HDMI adapter met 'digital audio out'

Pagina: 1
Acties:
  • 2.009 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jaapgvk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06-2024
Ik heb mijn pc via HDMI aangesloten op mijn tv. De audio gaat ook via deze kabel.
Nu heeft mijn reciever geen HDMI-in dus ik stuur de de audio via mij tv waardoor ik op het moment alleen stereo aankan.

Ik kan ik mijn pc ook via coax aansluiten maar ik heb er al een HDMI kabel van 15 meter tussenzitten en ik zoek het eigenlijk niet om er nog een kabel langs te trekken.

Nu is mijn vraag of er een HDMI adapter bestaat die het 5.1 signaal 'aftapt' en via een coax draad splitst. Ik weet niet precies hoe het HDMI signaal overgedragen wordt, maar in het analoge tijdperk was het geen probleem om vanalles aan elkaar te solderen. En er bestaan ook allerlei adapters van HDMI-->DVI-->VGA.
Dus bestaat er zo'n adapter, of kan ik er eventueel zelf een coax kabeltje aan solderen?

Op zich...

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Ben bang dat HDMI een ander protocol gebruikt met andere frequenties en bandbreedtes. Vrees dus dat dit niet gaat werken. Er zullen vast wel zoals bij SCART een of meerdere pinnen zijn die het geluid voor hun rekening nemen, maar als je die aftapt en doorsluist naar een coax-kabel verwacht je receiver ook een SPDIF (gebruikt voor optische en digitale coaxiale verbindingen) protocol en niet dat van HDMI.

[ Voor 10% gewijzigd door mac1987 op 30-10-2007 13:09 ]

Verwijderd

jaapgvk schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 11:40:
Ik heb mijn pc via HDMI aangesloten op mijn tv. De audio gaat ook via deze kabel.
Nu heeft mijn reciever geen HDMI-in dus ik stuur de de audio via mij tv waardoor ik op het moment alleen stereo aankan.

Ik kan ik mijn pc ook via coax aansluiten maar ik heb er al een HDMI kabel van 15 meter tussenzitten en ik zoek het eigenlijk niet om er nog een kabel langs te trekken.

Nu is mijn vraag of er een HDMI adapter bestaat die het 5.1 signaal 'aftapt' en via een coax draad splitst. Ik weet niet precies hoe het HDMI signaal overgedragen wordt, maar in het analoge tijdperk was het geen probleem om vanalles aan elkaar te solderen. En er bestaan ook allerlei adapters van HDMI-->DVI-->VGA.
Dus bestaat er zo'n adapter, of kan ik er eventueel zelf een coax kabeltje aan solderen?
Ik zoek precies zoiets om de audio van de hdmi-uit van m'n msi pr200 laptop af te tappen voor de surround. Veel gezocht maar nog niets gevonden.... Moet ik dan speciaal daarvoor een receiver met HDMI in en uit kopen? Zal toch wel niet....

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

HDMI > DVI > VGA werkt trouwens ook niet hoor.

HDMI is digitaal en VGA is analoog, dat de verloopstekkers passen wil niet zeggen dat het werkt.

offtopic:
er zijn wel omzetkastjes voor, maar dat is een stukje elektronica wat daar inzit

• jaapgvk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06-2024
MaCe1337 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 22:32:
HDMI > DVI > VGA werkt trouwens ook niet hoor.

HDMI is digitaal en VGA is analoog, dat de verloopstekkers passen wil niet zeggen dat het werkt.

offtopic:
er zijn wel omzetkastjes voor, maar dat is een stukje elektronica wat daar inzit
Maar hoe zit dat dan met videokaarten waar je een vga-adapter op een dvi poort aansluit? Geeft de videokaart dan het digitale én anologe signaal via de DVI?

Op zich...

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

jaapgvk schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 23:20:
[...]

Maar hoe zit dat dan met videokaarten waar je een vga-adapter op een dvi poort aansluit? Geeft de videokaart dan het digitale én anologe signaal via de DVI?
Klopt, DVI is er in 3 varianten:

DVI-D, Digital > deze is puur digitaal
DVI-A, Analog > deze is puur analoog (komt bijna niet voor, maar bestaat dus wel)
DVI-I, Intergrated > deze heeft pinnen voor zowel analoge als digitale signalen.

De analoge pinnen zijn o.a die 4 pinnetjes rondom het platte plaatje in de stekker.

Op je videokaart zit een DVI-I aansluiting, behalve de digitale pinnen zitten er dus ook nog een aantal analoge pinnen bij op, en deze gaan dan naar VGA.

Een HDMI kabel heeft alleen een digitaal signaal, en met een verloopstekkertje kan je er dus DVI-D van maken, maar nooit DVI-I of A.

Ik hoop dat dat een beetje duidelijk is. :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik weet niet hoe het zit bij Laptops, maar bij een PC kan je kiezen of je Audio Device een HD Audio Chip is van je Videokaart of gewoon je Geluidskaart. Misschien daarmee experimenteren een beetje :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

nero355 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 01:27:
Ik weet niet hoe het zit bij Laptops, maar bij een PC kan je kiezen of je Audio Device een HD Audio Chip is van je Videokaart of gewoon je Geluidskaart. Misschien daarmee experimenteren een beetje :?
Alleen heeft m'n laptop msi pr200 geen digitale audio uit, dus ik kan het alleen uit m'n hdmi halen (die heeft 'ie dus wel)...

Verwijderd

Heeft de TV geen audio out uitgang ? Kun je die toch doorlussen naar je versterker ?

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Heeft je versterker of Tv misschien een component aansluiting.
Indien ja, dan kan je via een "Dvi- adapter naar Component" je Tv of reciever aansluiten voor het beeld.

Dan rest je nog alleen het geluid naar je versterker te brengen.
Dus moet je pc nog een Optical out of een Digital Coax hebben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 18:47:
Heeft de TV geen audio out uitgang ? Kun je die toch doorlussen naar je versterker ?
Heeft'ie maar is alleen stereo. En ik wil naturlijk wel surround geluid hebben... M'n receiver heeft geen component, alleen S-VHS of composiet.... en ik wil natuurlijk 720p zien. Dank voor het meedenken.

?edit: deze http://www.livingcinema.n...k-audio-output-p-331.html is perfect, maar beetje duur... Moet toch simpeler kunnen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2007 20:08 ]

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
De S-Vhs heeft een maximum aan 400 beeldlijnen en zal dus nooit 720 lijnen kunnen weergeven.
Dus de oplossing moet elders gezocht worden :)
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 20:05:
[...]

Heeft'ie maar is alleen stereo. En ik wil naturlijk wel surround geluid hebben... M'n receiver heeft geen component, alleen S-VHS of composiet.... en ik wil natuurlijk 720p zien. Dank voor het meedenken.

?edit: deze http://www.livingcinema.n...k-audio-output-p-331.html is perfect, maar beetje duur... Moet toch simpeler kunnen?
Pagina: 1