Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp gevraagd bij virus in Bios

Pagina: 1
Acties:
  • 1.687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

Ik zou graag hulp willen voor mijn harde schijf die vorige week gecrasht is en waar ik op dit moment
niet meer uit kom.

Vorige week heb ik een programma'tje gedownload waarmee je de simlock van een telefoon
zou kunnen halen. Na de installatie begon de computer al zeer vreemd te doen (bijna vastlopers,
een windows fout melding, waarin ie om de windows schijf vroeg enz.) Na de volgende keer rebooten kon ik de harde schijf niet meer opstarten, als ik wou kiezen voor veilige modus probeerde
ie gewoon weer opnieuw op te starten, ik kon er dus niet meer bij..In het bios boot menu zag je nogsteeds wel de hardeschijf staan. Ik heb geprobeerd windows opnieuw te installeren maar na het installeren van de drivers e.d. en de vraag op welke partitie windows geinstalleerd moet worden volgt er weer een crash. (blauwe scherm van windows met een aantal cijfers.)
Ik heb geprobeerd via Fdisk en Chckdsk via de windows xp diskette de harde schijf te benaderen maar ook dit lukt niet. Ik heb vervolgens een nieuwe harde schijf gehaald en deze aangesloten. Bij het installeren kreeg ik een virus waarschuwing , en ook op de nieuwe harde schijf kon ik windows niet installeren. Ik vermoet dus dat er in de Bios of iets dergelijks een virus zit, waardoor elke nieuwe
schijf gelijk geinfecteerd wordt. Zou iemand mij kunnen helpen met dit probleem en mij kunnen uitleggen wat ik eventueel zou moeten doen, want ik kom er zelf niet meer uit.

Avast hartelijk dank

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
lal... Een virus melding bij de installatie. Heb eigenlijk niet echt een idee wat ik me daarbij moet voorstellen. :)
Maar breng die hele pc gewoon naar een lokaal pc bedrijf, ben je wat geld kwijt, maar ik garandeer je dat de kans dat je dit zo zelf oplost vrij klein is. (of je moet gewoon flink veel bezig met het uitproberen, waar je dan ook reserve onderdelen voor nodig zal hebben...)

Verwijderd

...Ik heb vervolgens een nieuwe harde schijf gehaald en deze aangesloten...
Welk merk / Type Harde Schijf?
...Bij het installeren kreeg ik een virus waarschuwing...
Welk programma gaf jou die foutmelding?

Verwijderd

Er zijn geloof ik erg weinig Bios virussen

Anyways, mocht die daarin zitten moet je je Bios flashen

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Als het echt een bios virus zou zijn, zou je die opnieuw kunnen flashen en dan zou je probleem weg moeten zijn.

met nadruk op "als" ..

[/traag] :P

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-10-2007 14:41 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ga naar een vriend, open je browser en ga naar http://ubuntu.com of http://knoppix.nl. Download de iso en brandt de image met een willekeurig brand programma. Stop de cd in je computer en kijk hoe Linux opstart. Probeer via de live-cd je schijven te benaderen en kijk wat de toestand is. Backup de nodige dingen en doe een volledige format. Pak je Windows cd, installeer de hele reut en het werkt weer.

Afgezien van het feit dat er een hardware fout optreedt. Kapotte controller door weet ik veel...

Verwijderd

Een virus melding tijdens de installatie dat is vreemd.
Je heb dus windows compleet kunnen instaleren en toen een antivirus geinstaleerd en toen kreeg je die melding?
En zoja welk virus zag hij dan?

Heb je tijdens de installatie van de nieuwe schijf de andere schijf ook aangesloten gehouden?
(zo ja, dan zou het virus al overgelopen kunnen zijn)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom op GoT :)
Ik haal even wat !! uit je topictitel.

Je zegt 'blauwe scherm van windows met een aantal cijfer'. Welke STOP codes precies? Dat zou wel eens relevant kunnen zijn. En je kreeg een viruswaarschuwing: waarvandaan? Als het BIOS dat zelf noemde, kan het ook "simpelweg" betekenen dat er een nette wijziging plaatsvond.

Virussen in het BIOS komen tegenwoordig nog amper voor. Mensen die er meer verstand van hebben: correct me if I'm wrong, dan ga ik donderdag meteen naar de Infosecurity beurs in Utrecht :P
Ik zou in eerste instantie toch naar hardware- en/of instellingen kijken. Ik denk dat je ook even naar de FAQ bovenin (en de oude topics in) Opslagmedia & I/O Controllers wilt kijken voor tips.

Als toch malware: maak een bootable CD met recente virusscanner. Bijvoorbeeld Kaspersky kan een rescue disk maken. Start er van op en scan.

edit:

Hmmmz. Ik ben traag, net stonden er nog 0 replies. Zie boven :+

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 29-10-2007 14:43 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

heb je de in de bios aanwezige "virusscanner" aangezet misschien ?!

Ik heb geen ervaring met die dingen, maar laat ze standaard altijd uit staan omdat je toch altijd een anti-virus programma nodig bent die je regelmatig update.

Zou dit de melding kunnen hebben veroorzaakt?!

edit@hieronder: Ah kijk, dat bedoelde ik dus :)

[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-10-2007 14:47 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 20:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Er zijn biosen die een check doen op je bootsector en je waarschuwen bij een bootsector wijziging, iets wat vrij normaal is bij herinstallatie van je os.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Bij sommige BIOS'en kan je een anti-virus optie activeren. Als deze feature is ingeschakeld dan blokkeert het BIOS het overschrijven van de master boot record (MBR). Nu is het normaal dat bij het installeren van een OS als Windows de MBR overschreven wordt. Mijn advies is om in de BIOS te kijken of er een anti-virus optie zit, en zo ja deze uit te schakelen voor dat je Windows of een ander OS installeert. De anti-virus feature van het BIOS biedt trouwens geen echte bescherming, zodat er weinig op tegen is om deze gewoon uit te laten staan.

Nog een advies: als je vage programmaatjes draait, doe dat dan onder een account met beperkte gebruikersrechten, dan voorkom je in veel gevallen dit soort ellende. Uiteraard moet ook de virus-scanner en firewall actief te zijn als je met dit soort programmaatjes speelt. VMWare of VirtualPC kan ook heel handig zijn voor dit soort experimenten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:39:
[...]

Welk merk / Type Harde Schijf?

Harde schijf is van Seagate Barracuda 7200.7, 160 gb

[...]

Welk programma gaf jou die foutmelding?
Foutmelding kwam bij herinstallatie windows XP. Drivers installeren gaat nog goed,
daarna de vraag om te beinnnen met installeren, waarna het fout scherm van windows volgt.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Het lijkt mij, zo te horen, dat hij dus normaal opstart, de cd inleest, jij aangeeft windows te willen installeren, waarop windows de drivers (waaronder HD driver) laadt en zodra hij tot daadwerkelijke actie over wil gaan ergens tegenaan loopt, dus .. een mbr wat hij niet beschrijven kan.

Check die bios-virusscanner nou eens ..

edit: en post eens welke foutmelding er gegeven wordt. Dus als het een BSOD is, schrijf die eerste hex-code eens op, dus 0x0000001d o.i.d.

[ Voor 17% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-10-2007 16:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:43:
Welkom op GoT :)
Ik haal even wat !! uit je topictitel.

Je zegt 'blauwe scherm van windows met een aantal cijfer'. Welke STOP codes precies? Dat zou wel eens relevant kunnen zijn. En je kreeg een viruswaarschuwing: waarvandaan? Als het BIOS dat zelf noemde, kan het ook "simpelweg" betekenen dat er een nette wijziging plaatsvond.

Virussen in het BIOS komen tegenwoordig nog amper voor. Mensen die er meer verstand van hebben: correct me if I'm wrong, dan ga ik donderdag meteen naar de Infosecurity beurs in Utrecht :P
Ik zou in eerste instantie toch naar hardware- en/of instellingen kijken. Ik denk dat je ook even naar de FAQ bovenin (en de oude topics in) Opslagmedia & I/O Controllers wilt kijken voor tips.

Als toch malware: maak een bootable CD met recente virusscanner. Bijvoorbeeld Kaspersky kan een rescue disk maken. Start er van op en scan.

edit:

Hmmmz. Ik ben traag, net stonden er nog 0 replies. Zie boven :+
Blauwe Windows fout scherm toont:

..stop; 0x0000008E (C0x0000005 0xF763DCFD 0xF7234800 0x00000000)

*** setupdd.sys adres F763DCFD base at F7614000 datestamp 3d6dd67f

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
eerste hit in Google link

Volgensmij moet de stopfout hierbij staan

suc6

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Verwijderd

Heb je de bios al gereset middels de jumper op je moederbord? deze brengt de bios terug naar factory default (meestal zit ie in de buurt van de batterij op je moederbord.)

kun je de jumper niet vinden, pak de batterij uit je pc, wacht 1 minuut, plaats batterij weer terug.. de bios is terug naar de fabrieks instellingen

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Het klinkt inderdaad alsof je "gewoon" even de virusprotection in je BIOS wilt uitzetten. Een reset van het BIOS is dan een manier, maar dat lijkt me in eerste instantie overkill :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:29

momania

iPhone 30! Bam!

Lijkt er eerder op alsof je RAM geheugen stuk is, zie ook: "STOP 0x0000008e" error message during Windows XP setup

Ik zou dus eens beginnen met memtest te draaien ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Ohw en natuurlijk zorgen dat je een legale Windows hebt (als je simlock stuff gaat installeren zal er vast wel meer niet helemaal legaal zijn :P)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

wat heeft dat er nou weer mee te maken ?! :?

zoals hierboven al aangeven wordt, zou het ook nog welleens aan je geheugen kunnen liggen. Als je er 2 reepjes in hebt, kun je 1 voor 1 er eens 1 uit halen om te testen welke van de twee defect is, en als de melding blijft zouden ze ook nog beide kapot kunnen zijn.

Uiteraard pas proberen nadat je even de bios ingedoken bent om die virusscanner te checken.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
ing._Buttje schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 19:37:
Zou niet de eerste keer zijn dat een software bedrijf word aangeklaagt omdat er fouten zijn met een illegale kopie. ;)
Tijdje terug (stond dacht ik hier op tweakers.net) was er zelfs iemand die klaagde een game developer aan omdat er rare teksten in het spel zaten welke dus door de "scene" erin zijn gezet. ^^

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 19:37:

zoals hierboven al aangeven wordt, zou het ook nog welleens aan je geheugen kunnen liggen. Als je er 2 reepjes in hebt, kun je 1 voor 1 er eens 1 uit halen om te testen welke van de twee defect is, en als de melding blijft zouden ze ook nog beide kapot kunnen zijn.

Uiteraard pas proberen nadat je even de bios ingedoken bent om die virusscanner te checken.
de virusscanner in de bios stond wel goed... ik heb jammer genoeg er maar 1 geheugenmodule van 512 mb inzitten, dus kan dat niet checken op dit moment.

Alvast bedankt allemaal voor jullie hulp..

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Voor de zekerheid: wat bedoel je met goed? Goed = uit. En stond het al uit? Waar kwam de melding dan vandaan?

Ook 1 geheuigenmodule is trouwens prima te testen; zie de PMG FAQ

En wat was het resultaat van booten van CD en scannen?

Kortom: misschien wil je wat duidelijker zijn in je feedback, anders kan men je niet snel of effectief helpen en daar heb jij weer last van ;)

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
ing._Buttje schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:45:
heb je de in de bios aanwezige "virusscanner" aangezet misschien ?!

Ik heb geen ervaring met die dingen, maar laat ze standaard altijd uit staan omdat je toch altijd een anti-virus programma nodig bent die je regelmatig update.

Zou dit de melding kunnen hebben veroorzaakt?!

edit@hieronder: Ah kijk, dat bedoelde ik dus :)
Let wel op, een BIOS virusprotectie is GEEN vervanger voor een viruscanner. Heb je deze aan staan, dan voorkomt deze protectie dat je MBR aangepast wordt. ALs je Windows opnieuw gaat installeren, dan MOET deze uit staan, Windows modificeert namelijk de opstartsectors (MBR oftewel Master Boot Record).
Als Windows geinstalleerd is, heb je nog steeds een gewone virusscanner nodig.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 22:49:
[...]
k heb jammer genoeg er maar 1 geheugenmodule van 512 mb inzitten
Je kunt testen met memtest (google). Let wel dat deze niet gegarandeerd een fout vind als die er is. Als ie iets vind is het dus kapot, maar als hij niets vind betekend dat niet dat het getestte geheugen 100% OK is.

(memtest zei dat mijn geheugen ok was, toen ik het rma stuurde bleek het toch kapot...)

Verwijderd

Topicstarter
ok nog wat aanvullende informatie.....biosvirusscanner staat op uit..., booten van CD installeerd ie alleen de drivers, als ik bij optie installeren kom en enter druk krijg ik het blauwe foutscherm, optie repareren wil niet, chkdsk, en fdisk kunnen de schijf niet benaderen,

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

En een linux boot cd met een memorytest?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Rob schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:25:
En een linux boot cd met een memorytest?
Of gewoon een losse memtest CD, waarom zou je daar Linux bij nodig hebben? 8)7

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

misschien heb je een andere pc in de buurt (ouders,broer,zus,vriend) waarvan je even het geheugen lenen kunt ?!

En anders neem je de strip mee naar een lokale pc-boer/mannetje.

Verwijderd

Topicstarter
Net even memtest gedaan met een boot cd, alles leek me ok..

Cached: 383M, RsvdMem: 248k, MemMap: e820-std, Cache:on, Ecc:off,
test:std, Pass: 1 errors: 0

wel vreemd dat windows dan de foutcode 0x0000008E geeft... :(

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Laat 'm nog maar wat langer draaien, een paar uur bijvoorbeeld.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Pagina: 1