Tagan TG480-U01 maakt tikkend geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-02 17:08
Ik heb een (tweedehands) Tagan TG480-U01 op Marktplaats gekocht omdat ik binnenkort overga op een nieuwe videokaart en een wat krachtigere voeding nodig had dan mijn Xgear 400W. Nu heb ik het idee dat deze voeding niet helemaal goed is, hij maakt namelijk een tikkend geluid, het schijnt dat ze dat vaker doen (heb er 1 site over gevonden) maar toch vertrouw ik het niet helemaal, bovendien is het zwaar irritant gezien de betreffende PC in mijn slaapkamer staat.

Het tikken van de voeding begint zodra je de stroomkabel in het stopcontact plugt, zonder dat ik ook maar iets op de voeding heb aangesloten tikt 'ie al (als ik het aan/uit knopje op uit zet tikt die niet overigens). De PC start wel gewoon op en doet niet raar ofzo, ook de voltages legen me in orde totdat ik met SpeedFan keek, de voltages met een '+' ervoor kloppen wel, maar die met een '-' ervoor niet, nu heb ik nooit bij mijn oude voeding gekeken hoe het met deze waardes zat en of dit zo hoort, maar ik heb het idee van niet. Hier even een screenshotje van SpeedFan:
<weg>

Iemand een idee of dit tikken niet schadelijk is, de voltages wel zo horen (ik heb wel meer SpeedFan screens gevonden waar de voltages ook 'raar' waren trouwens) en of er iets aan het tikken te doen is?

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Is die niet gewoon stuk? Heb er zelf ook 2 ook de 480Watters en die zijn super stil.
Tagan is volgens mij wel lifetime warranty, dus misschien moet je ze ff mailen.

[ Voor 32% gewijzigd door Operations op 26-10-2007 14:28 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• XhaiKhaL
Operations schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:24:
Is die niet gewoon stuk? Heb er zelf ook 2 ook de 480Watters en die zijn super stil.
Zoals ik al zei, mijn PC lijkt het goed te doen en ook het tikken schijnt vaker voor te komen bij goede voedingen. (Heb de voeding trouwens op moment van schrijven in gebruik). Kan je anders even kijken met SpeedFan naar jouw voltages?

• Operations
XhaiKhaL schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:27:
[...]

Zoals ik al zei, mijn PC lijkt het goed te doen en ook het tikken schijnt vaker voor te komen bij goede voedingen. (Heb de voeding trouwens op moment van schrijven in gebruik). Kan je anders even kijken met SpeedFan naar jouw voltages?
Speedfan 4.33 leest alleen de 12v en 3v hier. Maar goed die zijn 12,09 en 3,31.

Heb je de fan al is stil gehouden met je vinger? Misschien is die wel versleten. En misschien zitten er wat spoelen los.

[ Voor 12% gewijzigd door Operations op 26-10-2007 14:33 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• XhaiKhaL
Operations schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:31:
[...]

Speedfan 4.33 leest alleen de 12v en 3v hier. Maar goed die zijn 12,09 en 3,31.
Oke, jammer maar toch bedankt. Tagan geeft trouwens 36 maanden garantie (bron) en heb sowieso geen bon omdat 'ie van Marktplaats komt.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02 22:19

mace

Sapere Aude

Pak eens een mulitmeter en check die voltages zelf.

De witte draad is -5 en de blauwe is -12.
Gewoon de rode probe van je MM op 1 van die 2, en de zwarte op een zwarte draad van de psu, en dan op de 20V DC stand zetten.

[ Voor 39% gewijzigd door mace op 26-10-2007 14:35 ]

• XhaiKhaL
MaCe1337 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:34:
Pak eens een mulitmeter en check die voltages zelf.

De witte draad is -5 en de blauwe is -12.
Gewoon de rode probe van je MM op 1 van die 2, en de zwarte op een zwarte draad van de psu, en dan op de 20V DC stand zetten.
Ik heb de voltages even nagemeten met een multimeter en deze zijn gewoon in orde. SpeedFan zal ze wel verkeerd uitlezen... Dan komen we bij de tik, iemand hier ervaring mee? Of er zelfs op oplossing voor gevonden?
Heb je de fan al is stil gehouden met je vinger? Misschien is die wel versleten. En misschien zitten er wat spoelen los.
Het lijkt me niet dat het aan de fan ligt, want ook als de PC is uitgeschakeld, en dus de voeding niks doet en de fans niet draaien heb ik last van dit tikken. Toen ik er dicht bij zat met mijn oor had ik trouwens het idee dat deze tikken soort elektrische schokjes zijn (dat zzz-geluidje bedoel ik).

[ Voor 28% gewijzigd door XhaiKhaL op 26-10-2007 15:35 ]

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
ik begrijp perfect wat je bedoelt. Ik heb zelf ook deze voeding, maar dan enkele jaren geleden nieuw gekocht. Ook nog eens vervangen omwillen van een klein defectje. Maar bij elk van de exemplaren die ik heb of had, is dat tikkend geluid te horen. Ik heb via mijn handelaar voor meer uitleg gevraagd en die wist te zeggen dat tagan beweerde dat het allicht te maken had met een fan die ergens tegen tikt. Maar dat kan natuurlijk niet omdat je het juist het best hoort als je pc uit staat.

er zijn meerder topics op internet te vinden met dit als probleemstelling.

• Operations
wols schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:27:
ik begrijp perfect wat je bedoelt. Ik heb zelf ook deze voeding, maar dan enkele jaren geleden nieuw gekocht. Ook nog eens vervangen omwillen van een klein defectje. Maar bij elk van de exemplaren die ik heb of had, is dat tikkend geluid te horen. Ik heb via mijn handelaar voor meer uitleg gevraagd en die wist te zeggen dat tagan beweerde dat het allicht te maken had met een fan die ergens tegen tikt. Maar dat kan natuurlijk niet omdat je het juist het best hoort als je pc uit staat.

er zijn meerder topics op internet te vinden met dit als probleemstelling.
Hoop maar dat ik dat dan niet ga krijgen, nu ik er zo over na denk hoor ik wel is een tik uit me ene pc komen. Dacht eerst dat het een schijf was maar die waren allemaal in orde dus ben er verder niet mee bezig geweest. maar het is veel constanter bij jullie toch? Ipv heel af en toe?

• XhaiKhaL
Operations schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:30:
[...]

Hoop maar dat ik dat dan niet ga krijgen, nu ik er zo over na denk hoor ik wel is een tik uit me ene pc komen. Dacht eerst dat het een schijf was maar die waren allemaal in orde dus ben er verder niet mee bezig geweest. maar het is veel constanter bij jullie toch? Ipv heel af en toe?
De hele tijd ja, klinkt precies als m'n wekker (simpel klokje) maar dan 3/4x zo snel.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Over het tikken kan ik weinig zeggen maar ik weet wel dat de negatieve lijnen niet meer gebruikt worden in een moderne computer en dus niet meer van belang zijn. De meeste mensen geven vreemde waarden aan voor de negatieve spanningen dus ik zou er me geen zorgen over maken.

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb deze ook, en ook eens tikkend/pruttelend geluid gehad

bleek het zilverenplasticje achterop de fan te zijn die beetje aanliep :) open gemaakt en plasticje eraf en klaar. Heb het nu weer, dus ga hem straks (lees: na het eten) weer eens open maken, ik verwacht het folie van de andere fan :+

Maar kan natuurlijk zijn dat ik 'ook' het tikkende geluid heb

• XhaiKhaL
FokkeH schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 18:59:
Heb deze ook, en ook eens tikkend/pruttelend geluid gehad

bleek het zilverenplasticje achterop de fan te zijn die beetje aanliep :) open gemaakt en plasticje eraf en klaar. Heb het nu weer, dus ga hem straks (lees: na het eten) weer eens open maken, ik verwacht het folie van de andere fan :+

Maar kan natuurlijk zijn dat ik 'ook' het tikkende geluid heb
En, hoe is dat afgelopen?

• Okasha
  • Niet online
Heb de dunne fan eruit gehaald, daar staat in de antec 180 een grote 120 mm direct achter. De dikke 80mm heb ik vervangen. Ik hoor nog steeds het beetje tikkende geluid maar kan het niet goed plaatsen. Het kunnen meerdere dingen zijn eigenlijk. Het zou zijn dat een harddisk kuren heeft, maar dat idee heb ik eigenlijk niet. Het is heel zacht en mijn voorgevoel is toch dat het de voeding is. Wat zou de beste manier zijn om dit te checken? Als er iets met de voeding is vervang ik hem namelijk direct. Geen zin om schade te riskeren veroorzaakt door een slechte voeding.

Maar bij mij is het dus geen getik, maar gepruttel, een beetje alsof een stille harddisk de hele tijd leest maar mijn harddisks geven geen activiteit.

• XhaiKhaL
FokkeH schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 08:47:
Heb de dunne fan eruit gehaald, daar staat in de antec 180 een grote 120 mm direct achter. De dikke 80mm heb ik vervangen. Ik hoor nog steeds het beetje tikkende geluid maar kan het niet goed plaatsen. Het kunnen meerdere dingen zijn eigenlijk. Het zou zijn dat een harddisk kuren heeft, maar dat idee heb ik eigenlijk niet. Het is heel zacht en mijn voorgevoel is toch dat het de voeding is. Wat zou de beste manier zijn om dit te checken? Als er iets met de voeding is vervang ik hem namelijk direct. Geen zin om schade te riskeren veroorzaakt door een slechte voeding.

Maar bij mij is het dus geen getik, maar gepruttel, een beetje alsof een stille harddisk de hele tijd leest maar mijn harddisks geven geen activiteit.
Alles van de voeding los koppelen en de groene draad van je ATX stekker met een ijzerdraadje verbinden met een zwarte (ground), dit zit er als het goed is drect naast. Dan de voeding in het stopcontact pluggen en hij zal aanslaan.

• Okasha
  • Niet online
Top ga ik vanavond testen, zal het jullie laten weten

[ Voor 174% gewijzigd door Okasha op 28-10-2007 22:56 . Reden: toch nieuwe post, nu update ie niet ]

• Okasha
  • Niet online
[update]

Ik heb dus getest, bij mij komt het pruttelende geluid altijd pas na een klein kwartiertje. Vanmiddag even die groene en zwarte kabel verbonden. Stille voeding trouwens :) je hoort echt niets, ook weinig belasting natuurlijk. Na tien minuten begon hij heel erg zacht te pruttelen. Veel zachter dan normaal het geval, maar de belasting is ook 0 dus dat lijkt me logisch. Maar het is duidelijk hetzelfde type geluid. Ik heb deze voeding nu haast 2 jaar in gebruik en hij is tweedehands. Maar dan nog is het jammer natuurlijk.

Nu is mijn vraag natuurlijk: vervangen of niet? Ik vertrouw het zelf niet echt meer. Al je mooie hardware hangt er toch aan :/ Het lawaai komt bij normale belasting boven mn fans uit, (3x120mm)

• XhaiKhaL
FokkeH schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:56:
[update]

Ik heb dus getest, bij mij komt het pruttelende geluid altijd pas na een klein kwartiertje. Vanmiddag even die groene en zwarte kabel verbonden. Stille voeding trouwens :) je hoort echt niets, ook weinig belasting natuurlijk. Na tien minuten begon hij heel erg zacht te pruttelen. Veel zachter dan normaal het geval, maar de belasting is ook 0 dus dat lijkt me logisch. Maar het is duidelijk hetzelfde type geluid. Ik heb deze voeding nu haast 2 jaar in gebruik en hij is tweedehands. Maar dan nog is het jammer natuurlijk.

Nu is mijn vraag natuurlijk: vervangen of niet? Ik vertrouw het zelf niet echt meer. Al je mooie hardware hangt er toch aan :/ Het lawaai komt bij normale belasting boven mn fans uit, (3x120mm)
Ik zou het geluid waar ik last van heb niet omschrijven als 'pruttelen', bovendien heb ik altijd, ook als de voeding uit staat dus last van dit tikken, ik kan dus ook niet zeggen of het nodig is jouw voeding te vervangen. Ik weet wel dat bij het tikken waar ik last van heb het niet nodig is de voeding te vervangen.

• Okasha
  • Niet online
Mja het nadeel is bij mij dat het eerst dus niet was, en sinds kort dus is begonnen. Dat is dubieus :)

Wat zou het kunnen zijn?

• Okasha
  • Niet online
Had nu eindelijk even tijd dat topic uit je startpost door te lezen. Ik mag inderdaad wel aannemen dat dat ook mijn tik is. Ik quote hier even:

" It’s an operational feature caused by (don't quote me hear as I can’t remember exactly) the secondary fan which has some diode (not sure on this) or something connected to it which causes the ticking when the PSU is supplying high loads"

Nou ja, ik heb het dus ook zonder high loads, en zelfs al na een tijdje als de voeding enkel en alleen aan staat (via truckje van medetweaker, zie boven)

Daarnaast heb ik de secondary fan eruit gesloopt sinds 2 dagen }:O

• Okasha
  • Niet online
Heb Tagan net ff het volgende mailtje gedropt:

Dear Tagan Customer Service,

Since 14 months I am the owner of a Tagan 480watt U01 Power supply. I bought it second hand on the internet from another user, I don't know how old the supply actually is. My choice for Tagan was because of it's proven durability and building quality. For 13 months is was providing me of stable power for my system and that without making any noise. I was very satisfied about the product. Since 4 weeks however, I am hearing some kind of ticking/summering sounds from my computer. At first I thought that it has something to do with one of my fans, so I did not pay attention to it because I simply didn't have time to look at it more thoroughly. 2 weeks later the sound still did not fade away. So I tested all fans but I did not have any result. My harddisks did not make any weird sounds as well. (The sound actually is like busy harddisk)

After that I concluded it had to be my Tagan powersupply. I took it apart and replaced both fans for new ones and cleaned it of all dust inside. No results! The sound kept on going. When I turn the power supply on by connecting the green and black wire on the ATX connector I hear the sound as well, but then much less. However the powersupply is working allright I have doubts about it's reliability in the future, if it breaks there is a chance that other computer parts will get damaged.

I hope you can help me with this problem, what the cause could be, and maybe you can tell me whether there is a change of damaging the system when I keep using the powersupply.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 23:04

Zygivt

Evenaren en overtreffen

terug tikken? kidding, als je zegt dat het een 2de handse voeding is die jij al 2 jaar hebt dan is de kans op garantie niet zo groot. Je zegt dat het tikkend geluid na ongeveer 10 min a kwartiertje begint. Dan denk ik dat het komt, omdat de fan dan harder gaat draaien (hij is na 10 min wat warmer dus fan gaat harder draaien). Mischien is tijdens het verplaatsen of wat dan ook een draadje in de buurt van je fan gaan zitten. Check effen of je garantie heb en maak hem anders open. Meteen vervangen vind ik ook weer zo prijzig als je hem zelf kan open schroeven.

• Okasha
  • Niet online
Hij is allang open geweest natuurlijk, fans al vervangen. Het tikken komt NIET door de fan. Als ik de fans stil zet blijft hij namelijk tikken.

• Okasha
  • Niet online
Dear Tagan Customer Service,

Since 14 months I am the owner of a Tagan 480watt U01 Power supply. I bought it second hand on the internet from another user, I don't know how old the supply actually is. My choice for Tagan was because of it's proven durability and building quality. For 13 months is was providing me of stable power for my system and that without making any noise. I was very satisfied about the product. Since 4 weeks however, I am hearing some kind of ticking/summering sounds from my c omputer. At first I thought that it has something to do with one of my fans, so I did not pay attention to it because I simply didn't have time to look at it more thoroughly. 2 weeks later the sound still did not fade away. So I tested all fans but I did not have any result. My harddisks did not make any weird sounds as well. (The sound actually is like busy harddisk)

After that I concluded it had to be my tagan powersupply. I took it apart and replaced both fans for new ones and cleaned it of all dust inside. No results! The sound kept on going. When I turn the power supply on by connecting the green and black wire on the ATX connector I hear the sound as well, but then much less. However the powersupply is working allright I have doubts about it's reliability in the future, if it breaks there is a chance that other computer parts will get damaged.

I hope you can help me with this problem, what the cause could be, and maybe you can tell me whether there is a change of damaging the system when I keep using the powersupply.

Best regards,

TAGAN------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hi,

Thank you for your support and choosing our products! It might be your northbridge fan on the motherboard or some other fans in the system. Can you check first and tell me which country you are from?

Tagan USA

ME------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hi,

I am living in the Netherlands (Europe). It is not the northbrigde that one is passively cooled. I have turned the Powersupply on by connecting the green and black wire. So no other component of the computer was on. Then after a couple of minutes I started to hear the summering again, a lot more silent though, but that seems logical because of the fact that the psu is not loaded at all. The fans in the PSU are not damaged as well.

Is there any chance of the PSU defecting my other components?

Regards

TAGAN------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hi,

If you like, we can do RMA for you. The PSU will never damage your system because it has built in over voltage, over current, and short circuit protection. Please fill out our RMA form online and it will be forwarded to our Europe branch.

Tagan USA

ME------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hi,

I will definitely give it a try, but since I did break the warranty seal, I think this will be a problem. I cleaned the inside when I found out the noise was coming from the PSU. Good to hear that for now I can keep using my PSU without concerning about my beloved hardware.

Hey,

If the seal is broken, it really depends on our Europe branch and their RMA policy. Thanks!

Tagan USA.

I can probably better safe the money of sending it to Tagan Europe to buy a new PSU :)

Thanks

You can still send us RMA form and see what they say. It never hurts to try. Maybe they will honor it and help you out there. Thanks!

Best Regards,

• XhaiKhaL
Klinkt interessant, laat me even weten als ze je een nieuwe geven, dan probeer ik het ook namelijk :P.
Pagina: 1