Front audio-aansluiting, oude kast -> nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb onlangs een nieuw moederbord gekocht, nl. een MSI K9N Neo-F. Deze heb ik ingebouwd in mijn Antec Sonata 1 kast. Deze kast heeft een aansluiting aan de voorkant voor mic/koptelefoon dmv. een 10-polige stekker die in het moederbord gaat (intel standaard).
Mijn vorige moederbord had een AC97 onboard geluids-chip en mijn nieuwe moederbord een Intel HD audio onboard geluids-chip. Dit schijnt de nieuwe standaard te zijn voor onboard audio.
Nu is het zo dat mijn front audio niet meer werkt als ik hem inplug op het nieuwe moederbord. Ik heb ontdekt dat de connector op het moederbord bij HD een andere pinout heeft als bij AC97. Het past wel, maar werkt dus niet. Zie deze link voor het verschil tussen deze twee: http://www.intel.com/supp.../desktop/sb/cs-015851.htm

Ik heb wat rondgezocht op internet en GoT, maar ik kan nergens vinden of deze twe eop een of andere manier compatible te maken zijn. De connector die uit mijn kast komt heeft ook 7 losse draadjes en die heb ik aangesloten zoals op de site van Antec vermeld staat:
Instructions for non-standard audio connections.
1. Locate the internal audio connectors from your motherboard or sound card.
2. Consult your motherboard or sound card manual for the pin-out positions.
3. Microphone Power Pin: Connect the MIC connector to this pin.
4. Microphone Input Pin: Connect the MIC-BIAS connector to this pin.
5. Ground Pin: Connect the AUD GND connector to this pin.
6. Front Right Speaker Out Pin: Connect the FPOUT-R connector to this pin.
7. Front Left Speaker Out Pin: Connect the FPOUT-L connector to this pin.
8. Rear Right Speaker Out Pin: Connect the RET-R connector to this pin.
9. Rear Left Speaker Out Pin: Connect RET-L connector to this pin.
Note: Your motherboard may not support rear speakers output. In this case you do not need to connect RET-R and RET-L.
http://www.antec.com/us/support_faqs.php?FAQno=15

Maar dat werkt ook niet (ws. is dat geschreven in de tijd dat HD audio nog niet bestond).

Iemand een idee of dit gaat lukken? Of is het spul gewoon niet compatible? Die nieuwe HD-audio kan nl. ook checken of er een kabel is ingeplugd en dat wordt bijv. ook al lastig met de 'oude' aansluiting.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben er inmiddels uit. In het control panel van Realtek zag ik opeens op een heel onlogische plaats een icoontje staan (map-icoontje rechtsboven) waarachter een menuutje zit met 'connector settings'. Toen ik daar 'Disable front panel jack detection' uitschakelde werkte het ineens :) Het werkt dus gewoon met de 'oude' AC97 frontpanel connector in mn kast, behalve dat ie niet kan detecteren of er iets is ingeplugd. Dit topic is dan iig leuk voor de search en google, want ik kwam een heleboel van deze vragen tegen en nergens stond een antwoord.... (ws. omdat niemand deze optie kan vinden om het werkend te krijgen...)

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 27-02-2007 21:00 ]

• M-co
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-10-2025

M-co

Arf!

Wohoo. Ontiegelijk bedankt voor de tip! _/-\o_