Toon posts:

[Vista] Ziet alleen HD Audio

Pagina: 1
Acties:
  • 507 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gister weer eens een geweldig idee: even nieuwste drivers van Videokaart installeren en toen ik toch bezig was gelijk die van de Geluidskaart mee gepakt, na het opnieuw opstarten van Windows hoorde ik al geen opstartgeluidje dus ik kijken, hij stond niet gemute en apparaat werkte goed volgens de apparaatbeheer. Ook als ik MP3-tje aan zette kreeg ik gewoon het balkje te zien dat er wat afgespeeld werd.

Nu zie ik bij Apparaatbeheer alleen een High Definition Audio-apparaat staan en in taakbalk krijg ik iets te zien als "High Definition Audio (SPDIF)". Maar ik krijg op geen enkele manier geluid, heb de drivers al een keer geuninstalled op de normale manier (programma's -> realtek hd audio verwijderen), met een driver cleaner (ook met de audio uitgeschakeld, dus dan moet hij toch wel alles weg zien te krijgen), maar elke keer als ik hem opnieuw opstart met de audio ingeschakeld krijg ik die HD-gebeuren.

Heeft iemand dit wel eens gehad of heeft iemand een idee hoe ik dit het beste op kan lossen? Ben er al de hele avond mee bezig, op Google kan ik er niks over vinden en ook hier op GoT niet.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Ghehe, nog een keer de drivers van je geluidskaart runnen. Zo werkt realtec. Eerst deinstalleert hij het en daarna weer opstarten en installeert hij de nieuwe ;)

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-02 21:54
Zo te zien staat je audio-out ingesteld op SP/DIF, want geloof ik de optische uitgang is. Ik neem aan dat je niet je versterker oid aan je pc hebt hangen en dit dus de verkeerde instelling is. Probeer eens of je hem ergens op de gewone analoge uitgang kan instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Qips schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:06:
Zo te zien staat je audio-out ingesteld op SP/DIF, want geloof ik de optische uitgang is. Ik neem aan dat je niet je versterker oid aan je pc hebt hangen en dit dus de verkeerde instelling is. Probeer eens of je hem ergens op de gewone analoge uitgang kan instellen.
Ja, dat is het probleem ja. Máár.... Deze instelling is nergens te vinden, dus wou terug naar m'n oude drivers waar de normale uitgang wel te zien was, maar nu pakt hij steeds de nieuwe. Snap er echt helemaal niks meer van...

/me kan niet werken zonder muziek!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:19:
[...]

Ja, dat is het probleem ja. Máár.... Deze instelling is nergens te vinden, dus wou terug naar m'n oude drivers waar de normale uitgang wel te zien was, maar nu pakt hij steeds de nieuwe. Snap er echt helemaal niks meer van...

* DaannO kan niet werken zonder muziek!
Heb je nou opnieuw de setup gerund of niet?!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, al meerdere keren. Heb echt vanalles geprobeerd:
- de-install -> install -> geen succes
- de-install -> audio uit zetten in bios -> driver cleaner -> install -> geen succes
- de-install -> andere drivers geprobeerd -> geen succes
- enz..

Maar ik denk dat het probleem toch niet ligt bij de drivers maar aan de SD/PIF die hij wilt gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 22:24 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Probeer dit eens: Front audio-aansluiting, oude kast -> nieuw moederbord (geen zin om heel verhaal te tikken ;)). En dan vooral mn 2de reply over de detectie van de aansluitingen. Is wel een ander probleem, maar misschien heeft het er mee te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 05-11-2007 22:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:30:
Probeer dit eens: Front audio-aansluiting, oude kast -> nieuw moederbord (geen zin om heel verhaal te tikken ;)). En dan vooral mn 2de reply over de detectie van de aansluitingen. Is wel een ander probleem, maar misschien heeft het er mee te maken.
Ik kan nergens iets vinden van Realtek, zelfs bij de drivers staat dat het van Microsoft is, terwijl ik toch echt die van de Realtek site af heb gehaald...

Denk dat het wel wat duidelijker is met plaatjes erbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.php-designer.nl/hdaudio/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.php-designer.nl/hdaudio/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.php-designer.nl/hdaudio/3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.php-designer.nl/hdaudio/4.jpg

edit:
Heb trouwens niet eens een SPDIF-out...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost!

Heb in C:\Windows\System32 het driver-bestandje (HdAudio.sys) via veilige modus ge-renamed (moest wel eerst mijzelf de eigenaar maken en de permissie's aanpassen) en opnieuw opgestart, nu pakte hij gelijk de Realtek drivers en doet m'n geluid het weer!
Pagina: 1