Wanneer ik het rapport eerst open, en op de open form van het rapport staat de code om de caption te veranderen, is het bijschrift inderdaad verandert. Wanneer ik dan het rapport terug sluit en daarna de code zet voor het snapshotview te verzenden, kiest hij opnieuw voor de default name.
Wanneer ik het rapport sluit na de snapshot te verzenden, loopt het echt verkeerd. Daar hij de mailbox open doet, leest hij de rest van de code waarin ik het rapport sluit niet meer. Dus het rapport blijft hidden open staan. Sluit ik het rapport heel in het begin van de code, om het dan verborgen open te doen, dan werkt alles prima, maar dit betekent wel dat het rapport hidden open blijft... niet echt proper... Hieronder volgt een gereduceerd deel van de code.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| stDocName = "rptCoordinatorNl"
'deze extra regel is nodig om eventuele open rapporten te sluiten
DoCmd.Close acReport, stDocName
'nu doe ik het raport open
DoCmd.OpenReport stDocName, acPreview ', , , acHidden
'als ik hier zou sluiten dan is de naam niet verandert, dus niet sluiten hier in commentaar
' DoCmd.Close acReport, stDocName, acSaveYes
' De True op het einde van deze regel geeft aan dat u het bericht nog kunt wijzigen (EditMessage),
'voordat het verzonden wordt. Als u deze waarde op False zet,
'wordt uw bericht direct verzonden.
'nu verzend ik de snapshot
DoCmd.SendObject acReport, stDocName, acFormatSNP, _
strMail, "Naam@gmail.com", , strOnderwerp, strBoodschap, , True
'deze laatste code wordt dus niet gelezen omdat de mailbox open gaat
DoCmd.Close acReport, stDocName, acSaveYes |
Tweede probleem: Inderdaad sluit ik het formulier pas als het rapport verzonden is, maar de bedoeling is dat als het formulier terug open gaat, onmiddelijk het mailbericht kan verzonden worden zonder het opnieuw in te moeten typen, maw de boodschap voor de mail (eender naar wie) blijft steeds hetzelfde en daar hij in een gewoon tekstvak staat blijft hij niet aanwezig.
Ik dacht nu om een extra tabel aan te maken en daarin de mailboxen in verschillende talen onder te brengen, teneinde deze zo op te roepen op het formulier en deze statische berichten zo te gebruiken. Het voordeel hiervan zou zijn dat ik indien nodig de gebruiker toch toelaat om de berichten aan te passen. Ik had graag je mening hierover, misschien zijn er andere mogelijkheden.