Probleem met opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:57
Vandaag heb ik een nieuw systeem in elkaar gestoken. Ik heb een nieuw asrock AM2NF3-VSTA bordje gekocht (tegen hoge korting, boekje was gekreukt :P en natuurlijk slechts een AGP), samen met een nieuwe AMD Athlon64 X2 4000+ 65w.
Ik steek het hele systeem in elkaar (met men oude onderdelen) en na de BIOS krijg ik in mijn rechter benedenhoek de foutmelding "00A1".
Eerst geprobeert de BIOS te flashen, maar bij het proberen om de flashen krijg ik weer de foutmelding.
Daarna even gekeken in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en bij de eerste stap zie ik dat mij aangeraden wordt om een 350w voeding te hebben.
Ik heb een "Premier 300W" voeding, standaard bij de case en hij heeft nu ongeveer 2 jaar dienst gedaan met een AMD AthlonXP 2000+. Niet echt een A-merk voeding, dus echt 300W zal het niet zijn. Maar ik heb wel de 65w versie van processor en een GeForce 6600GT (met extra molex voor extra stroom).
Zou dat het probleem oplossen?
Ook extra Vcore helpt niet (staat volgens mij al automatisch op de maximum, 1.350V)
Ik heb de FSB naar 150MHz gezet, multiplier op x4 en dual core support op disabled, Vcore nog altijd op 1.350, Vdimm op High, AGP op x4 en ik blijf het probleem hebben.

Specs:
asrock AM2NF3-VSTA
AMD Athlon64 X2 4000+ 65w
nVidia GeForce 6600GT
1x 1GB DDR2-533 merk: PQI (met 2x1GB blijf het scherm in stand-by)
Premier 300w voeding
Maxtor 80GB IDE
Dvd writer
floppy

Voeding:
Vcore = 1.368V - 1.376V - 1.384V (Vcore staat op auto, maar manual kan ik maar tot 1.350V gaan)
+ 3.30V = 3.328V
+ 5.00V = 5.232V
+12.00V = 12.196V

CPU Tempr: 35°C met standaard cooler op 2880 RPM
MB Tempr: 30°C

Volgens mij is de therminal diode niet correct, de CPU heatsink voelt vrij fris aan (op 200 x10 Dualcore), de MB heatsink aangenaam warm.

Meer ideeën/ervaringen welkom.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Malantur
De CPU heatsink voelt aan alsof de computer af staat (op 150 x4 :D). De GeForce 6600 GT daarintegen voelt vrij warm aan (zag net dat de Zalman cooler niet draait, bij het starten beweegt hij een KLEIN beetje en valt dan terug naar zijn oorspronkelijke positie) en de MB heatsink nog altijd aangenaam warm.
Dan maar even een GeForce 5700 LE in men AGP geduwt, na de BIOS geeft hij het volgende:
The system failed to boot several times before.
Press F2 to enter SETUP to reconfigure your system...
Or BIOS will laod default and continue to boot after 10 seconds.

Na die 10 seconds kwam er weer 00A1 in de rechter benedenhoek.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

300W is wellicht wat weinig voor het ding, vervang het ding eens en kijk of je dan van de problemen af bent. Voor wat betreft de videokaar,t misschien dat het ding niet genoeg prik heeft gekregen en daardoor dat de fan niet goed draaide (zit er nog iets van een fancontroller of wat dan ook aan?)

• Malantur
Ja bij de 6600 GT zit een Zalman verloopstuk van molex naar 4 keer 3 pin (5V of 12V) en zat dan in een 5V stuk.
Met andere ram (1x 512 of 1x 1GB) krijg ik geen beeld (stand-by).
Een voeding heb ik niet meer liggen en kan het dus niet vervangen. Is er een andere manier om te testen of ze te zwak is? (Het budget rijkt niet ver genoeg om nog meer spullen te kopen.)

Offopic:
Bedankt Terw_Dan, je hebt al in meerdere topics hulp verleend aan mij!!

• Malantur
Na het vervangen van de ram geraak ik niet meer in de BIOS, scherm blijft weer in stand-by, zelfs met de orginele setup...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Malantur schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:14:
Ja bij de 6600 GT zit een Zalman verloopstuk van molex naar 4 keer 3 pin (5V of 12V) en zat dan in een 5V stuk.
Met andere ram (1x 512 of 1x 1GB) krijg ik geen beeld (stand-by).
Een voeding heb ik niet meer liggen en kan het dus niet vervangen. Is er een andere manier om te testen of ze te zwak is? (Het budget rijkt niet ver genoeg om nog meer spullen te kopen.)
Je kunt altijd even een multimeter eraan hangen en kijken of de 5V en 12V lijn wel de juiste waardes hebben. Maar veel zekerder is het met een andere voeding testen, er is vast wel iemand die nog zo'n ding te leen heeft.
Offopic:
Bedankt Terw_Dan, je hebt al in meerdere topics hulp verleend aan mij!!
Zou goed kunnen, wel toevallig, want zo gek veel post ik nou ook weer niet.

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 07-11-2007 22:29 ]

• Malantur
Terw_Dan schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:28:
[...]

Je kunt altijd even een multimeter eraan hangen en kijken of de 5V en 12V lijn wel de juiste waardes hebben. Maar veel zekerder is het met een andere voeding testen, er is vast wel iemand die nog zo'n ding te leen heeft.
Ik zal eens horen bij wat vrienden en familie, morgen weet ik misschien meer hoop ik _/-\o_
[...]

Zou goed kunnen, wel toevallig, want zo gek veel post ik nou ook weer niet.
Even op men naam klikken en kijken naar de eerste 3 topics en de laatste ;)

• Malantur
Ik heb een (franse) site gevonden die hetzelfde probleem had en het hielp niets dat je de voeding vervangt.
http://www.clubic.com/for...o-boot-id87918-page2.html

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Malantur schreef op donderdag 08 november 2007 @ 18:35:
Ik heb een (franse) site gevonden die hetzelfde probleem had en het hielp niets dat je de voeding vervangt.
http://www.clubic.com/for...o-boot-id87918-page2.html
Ik kan er vrij weinig van maken :P maar zonder het getest te hebben kun je het niet zeker zeggen, de symptonen kunnen hetzelfde zijn, maar de oorzaak kan compleet anders zijn.

• Malantur
"J'oubliais pour mes tests. J'ai tenté avec deux alim différentes. J'ai aussi testé avec ma Geforce neuve puis le chip intégré."
"Ik ben vergeten men tests te vermelden. Ik heb het geprobeert met twee verschillende voedingen. Ook heb ik het geprobeert met men nieuwe GeForce en men onboard grafische kaart."

Bij het vertalen zag ik net dat het om een ander moederbord gaat, maar wel van dezelfde fabricant.
De mijne heeft namelijk geen onboard grafische kaart :>

• Malantur
Via http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine heb ik berekend dat ik met 295w zou moeten toekomen (met 30% Capacitor Aging en 90% load). Hoewel het nipt is krijg ik nog steeds een error, zelfs als ik kaal opstart (dan krijg ik 165w via de site)...

Nu heb ik weer het probleem dat hij af en toe dat als ik hem opstart het scherm in stand-by blijft...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Pak gewoon een andere voeding. Je kunt wel allerlei theoriën erop los laten, maar daar zul je niet echt verder mee komen. Die PSU berekeningen zijn leuk, maar zonder daadwerkelijk te weten wat je voeding (nog) levert kom je er niet mee.

en gebruik Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif als je nog wat toe wil voegen aan je post. je topic kicken na een paar uur is redelijk asociaal

[ Voor 30% gewijzigd door TERW_DAN op 08-11-2007 21:39 ]

• Malantur
Ik heb een Techsolo (B merk) 550w voeding die hier nog ligt maar die heb ik al verkocht op ebay en die zou ik dus eigenlijk eens even moeten verzenden.
Zelf geen geld om een nieuwe, a-merk voeding te kopen...

• Retaliator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 18:02
Jullie zijn lekker aan het discussiëren met zijn 2en in dit topic. :P

Maar ik denk dat Terw_dan een heel goed punt heeft. Je kan niet met zekerheid zeggen of het aan een voeding ligt of niet. Soms lijkt het dat een voeding goed functioneerd maar achteraf blijkt deze toch defect. Je zal echt een andere voeding moeten proberen in je systeem.

Aangezien je wel gewoon op tweakers aan het posten bent heb je dus de beschikking over een 2de computer. Indien dit een laptop of openbare computer is zal dit je niet helpen. Is dit een ander ATX-systeem dan zou ik de voeding hieruit gebruiken.

Mocht je een goede relatie met je buurman hebben: vraag hem eens of je zijn voeding mag lenen voor een uurtje. ;)

Kan de winkel waar je de hardware hebt gekocht je niet helpen? Je moet gewoon een beetje rondvragen, er zijn geen problemen die niet opgelost kunnen worden met een beetje communicatie.

• Malantur
Ik surf nu op een laptop en ik heb nog een andere computer (die van men ouders, maar ook kapot (zie andere topic) en die voeding nog zwakker).

• Malantur
Ik heb een 550w voeding erin gestoken, probleem blijft...

Ik heb net de supported CPU list gevonden van het moederbord.
Volgens mij heb ik deze:
AM2 Athlon 64 X2 ADO4000IAA5DD Brisbane 2100MHz 1000MHz 512KB+512KB G1 P1.60

Die wordt pas ondersteund vanaf P1.60 terwijl er standaard P1.30 op staat. Het probleem is alleen dat ik niet kan flashen, ik krijg de zelfde error na POST.
Iemand een idee hoe ik er de nieuwere versie op kan krijgen?

[ Voor 77% gewijzigd door Malantur op 10-11-2007 20:22 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Flashen met een oudere proc is mogelijk. Maar als het systeem boot kun je flashen, ook al zal hij je proc niet herkennen (waarschijnlijk ziet hij het ding dan als een unkown cpu @ xxxxMHz). Echter, bij een niet stabiel werkend systeem is het niet aan te raden te gaan flashen. Dat zou ik pas doen als het ding goed opstart.

Als de voeding het probleem niet oplost, probeer dan eens andere onderdelen te vervangen (andere cpu, ander mobo etc).

• Malantur
Hij herkend hem wel (AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4000+ 64bit), maar hij staat op 2.0GHz in plaats van 2.1GHz...

Ik zag net in het FAQ van het moederbord (http://www.asrock.com/mb/faq.asp?Model=AM2NF3-VSTA) dat je "Cool'n'Quiet" moet uitzetten bij een proc met G stepping en dan een BIOS update doen.
Dat heb ik meteen uitgeprobeert en op de plaats waardat ik normaal de error heb kreeg ik nu een enkele piep en daana een knipperende _ in de linker bovenhoek. Die blijft er de hele tijd staan...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Malantur schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 21:02:
Hij herkend hem wel (AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4000+ 64bit), maar hij staat op 2.0GHz in plaats van 2.1GHz...

Ik zag net in het FAQ van het moederbord (http://www.asrock.com/mb/faq.asp?Model=AM2NF3-VSTA) dat je "Cool'n'Quiet" moet uitzetten bij een proc met G stepping en dan een BIOS update doen.
Dat heb ik meteen uitgeprobeert en op de plaats waardat ik normaal de error heb kreeg ik nu een enkele piep en daana een knipperende _ in de linker bovenhoek. Die blijft er de hele tijd staan...
Als je je systeem opnieuw start, wat gebeurd er dan? Blijf je hetzelfde zien, neem dan dit stukje van de FAQ eens door: PMG FAQ

• Malantur
Ik blijf hetzelfde zien.
Zet dit bestand op een maagdelijk lege flop.
Ik heb geen floppy, ik boot via USB stick.
Maakt dat iets uit?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Malantur schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 21:32:
Ik blijf hetzelfde zien.

[...]

Ik heb geen floppy, ik boot via USB stick.
Maakt dat iets uit?
Ja, biosrecovery is alleen nog te doen via een diskette station. Dus die zul je in moeten bouwen en dan is het te hopen dat daar nog activiteit op is.

Het geluk dat je hebt is dat het ding een socketed bios heeft, dan zou je nog kunnen hotflashen.
Waarom heb je het bord uberhaupt proberen te flashen als het niet stabiel werkte?

• Malantur
Ik heb geprobeert te flashen, maar ik ben er nooit tot gekomen, DIRECT na POST komt de error.
Als je Cool'n'Quiet krijg ik na de POST alleen nog de kipperende _. Als ik Cool'n'Quiet terug opzet krijg ik de error weer, net zoals toen ik hem net uit de doos gehaald had.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dus het ding post nog wel helemaal? In dat geval, stel de bios eens in op de default settings en kijk of hij dan wel verder wel booten. Heb je dan nog geen succes, pak dan eens een cpu die wel gesupport wordt door je huidige bios (het zou niet veel uit moeten maken, maar je weet natuurlijk maar nooit). OF vervang het mobo eens.

• Malantur
Bij default settings duurt het 2-3 seconden na POST en dan krijg ik de error terug.
Als ik dan Cool'n'Quiet af zet krijg ik de knipperende _ na POST.

Ik ken maar één persoon met AM2 twijfel ik van of ik even zen processor mag lenen, hij vertrouwt mij niet echt als het over hardware gaat O-)

[ Voor 33% gewijzigd door Malantur op 10-11-2007 22:02 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Malantur schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 22:01:
Bij default settings duurt het 2-3 seconden na POST en dan krijg ik de error terug.
Als ik dan Cool'n'Quiet af zet krijg ik de knipperende _ na POST.

Ik ken maar één persoon met AM2 twijfel ik van of ik even zen processor mag lenen, hij vertrouwt mij niet echt als het over hardware gaat O-)
Ga dan gewoon langs bij een winkel ofzo. Met de spullen die je nu hebt werkt het niet, dus je zult toch eea moeten gaan vervangen.
Pagina: 1