8 speakers op 1 versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 4.058 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239160

Topicstarter
Goedenavond,

Ben nieuw hier, dus ben benieuwd of jullie me kunnen helpen:

Ben mijn appartement aan het verbouwen. In de woonkamer komt mijn Marantz versterker te staan. Vanaf daar lopen de kabels via de muur naar de keuken, badkamer, slaapkamer en vide. In totaal komen er 6 speakers in de wanden / plafond te zitten. In de woonkamer komen 2 B&O speakers te staan: Beovox Type 6513, 60 watt / 8 ohm. De versterker is van Marantz, model 75SR1040/2a / unswitced 100 W max / 8 ohm. De laatste snoeren lopen naar de slaapkamer en zijn ongeveer 15 meter.

Samenvatting:
Inbouwspeakers 6 x: Artsound MDC 501 Max.power 10-70 watt
B&O 2x: 60 W / 8 ohm
Versterker : Marantz unswitched (??) max. 100 watt / 8 ohm.

Mijn vragen:
kan mijn versterker dit aan ?
kunnen mijn speakers dit aan ?
Krijg ik last van kwaliteit of geluidsverlies etc ??
Hoe moet ik zoiets aansluiten ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Hier gaan we dan:
Afhankelijk van hoe je het aansluit kan die het aan ja.
Voor de speakers maakt 't niet uit.
Definitief ja: om het de versterker naar zijn zin te maken zul je de speakers zo moeten schakelen dat de totale impedantie niet te laag gaat worden. Hiervoor zul je er twee parallel moeten zetten, en twee van deze setjes in serie (en dat geheel op een kanaal, andere setje van 4 op het andere kanaal). Dit gaat ervoor zorgen dat de verschillende impedanties het geluid vreemd gaan verdelen over de speakers waardoor het nergens meer naar gaat klinken.
Simpelweg niet doen vrees ik...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-01 03:16
kan mijn versterker dit aan?
Ja: de versterker kan dit inderdaad doen. Als je enkel die kleine speakers aansluit natuurlijk niet blok open zetten. Als je teveel speakers aansluit gaat je versterker te veel stroom trekken en zichzelf afsluiten. Als het een slechte versterker is ga je hem dus opblazen.

Ja, zie bovenstaand

Ja. Omdat je 1 versterker hebt en 8 speakers (die je waarschijnlijk 4 per kanaal parallel gaat aansluiten) gaat je vermogen verdeeld worden over die 8 speakers. Je zult dus meer vermogen moeten leveren om hetzelfde eruit te krijgen.

Eens je over een bepaalde grens gaat vervormt je versterker het signaal alhoewel dat redelijk moet meevallen voor kleinere volumes. Doordat de impedantie kleiner wordt moet je ook meer vermogen steken omdat je volgens de versterker speakertjes van ~2ohm impedantie gaat hebben.

Parallel. Gewoon 2 kabeltjes vanuit je versterker en daarop hang je dan je speakertjes met krokodillenklemmetjes zoals takken van een boom. Je kunt ook een paar in serie zetten en dan die 2 paar in parallel.

Beter nog: als je echt serieus zoiets wilt doen, ga je beter naar een PA versterker en PA speakers gaan. Die heeft 100VDC op de lijn en ingebouwde versterkers in de speaker. Een andere oplossing is natuurlijk zoiets te gebruiken: http://www.smarthome.com/97256508.html

[ Voor 3% gewijzigd door Guru Evi op 05-11-2007 22:27 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Kun je niet beter een speaker switch gebruiken? Of wil je ten aller tijden geluid in alle kamers?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
heeft de versterker een A-B functie? ik heb zelf een yamaha versterker met 7 speakeruitgangen en zitten 2 dubbele aansluitingen op voor A-B

als je dat hebt is er natuurlijk geen probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 16:44
Een a-b keuze is ook niks anders dan een schakelaar die de twee verbind met elkaar. Dat komt op hetzelfde neer als twee speakers op 1 uitgang zetten. Alleen heb je dan geen keuze meer in het schakelen. Maar er is geen aparte versterker ingebouwd voor de B keuze.

Andere optie, haal 2 van die goedkope koda eindversterkers bij conrad. 4 speakers per versterker. Er is wel een en ander over te vinden, populair ding paar jaar terug. Zelf onder de critici :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

LlamaWereldOver schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:33:
als je dat hebt is er natuurlijk geen probleem :P
Onzin, want je zet je speakers in A+B stand gewoon parallel. Als je daarachter nog meer speakers parallel gaat zetten heb je kans je amp te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-04 22:52
Ik ben bang dat het toch een extra versterker op de line-out ofzo gaat worden als je niet het risico wil lopen dat je versterker gaat clippen en in één keer de tweeters van alle acht de speakers sloopt ;).
Kan het altijd proberen op laag volume, maar ben bang dat 4 speakers op 1 versterkerblok echt teveel van het goeie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Anoniem: 239160 schreef op maandag 05 november 2007 @ 21:44:

Ben mijn appartement aan het verbouwen. In de woonkamer komt mijn Marantz versterker te staan. Vanaf daar lopen de kabels via de muur naar de keuken, badkamer, slaapkamer en vide. In totaal komen er 6 speakers.........

Hoe ga je voorkomen dat je per ongeluk het geluid van lingo opzet als er iemand op bed ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239160

Topicstarter
Het regent tips ! Bedankt alvast daarvoor ! Maar de meningen zijn verdeeld. Had gedacht de speakers parallel te schakelen (middels zo'n verdeler blok) en tussen de langere kabels (naar de meest ver weg gelegen slaapkamer en badkamer) een (bijv. koda) versterkertje er tussen plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:12

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een versterker moet je natuurlijk nooit plaatsen tussen een speaker uitgang van een andere versterker en speaker.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 11:58

Offtrack

Ondertitel

Lijkt een gevalletje:

Tien strijkers in een ijzeren pijp, ken dat?
- Ja natuurlijk! Alleen even dichtlassen.

[ Voor 12% gewijzigd door Offtrack op 09-11-2007 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-04 22:52
Of je moet een versterker kopen met een high-level input en deze ertussen zetten. Het probleem is alleen dat ik die eigenlijk nog nooit gezien heb, behalve bij subwoofer versterkers. Ik zou toch de rec-out uitgang maar verbinden met een tweede versterker. 4 speakers per versterker is misschien nog wel te doen. 1/totale weerstand = 1/8+1/8 = 1/4 = 4 ohm totaal per kanaal. Dat moet met een redelijke versterker nog wel te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

Offtrack schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 13:04:
Lijkt een gevalletje:

Tien strijkers in een ijzeren pijp, ken dat?
- Ja natuurlijk! Alleen even dichtlassen.
wat een onwijs domme opmerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
Grappig, dat zijn we tot nu toe alleen van jou gewend.

Zijn opmerking geeft wel degelijk het een en ander aan, het is gewoon een vergelijk. 8 speakers op 1 versterker gaat niet, 10 strijkers in 1 buis gaat ook niet.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

nou ja het kan wel. Zoals voodooless zegt ( ben het zowaar een keer met hem eens :)) je pakt er twee parallell en die zet je weer in serie met het andere paartje. Gewoon een simpele rekensom maken zodat je niet onder de 4 ohm belasting komt.

Sowieso de inbouw op speaker paar a of b zeggen en het huiskamer spul op de ander. Voor de huiskamer zijn er dan helemaal geen problemen / beperkingen (mits alleen dat paar aanstaat) als alleen de rest aan staat > rekenen en dat geld ook als alles aan staat.

kan zo snel geen linkje vinden maar simpel voorbeeld

2 speakers van 8 ohm parallel > netto 4 ohm
die weer in serie met 2 paren > netto 8 ohm

we weten dus niet de waarde van de inbouw. maar als die allemaal 4 ohm zijn zou ik ze gewoon in serie zetten. kom je aan 12 ohm waar je marantz geen moeite mee zal hebben bij normaal volume Zet je dan de kamer speaker er bij aan (vanuitgaande dat a en b parallel staan) is er niets aan de hand. a of b apart gebruiken is dan ook geen probleem

dat 100 watt unswitched slaat er enkel op dat er een 'stopcontact' achter op de versterker zit voor bv je cd speler die niet geschakeld is en met max 100 watt belast mag worden

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 10-11-2007 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ray schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:34:
nou ja het kan wel. Zoals voodooless zegt ( ben het zowaar een keer met hem eens :)) je pakt er twee parallell en die zet je weer in serie met het andere paartje. Gewoon een simpele rekensom maken zodat je niet onder de 4 ohm belasting komt.
'T punt is juist dat impedantie complex is. Simpele rekensom gaat dan misschien op om de amp niet op te balzen, maar de gevolgen voor het geluid zijn vaak rampzalig. Die verschillende impedanties gaan namelijk als verschillende filters werken als je units in serie zet. Ze gaan elkaar dus onderling beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

voodooless schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:40:
[...]

'T punt is juist dat impedantie complex is. Simpele rekensom gaat dan misschien op om de amp niet op te balzen, maar de gevolgen voor het geluid zijn vaak rampzalig. Die verschillende impedanties gaan namelijk als verschillende filters werken als je units in serie zet. Ze gaan elkaar dus onderling beïnvloeden.
yepz je krijgt dus eigenlijk een soort van seriefliter. Zij het dan wel met gelijke speakers. Overigens ga je het verschil horen denk je met inbouw speakers van art sound :) ? daarnaast zit de huiskamer buiten de keten en heeft dat negatieve effect dus niet (als de rest uitstaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
Als je gewoon overal zorgt voor een line-level, dan kun je overal volume regelen en is er niks aan de hand met impedanties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 21:52
speaker switch dan maakt het niet uit, zet toch maar 2 paar tegelijk aan ;)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

DJ Vincento

1422055

Ik zou die boxjes voor in de keuken en dergelijke gewoon in serie zetten, en die op de b-uitgangen, en je mooie speakers gewoon op de a-uitgangen in de woonkamer. Zo kun je je duurdere speakers optimaal aansturen, als je alleen speakers A selecteerd op je speakers selector.

Ze je hem in B, dan heb je of per kanaal 3x4 ohm, of 3x8 ohm afhankelijk van wat voor speakers je gebruikt. 12 ohm kan je versterker al makkelijk doen, 24 ohm is al helemaal geen punt. Ik denk dat je de versterker dan niet eens meer kunt laten clippen. En die paar decibell afname, omdat de weerstand wat hoger is moet je je geen zorgen om maken, je gebruikt sowieso maar heel weinig vermogen voor heel veel lawaai.

Dus, je woonkamer speakers op de A-aansluitingen, en de andere speakertjes zet je in serie, en die sluit je aan op de B-aansluitingen. Zo kun je beide speaker paren min of meer goed aansturen zonder dat je je versterker over z'n nek laat gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door DJ Vincento op 10-11-2007 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@ DJ dat zeg ik dus al een paar post hierboven :)

Anoniem: 99283

Barry schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 23:39:
[...]

Grappig, dat zijn we tot nu toe alleen van jou gewend.

Zijn opmerking geeft wel degelijk het een en ander aan, het is gewoon een vergelijk. 8 speakers op 1 versterker gaat niet, 10 strijkers in 1 buis gaat ook niet.
zoveel post en dan nog flamen :z

zolang hij z'n versterker niet op max zet kan je alle speakers parralel aan rechter en linker kanaal hangen, in winkel opstellingen zit het ook zo gemonteerd

• Ray

Ray

Anoniem: 99283 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 22:34:
[...]

zoveel post en dan nog flamen :z

zolang hij z'n versterker niet op max zet kan je alle speakers parralel aan rechter en linker kanaal hangen, in winkel opstellingen zit het ook zo gemonteerd
alleen gebruiken ze daar nou net weer niet een huis tuin en keuken versterker maar een bak die hier speciaal op ingericht is. Net als omroep installaties en systemen voor op voetbalvelden etc

• Barry
Ik vind het gewoon opmerkelijk dat jij vaak met een reactie weet te komen, die verder totaal geen bijdrage geeft aan het topic. Mijn excuses als ik je heb beledigd.
Wat is 'max'? Einde volumeknop? Je uitgangsvermogen heb je als gebruiker totaal niet in de hand.

Daarnaast is de kans groot dat, wanneer je geen switch gebruikt, bepaalde luidsprekers flink staan te verbranden, omdat je zelf in de woonkamer zit te luisteren, maar de speakers in de badkamer ook nog vrolijk mee doen :)

In winkels gebruiken ze doorgaans 100V versterkers en 100V speakers. Deze kun je oneindig parallel schakelen zollang het opgetelde vermogen overeen komt met dat van de versterker. Heel andere koek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 15:59
Je hebt al speakers van Artsound, die hebben ook een goede oplossing voor je "probleem"...

Je kan eenvoudig een volume regeling met meerdere uitgangen van ze nemen. Of een geavanceerdere oplossing met ingebouwde versterkers en 1 of meerdere bronnen... De optie met ingebouwde versterkers heeft ook nog eens slanke RF afstandsbedieningen voor in de andere ruimten...

Op www.artsound.be is het allemaal te bekijken. Met pdf's.
Pagina: 1