HDD kapot?

Pagina: 1
Acties:

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 01:19
Gisteravond bleek na een crash van Windows Vista, mijn Externe Toshiba USB HDD (300GB) niet meer te werken. Toen ik de computer opnieuw opgestart heb, bleek de USB schijf niet meer bereikbaar. Na het uitschakelen en aanzetten van de externe schijf ging deze niet meer zoals gewoonlijk ratelen en beginnen met draaien. Er gebeurde niks.... behalve het LED-je voorop dat ging branden.

Dit betekent wellicht dat de schijf dood is, maar niet dat de data-onbereikbaar is.
Er staat belangrijke data op en ik zou graag willen weten in hoeverre er nog hoop is.
Wat zijn mijn opties om de data nog terug te krijgen?

Het gaat om deze schijf: http://www.kieskeurig.nl/...EAB5DC12571140033B359.htm

[ Voor 34% gewijzigd door rickiii op 07-11-2007 11:24 ]

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 18:53
getdataback-ntfs wilde soms bij mij nog wel wat bestanden van dode disks met succes recoveren.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:28
Als de schijf niet meer opspint kun je met getdataback natuurlijk ook niets beginnen.

Als je geen garantie meer hebt, kun je overwegen om de behuizing open te maken en de harde schijf eruit te halen. Deze kun je dan normaal aansluiten op je PC, en wellicht dat de HDD dan nog functioneert.
Als je nog garantie hebt is het overwegen of je die wilt opgeven door het open maken van de behuizing, of dat je de fabrikant om info/RMA vraagt. Het zou namelijk ook kunnen dat de voeding stuk is.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02:37
Als de schrijf niet opspint maar het ledje wel gaat branden is de kans groot dat de voeding gewoon werkt. Indien binnen garantie is de afweging van de waarde van de data vs de kosten van een nieuwe schijf belangrijk. Als de data belangrijker is zou ik de schijf openmaken en de harddisk op een pc aansluiten. Dan weet je zeker dat eea niet aan de voeding/controller ligt, mocht hij niet herkend worden dan is de hdd helaas dood, als hij wel herkend wordt kun je bv met speedfan de s.m.a.r.t. gegevens uitlezen en (als hij opspint) met getdataback oid vaak nog een hoop recoveren

• rickiii
Fauna schreef op woensdag 07 november 2007 @ 14:13:
Als je geen garantie meer hebt, kun je overwegen om de behuizing open te maken en de harde schijf eruit te halen. Deze kun je dan normaal aansluiten op je PC, en wellicht dat de HDD dan nog functioneert.
Bedankt ... ik ga dit proberen.

Mocht de HDD echt dood zijn.... dan nog is de data niet weg, want de magnetische bits zijn niet veranderd. Hoe doet de FBI dit? Met een lab? Of kun je zulke plateaus met een beetje electronica kennis zelf ook overzetten in een andere HD van hetzelfde merk?

[ Voor 43% gewijzigd door rickiii op 07-11-2007 18:49 ]

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-02 17:43

Bravo

Second Best

Je kunt proberen de gegevens terug te krijgen door het plaatsen van een andere printplaat op deze HD (wel zelfde serie gebruiken natuurlijk). Als je printplaat stuk is kun je zo weer een werkende hd krijgen.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• rickiii
Bravo schreef op woensdag 07 november 2007 @ 20:38:
Je kunt proberen de gegevens terug te krijgen door het plaatsen van een andere printplaat op deze HD (wel zelfde serie gebruiken natuurlijk). Als je printplaat stuk is kun je zo weer een werkende hd krijgen.
Goed idee... thanks.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02:37
Euh als de drive echt niet meer functioneert zijn er speciale bedrijven die in een stofvrije ruimte de platters op een alternatieve 'drive' kunnen zetten en dan uit kunnen lezen... kost iets van 50 euri per mb geloof ik, en dan moet je ook nog maar hopen dat je weet welke mb's je moet hebben :P

Overigens kun je idd de print van eenzelfde type op de hdd plaatsen indien de huidige defect is zodat je met een beetje geluk je data kan herstellen :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dat staat allemaal in de FAQ hoor. Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

ARME AOW’er

Pagina: 1