Buitenaquarium verwarmen door zonneboiler/-collector

Pagina: 1
Acties:
  • 1.723 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
De titel zegt al veel, ik ben al enkele dagen aan het zoeken welke techniek ik het best zou gebruiken om een buitenaquarium van 600l op ongeveer 22-23°C te houden.
(Ben ook van plan om een glazen 'stolp' te bouwen als extra isolatie en serre voor het aquarium.)

Ik had eerst gedacht aan een zonneboiler, maar dan later kwam het idee om enkel een zonnecollector te bouwen ... iets in deze trend.
En dan het water door het aquarium pompen, uiteraard moet er nog ergens een begrenzer komen.

Wat ik echter niet kan vinden is welk oppervlak ik het best voorzie voor de collector ?!
Waar ik ook niet aan uit kan is hoe de watertemperatuur nu hoger kan worden dan de omgevingstemperatuur, maw hoe de warmte zich kan opstapelen.
(dmv straling ... maar wat moet ik mij daarbij voorstellen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 19:51

AlexanderB

7800 rpm

de zwarte kleur van de zonneboiler absorbeert lichtstraling en omdat het zwart is straalt die ook niet meer uit maar wordt deze warm (atomen gaan harder trillen) deze warmte wordt daarna afgegeven aan het water.

dat het water warmer wordt dan de omgeving komt omdat er goed geisoleerd word, het licht komt door glas binnen,en de rest is met isolatie bedekt, dus kan de warmte er niet meer uit. (maar blijft wel binnenkomen door de lichtstraling)

[edit:]
en ohja, ik weet niet of het verstandig is om een zonneboiler aan te sluiten op je aquarium, dan moet je temperatuur systeem erg goed werken en erg betrouwbaar zijn om je vissen niet te koken..
lijkt mij dat je veiliger (en nog steeds groen) electrische zonnepanelen kunt plaatsen, en een electrische thermostaatverwarming (speciaal voor aquarium) kan installeren...

[ Voor 29% gewijzigd door AlexanderB op 04-11-2007 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
[b]AlexanderB schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:28

dat het water warmer wordt dan de omgeving komt omdat er goed geisoleerd word, het licht komt door glas binnen,en de rest is met isolatie bedekt, dus kan de warmte er niet meer uit. (maar blijft wel binnenkomen door de lichtstraling)
Ik zie nog altijd niet waarom die warmte binnen blijft ... als de warmte binnen kan door het glas kan die toch evengoed weer naar buiten ?! :?
Misschien stijgt de temp omdat de warmte sneller binnekomt dan die eruitkan ?
[b]AlexanderB schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:28
[edit:]
en ohja, ik weet niet of het verstandig is om een zonneboiler aan te sluiten op je aquarium, dan moet je temperatuur systeem erg goed werken en erg betrouwbaar zijn om je vissen niet te koken..
lijkt mij dat je veiliger (en nog steeds groen) electrische zonnepanelen kunt plaatsen, en een electrische thermostaatverwarming (speciaal voor aquarium) kan installeren...
Zonnepanelen hebben een veel lager rendement (10-15%) dan een zonneboiler, dit omdat je veel (onnodige) energieomzettingen doet.
Daarom denk ik van een soort thermostaat in het aquarium te plaatsen en de pomp van de boiler te laten aanslaan als het (in het aquarium) kouder wordt dan 22°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:14
Ward Vr schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:44:
[...]Ik zie nog altijd niet waarom die warmte binnen blijft ... als de warmte binnen kan door het glas kan die toch evengoed weer naar buiten ?! :?
Misschien stijgt de temp omdat de warmte sneller binnekomt dan die eruitkan ?
[...]
Klopt, de straling zal (overdag, als het niet te overtrokken is) veel sneller warmte toevoeren dan er verloren gaat. In de zomer kan je stoom krijgen in een zonnecollector, terwijl je 's nachts in de winter moet opletten voor bevriezen.
Vandaar dat er heel wat komt kijken qua veiligheid bij een zonnecollector, standaard laat je er water met antivries door lopen, dat in een boiler de warmte opslaat. Als dat water té heet wordt, stopt men met pompen, de opzet is zo dat als de pomt niet draait de zonnecollector zonder water komt te staan (dan mag ie boven de 100° worden), hetzelfde voor als het vriest of 's nachts (dan kan het water niet onnodig afkoelen).
Ward Vr schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:44:
[...]Daarom denk ik van een soort thermostaat in het aquarium te plaatsen en de pomp van de boiler te laten aanslaan als het (in het aquarium) kouder wordt dan 22°C.
Je hebt 2 pompen nodig, een om de warmte uit de collector naar een boiler te steken (daar ga je naar 60 à 80° in goeie omstandigheden), en een om zoals je zegt die opgeslagen warmte naar het aquarium te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 04-11-2007 15:26 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Welk oppervlak aan zonnecollectoren gebruik ik dus best om de 600l warm te houden ?!
Er rekening mee houdend dat het aquarium geisoleerd is met glas en eigenlijk ook al een beetje als zonnecollector werkt ...
naftebakje schreef op zondag 04 november 2007 @ 15:04:
Klopt, de straling zal (overdag, als het niet te overtrokken is) veel sneller warmte toevoeren dan er verloren gaat. In de zomer kan je stoom krijgen in een zonnecollector, terwijl je 's nachts in de winter moet opletten voor bevriezen.
Het valt mij op dat er met éénzelfde installatie grote en kleine temperatuurverschillen zullen moeten overbrugd worden, in de zomer en in de winter dus.
(kan mij eigenlijk moeilijk voorstellen dat er in de winter veel warmte gaat van komen, als het bewolkt is en bv. 0°C :/ Raar dat je dan toch zo'n hoge temps kunt bereiken in je collector)

[ Voor 62% gewijzigd door Ward Vr op 04-11-2007 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:58

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

In de winter zul je in de collector lagere temperaturen hebben dan in de boiler met dank aan een goede warmtewisselaar.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Is dat thermodynamisch niet eigenlijk onmogelijk? Ik bedoel, in het beste geval haal je een vrijwel gelijke temperatuur met een tegenstroom-warmtewisselaar...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
ik weet niet of je het weet ward, maar denk eraan, koper is giftig en ook voor vissen!
Ik zou daar ook even goed over nadenken en sowiso de boiler dan zo dich mogelijk bij het aquarium plaatsen en eventueel pvc gebruiken.

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
ssj3gohan schreef op zondag 04 november 2007 @ 17:28:
Is dat thermodynamisch niet eigenlijk onmogelijk? Ik bedoel, in het beste geval haal je een vrijwel gelijke temperatuur met een tegenstroom-warmtewisselaar...
Tegenstroom-warmtewisselaar ? :? Suggesties zijn uiteraard welkom, maar een beetje meer uitleg
zou ook wel handig zijn ;)
bart0l0meus schreef op zondag 04 november 2007 @ 18:14:
ik weet niet of je het weet ward, maar denk eraan, koper is giftig en ook voor vissen!
Ik zou daar ook even goed over nadenken en sowiso de boiler dan zo dich mogelijk bij het aquarium plaatsen en eventueel pvc gebruiken.
PVC ?! Dat heeft wel heel slechte warmtegeleidende eigenschappen ... Kan ik dan niet beter aluminium gebruiken ? Dat is niet giftig dacht ik ...
(Rats vergeten dat koper giftig was |:( , thx )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Aluminium is nog giftiger hoor. Je zult dus (bijv) een alu geanodiseerde warmtewisselaar moeten gebruiken (in feite gewoon een gigantische watercooling-radiator) met een simpel pompje (als je zo'n mooie stereopomp hebt voor je aquarium kun je het misschien zelfs gewoon combineren met die pomp? scheelt energie... nah dat is teveel beunwerk).

Een tegenstroom-warmtewisselaar is de simpelste redelijk efficiente warmtewisselaar die er bestaat: twee buizen die tegen elkaar aan zitten (thermisch geleidend uiteraard) waar het op te warmen water de ene kant op loopt en het verwarmingswater de andere kant. Daardoor wordt zoveel mogelijk warmte doorgegeven aan het te verwarmen water (immers, het temperatuursverschil wordt continu zo groot mogelijk gehouden en warmteflux is proportioneel aan temperatuursverschil). Je kunt het ongetwijfeld googlen: 'tegenstroomprincipe'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
ssj3gohan schreef op zondag 04 november 2007 @ 22:42:
Aluminium is nog giftiger hoor. Je zult dus (bijv) een alu geanodiseerde warmtewisselaar moeten gebruiken (in feite gewoon een gigantische watercooling-radiator)
Kan ik dan niet beter gewoon het koper lakken/verven met iets, alleen: hoe ?! Het zou dus eigenlijk enkel de binnenkant moeten zijn die gelakt moet worden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
je zou er lak door kunnen pompen of zoiets, maar de vraag is of je het droog krijgt
PVC is goed mogelijk!
en het kleine beetje kopen in de boiler zelf is niet zo heel erg maar probeer het koper echt zo min mogelijk te laten

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
bart0l0meus schreef op maandag 05 november 2007 @ 16:42:
je zou er lak door kunnen pompen of zoiets, maar de vraag is of je het droog krijgt
PVC is goed mogelijk!
en het kleine beetje kopen in de boiler zelf is niet zo heel erg maar probeer het koper echt zo min mogelijk te laten
Dat ik daar zelf nie aangedacht heb ... gewoon onderkant toedoen en verf in gieten :+

Nu nog te weten komen welke oppervlak aan collectoren ik best kan gebruiken ... er rekening mee houdend dat het aquarium geisolleerd is met glas en eigenlijk ook al een beetje als collector werkt.
Iemand suggesties ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ssj3gohan schreef op zondag 04 november 2007 @ 17:28:
Al eens aan de achterkant (de radiator) van een koelkast gevoeld?

Ik weet dat ze in Geneve het stadhuis verwarmen met water uit het meer (al meer dan 30 jaar) en dat dat energetisch vrij efficient gebeurd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Freee!! schreef op maandag 05 november 2007 @ 19:03:
[...]

Al eens aan de achterkant (de radiator) van een koelkast gevoeld?

Ik weet dat ze in Geneve het stadhuis verwarmen met water uit het meer (al meer dan 30 jaar) en dat dat energetisch vrij efficient gebeurd.
Eh ja, maar dat is niet vergelijkbaar. Bij een koelkast of airco wordt energie toegevoegd om een warmtepotentiaal te creëren, anders kan geen energie worden onttrokken aan de ruimte van de koelkast. Een zonnecollector wil je juist zo min mogelijk energie laten gebruiken dus wil je puur een passieve warmtewisselaar, geen koelkast/airco-idee, want dat zuipt meer energie dan gewoon een verwarmingselement in die bak zetten en de bak goed isoleren.

Ik weet niet precies wat je probeert te zeggen, maar ik ben er vrij zeker van dat je momenteel energetisch verkeerd zit te denken. TS wil energie besparen, niet een 'extra pumped' verwarming maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-04 17:19
Je kan bijv een deel van het water van het aquarium via een stuk slang door het warme water laten lopen. Zo zijn de 2 stromen gescheiden, en het water prima opwarmen.

Ooit eens bij een dierenwinkel gezien: ze hadden een groot vat water waar al het water van alle aquariums in kwam. Dit werd verwarmd door een CV ketel waar een stuk aquariumslang aan zat. De slang liep door het grote vat, en weer terug naar de ketel. Uitvoertemperatuur laag zetten, beetje druk op het systeem en klaar. De ketel is in gebruik veel voordeliger dan electrisch verwarmen werd me verteld. Het idee lijkt me dus ook goed, alleen hoe wil je 's winters / snachts de boel verwarmen... 's zomers lukt het wel, maar dan heb je juist liever wat minde warmte om de vissen niet te warm te laten worden.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
ik snap sowiso niet wat hij moeilijk denkt!
Als je goed had gezocht weet je dat er verwarmingen bestaan die je tussen de filter (in de slang) kan plaatsen, speciaal voor vijvers, en in principe is jou aquarium ook een vijver, alleen van glas.
Heb je geen externe filter, gebruik dan alleen een pomp!
Je kan gewoon plastic slangen gebruiken en je hebt geen last van koper en giftige metalen.
http://www.aquatotaal.nl/...4a215399e00f0b3cf3abcc0a1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
bart0l0meus schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:11:
ik snap sowiso niet wat hij moeilijk denkt!
Als je goed had gezocht weet je dat er verwarmingen bestaan die je tussen de filter (in de slang) kan plaatsen, speciaal voor vijvers, en in principe is jou aquarium ook een vijver, alleen van glas.
Heb je geen externe filter, gebruik dan alleen een pomp!
Je kan gewoon plastic slangen gebruiken en je hebt geen last van koper en giftige metalen.
http://www.aquatotaal.nl/...4a215399e00f0b3cf3abcc0a1
Het is misschien niet helemaal duidelijk uit de startpost, maar ik ben op zoek naar een alternatieve manier om de boel te verwarmen ... redelijk milieuvriendelijk dus, en niet met een verwarmingselement van 3kW ...

Ik las laatst dat een zonneboiler in de winter nog >40°C kan produceren ... dus het zou zelfs dan geen moeite mogen zijn om de boel warm te houden toch ?! Als de boiler maar groot genoeg is ...
(Maar alleen: hoe groot ??? Ben nog altijd op zoek naar afmetingen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ssj3gohan schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:06:
[...]
Eh ja, maar dat is niet vergelijkbaar. Bij een koelkast of airco wordt energie toegevoegd om een warmtepotentiaal te creëren, anders kan geen energie worden onttrokken aan de ruimte van de koelkast. Een zonnecollector wil je juist zo min mogelijk energie laten gebruiken dus wil je puur een passieve warmtewisselaar, geen koelkast/airco-idee, want dat zuipt meer energie dan gewoon een verwarmingselement in die bak zetten en de bak goed isoleren.

Ik weet niet precies wat je probeert te zeggen, maar ik ben er vrij zeker van dat je momenteel energetisch verkeerd zit te denken. TS wil energie besparen, niet een 'extra pumped' verwarming maken.
Ik stel alleen maar dat met een kleine extra investering van energie er heel veel extra energie uit zo'n zonneboiler gehaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

elhopo schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:24:
Je kan bijv een deel van het water van het aquarium via een stuk slang door het warme water laten lopen. Zo zijn de 2 stromen gescheiden, en het water prima opwarmen.
Da's het idee van een warmtewisselaar ja :)
Freee!! schreef op woensdag 07 november 2007 @ 02:01:
[...]

Ik stel alleen maar dat met een kleine extra investering van energie er heel veel extra energie uit zo'n zonneboiler gehaald kan worden.
De enige energie-investering die zichzelf zal terugbetalen is een pomp om het water uberhaupt rond te laten gaan. Elke warmtepomp die je neer zult zetten zal een efficientie van <1 hebben (_per definitie_) dus zal geen winst betekenen. Er bestaat niet zoiets als gratisch energie. Energetisch heel simpel: als je een pomp van 6 liter per minuut hebt en een zonnecollector die 420W kan vastleggen (dat zal wel zo'n 3 vierkante meter zijn ofzo, uitgaande van een hoop reflectie = lage efficientie en behoorlijk vaak wolkenbedekking, 's zomers zal het wel iets hoger liggen) haal je 100 milliliter per seconde bij 420W, warmtecapaciteit van water is 4186 J/kgK dus dat water wordt dan elke pass eentiende graad opgewarmd. Je warme systeem zal wel ongeveer 10 liter water bevatten, dus elke twee minuten wordt je water er opnieuw doorheen gesmeten, het duurt dus een uurtje tot je water naar een fijne 50-60 graden is opgewarmd, dus inclusief een rough order estimate van de efficientie van je warmwatersysteem. Dat kun je dan tot een warmteval van ruwweg vijf graden behoorlijk efficient overbrengen op je aquarium. Dat is in ieder geval de dimensionering waaraan je moet denken bij zo'n systeem.

Die 420W is uit de lucht gegrepen. Neem dat ik daarmee in de buurt zit. Je aquarium is 600 liter, dus dat is aan glasoppervlak ongeveer een vierkante meter (ervan uitgaande dat je een vijfkantige glazen bak hebt en goede isolatie aan de bovenkant). Glas heeft een geleidingscoefficient van 1.05 W/mK. Op internet vind ik zo gauw dat je met jouw inhoud een glasdikte nodig hebt van 12mm. Op een gemiddelde dag in nederland is het 12 graden, jij wilt het aquarium op 22 houden, dus je moet een temperatuursverschil van 10 graden behouden. Gemiddeld vloeit er dus P = kA(dT)/L = 1.05*1*10/0.012 = 875W uit je aquarium. Je moet je dak volplakken met zonnecollectoren om daar een deuk in te maken, je zult dus flink moeten gaan isoleren. Je hebt namelijk lang niet 24 uur per dag zon, je moet dus een hoop energie kunnen opslaan overdag en afgeven 's nachts.

Ik zeg: volledig onrendabel project, gebruik gasverwarming. Elektrisch zal je dit ongeveer 1500 euro per jaar kosten in de huidige vorm. Het zal je anderszins (875*3600*24*365)/(30e6)=920 kuub gas kopen. Met betere isolatie (maar dan kun je je vissen niet meer goed zien) kun je het energieverbruik terugbrengen naar ruwweg 200W, of 350 euro elektriciteit, of 220 kuub gas. Waarschijnlijk gaat een zonnecollectorinstallatie meerdere duizenden euro's kosten en tegen de tijd dat je die hebt terugverdiend (wat sowieso al zoals hierboven gedemonstreerd heel veel moeite gaat kosten) ben je wel uitgekeken op je visjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
[b]ssj3gohan schreef op woensdag 07 november 2007 @ 10:26 Neem dat ik daarmee in de buurt zit. Je aquarium is 600 liter, dus dat is aan glasoppervlak ongeveer een vierkante meter (ervan uitgaande dat je een vijfkantige glazen bak hebt en goede isolatie aan de bovenkant). Glas heeft een geleidingscoefficient van 1.05 W/mK. Op internet vind ik zo gauw dat je met jouw inhoud een glasdikte nodig hebt van 12mm. Op een gemiddelde dag in nederland is het 12 graden, jij wilt het aquarium op 22 houden, dus je moet een temperatuursverschil van 10 graden behouden. Gemiddeld vloeit er dus P = kA(dT)/L = 1.05*1*10/0.012 = 875W uit je aquarium.
Idd, ik zie dat het nie meer rendabel wordt, nog een laatste wanhoopspoging :P
Een aquarium van 100l heb ik eventueel ook nog staan: dat wordt dan 1,05*0,5*15/0,015 = 525W
Ik heb qua temperatuursverhoging toch wat ruimer gerekend (15°C), ook gerekend dat rond het aquarium een glazen stolp van 1cm staan, het glas van de bak zelf is 0,5 cm ...
Maar nog altijd 525W.
Er vanuitgaande dat ik snachts nog een bijkomende 'stolp' van isomo van 3cm over mijn aquarium zet, enig idee of het dan al haalbaarder is, en welk opp collectoren ik dan nodig heb ?!

(Alternatief is een windmolen(tje) bouwen die een accu oplaadt die de electrischeverwarming voorziet van stroom, aangezien we hier nog redelijk uit de bebouwing zitten en het redelijk veel waait is dat mss wel een poging waard ?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nou, je zult er sowieso vrede mee moeten hebben dat het een hele dure hobby gaat worden. Het is dan in ieder geval *leuk* om zoiets als een windmolentje erbij te zetten. Persoonlijk, maar ik weet niet of dat gegrond is, lijkt mij een zonnecollector-installatie met alles wat erbij moet komen erg ingewikkeld om te bouwen. Een windmolentje echter is behoorlijk veel simpeler, en (als elektronica-enthousiast) het is ook leuker om een omvormertje+netaansluiting/batterij te bouwen dan om een boiler en pomp/warmtewisselaar te installeren. Nadeel is dat je geen buren moet hebben die gaan zeiken over een windmolen op je dak.

Zelf heb ik best goed nagedacht over concepten als een ducted windmolen, maareh, vraag er niet teveel over door want dan draaf ik door (het is m'n studie).

Als er iemand is die meer praktische ervaring heeft met zonnecollectoren denk ik dat er nog wel iets nuttigs kan worden gezegd, anders zal het toch bij de voorgaande theorie blijven tot TS meer onderzoek heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
ssj3gohan schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:42:
Zelf heb ik best goed nagedacht over concepten als een ducted windmolen, maareh, vraag er niet teveel over door want dan draaf ik door (het is m'n studie).
Doordraven van enthousiasme hoop ik ;)
Tips zijn zeker welkom ... want ik weet niet echt waar te beginnen omtrent de materie van windmolens.

De buren zijn zeker geen probleem, die zien ons bijna niet ;)

Wat ik heb/ kan aangeraken:
Autoaccu
Iemand die kan lassen
Electrisch verwarmingselement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Goed, als lucht- en ruimtevaarttechnisch ingenieur zou ik zo'n blad eerst in Fluent smijten om de optimale vleugel te berekenen bij een gemiddeld reynoldsgetal, daarna zou ik de tekenig omzetten naar een makkelijk bouwbaar blad en het geheel in Patran/Nastran smijten en Msc.Fatigue gebruiken om uit te rekenen van welk materiaal en hoe dik ik alle verbindingen en krachtdragende elementen moet maken :D

Daar gaan wel een paar weekjes en 100 pagina's LaTeX rapport in zitten, maar dan heb je ook iets dat het ultra-betrouwbaar doet 30 jaar lang... ohja, zo'n ingenieur kost maar 310 euro per uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
is het een zoutwateraquarium he anders zou je het toch niet op 22-23°C houden
snelstrooment water of traag of matig stromend water??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
is het een zoutwateraquarium he anders zou je het toch niet op 22-23°C houden
snelstrooment water of traag of matig stromend water??

want did kan MESS veel effect hebben op de warmte overbrenging op de buizen en MESS ook aantasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

he? strooment? did? MESS?

Ik begrijp niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
ssj3gohan schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 01:12:
he? strooment? did? MESS?

Ik begrijp niet...
als ge een aquarium hebt heb je een pH waarden, zout gehalte, water warmte en de water snelheid
dit dient voor de vissen hun natuurlijke omgeving na te bootsen

pH waarde is de zuurte van het water
zout gehalte ja da moet ik nie uitleggen woord zegt het zelf :/

en als je wist dat als je coper of en ander metaal in water/zoutwater legt dan komt er aantasting of roest buis slijt af gaat kapot vuil buiswater in het aquarium => gevolg: vissen gaan dood of krijgen ziektes
bv: vinrot hebben mijn vissen ook gehad ene heeft het niet overleeft :'(
of u filter gaat kapot of is heel vuil als ge geluk hebt

[ Voor 3% gewijzigd door PRaGA88 op 09-01-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Ik ga idd geen metalen koppelingen/buizen gebruiken, als goede aquariumhouder weet ik dat uiteraard O-) Het wordt een tropisch aquarium ... het typische ;) 21-22° ongeveer. Of het nu stromend of minder stromend is. Zal iets uitmaken, maar nu ook niet zoveel.

Main quest is nog altijd de windmolen bouwen. :9

@Harrie ... de stroom vloeit toch direct weg ? Want de rotor maakt contact met het chassis en dat maakt verbinding met de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
En we gaan hier verder, wegens de topictitel die de lading niet meer dekt, topic is dus afgesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Ward Vr schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:21:
Ik ga idd geen metalen koppelingen/buizen gebruiken, als goede aquariumhouder weet ik dat uiteraard O-) Het wordt een tropisch aquarium ... het typische ;) 21-22° ongeveer. Of het nu stromend of minder stromend is. Zal iets uitmaken, maar nu ook niet zoveel.

Main quest is nog altijd de windmolen bouwen. :9

@Harrie ... de stroom vloeit toch direct weg ? Want de rotor maakt contact met het chassis en dat maakt verbinding met de grond.
Dat gaat een heel mooi aquarium worden. :)
ik heb ook een aquarium maar een kleine ik ga er een bouwen van 350L van plexiglas d:)b
maar dan moet, ik wel iets vinden om alle ruiten schoon te houden 7(8)7

of ik ga een van 4-6mm glas maken maar dan wel een 510L aquarium(zout) :| veel werk
maar dat is mijn twede aquarium dan eerst die 350L :*)

[ Voor 8% gewijzigd door PRaGA88 op 13-01-2008 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
kunt je ook eens een foto sturen hoe je buiten aquarium er nu uitziet??
of moet die nog gemaakt worden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Zoektocht is nog in progress, ik had iets op het oog, maar nu ben ik toch op zoek naar een kogelaquarium. ;) Waarschijnlijk wordt het aquarium toch binnengezet, en ga ik de windmolen gebruiken om aan het el-net te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Om nog even terug te komen op die zonnecollectoren, waarom worden er eigenlijk geen reflectoren, spiegels bv. gebruikt om het rendement te verhogen ?! Het is zo logisch, maar nog niemand gezien die het gedaan heeft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wordt ook gedaan, maar het is een passief systeem dus je moet 1) de spiegels de hele tijd verstellen en 2) als het hard zont oververhit je collector. Een oplossing daarvoor is al niet meer energetisch interessant.

Pagina: 1