VPN 2003: Waarom 2 NIC's ?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:46
Op het topicje http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1256411 kan je even kijken waarom de vraag zo kort is.

Ik wil graag een VPN opzetten op mijn 2K3 Std, maar er zit voorlopig in mijn server (later missch een andere, met twee x gigabit) maar één 100Mbit kaartje. Graag had ik geweten waarom er in de howto van http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/860929 er wordt gezegd dat je er twee nic's bij nodig hebt...

De pc hangt achter een firewall (linksys WRT54GL), is die dubbele nic niet alleen nodig bij het gebruik van de 2003 als firewall ?

EDIT: Indien ik die vpn wil, en het antwoord is positief op de tweede alinea, dan moet ik dus gewoon de std vpnpoort (1723 ) forwarden naar het ip van mijn server 192.168.1.254 dus genoeg ?

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 07-11-2007 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Hm, ik heb het gebruikt in Win2K met een server met 2 netwerkkaarten, waarvan er 1 niet in gebruik was, telt dat ook ? ;)

Volgens mij is het idd als je dezelfde server als firewall gebruikt.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:12:
Hm, ik heb het gebruikt in Win2K met een server met 2 netwerkkaarten, waarvan er 1 niet in gebruik was, telt dat ook ? ;)

Volgens mij is het idd als je dezelfde server als firewall gebruikt.
Let's go and try it then !

Ik ga het eens proberen, en dan eens zien hoe ik met een client moet connecten, want daar staat er nix van in... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Euhm, het werkt niet, dit is het stappenplan wat ik volg:

Stap 1
Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/5918/78840459in6.jpg

Stap 2
Afbeeldingslocatie: http://img45.imageshack.us/img45/147/22021901do4.jpg

Stap 3
Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/5346/64876501yc8.jpg

Stap 4
Afbeeldingslocatie: http://img128.imageshack.us/img128/8471/89123113as2.jpg

Bij die vierde stap klikik dus niet verder (das de standaard geselecteerde optie), want hier klopt iets iets niet en in de howto wordt nergens vermelding van dit schermpje gemaakt... Graag had ik geweten hoe jij dat had gedaan met ééntje ? :| want ik ken ook nog niet echt het verschil tss stap 3 en 4.

[ Voor 142% gewijzigd door HyperBart op 07-11-2007 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
volgens mij moet je het 3e bolletje gebruiken, niet de 1e

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Nope, exact hetzelfde...

Ik snap niet dat er iets niet klopt in die Howto, want daar wordt gewoon geen vermelding van dat ding gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelfox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2023
Als je de eerste keuze kiest dan krijg je dus de melding dat je maar 1 netwerkkaart in je server hebt zitten. In de howto zitten er meer in zo te zien.

Je kan gewoon de onderste CUSTOM optie kiezen en dan werkt het met 1 NIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kelfox schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:04:
Als je de eerste keuze kiest dan krijg je dus de melding dat je maar 1 netwerkkaart in je server hebt zitten. In de howto zitten er meer in zo te zien.

Ik krijg niet echt een melding...

Maar zoals jij het zegt is het dus al genoeg om er twee te hebben je moet ze nog niet eens configgen, gewoon twee kaarten hebben en windows vindt het ok om maar met één te werken en bied je dan nog niet eens meer de optie met twee kaarten te werken ? want in die howto vraagt ie niet meer achter twee of kan je er zelfs niet voor kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kelfox schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:04:
Die werkt.
Echt een frisse oplossing is het niet, maar daar heb je dan wel de mogelijkheid om met maar één netwerkkaart handmatig alle stappen door te lopen om er een RRAS VPN doos van te maken.

(je krijgt namelijk geheid issues met Netbios naam registratie als je twee IPs met dezelfde naam gaat gebruiken, je zou dan de binding order even moeten aanpassen. Om die reden moet je dit ook niet doen met een server die ook Domain Controller is, dan vraag je om problemen).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
alt-92 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:22:
[...]
(je krijgt namelijk geheid issues met Netbios naam registratie als je twee IPs met dezelfde naam gaat gebruiken, je zou dan de binding order even moeten aanpassen. Om die reden moet je dit ook niet doen met een server die ook Domain Controller is, dan vraag je om problemen).
Het werkt nu ineens wel, ik moest bve.be weglaten uit domein bij verbinding maken...

Kan je dit iets simpeler toelichten ivm die binding order? het lukt nu, maar kan je een concreet voorbeeld geven waarmee ik dan zoveel probs ga hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:22:
[...]

Die werkt.
Echt een frisse oplossing is het niet, maar daar heb je dan wel de mogelijkheid om met maar één netwerkkaart handmatig alle stappen door te lopen om er een RRAS VPN doos van te maken.

Heb je hier misschien meer info over?
Ik heb namelijk een situatie draaien waar er een server wordt gebruikt met daarop de custom RRAS installatie en dat loop vlekkeloos. Ik heb een de bestaande IP range een stukje gereserveerd voor welke ip adressen uitgedeeld mag worden naar de pc's die VPN verbinding maken en nog nooit, maar dan ook nooit daar problemen mee gehad.

Dus ben uiteraard er benieuwd naar wat ik fout heb gedaan of hoe ik het nog beter kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 23:54:
[...]

Heb je hier misschien meer info over?
Ik heb namelijk een situatie draaien waar er een server wordt gebruikt met daarop de custom RRAS installatie en dat loop vlekkeloos. Ik heb een de bestaande IP range een stukje gereserveerd voor welke ip adressen uitgedeeld mag worden naar de pc's die VPN verbinding maken en nog nooit, maar dan ook nooit daar problemen mee gehad.

Dus ben uiteraard er benieuwd naar wat ik fout heb gedaan of hoe ik het nog beter kan doen?
Idem dus ;) had ik hierboven al gevraagd...
We zijn al met zijn tweetjes !
Pagina: 1