8800gt / Komende ATI overdenkingen

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb tot nu toe nog altijd een x1900xt in mijn pc zitten, waar verder een E6600 en 2gb ram hun dienst doen. De nieuwe games zoals world in conflict draaien nog steeds prima hiermee. Zelfs op 1680x1050 doet de x1900xt nog altijd zo'n 30fps en dat met 2xAA.

De nieuwe kaarten die net op de markt zijn, de 8800gt, of die zeer binnenkort gaan komen van ati, zijn dan welliswaar wat sneller maar niet de enorme verbetering die ik na 1,5 generatie van kaarten verwacht had.

De laatste dagen heb ik als test een 2900pro @ XT snelheid in mijn pc gehad, het enige wat er werkelijk een stuk op vooruit ging qua speelbaarheid van de crysis demo. En natuurlijk heb ik WIC met dx10 gedraaid, maar veel verschil tussen dx9 en dx10 kan ik in dat spel niet ontdekken.

In veel benchmarks doet de 8800gt het iets beter dan de 2900xt, maar ook weer geen schokkende verschillen. Ik vind de hype rond die kaart dan ook wat overdreven. De komende ati kaarten zullen de xt net wat overstijgen dus daar zit ook al niet veel verschil met de vorige generatie in.

Natuurlijk brengt een nieuwe-ati/8800gt in sommige games wel 50% extra, maar dat is dan :

- van 70 naar 100fps in oudere games, wat niet veel uitmaakt voor de speelbaarheid
- Of van 20 naar 30 fps in de nieuwe games, en dan is die 30 nog niet fijn genoeg

Kortom ik ben wat teleurgesteld in de nieuwe kaarten, de echte verbeteringen komen zoals het er nu naar uitziet pas ergens halverwege volgend jaar op z'n vroegst.

Zit ik ernaast of is de vooruitgang wat dit betreft wat tegenvallend de laatste 2 jaar ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is natuurlijk puur koffiedik kijken - mogelijk zullen de komende ATi kaarten sneller zijn, mogelijk goedkoper, maar exact hoeveel valt nog niet te zeggen. Voorzover iets bekend is, is het hier uitgekauwd:
[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 72

Daarnaast zijn er genoeg reviews van 8800GT tov 2900XT en 8800GTS te vinden, waarbij genoeg situaties te vinden zijn waarin het wel een significante verbetering in prestatie over beide kaarten neerzet en dat voor een lagere prijs. Natuurlijk zul je in UT2K4 het verschil niet merken en in Crysis maakt het verschil nog niet zoveel uit wegens toch nauwelijks speelbaar, maar er zit tussen die twee extremen een flink gebied waar het wel uitmaakt. Nu is het wachten op het antwoord van ATi (eh, en evt harde silicon zien van "8800GT killers" van S3, XGI en Intel :+ ). Maar ook wat ik hierboven schrijf is in tig reviews van de 8800GT te lezen. Kortom, dit topic mist z'n doel een beetje.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.