Toon posts:

Pc piept bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.132 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen

Over dit onderwerp heb ik al eens een topic maar dat is toen gesloten wegens te weinig informatie. Ik heb ondertussen proberen het probleem op te lossen maar dat is mijn nog altijd niet gelukt. Ik heb er even een filmpje van gemaakt. De pc start samen met de piep verder op dus dat is op zich al raar.

http://users.telenet.be/kevindb/MOV01388.MPG

Specs

Nvidia geforce 8800gtx
Intel E6600
2gb geheugen G.Skill F2-6400CL5D-2GBNQ,2048MB, 800MHz, DDR2. PC6400, 2x
Moederbord: GigaByte GA-P35C-DS3R,Retail

Alvast bedankt

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 22:43
Ik neem aan dat je al hebt uitgesloten dat het een ventilator is.
Dan kan je nog proberen PC speaker los te koppelen, helpt dat niet?
Als het een BIOS piep is, lees je moederbord manual door op piep-foutcodes, eventueel kan je kijken of er een BIOS-update is. Verder is het helaas nog steeds niet duidelijk wat je nu al eigenlijk hebt geprobeerd.

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Aan dat filmpje heeft men denk ik ook niet veel..plus je hebt nog steeds niet vermeld wat je nu eigenlijk zelf al gedaan hebt om het te verhelpen? Wat voor voeding heb je? En als ik het goed begrijp piept je systeem, maar boot wel?

Verwijderd

Topicstarter
Ja de ventilators heb ik allemaal al getest.
Videokaart heb ik er uit gehaalt--->geen gepiep als ik hem opstart
De voeding minder onder druk gezet door dvd-speler en dergelijke uit te trekken
Alle Kabels en onderdelen even losgemaakt.
Pc proper gemaakt.

Maar het rare is dat dit maar gebeurt bij de eerste keer dat ik de pc opstart per dag. Bij de tweede start op dezelfde dag gebeurt dit niet. Uiteraard als ik hem s'morgens even opzet en hij start op met een piep en ik zet hem 10 uur later weer op dan is de piep terug dus het is echt een raar probleem

Ja idd, Hij boot wel en ik heb een Yesico voeding zonder ventilator 550watt

Alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2007 17:29 ]

Verwijderd

Op een constante werktemperatuur zul je de piep waarschijnlijk niet horen, de onderdelen van een PC gaan langer mee bij een constante "hoge"temperatuur.

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 22:43
Hoogstwaarschijnlijk is het dus de fan van je videokaart die, als hij koud is, wat aanloopt. Je kan de volledige fan vervangen, of kijken of je het misschien iets bij kunt slijpen.

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

Verwijderd

Pavla schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 18:04:
Hoogstwaarschijnlijk is het dus de fan van je videokaart die, als hij koud is, wat aanloopt. Je kan de volledige fan vervangen, of kijken of je het misschien iets bij kunt slijpen.
Klinkt niet echt als een wat braggele fan van een videokaart (vind ik dan toch). Eerder van het speakertje op het mobo.

@kevindb Heb je het met een andere videokaart in je pc geprobeert of gewoon zonder?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb gewoon zonder geprobeerd, dan is er geen piep. En de fan van mijn videokaart moet normaal goed zijn want het is een calibre.

Verwijderd

Komt het niet uit je voeding? Is het een hele hoge irritante pieptoon? Ik heb dat 2 keer mee gemaakt met (Antec) voedingen.

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-04 09:08
Yesico voeding zonder ventilator 550watt

WAt is dit voor voeding zeg? lijkt me niet echt te deugen als een A-merk. Kan er natuurlijk ook ver naastzitten:) maar ik denk dat daar ook je prob zit! Had t eerst ook met een voeding van me, alleen dan wel wat minder.. ;)

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:12
Op je 8800GTX zit ook een speakertje als de videokaart te weinig stroom krijgt. Die klinkt wel anders dan dit, maar heb je twee powerkabels in je videokaart gedaan?

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-04 07:42
Ik vind het toch wat weghebben van een fan die aanloopt. Zodra je de computer aanzet lopen alle fans op 100%, en na een tijdje gaan ze zachter lopen.
Dit lijkt ook aan de hand te zijn bij jou, want aan het eind van het filmpje verdwijnt het geluid..

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:41
In het begin als je de pc aan zet is er een grote eis aan amperages om alle onderdelen van de pc aan gang te krijgen. Dit is wel minder dan een sec.
Maar jij zegt dat de pc wel meteen boot en bij een reboot doet hij dit niet. Probeer anders je videokaart in een andere pc, of vervang je videokaart met een oudere in die van jou.

Ik had ergens gelezen dat de meeste fanless voedingen ook flink zoemen, nou weet ik niet hoe dat klinkt, maar er zijn genoeg mogelijkheden om het te testen.
Welke voeding heb ik nodig? Deel 18

Computers are useless. They can only give you answers.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 18:34:
En de fan van mijn videokaart moet normaal goed zijn want het is een calibre.
Wat is dit nou voor onzin? Denk je nou echt dat die fan's niet stuk kunnen?

Waarom probeer je het niet even? Haal het stekkertje van je videokaart fan los en start je pc op (alles in koude toestand).

Verwijderd

Het klinkt wel een beetje als een harde schijf die aanloopt... zeker zoals het gepiep/gekras ophoudt; niet ineens, maar haperend/ratelend.

Ik gok dat er iets in je harde schijf aanloopt...
Probeer die eens los te koppelen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 17:45 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 18:33
Wat ik eerlijk gezegd mis is de vermelding waar die piep vandaan komt. Met je oren kun je het vrij snel opsporen lijkt me aangezien het redelijk hard gaat. We kunnen met zijn allen wel gaan gissen waar het aan kan liggen, maar als jij verteld welk component zo'n herrie maakt kunnen wij een gerichte analyse geven. Ik dat daarom het vorige topic ook gesloten is.....

Dus leg je oor te luister en detecteer even waar dit vandaan komt. Het is overigens geen bios piep, dus leg dat boek maar weer weg ;)

Carpe Diem

Verwijderd

Duw anders in het midden van je ventilatoren even met je vinger om hem af te remmen, dat kan geen kwaad als je het niet te lang doet en dan kan je je fans uitsluiten

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 18:02:
Duw anders in het midden van je ventilatoren even met je vinger om hem af te remmen, dat kan geen kwaad als je het niet te lang doet en dan kan je je fans uitsluiten
Ligt eraan wat voor ventilator je hebt draaien... als ik dat met de mijne doe ben ik mn vingers kwijt, dus wees wel voorzichtig :P
(bij mijne zit er geen "plastic cirkeltje" in het midden waar je je vinger op kunt drukken)

Verwijderd

Ik denk dat ik geluid vrijwel zeker uit het onboard speakertje komt van het moederbord.
Ga eens op zoek naar een klein zwart rond blokje op je moederbord.
In het midden zit een klein rond gaatje.

Als je het gevonden hebt druk je duim er eens op om te zien of het geluid dempt?

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik vind het geluid in het filmpje maar raar klinken. Is het geen (vals-) alarm geluid van je fan-controller ofzo ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De fan op mijn videokaart (asus eax300 ) maakt de laatste week ook een rotkabaal bij het aanzetten (2,5 jaar oud)

Daarom denk ik dat het best de fan van de video controller kan zijn.

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-04 09:08
we kunnen allemaal wel denken, maar als hij nou is reageert.

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• Retaliator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 18:02
volgens mij is de complete computer nu wel als schuldige aangewezen. ik denk dat hij het beste gewoon onderdelen uit zijn pc kan trekken en stapsgewijs alles controleren.

ik zou ook beginnen met alle fans en aansluitingen langs te lopen. misschien pc speaker verkeerd aangesloten?

een andere voeding uitproberen is ook een optie.

kom je er echt niet uit? even kijken of iemand in de buurt je kan helpen met het testen van elk onderdeel an sich. gewoon pc strippen en onderdeel voor onderdeel testen in een andere machine. er is geen probleem waar je met zijn 2en niet uit kan komen. (misschien is er een mede-tweaker in je regio die je kan helpen)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. En dat staat gewoon in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter - en het is toch echt de bedoeling dat je daarmee aan de slag gaat voor je een topic opent hier.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.