hiervoor want losse rolletjes werken niet, het moet aan een stuk zijn.

High Powered Madness

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
* dalus geeft een schop tegen dit topic.

Wikkeldraad regelen is nu eindelijk gelukt. Via merrem materials zijn wij bij ace wikkeltechniek uitgekomen. Ace wikkeltechniek is nu dan ook de sponsor van wikkel draad geworden.

High Powered Madness

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Eindelijk tijd vrij kunnen maken voor de spoel te wikkelen met dit als resultaat:

Met zijn tweeën zijn we er 6 uur mee bezig geweest. Eerst hebben wij met een paar skate wieltjes een roller-bank gemaakt met aan de zijkant 2 geleidingswieltjes zodat de buis er niet af rolt. Toen is de hele plexiglazen buis met ammonia schoongemaakt. Daarna kon de eerste laag windingen erop. En als laatste die dag is er een laag polyurethaan hars erop geschilderd.

btw enige feedback is wel welkom, 7 keer achter elkaar posten is ook weer een beetje overdreven :S

High Powered Madness

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 263050

Nou dan, ik lees dit steeds met veel plezier. Interessant project met goede foto's om het te kunnen volgen. Lekker stug doorgaan dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

dalus schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:25:
btw enige feedback is wel welkom, 7 keer achter elkaar posten is ook weer een beetje overdreven :S
Nou, omdat jij het bent:

Chapeau, chapeau, chapeau.

:+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Ik denk ook dat het voor veel mensen wat te langzaam gaat en dat ze niet echt weten wat er uiteindelijk uit komt rollen. Als de vonken komen denk ik wel dat er wat meer gepost gaat worden. Gelukkig komt de zomervakantie eraan dus kan er weer lekker aan doorgewerkt worden. Ook heb ik nu bijna alle (moeilijk te verkrijgen) materialen verzameld, moet wel nog ff naar de blokker voor 8 snijplanken :P Die worden verzaagd tot houder voor de primaire spoel >:)

Toch wel fijn om te weten dat het topic nog niet dood is :)

High Powered Madness

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat kan groter :9 ;)

Neehoor, is al lekker groot :D
Maat van een oud klasgenoot is er ook vaak mee bezig: www.megavolts.nl Ook met een nog grotere, al staan daar niet zoveel nieuwe pics van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Die ziet er inderdaad vrij groot uit 1.8 M :9~ Die wil ik wel eens als een DRSSTC aangestuurd worden :9 Op circuitsonline had ik er ook nog een gigantische gezien van 24KW :X Het is dat ik het geld niet heb voor zo'n bakbeest anders stond er hier eentje in de tuin :P Misschien moet er eens een Nederland een grote teslathon worden georganiseerd, met al die huge coils bij elkaar.

High Powered Madness

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

dalus schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:55:
Ik denk ook dat het voor veel mensen wat te langzaam gaat en dat ze niet echt weten wat er uiteindelijk uit komt rollen. Als de vonken komen denk ik wel dat er wat meer gepost gaat worden. Gelukkig komt de zomervakantie eraan dus kan er weer lekker aan doorgewerkt worden. Ook heb ik nu bijna alle (moeilijk te verkrijgen) materialen verzameld, moet wel noch ff naar de blokker voor 8 snijplanken :P Die worden verzaagd tot houder voor de primaire spoel >:)

Toch wel fijn om te weten dat het topic nog niet dood is :)
Tip: Haal snijplanken bij de Action, veel goedkoper.
Als ze ze daar niet meer hebben, dan bij de Ikea als er 1tje in de buurt zit, heb daar laatst 3 snijplanken gekocht voor 1,50 ofzo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Thnx voor de tip, ik hoop komende zaterdag de laatste lak lagen erop te hebben en de primaire spoel aan de voet bevestigd te hebben.

High Powered Madness

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Vandaag geprobeerd verder te werken, totdat ik erachter kwam dat de decoupeerzaag dood was |:( Kon dus geen broodplanken en plexi gaan verzagen. Dus toen maar alles gaan aftekenen zodat ik alles op school kan uitzagen. Helaas gaat dat pas vrijdag worden omdat ik weer eens een drukke week heb :'(

Gelukkig is het volgende al wel gebeurd:
  • De spoel helemaal afgelakt en heb ik Fres kunnen meten. Ik heb 102 Khz gemeten. Volgens mijn berekeningen zou het 121 Khz moeten zijn. Komt dus vrij aardig in de buurt.
  • De aluminium strips voor de nieuwe condesator bank zijn ook al gezaagd.
  • De aluminium strips om de IGBT's vast te klemmen zijn ook gezaagd. Een schroefje kan niet genoeg druk uitoefenen.
  • De houder van de secondaire spoel is klaar om op de secondaire spoel gelijmd te worden Hierdoor kan de spoel van de voet los gehaald worden. De teslacoil wordt namelijk op de TU/e getest en aan een stuk is het wat moeilijk vervoeren :P

High Powered Madness

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Na een vrij drukke vakantie hebben mijn klasgenoot en ik weer verder kunnen werken aan de DRSSTC. Dus eindelijk is er weer een grote update :)

http://koen.massop.googlepages.com/IMG_0349.JPG/IMG_0349-large;init:.jpg

De torus zelf is gebouwd van aluminium ventilatie buis die is vast gelijmd aan een mdf schijf bedekt met aluminium folie. De twee stukken buis zijn met elkaar verbonden door twee ronden mdf plaatjes in de buis.

http://koen.massop.googlepages.com/IMG_0344.JPG/IMG_0344-large;init:.jpg

De houders van de primaire spoel zij gemaakt uit broodplank plastic :P De spoel zelf is van 12mm koperen pijp. Waarschijnlijk zijn het wel te weinig windingen (moet ik nog ff nareken). Dus laterna wordt er nog een stukje buis aan gesoldeerd.

http://koen.massop.googlepages.com/IMG_0343.JPG/IMG_0343-large;init:.jpg

De condensator bank is nu gemaakt van aluminium strips vast gelijmt op twee plexiglazen strips. Op deze foto ligt hij nog gewoon op de plaat. Maar inmiddels zijn er blokjes onder gezet om hem vast te zetten.

http://koen.massop.googlepages.com/IMG_0342.JPG/IMG_0342-large;init:.jpg

En als laatste nog een leuk overzicht plaatje :9~

Komend weekend ga ik alle electronica afmaken en testen. Op breadboard werkt het al :) Nu nog alles gaan solderen op gaatjes board en met elkaar gaan verbinden.

Tot de volgend update 8)

High Powered Madness

Anoniem: 247794

Hoi
ik heb een vraag.
Ik ben van plan om voor mijn profielwerkstuk een SGTC te gaan bouwen maar omdat ik nergens een NST kan vinden moet ik op zoek naar andere alternatieven,
Kan ik een flyback transformer gebruiken uit een oude CRT of TV?
weet iemand misschien een site waar ik een NST kan kopen?

mvg
Zomg

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Een flyback trafo kan goed voor een kleine sgtc. Voor een grotere sgtc zou ik toch voor een nst zoeken, deze vind je bij bijna alle zaken die neon borden maken. Verder zou je ebay nog eens kunnen proberen.

High Powered Madness

hey bedankt ik wist het niet zeker omdat een flyback een output frequentie van een paar khz heeft?

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
De meesten moderne flybacks hebben een ingebouwde diode, dus dan heb je DC op de secondaire kant. Als je een oudere flyback hebt moet je kijken of je een gelijkrichter kan vinden voor HV

High Powered Madness

• mace

mace

Sapere Aude

Dit gaat echt de goede kant op, ik kan niet wachten om hem te zien werken. d:)b

In de mythbusters aflevering die vanochtend uit kwam zitten een paar mooie shots van een SGTC.
Dikke trafo, variac en draaiende spark gap. Mooi werk. :)

[Voor 50% gewijzigd door mace op 18-09-2008 15:37]

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Thnx, ik ben deze week nog bezig aan de electronica. Waarschijnlijk wordt volgende week ergens alles ingebouwd en getest. Dit gaat gebeuren bij een klasgenoot waar ik mee samenwerk. Daar hebben we net wat meer ruimte om te testen :)

High Powered Madness

dalus mag ik vragen waar jij de condensatoren vandaan hebt voor je mmc?

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Die komen van www.digikey.com af. Het zijn cde-942C condensatoren. Ze zijn duur maar ook heel duurzaam en bestand tegen extreem hoge stromen. Nog een optie zijn de wat beter in de EU verkrijgbare Wima fkp serie.

Zorg wel dat je de goede waarde uitrekend voor de condensator bank. Scantesla is een goed tooltje om je TC door te rekenen.

High Powered Madness

ok dankje dalus
ik ga nu eerst een geschikte flyback trafo vinden
aan de hand daarvan maak ik alle berekeningen m.b.t condensatorbank,spoellengetes enzo

zomg

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Ik breng jullie de boodschap: it's alive >:) Vandaag dus alles met elkaar verbonden en getest. Na 2 fouten eruit gehaald te hebben werkt het nu eindelijk. Zeer inefficiënt maar het werkt :) Voor het idee hoe slecht de coil is afgesteld. Het vermogen was 360W en de vonk was maar 2 cm lang :S Morgen dus de spoel eens goed afstellen zodat de primaire kant resonant is met de secondaire :) We hopen dan maar 20W nodig te hebben voor 2cm :P

Als alles efficiënt werkt wordt alles netjes ingebouwd en vastgezet. Nu is de coil een berg printplaatjes en draden geworden 8)7 Dan pas kunnen we op de TU/e op hoog vermogen gaan testen. We verwachten uiteindelijk vonken van +/- 1.5 M >:)

De foto's en een filmpje hebben jullie nog tegoed :P

High Powered Madness

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Na weer wat bugs eruit gehaald te hebben komen we nog steeds niet verder met 50A piek op de primaire spoel. Ergens gaat bijna 600W aan warmte heen en niet te vonk. Helaas hebben wij nog niet gevonden waar al deze energie heen gaat.

Sorry dat er nog geen pics zijn. We zijn nu erg druk bezig met de efficiëntie hoger te krijgen. En hebben daarnaast ook school en sport en werk :S Oftewel bijna geen rust.

High Powered Madness

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dalus schreef op zondag 28 september 2008 @ 23:22:
Als alles efficiënt werkt wordt alles netjes ingebouwd en vastgezet. Nu is de coil een berg printplaatjes en draden geworden 8)7 Dan pas kunnen we op de TU/e op hoog vermogen gaan testen. We verwachten uiteindelijk vonken van +/- 1.5 M >:)
Gaan jullie in de HSP-hal in EEG (nu Corona-gebouw) testen? In dat geval wil ik best een kijkje nemen als jullie gaan draaien, woon er vlakbij en ben TU/e student op Elektro :)

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Stoney3K schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 16:18:
[...]

Gaan jullie in de HSP-hal in EEG (nu Corona-gebouw) testen? In dat geval wil ik best een kijkje nemen als jullie gaan draaien, woon er vlakbij en ben TU/e student op Elektro :)
Moeten we nog ff overleggen met Peter Wouters daar ;) We weten nog niet wanneer en waar we exact terecht kunnen. Waarschijnlijk niet het corona gebouw omdat het bijna altijd vol is :(

Volgend test wordt pas vrijdag. We gaan dan op een hogere piek stroomsterkte (200A) en tevens lagere pulsbreedte testen. Hoop dat dat wat langere vonken oplevert, en anders zegt iets maar knal wat verkeerd was. We hebben toch genoeg componenten reserve. Geen overbodige luxe bij een DRSSTC :P

High Powered Madness

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
We zijn er nu achter waarom me geen grote vonk kregen we hadden crossconduction in de H-brug. De gate dirve trafo was niet goed en stuurde daardoor soms de verkeerde igbt's open. Hierdoor kregen we dit resultaat. Op bijna 800W :S :S

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=QISQEAsPF9c]

Nu nadat de electronica herbouwd en getest is krijgen we dit resultaat op maar 200W, 30cm vonken naar een geaarde paal.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=X5nmJZ4LzkM]

Zo ziet de aanstuur electronica zonder cap bank uit,

http://roy.piepers2.googlepages.com/th_eldrsstc1.JPG

Als we de gate drive spanning nog wat hoger krijgen kunnen we de igbt's gebruiken op 200A piek i.p.v. de 50A die ze nu maar te voorduren krijgen.

Als ik wat meer tijd heb krijgen jullie weer een update te zien, nu is het snel de gate drive electronica geoptimaliseerd krijgen en de coil netjes tunen :)

High Powered Madness

Ik heb een beetje een probleem
Ik vind maar niet een geschikte neon transformator voor mijn spoel.
Weet iemand misschien waar ik er 1 het best kan vinden?

mvg

Anoniem: 124325

Anoniem: 247794 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 08:54:

mvg
Als je de specificaties er bij zet heb je meer kans een aanbieding te krijgen. Op Google zijn er genoeg links naar aanbiedingen.

Ik heb er zelf twee: 8000 V x 0,1 A maar die zijn (nog) niet te koop. Het is onderdeel van een GlidArc Demo set (Jacob's Ladder in een geforceerde luchtstroom).

Ik kan je wel magnetronoven transformatoren leveren 2100 V. . .weet even de stroomstrekte voor continu functioneren niet. In kortsluit-conditie kan je er prachtige vlambogen mee trekken maar de trafo gaat wel snel aan de kook :+ . . .je kan er zonder moeite een 16 A zekering op 230 V mee mee uitknallen. Ik vermoed dat dergelijke trafo's wel 1 @ 1,5 kiloWatt continu kunnen leveren.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Anoniem: 247794 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 08:54:

mvg
Zoals eerde gezegt begin met een flyback, dan is een schok iig niet dodelijk maar leerzaam. Je kan met een kleine coil ook het principe van een teslacoil doorkrijgen.

High Powered Madness

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Een kleine text only update :(

Afgelopen woensdag hebben we weer getest en vonken van 60cm uit de coil gekregen op maar half Vbus :) en de helft van de maximale amperage die de IGBT's aankunnen. Helaas is de H-brug kapot gegaan doordat deze op de frequentie van de storing begon te schakelen. De elektronica was niet afgeschermd :S Dit gebeurde helaas voordat we een filmpje konden maken :(

We zijn de afgelopen dagen weer bezig een nieuwe H-brug te bouwen en een afgeschermde behuizing voor de elektronica zodat we binnenkort weer kunnen testen. En hopelijk op max Vbus kunnen draaien.

[Voor 5% gewijzigd door dalus op 26-10-2008 17:23]

High Powered Madness

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Hij leeft weer, nadat de H-brug herbouwd is :) We halen nu ongeveer een halve meter met maar 140Vbus, dit is op een maximale stroom van 100A door de primaire spoel. Ergens in de komende week gaan we testen op 200A en max Vbus :9

Nog een kort filmpje voor jullie:

[Voor 12% gewijzigd door dalus op 02-11-2008 22:45]

High Powered Madness

• mux

mux

99% efficient!

MOSFETs zijn zeker geen optie omdat je vrijloopspanning te hoog loopt? Anders kun je serieus besparen op je primaire verliezen en het vermogen nog een stukje verder opvoeren (meerdere MOSFETs parallel, itt igbts kan dat wel).

Nog een heel stom vraagje, het staat vast al ergens: hoe drive je momenteel je gates?

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Naja mosfet's zijn idd geen optie vanwegen de voornamelijke de aan weerstand. Door meerdere mosfets parallel te zetten is dit ook op te lossen maar onhandig qwa layout. De te hoge vrijloop spanning is op te lossen met een externe vrijloop diode ;)

De gates worden via een gate drive trafo galvanisch gescheiden aangestuurd. De gate drive trafo zelf wordt via een UCC37321 en een UCC37322 aangestuurd. Op deze foto zie je de H-brug met in het midden de gate drive trafo's.

http://roy.piepers2.googlepages.com/th_H-brug.JPG

Meer vermogen gaat ook wel lukken er komen deze week vier CM300DY-24H halfbridge modules mijn kant uit :)

Hiervan worden twee fullbridges gebouwd en parallel gezet via een lek inductie om de stroomsterkte gelijk te houden.
Ik moet alleen nog de gate drives voor deze IGBT modules ontwerpen en alle printplaten netjes etsen ipv gaatjesboard.

High Powered Madness

hoi
Het lukt me maar niet om een geschikte trafo te vinden
Ik heb van me oom een 16kV 200 Ma ignition trafo gekregen maar ik vind het te gevaarlijk om daarmee aan de gang te gaan.
Daarom nu de vraag of iemand misschien een trafo of complete tesla coil verkoopt.

mvg

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Anoniem: 247794 schreef op maandag 03 november 2008 @ 15:54:
hoi
Het lukt me maar niet om een geschikte trafo te vinden
Ik heb van me oom een 16kV 200 Ma ignition trafo gekregen maar ik vind het te gevaarlijk om daarmee aan de gang te gaan.
Daarom nu de vraag of iemand misschien een trafo of complete tesla coil verkoopt.

mvg
Kringloop winkel --> crt monitor --> flyback
Flyback+driver-> HV voeding

High Powered Madness

Alsnog dankje dalus
Ik heb een NST gevonden
7kV 30mA
ben nu volop bezig met het bouwen ervan
hij word ongeveer 20 cm hoog.
hoog genoeg voor een 1ste coil.
ik post wel foto's als hij af is

• dalus

dalus

Firing Sparks

Topicstarter
Anoniem: 247794 schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 16:11:
Alsnog dankje dalus
Ik heb een NST gevonden
7kV 30mA
ben nu volop bezig met het bouwen ervan
hij word ongeveer 20 cm hoog.
hoog genoeg voor een 1ste coil.
ik post wel foto's als hij af is
Mooi, hou er wel rekening mee dat 30mA nog steeds dodelijk is en dat je toch voorzichtig moet blijven. Ook
over al je condensatoren een weerstand zetten. Kan pijnlijk zijn als je het niet doet :P

Verder heb ik zelf vrij weinig gedaan aan de coil behalve wat dingetjes geregeld waaronder een nieuwe sponsor. Namelijk BSR-elektronik. Ik heb van hun korting kunnen krijgen op de nieuwe IGBT modules.

Hier zijn de vier drie IGBT's, door een fout moet de vierde moet nog komen.
http://roy.piepers2.googlepages.com/600_brick-igbts.JPG

En om al dit vermogen een goede buffer te geven komt dit er nog bovenop. Het leuke aan deze elko's is dat ze pulse rated zijn tot 5.2 KA per stuk :)
http://roy.piepers2.googlepages.com/600_filtercaps.JPG

Ze hebben tevens ook leuke specs:
http://roy.piepers2.googlepages.com/600_filtercaps-specs.JPG

Komende zondag is de laatste test met de huidige IGBT's waar we dan hopenlijk een meter lange vonken mee kunnen halen zonder dat er iets knal zegt.

High Powered Madness

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee