Positie achter speakers?

Pagina: 1
Acties:

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-02 01:11
Ik ben bezig mijn woonkamer in te delen voor een mooie 5.1 set maar nou heb ik een beetje een vervelende woonkamer om in te richten. Nou is de vraag of mijn huidige planning wel goed is wat betreft de achter speakers.

Hier een (heel snel, totaal niet in schaal getekende) plattegrond:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v202/Havoc_elite/plattegrond.jpg

Zoals je ziet staat de bank een beetje schuin, dit omdat de afstand van de bank tot de TV hoe dan ook al niet al te groot is en alle centimeters meegenomen zijn voor een scherm van dit formaat. Achter de bank staat de computer apparatuur in een nis van de woonkamer die, akoestisch gezien, denk ik ook niet in aanmerking komt om de surround set naar uit te breiden.

Maar de uiteindelijke vraag, hangen de achter speakers op deze manier goed om er nog steeds goede kwaliteit uit te halen?

Alvast bedankt!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51
Waarschijnlijk kun je met jouw 5.1 receiver ook het een en ander instellen (delay/afstand, room accoustics etc.) waarmee je weer een vrij goede surround ervaring hebt. Optimaal opstellen van de speakers lukt in de meeste huiskamers niet maar je kunt ze vast wel nog wat bijdraaien t.o.v. je luisterpositie. Zo slecht staat het ook weer niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Abbadon op 10-11-2007 22:15 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Als je tussen de tafel en de bank gaat zitten zoals het nu op het plaatje staat is het beter. Dan staan de rears iets achter je in plaats van direct naast je.
Moet een beetje uitkomen op http://images.google.com/images?q=itu+surround voor een goed effect.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik zou alles een kwartslag roteren als dat kan! Zodat je in ieder geval recht tussen de speakers zit.

Verwijderd

In je opstelling is denk ik het belangrijkste dat je receiver een volume instelling heeft voor de rear, zodat ze je fronts niet gaan overstemmen, hhet moet wel in balans zijn :) Tevens zou ik je subwoofer uiterst rechts opstellen voor een betere luistervaring, nu staat hij rechtstreeks stralend naar de zitplaats en zul je minder diep ervaren.

Feitelijk kun je veel bereiken, zolang de receiver maar veel instellingen heeft zoals Abaddon al zegt :)

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-02 01:11
ShittyOldMan schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 22:29:
Als je tussen de tafel en de bank gaat zitten zoals het nu op het plaatje staat is het beter. Dan staan de rears iets achter je in plaats van direct naast je.
Moet een beetje uitkomen op http://images.google.com/images?q=itu+surround voor een goed effect.
Ja dat zou beter zijn, alleen zit je dan met je neus op het scherm. Ik denk dat je er nu net 2 meter van af zit als je geluk hebt, en met een 50" scherm moet je echt niet dichterbij gaan zitten anders kan je pixels gaan tellen met een doosje asprientjes bij de hand :P.

De reciever heeft gelukkig zat instellingen, dus het tweaken van de signalen is geen probleem. En als het uitmaakt gaat de sub gewoon helemaal naar rechts :).

@Remco: zou het graag willen, maar de woonkamer loopt nog door aan de linker kant. Zoals ik al zei, het is een hele vervelende woonkamer om in te richten. Zeker met een HiFi set. Draai ik alles een slag naar rechts dan moet ik mijn TV aan mijn raam hangen. Draai ik alles naar links dan heb je geen doorgang meer naar de deur. Direct links van de set op het moment is een openhaard met daar tegenover de deur, daar weer naast is open ruimte maar niet genoeg om een HiFi set neer te zetten (bank te dicht op de TV).
Ik weet het, eigenlijk... EIGENLIJK is die TV gewoon te groot voor deze kamer. Maarja... wel super geil beeld ;). De setup zoals ie nu staat is eigenlijk de enige manier waarop het echt werkt, helaas.

Bedankt voor het advies jongens!

Verwijderd

Ook ff plaatjes natuurlijk he! En anders in het show je hifi topic!
Pagina: 1