De laatste 2 weken heb ik me bezig gehouden met het monitoren van ons serverpark (circa 50 servers). Dit omdat we van plan zijn om over te stappen naar een gevirtualiseerde omgeving mbv VMWare's ESX. Het doel van het monitoren is om te kijken:
1) is virtualiseren mogelijk? dus zijn de servers onderbezet en wordt er niet efficient gebruikt van resources
2) welke specificaties zijn in de nieuwe omgeving nodig
Momenteel ben ik de gegevens aan het analyseren. Nu kom ik daar op cpu gebruik en disk space wel uit, maar wat betreft netwerk, disk io en memory wordt het iets lastiger. Nu ben ik opzoek naar een benchmark om mijn gegevens te vergelijken met soortgelijke situaties bij andere bedrijven. Hoe hard ik ook zoek.. ik kan het niet vinden
Ter verduidelijking:
gemiddelde van alle servers
CPU %processor time: ~ 5%
MEMORY pages/sec: ~ 5 pages
DISK IO avg disk kb/read: ~ 9 kb
DISK IO avg disk kb/write: ~ 7 kb
NETWORK kb sent/sec: ~ 30 kb/s
een relatief 'zware verbruiker'
CPU %processor time: ~ 40%
MEMORY pages/sec: ~ 20 pages
DISK IO avg disk kb/read: ~ 45 kb
DISK IO avg disk kb/write: ~ 30 kb
NETWORK kb sent/sec: ~ 300 kb/s
(deze gegevens zijn de gemiddelde van 9.00 tot 11.00 uur, piekuren dus)
(grootste deel van de servers zijn HP ProLiant ML370, 2x 2.8 ghz cpu en 1gb RAM)
Ik ben dus opzoek naar whitepapers, best practices, je eigen ervaring, benchmarks en niet naar tools(!), de metingen zijn namelijk al uitgevoerd en beschikbaar.
Heel erg bedankt voor je feedback!
1) is virtualiseren mogelijk? dus zijn de servers onderbezet en wordt er niet efficient gebruikt van resources
2) welke specificaties zijn in de nieuwe omgeving nodig
Momenteel ben ik de gegevens aan het analyseren. Nu kom ik daar op cpu gebruik en disk space wel uit, maar wat betreft netwerk, disk io en memory wordt het iets lastiger. Nu ben ik opzoek naar een benchmark om mijn gegevens te vergelijken met soortgelijke situaties bij andere bedrijven. Hoe hard ik ook zoek.. ik kan het niet vinden

Ter verduidelijking:
gemiddelde van alle servers
CPU %processor time: ~ 5%
MEMORY pages/sec: ~ 5 pages
DISK IO avg disk kb/read: ~ 9 kb
DISK IO avg disk kb/write: ~ 7 kb
NETWORK kb sent/sec: ~ 30 kb/s
een relatief 'zware verbruiker'
CPU %processor time: ~ 40%
MEMORY pages/sec: ~ 20 pages
DISK IO avg disk kb/read: ~ 45 kb
DISK IO avg disk kb/write: ~ 30 kb
NETWORK kb sent/sec: ~ 300 kb/s
(deze gegevens zijn de gemiddelde van 9.00 tot 11.00 uur, piekuren dus)
(grootste deel van de servers zijn HP ProLiant ML370, 2x 2.8 ghz cpu en 1gb RAM)
Ik ben dus opzoek naar whitepapers, best practices, je eigen ervaring, benchmarks en niet naar tools(!), de metingen zijn namelijk al uitgevoerd en beschikbaar.
Heel erg bedankt voor je feedback!