Videokaart geheugen kapot, maar games werken perfect?

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:53
Ik heb een videokaart op Ebay gekocht, alles leek in orde totdat na 2 dagen mijn PC geen beeld meer gaf. 9 van de 10 keer dat ik mijn PC probeer aan te zetten krijgt mijn monitor geen signaal door, mijn moederbord maakt in dat geval bij de POST 1 langzame en 3 snelle piepjes, wat zou betekenen dat het geheugen op mijn videokaart kapot is (Phoenix Award bios).
Maar soms start m'n PC wel op, alleen tussen de POST en het Windows-laad-scherm in heb ik normaal eventjes zwart beeld, mijn beeld is dan gevuld met artifacts, veel rode, groene en blauwe pixels. Echter, eenmaal in Windows heb ik nergens last van, geen artifacts en games doen het perfect. Kaart wordt ook niet overdreven heet ofzo.
Ik zet m'n PC ook wel is in S3 (suspend to RAM) slaapstand en als ik m'n PC dan weer uit de slaapstand haal heb ik geen problemen, misschien slaat hij dan de POST over ofzo? Dit probleem doet zich dus alleen voor bij een cold boot.

Het vreemde is dus dat eenmaal in Windows geboot ik nergens last van heb, nu vraag ik mij af is het wel echt mijn videokaart die kapot is?

Hardware:
Videokaart: Sapphire X1900XT 256 mb
Moederbord: Asus A8N-E

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Het is wel een open deur die ik hier intrap, maar het zou misschien aan je voeding kunnen liggen. Welke heb je?

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• XhaiKhaL
CodeCaster schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 14:18:
Het is wel een open deur die ik hier intrap, maar het zou misschien aan je voeding kunnen liggen. Welke heb je?
Tagan TG480-U01, 480 watt, in welk opzicht zou het mijn voeding kunnen zijn? De voeding maakt wel een tikkend geluid namelijk (zie ook thread #1253985). Dit lijkt echter een vaker voorkomend probleem te zijn.

Er is trouwens nog iets wat me opviel, als ik de PC op probeer te starten zonder de videokaart te voeden gaat er een rood lampje op de voedingsaansluiting van de kaart branden, als ik mijn PC aandruk met de voedingskabel erin gaat deze led even aan, blijft een halve tel branden en gaat weer uit. Ik weet niet wat dit aangeeft maar misschien is het iets...

Verwijderd

Haal is een gum over de connector van de kaart heen

had hier precies hetzelfde problem, slechte verbinding in het slot is hoogstwaarschijnlijk het probleem

• XhaiKhaL
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 14:36:
Haal is een gum over de connector van de kaart heen

had hier precies hetzelfde problem, slechte verbinding in het slot is hoogstwaarschijnlijk het probleem
Alhoewel de kaart er bijna niet uit te krijgen is (door zijn grootte) ga ik dat straks even proberen.

D'r was nog iets wat mij opviel trouwens, het verloopstukje (van molex naar 6 pins pci-e) dat er bijzat maakt maar van 1 molexstekker gebruik en van de 6 pinnetjes worden er maar 3 gebruikt, als ik naar onderstaand plaatje kijk worden er 2 molexstekkers gebruikt en alle 6 de pinnen van de pci-e aansluiting:
plaatje
Klopt dit wel dan?

[Edit]
Heb m'n kaart en slot even schoon gemaakt en m'n PC startte wel direct op, dit was denk ik toeval want ik heb nog steeds artifacts bij het opstarten tussen de POST en het windows-laad-scherm (scherm vol met groene pixels op een zwarte achtergrond).

[ Voor 14% gewijzigd door XhaiKhaL op 31-10-2007 15:35 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 22:39
Lijkt me dan eerder een biosprobleem als je het in windows/games niet hebt. Probeer eens een andere graka(en dan liefst ook 1 op pci zonder e)

http://specs.tweak.to/16567

• XhaiKhaL
Oke, vanaf het moment dat ik het slot heb schoongeblazen geen last meer gehad van piepjes en het niet krijgen van beeld, PC start altijd op. De artifacts (tijdens de zwarte schermen bij het booten van de PC) heb ik alleen als ik m'n monitor via de DVI > HDMI kabel heb aangesloten, als ik een DVI > VGA verloopstukje gebruik en ik sluit daar m'n monitor op aan heb ik geen last van deze artifacts...

Ook heb ik even mijn oude videokaart getest (X800 PCIe), hiermee is alles in orde, zowel op DVI als VGA. Heb trouwens geen PCI kaartje liggen om het mee te testen.

Maargoed de artifacts lijken dus alleen voor te komen bij de X1900 aangesloten op DVI, iemand hier misschien een verklaring voor? De error van het kapotte geheugen zal wel aan een stukje stof hebben gelegen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
DVI, HDMI, en de aansluiting van de controller van een LCD panel (binnenin een scherm) gebruiken LVDS/TMDS, een differentieel protocol dat nogal leuke artifacts kan geven als er ietsje slecht contact zit, of als de tranmitter/receiver even niet 100% mee is.
Wellicht zie je de artifacts tijdens de overgangen tussen resoluties, daarbij zal de transmitter (op je graka) eventjes uitgeschakeld worden, om over te schakelen naar de andere resolutie, als je scherm dat niet goed afvangt zie je het resultaat in het beeld, rare artifacts.

Er zal wellicht niets defect zijn in je setup, je hebt de pech dat er iets op het randje van wel/niet (goed) werken zit, het zal normaal niet verergeren (of verbeteren). Bij echt slecht contact in die verbindingen zal je doorgaans verticale rode of groene lijntjes zien, die wat bewegen en langer/korter worden, blauwe artifacts komen weinig voor omdat bij DVI de data over het blauwe kanaal meegezonden wordt, als daar iets misloopt kan je scherm er normaal niets meer van bakken en geeft ie geen beeld.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• XhaiKhaL
naftebakje schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 14:15:
DVI, HDMI, en de aansluiting van de controller van een LCD panel (binnenin een scherm) gebruiken LVDS/TMDS, een differentieel protocol dat nogal leuke artifacts kan geven als er ietsje slecht contact zit, of als de tranmitter/receiver even niet 100% mee is.
Wellicht zie je de artifacts tijdens de overgangen tussen resoluties, daarbij zal de transmitter (op je graka) eventjes uitgeschakeld worden, om over te schakelen naar de andere resolutie, als je scherm dat niet goed afvangt zie je het resultaat in het beeld, rare artifacts.

Er zal wellicht niets defect zijn in je setup, je hebt de pech dat er iets op het randje van wel/niet (goed) werken zit, het zal normaal niet verergeren (of verbeteren). Bij echt slecht contact in die verbindingen zal je doorgaans verticale rode of groene lijntjes zien, die wat bewegen en langer/korter worden, blauwe artifacts komen weinig voor omdat bij DVI de data over het blauwe kanaal meegezonden wordt, als daar iets misloopt kan je scherm er normaal niets meer van bakken en geeft ie geen beeld.
Dat verklaart het precies, bedankt! Ik heb net ook even de proef op de som genomen en (gewoon onder Windows) de resolutie een beetje 2 kanten op lopen veranderen. En inderdaad, precies dezelfde artifacts als tijdens het opstarten waren tijdens de overgang van de ene naar de andere resolutie te zien. Niks aan de hand dus, gelukkig :).
Pagina: 1