Auto in eigen beheer voordeliger dan lease auto...

Pagina: 1
Acties:
  • 6.067 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70425

Topicstarter
Hoi allemaal,

Met de voorgestelde plannen om de lease-bijtelling te verhogen van 22% naar 25% ben ik gaan rekenen of een lease-auto nou echt zo voordelig is of niet. Op mijn werk krijg ik wel de mogelijkheid om te leasen maar ook de mogelijkheid om af te zien van het leasen en in aanmerking te komen voor een vaste mobiliteitsvergoeding en een variabele vergoeding per kilometer.

Stel je verdient 2500 euro bruto. Dan ziet je loonstrookje in het algemeen als volgt uit:

Je bruto salaris: 2500,00
WW Awf 3,85%: 46,00-
------------------------------------------
Premieloon Zvw 2454,00
Verg. Zvw inkomensafh. 6,5%: 159,51+
Loon LH 2613,51
Loonheffing 682,41-
Zvw inkomensafh. 6,5% 159,51-
NETTO/TOTAAL 1771,59

Als je met dit salaris een lease auto neemt met een fiscale waarde van 25.000 euro met een eigen bijdrage van 100 euro per maand. Hierbij geldt een contract van 4 jaar en 20.000 km privé rijden. De brandstof voor alle km’s gaan via een tankpas.

Berekening bruto salaris per maand

Bruto bijtelling auto 1,833%: 458,33
Aftrekbare bijdrage auto: 100,00-
Premieloon Zvw 2812,33
Verg. Zvw inkomensafh. 6,5%: 165,87+
Loon LH 2978,20
Loonheffing 835,50-
Zvw inkomensafh. 6,5% 165,87-
NETTO/TOTAAL 1518,50

Berekeningsgegevens arbeidskorting: 116,00

Aan hand van de berekening ben je voor je lease auto netto per maand 253,09 euro kwijt. Voordeel is dat je verder geen economisch risico loopt zoals verzekeringskosten, wegenbelasting, onderhoud etc. :)

Nou komt het volgende: de baas geeft ook de mogelijkheid om af te zien van een lease-auto. Hierbij geeft hij een mobiliteitsvergoeding van 550 euro. Dit loopt later op naarmate je groeit in je functie. En een variabele vergoeding van 0,19 cent per zakelijke km. Deze optie is wellicht interessant als je al een eigen auto hebt en daarin verder wilt rijden.

Je loonstrookje verandert dan als volgt:

Je bruto salaris: 3050,00
WW Awf 3,85%: 67,18-
Premieloon Zvw 2982,82
Loon LH 3148,69
Loonheffing 907,33-
NETTO/TOTAAL 2075,49

Logisch gezien heb je nou netto meer. Nadeel is dat je eigen privé-kilometers niet meer vergoed worden en verder moet je zelf zorgen dragen voor je wegenbelasting, onderhoud en de (verdere) afschrijving van je auto.

Als we uitgaan van dezelfde auto van 25.000 euro. Uitgaande van dat je 25.000 zakelijke km’s en 15.000 prive km’s met je auto rijdt en je hebt een diesel wagen met de volgende kostenposten:

Onderhoud per jaar: 300 euro gemiddeld
Verzekering per kwartaal: 258 euro; 1.032 euro per jaar (obv full-risk/WA/casco; via een internetverzekeraar)
Wegenbelasting: 258 euro; 1.032 euro per jaar (diesel, 1297kg, Zuid-holland)

Stel dat we uitgaan van het gemiddelde verbruik van deze auto van 5,8 liter / 100 km, dan ben je voor brandstof in een jaar kwijt: EUR 2691,20 (@ EUR 1,16 per liter diesel).

In totaal zijn deze kosten dan 300 + 1032 + 1032 + 2691,20 = 4955,20 euro per jaar
Per maand: 412,93 euro.

Opbrengsten zijn de zakelijke km’s die je baas aan je vergoed: 25.000 x km 0,19 cent per km = 4.750 euro (onbelast). Dit is per maand: 395,83 euro

Netto per maand houd je dan over: 2075,49 – 412,93 + 2.058,39 = 2.058,39... :)

Nog niet bij deze berekening is meegenomen is de afbetaling van je eigen auto en de afschrijving. Stel dat je je auto nog moet afbetalen voor 400 euro per maand, dan zou je nog steeds meer netto overhouden dan dat je deze auto zou leasen.

Met een hogere bijtelling houd je netto minder over (is hierboven niet berekend maar moet zo wel logisch zijn). Door de auto in eigen beheer te houden heb je daar geen last van. Een auto in eigen beheer is wel voordelig als je een hoge mobiliteitsvergoeding krijgt.

Wie ziet of er hier iets niet klopt aan deze berekeningen…? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diazepam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:38
Ik verwacht dat je schatting van onderhoud van € 300,- per jaar íets te optimistisch is. Houdt ook rekening met banden, onverwachte problemen e.d. Daarnaast de kosten van de ANWB e.d. BIj een leaseauto heb je natuurlijk ook nog het gemak van de "gratis" privé-kilometers, die de werkgever bij een eigen auto niet zal vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Onderhoud per jaar 300? De meesten zijn bij een fatsoenlijke moderne middenklasser het dubbele al kwijt per grote beurt

En dan heb ik het niet over verbruiks middelen als olie en meer kleine dingen, tenminste ik wel, en dan heb ik het nog niet eens over de vervanging van andere slijtage onderdelen zoals remmen, remblokken banden en nog meer wat ik vast vergeten ben.

[ Voor 31% gewijzigd door Gunner op 28-10-2007 14:21 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Anderzijds mag je er vanuit gaan dat als je een splinternieuwe auto koopt en deze weer na 120.000km/3 jaar zou verkopen je slechts of 2 of 3 keer een paar banden hebt moeten verwisselen. Reparaties zijn niet aan de orde i.v.m garantie. APK heb je ook geen last van. En vaak als je een nieuwe auto koopt krijg je tijdens de garantieperiode ook een soort mobiliteitsservice, dus ANWB lijkt me ook overbodig in deze (en ook als je gewoon een auto koopt van een betrouwbaar merk). Als je normaal doet ben je misschien 1 setje remblokken op de voorkant kwijt met deze kilometers.

TS moet zich echter niet verkijken op de afschrijving, en natuurlijk een lening als je geen 25K neer kan leggen. Het is financieel voordeliger om een gebruikte auto te kopen lijkt me.
Op http://auto.rekenwijzer.com/auto/Default.asp krijg je een realistischer beeld van wat een auto gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Anoniem: 70425 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 14:11:
Wie ziet of er hier iets niet klopt aan deze berekeningen…? ;)
Nou ... je hebt een foutje gemaakt bij de verrekening van je eigen bijdrage. De eigen bijdrage gaat in principe van je netto loon af en niet van je bruto loon. Wel is het zo dat een eigen bijdrage verrekend mag worden met de bijtelling. De post komt dus 2x op je loonstrookje voor:

Edit: ik zie nu dat het eindbedrag wel klopte, maar dat je gewoon de 2e keer eigen bijdrage was vergeten te copy/pasten ;)

Berekening bruto salaris per maand

Bruto bijtelling auto 1,833%: 458,33
Aftrekbare bijdrage auto: 100,00-
Premieloon Zvw 2812,33
Loon LH 2978,20
Loonheffing 835,50-
Bijdrage auto 100,00-
NETTO/TOTAAL 1518,50

[ Voor 11% gewijzigd door Chemist op 01-11-2007 08:12 ]

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228916

2075,49 – 412,93 + 2.058,39 = 2.058,39????
Ik kom op 3720,95 uit als ik deze berekening uitvoer.

Daarnaast denk ik dat je wel erg optimistisch ben geweest met de onderhoudskosten. Ik zou zeker een factor drie a vier rekening om enigzins veilig te zitten. Voor het vervangen van je banden/uitlijnen e.d. ben je al meer dan 300 euro kwijt, nou hoeft dit gelukkig niet elk jaar.

Het probleem is ook dat er zoveel punten meespelen bij z'n vergelijking dat een eerlijke vergelijking moeilijk te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-07 09:25
ebia schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 15:20:
Anderzijds mag je er vanuit gaan dat als je een splinternieuwe auto koopt en deze weer na 120.000km/3 jaar zou verkopen je slechts of 2 of 3 keer een paar banden hebt moeten verwisselen. Reparaties zijn niet aan de orde i.v.m garantie. APK heb je ook geen last van. En vaak als je een nieuwe auto koopt krijg je tijdens de garantieperiode ook een soort mobiliteitsservice, dus ANWB lijkt me ook overbodig in deze (en ook als je gewoon een auto koopt van een betrouwbaar merk). Als je normaal doet ben je misschien 1 setje remblokken op de voorkant kwijt met deze kilometers.

TS moet zich echter niet verkijken op de afschrijving, en natuurlijk een lening als je geen 25K neer kan leggen. Het is financieel voordeliger om een gebruikte auto te kopen lijkt me.
Op http://auto.rekenwijzer.com/auto/Default.asp krijg je een realistischer beeld van wat een auto gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:25
Ik denk ook dat de onderhoudskosten wel optimistisch zijn.... ik heb ooit eens een grote beurt laten uitvoeren voor 1700,- ofzo... iets met ophanging, remschijven en banden ofzo :P

Anyway... Als je least kies je per definitie een duurdere auto dan wanneer je hem prive zou kopen, gewoon omdat het kan :).... daarnaast rijdt je in een nieuwe auto, wat prive ook niet bijzonder interessant is vanwege de hoge afschrijving de eerste twee jaar.

Tenzij je zeker weet dat het je letterlijk honderen euro's per maand gaat schelen zou ik voor de lease-auto gaan. Je hebt dan een mooie nieuwe auto, geen gezeik en geen risico. Je kunt natuurlijk geluk hebben met een jonge tweedehands auto waardoor het voordeliger uitpakt. Maar als je pech hebt is het duurder en een hoop gezeik :)

Edit: op de eerste pagina van dit topic worden ook nog wat vergelijkingen gemaakt: Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 2

[ Voor 8% gewijzigd door Xcalibur op 01-11-2007 22:15 ]

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:18
Wat mij nog opvalt is dat je in de lease berekening 20.000 eigen kilometers mag rijden en als je de auto privé rijdt je maar 15.000 rijdt. Ok nou snap ik wel dat je niet persé 20.000 hoeft te rijden maar het kan wel en het is ook betaald. Om een eerlijke vergelijking te maken moet je natuurlijk wel gelijke getallen gebruiken, dus ook 20.000 km, appels met appels vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Anoniem: 228916 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 09:13:
2075,49 – 412,93 + 2.058,39 = 2.058,39????
Ik kom op 3720,95 uit als ik deze berekening uitvoer.
Daar wilde hij natuurlijk dit neerzetten:
2075,49 - 412,93 + 395,83 = 2.058,39
Nou komt het volgende: de baas geeft ook de mogelijkheid om af te zien van een lease-auto. Hierbij geeft hij een mobiliteitsvergoeding van 550 euro. Dit loopt later op naarmate je groeit in je functie. En een variabele vergoeding van 0,19 cent per zakelijke km. Deze optie is wellicht interessant als je al een eigen auto hebt en daarin verder wilt rijden.
Opbrengsten zijn de zakelijke km's die je baas aan je vergoed: 25.000 x km 0,19 cent per km = 4.750 euro (onbelast). Dit is per maand: 395,83 euro
Het is natuurlijk een goede regeling dat je èn een mobiliteitsvergoeding krijgt èn vergoeding per kilometer. Maar weet je zeker dat je baas je reguliere woon-werk verkeer onder zakelijke kilometers rekent? Of maak jij (bijna) geen woon-werk kilometer, omdat je veel op locatie moet zijn?

Dat je voor je lease-auto zoveel zakelijke kilometers maakt, wil nog niet zeggen dat je dat ook doet bij dit vergoedingssysteem.
Nog niet bij deze berekening is meegenomen is de afbetaling van je eigen auto en de afschrijving. Stel dat je je auto nog moet afbetalen voor 400 euro per maand, dan zou je nog steeds meer netto overhouden dan dat je deze auto zou leasen.
Als je 25000,- zonder rente over 60 maanden zou moeten afbetalen ben je al meer dan 400 p/m kwijt. Het is natuurlijk wel zo dat je dan na 5 jaar iets met een restwaarde hebt. Maar zonder rente afbetalen voor auto krijg je toch niet voor elkaar. Bij DSB is het nu bijvoorbeeld 500,- maar als de rente stijgt, dan gaat dat snel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Laatst online: 16:52
Als eerste zou ik maar eens checken of het klopt dat je EN mobiliteitsvergoeding EN 19 cent per km krijgt... Ik moet namelijk de eerste baas nog tegenkomen die dat doet... Waar is anders de mobiliteitsvergoeding voor... :?

Ik werk zelf bij Sogeti, en daar kun je inderdaad ook kiezen om de mobiliteitsvergoeding a 670 euro bij je salaris te krijgen. Declareer je dan km's, dan wordt die 670 euro in 19cent per km NETTO uitgekeerd, een eventueel resterend bedrag krijg je bruto op je salaris...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-07 10:55

Mx. Alba

hen/die/zij

Ook zie ik nergens de verzekering in de berekening staan? Dat is ook een leuke kostenpost als je all risk verzekerd wil rijden...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swa-baldie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06-2023
En wat ik ook nog mis is: Hoe ga je een auto bekostigen?

Anders lees je er even lekker overheen :$

[ Voor 37% gewijzigd door Swa-baldie op 02-11-2007 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Inderdaad, en mobiliteitsvergoeding, en kilometervergoeding? Geen verzekering, karig onderhoudsbudget, geen vervangend vervoer. :?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 11:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Overigens is een eigen bijdrage van 100 euro ook wel erg veel. Ik heb met mijn auto helemaal geen eigen bijdrage. Daarnaast is de fiscale bijtelling iets van 150 euro. Niet iedereen neemt een auto van 25000 euro. Als ik een Audi A5 zou nemen zou ik ook beter een auto kunnen kopen ja, maar verwacht dan niet dat ik die Audi A5 zelf zou kunnen betalen. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik mis, net als mijn voorgangers, idd een hoop dingen. Onderhoud, all-risk verzekering, wegenbelasting, vervangende auto, winterbanden, en brandstof niet te vergeten.
Als je zoveel rijdt moet je diesel rijden. Dan is de aanschafprijs dus ook al hoger. 25k voor een auto? Da's een hele kale middenklasser op diesel dan, of je moet 2e hands gaan rijden en ook dat wil je met die kilometrages liever niet.
Kortom: gewoon lekker lease gaan rijden. Ik rij persoonlijk een auto van bijna 32k nieuw, en die kost me netto iets van 300 euro in de maand, op winterbanden na echt alles inclusief. Draai ruim 60k per jaar met dat ding. Voor 300 euro in de maand kan ik echt zelf niet zo'n auto rijden onder die condities :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Toch snap ik het bijtellingsysteem niet helemaal...

22% van de nieuwwaarde van de auto wordt bij je bruto inkomen opgeteld en telt dus mee voor de WW- en Loonheffingberekening. Het enige wat het je dan toch kost is de verhoging van die posten?

Als ik het namelijk zo uitreken zou een auto van 30k€ mij zo'n 170€ per maand kosten. Mis ik iets?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Als we uitgaan van dezelfde auto van 25.000 euro. Uitgaande van dat je 25.000 zakelijke km’s en 15.000 prive km’s met je auto rijdt en je hebt een diesel wagen met de volgende kostenposten:

Onderhoud per jaar: 300 euro gemiddeld
Verzekering per kwartaal: 258 euro; 1.032 euro per jaar (obv full-risk/WA/casco; via een internetverzekeraar)
Wegenbelasting: 258 euro; 1.032 euro per jaar (diesel, 1297kg, Zuid-holland)
Sommige leaserijders zijn selectief blind ;-)

Wat wel ontbreekt is het eigen risico bij de verzekering, ik weet alleen niet of er sprake is van een eigen risico bij all-risk. Verder wil je afschrijven in ruim vijf jaar, terwijl de leaseberekening van een vierjarig contract uitgaat.

Ik vind alleen het uitgangspunt vreemd. Als je een auto koopt is dat meestal geen nieuwe, binnen twee jaar is de waarde gehalveerd zonder een noemenswaardige technische vermindering. Een gebruikte wagen is meestal verstandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Laatst online: 16:52
Mx. Alba schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:19:
Toch snap ik het bijtellingsysteem niet helemaal...

22% van de nieuwwaarde van de auto wordt bij je bruto inkomen opgeteld en telt dus mee voor de WW- en Loonheffingberekening. Het enige wat het je dan toch kost is de verhoging van die posten?

Als ik het namelijk zo uitreken zou een auto van 30k€ mij zo'n 170€ per maand kosten. Mis ik iets?
Klopt, de bijtelling geldt alleen als je hem ook privé wilt rijden. De TS haalt aan dat ie wanneer ie GEEN lease auto pakt hij dan 19cent per km vergoedt krijgt (netto) EN nog eens 550 euro mobiliteitsvergoeding bruto. Als je dat allemaal samen neemt, dan kost de auto je meer dan enkel de bijtelling (hoewel ik de km-vergoeding EN mob. vergoeding nog altijd in twijfel trek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Mij lijkt het gewoon overduidelijk dat leasen goedkoper is...

Laten we eens een lekker scheve vergelijking trekken, tussen mijn hypothetische toekomstige lease-bak in Nederland en mijn huidige V40 1.9D uit 2000 in Frankrijk.

Leasen kost aan bijtelling zo'n 170€.

Die V40 heeft me 6.000€ gekocht. Afgeschreven in 5 jaar is dat precies 100€ per maand.
Aan brandstof betaal ik voor woon-werk-verkeer ongeveer 100€ per maand.
Aan verzekering betaal ik zo'n 60€ per maand. (WA++, geen all risk...).
Wegenbelasting is hier in Frankrijk niet.
Lidmaatschap van auto-onderhouds-club 60€ per maand. (Excl. onderdelen)
Totaal dus 310€... En dan rij je in een V40 van 7 jaar oud met 260.000km op de teller. Terwijl je als je least dus voor 170€ in een nieuwe auto rijdt --- oké, geen V50 denk ik, maar bv wel een Mégane Break (in de V40 zit stiekum een Renaultmotor dus die vergelijking kan je wel trekken).

Tenzij ik er natuurlijk helemaal naast zit, is leasen veel goedkoper, en heb je er ook nog een nieuwe auto voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 02-11-2007 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Als je werkgever in staat is om een auto voor 0,00 Eur/maand te leasen is leasen inderdaad goedkoper. Anders moet je natuurlijk die besparing opvragen, het kan niet van een kant komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mx. Alba schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:45:
Mij lijkt het gewoon overduidelijk dat leasen goedkoper is...

Laten we eens een lekker scheve vergelijking trekken, tussen mijn hypothetische toekomstige lease-bak in Nederland en mijn huidige V40 1.9D uit 2000 in Frankrijk.

Leasen kost aan bijtelling zo'n 170€.

Die V40 heeft me 6.000€ gekocht. Afgeschreven in 5 jaar is dat precies 100€ per maand.
Aan brandstof betaal ik voor woon-werk-verkeer ongeveer 100€ per maand.
Aan verzekering betaal ik zo'n 60€ per maand. (WA++, geen all risk...).
Wegenbelasting is hier in Frankrijk niet.
Lidmaatschap van auto-onderhouds-club 60€ per maand. (Excl. onderdelen)
Totaal dus 310€... En dan rij je in een V40 van 7 jaar oud met 260.000km op de teller. Terwijl je als je least dus voor 170€ in een nieuwe auto rijdt --- oké, geen V50 denk ik, maar bv wel een Mégane Break (in de V40 zit stiekum een Renaultmotor dus die vergelijking kan je wel trekken).

Tenzij ik er natuurlijk helemaal naast zit, is leasen veel goedkoper, en heb je er ook nog een nieuwe auto voor.
Dat geld natuurlijk alleen als er geen vergoeding tegenover staat dat je geen lease auto rijdt.

Bij mijn vorige werkgever kreeg ik ongeveer € 700,- euro bruto bij mijn salaris erbij als ik zelf een auto reed. Voor elke zakelijke ( inclusief woon-werk ) km werd € 0,19 i.p.v. bruto netto uitgekeerd.

Dan kan het dus wel interessant zijn om zelf een auto van een aantal jaar oud te rijden. Het is dan meer een keuze of je het risico wilt lopen natuurlijk. Bij de lease-auto weet je 100% zeker waar je aan toe bent. Is er wat kapot dan wordt het betaald. Bij een eigen auto draag je zelf het risico.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214909

Hmm per jaar 300 euro onderhoud...Erg voordelig...En je hebt GEEN rekening gehouden met afschrijving? Dat is nu juist het belangrijkste...All risk betaal ik iets meer, maar dat is afhaneklijk natuurlijk. EN bijkomend voordeel is, dat je geen omkijken naar je auto heb met lease...Nooit onverwacht hoge kosten. Je zet hem makkelijker even op die 'donkere' plek etc...

Zelf heb ik ook met de accountant gekeken voor mijzelf(eigen ondernemer) voor mij was het voordeligste een auto kopen op de zaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07 13:43
Leuk topic, laat ik er ook eens berekeningetje tegenaangooien. Ik sta open voor alle commentaar en begrijp dat dit voorbeeld niet representatief is voor veel andere Tweakers:
Stel, ik rijd 40dkm/j waarvan 30dkm/j zakelijk een Focus diesel. Alle lease en km-declaraties komen uit het brutosalaris. Lease krijg je nieuw voor 4j, zelf rijden is van 3j naar 6j. Alle bedragen zijn netto, afgerond en in euros en ik ga uit van 42% belasting.

Leasen kost netto 390 aan basisleasebedrag, 90 aan brandstof en 210 aan loonheffing vanwege de bijtelling. TOTAAL: 690

Zelf Kopen is wat ingewikkelder, hier hebben we afschrijving à 180 (en evt. 60 rente), 200 voor brandstof, 85 aan wegenbelasting, 60 (casco is nog 50 meer) aan verzekering en 140 voor onderhoud. Belastingvoordeel op de km-vergoeding is 200. TOTAAL: 465 (525 indien geleend)

Op deze manier wint de gekochte auto op z'n sloffen. Een nieuwe gekochte auto verliest, vooral door z'n afschrijving (~380).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik denk dat je erg voorzichtig hebt gerekend met de kosten voor brandstof, al snap ik niet waar de 90 euro brandstof bij lease vandaan komt?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-07 16:42
Toevallig laatst een klein ongelukje veroorzaakt. Kan je vertellen dat ik erg blij was dat ik lease reed :*)

Op zo'n moment heb je echt een stuk minder gelazer als normaal rond de afhandeling van het ongeluk.

Vergeet zulke dingen dus ook niet in je afweging. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07 23:54

FaceDown

Storende factor.

descon schreef op donderdag 08 november 2007 @ 14:36:
Toevallig laatst een klein ongelukje veroorzaakt. Kan je vertellen dat ik erg blij was dat ik lease reed :*)

Op zo'n moment heb je echt een stuk minder gelazer als normaal rond de afhandeling van het ongeluk.

Vergeet zulke dingen dus ook niet in je afweging. ;)
Als je allrisk verzekerd bent maakt het volgens mij niks uit.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
rwb:
Ik denk dat je erg voorzichtig hebt gerekend met de kosten voor brandstof, al snap ik niet waar de 90 euro brandstof bij lease vandaan komt?
Euh, voor lease uit een of ander, nogal black-box, tooltje en dan *0,58 vanwege loonheffing. Voor koop is het fabrieksopgave * kilometers / 100 * dieselprijs (5,4 * 2500 / 100 * 1,10).

[ Voor 30% gewijzigd door Bacchus op 08-11-2007 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Je verzekering wordt er wel duurder door...

Trouwens al eens gedacht aan een Prius? Slechts 14% bijtelling ipv 25% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 11:56
Of een Civic hybride ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Prius is groter en sneller dan de Civic. En mooier, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
BeF-Bacchus schreef op donderdag 08 november 2007 @ 14:53:
rwb:

[...]

Euh, voor lease uit een of ander, nogal black-box, tooltje en dan *0,58 vanwege loonheffing. Voor koop is het fabrieksopgave * kilometers / 100 * dieselprijs (5,4 * 2500 / 100 * 1,10).
Ow je hebt het brandstofcomponent dus gewoon los gerekend voor lease.

5,4 liter voor 100 kilometer vindt ik trouwens wel erg weinig. In mijn nieuwe Clio ( weliswaar benzine ) reed ik tussen de 7 en 8 liter per 100 km. In mijn nieuwe Golf (diesel) reed ik iets meer dan 6 liter per 100 km.

Je moet dus wel een redelijk zuinige auto rijden om de 5,4 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:51
Valt best mee, hier staat een lijst van de 10 zuinigste auto's per catagorie.
ANWB test
Zelfs grote auto's zoals BMW3 serie halen 4,6 - 5 liter op 100km. (Natuurlijk wel goed rijden)
Feit is wel, ze mogen misschien zuinig zijn, maar heel goed voor het mileu niet.
Daarom krijgt bijna geen enkele auto de 14% bijtelling behalve een paar kleine modellen.
Maar de prius of de civic hybrid dus wel als riante auto. Deze is dus niet alleen zuinig, maar geeft ook weinig belasting op het mileu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Tsja, ik moet natuurlijk wel toegeven dat ik ook in mijn huidige auto de fabrieksopgave van 7,2 (benzine) ook alleen haal als ik als een tachtigjarige door het verkeer hobbel. Misschien moet ik inderdaad maar eens met een lease-hybride gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tijmen schreef op donderdag 08 november 2007 @ 15:47:
Valt best mee, hier staat een lijst van de 10 zuinigste auto's per catagorie.
ANWB test
Zelfs grote auto's zoals BMW3 serie halen 4,6 - 5 liter op 100km. (Natuurlijk wel goed rijden)
Feit is wel, ze mogen misschien zuinig zijn, maar heel goed voor het mileu niet.
Daarom krijgt bijna geen enkele auto de 14% bijtelling behalve een paar kleine modellen.
Maar de prius of de civic hybrid dus wel als riante auto. Deze is dus niet alleen zuinig, maar geeft ook weinig belasting op het mileu.
Dat is dan denk ik de opgave van de fabrikant. Het is op zich wel haalbaar, maar als je wat file rijdt, en ook een beetje sportief rijdt zit je daar heel snel een stuk boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-07 16:42
FaceDown schreef op donderdag 08 november 2007 @ 14:43:
[...]

Als je allrisk verzekerd bent maakt het volgens mij niks uit.
Bij allrisk verzekerd krijg je de dagwaarde terug, bij lease wordt het leasecontract beeindigd (auto bestaat niet meer) en via je wagenpark beheerder wordt er een nieuwe besteld. (tenminste, dat zijn mijn ervaringen)

Daarnaast is het allemaal een stuk relaxter, geen extra kosten voor vervangende auto, geen onverziene kosten , tanken waar je wil (zou niet weten wat een liter diesel kost :D ). Een vergelijking maken met kopen / lease is afhankelijk van zo veel factoren zoals lease contract en of je een eigen auto heel houd....
Mx. Alba schreef op donderdag 08 november 2007 @ 14:58:
Je verzekering wordt er wel duurder door...

Trouwens al eens gedacht aan een Prius? Slechts 14% bijtelling ipv 25% :)
_O- _O- _O-

Zolang die hybryde dingen niet sneller (en vooral mooier) worden wil ik er echt niet mee rijden.

[ Voor 20% gewijzigd door descon op 08-11-2007 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00
descon schreef op donderdag 08 november 2007 @ 21:37:
[...]

Bij allrisk verzekerd krijg je de dagwaarde terug, bij lease wordt het leasecontract beeindigd (auto bestaat niet meer) en via je wagenpark beheerder wordt er een nieuwe besteld. (tenminste, dat zijn mijn ervaringen)
Wanneer je een eigen auto rijdt schrijf je een bepaald bedrag per maand af, dat moet je meenemen in de kosten. De afschrijving+dagwaarde=nieuwwaarde als het goed is. Je kunt dus met het bedrag wat gereserveerd is voor afschrijving en het bedrag van je verzekering een nieuwe auto kopen, net als bij een leaseauto dus eigenlijk.
tanken waar je wil
Er zijn ook grote leasemaatschappijen waar je alleen bij bijvoorbeeld de Shell mag tanken. Wanneer je ergens anders tankt moet je voorschieten en het bonnetje bewaren en declareren, niet erg handig.
Zolang die hybryde dingen niet sneller (en vooral mooier) worden wil ik er echt niet mee rijden.
Dat vind ik ook erg vreemd. Waarom zit die mooie techniek alleen maar in een auto met een onconventioneel uiterlijk (voor veel mensen is dat lelijk)? Waarom zit die techniek niet in andere Toyota modellen?

[ Voor 60% gewijzigd door argro op 08-11-2007 21:47 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

_O- _O- _O-

In 10,6 seconden van 0 tot 100 is niet snel genoeg voor jou? Een V50 1.6 doet daar bijvoorbeeld 12 seconden over. Direct beschikking over je volledige torque zelfs bij 0km/u. Ik heb nog nooit met een Prius gereden maar dat moet wel een lekker gevoel zijn.

En ik vind de nieuwe Prius niet lelijk hoor.
Afbeeldingslocatie: http://www.pictures-of-cars.com/Toyota-Prius.jpg

Lijkt wel wat op een C4 Picasso.

Daarbij komt natuurlijk het grote voordeel van de Prius voor een goede Tweaker van naam: het is een auto die aan het voorfront van de techniek staat. De krachtoverbrenging tussen benzinemotor, electromotor, generator en wielen is simpelweg geniaal, en dat "zonder handen parkeer systeem" is ook een leuk technologisch feature.

[ Voor 31% gewijzigd door Mx. Alba op 09-11-2007 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Daarnaast is het allemaal een stuk relaxter, geen extra kosten voor vervangende auto, geen onverziene kosten , tanken waar je wil (zou niet weten wat een liter diesel kost :D ). Een vergelijking maken met kopen / lease is afhankelijk van zo veel factoren zoals lease contract en of je een eigen auto heel houd....
Maar voor dat relaxte wordt dus wel betaald, is het niet direct door jezelf, dan wel indirect door je werkgever (die het bij de loonkosten optelt) en dat voel je uiteindelijk toch in je salaris. Ik heb discipline genoeg om een spaarpotje aan te houden voor onverwachte kosten. Zoals ik het zie betaal je de meerprijs bij lease vooral voor het geregel, de financiering en het "nieuwer" rijden. Een eigen auto kan je daarentegen elk moment zonder noemenswaardige extra kosten verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Bacchus, laten we eens op een rijtje zetten wat ik nu voor mijn 7 jaar oude V40 met 265.000km op de teller betaal:

Aankoopwaarde € 6.000, afschrijven over 5 jaar: € 100 per maand.
WA++ verzekering: € 60 per maand.
Lidmaatschap autozelfonderhoudclub: € 60 per maand.
Diesel voor woon-werk-verkeer: € 120 per maand.

Je komt dan al aan € 340 per maand, en dan zijn de privé-kilometers en de onderdelen voor het onderhoud (olie, banden, filters, remblokjes en -schijven, distributieriemen, etc.) nog niet eens meegeteld. (Voor begin januari staat een grote beurt in de planning: olie, oliefilter, dieselfilter, luchtfilter, aircoluchtfilter, remschijven en -blokjes achter...)

Voor die nettoprijs kan ik als ik via de zaak lease een nieuwe V50 rijden. Voor een hybrid wordt het plaatje nog gunstiger...

[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 09-11-2007 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Mx. Alba schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 08:10:
[...]
En ik vind de nieuwe Prius niet lelijk hoor.
Lijkt wel wat op een C4 Picasso.
Dat is natuurlijk vloeken in de kerk van elke Toyota liefhebber. |:(

Persoonlijk vind ik het uiterlijk van de Civic Hybride wat mooier, ziet er toch meer uit als een sedan dan als een spacemobiel: Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/800/5/822ab9c843ba53ea3102c790a31e96b5.jpg

De Honda accelereert wel wat langzamer dan de Toyota, maar toch meer PK's (toerenvreter, zoals het hoort bij Honda) hoger koppel, hogere topsnelheid. Rijkere uitrusting t.o.v. de basisversie van de Prius (terwijl de Prius duurder is), en ook nog dubbele draagarmen áchter ipv semi-onafhankelijke ophanging wat ten goede komt voor het rijplezier.

Denk dat je aan de Civic gewoon de betere keus hebt imho. (en dat uit de mond van een Toyota liefhebber)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Reyn Eaglestorm:
Basisleasebedrag voor een beetje V50 is dik €800 ( B ), je brandstofvoorschot is meer dan €200 ( B ) en je betaalt €300 ( N ) aan LH over de bijtelling. Dat is een totaal nettobedrag van een kleine €900. Waar laat jij de €550 verschil die we nu nog hebben? Daar kun je wegenbelasting van betalen en elke maand nieuwe olie en banden voor kopen.

Ik ben uitgegaan van de 40000km*4j die bij ons verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
BeF-Bacchus schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 10:56:
Reyn Eaglestorm:
Basisleasebedrag voor een beetje V50 is dik €800 ( B ), je brandstofvoorschot is meer dan €200 ( B ) en je betaalt €300 ( N ) aan LH over de bijtelling. Dat is een totaal nettobedrag van een kleine €900. Waar laat jij de €550 verschil die we nu nog hebben? Daar kun je wegenbelasting van betalen en elke maand nieuwe olie en banden voor kopen.

Ik ben uitgegaan van de 40000km*4j die bij ons verplicht is.
Ik denk dat ie onder nettoprijs het deel dat ie zelf moet betalen verstaat. Dat is feitelijk het enige dat telt, toch?
Mx. Alba schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 10:01:
Voor die nettoprijs kan ik als ik via de zaak lease een nieuwe V50 rijden. Voor een hybrid wordt het plaatje nog gunstiger...
Vergeet je de eventuele vergoeding van je werkgever hier dan niet? Als je geen vergoeding krijgt, maar wel een leaseauto, dan is lease 'natuurlijk' goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Als Reyn's werkgever zelf het niet aan mobiliteit uitgegeven geld in zijn zak stopt is het natuurlijk duidelijk wat er voor Reyn voordeliger is, zeker als hij een serieuze hoeveelheid prive-kilometers maakt.

Edit:
Het is dus niet ongebruikelijk om een compensatie uit te keren als de werknemer afziet van een leaseauto.

[ Voor 21% gewijzigd door Bacchus op 09-11-2007 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

ebia schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 10:56:
[...]

Dat is natuurlijk vloeken in de kerk van elke Toyota liefhebber. |:(

Persoonlijk vind ik het uiterlijk van de Civic Hybride wat mooier, ziet er toch meer uit als een sedan dan als een spacemobiel: [afbeelding]

De Honda accelereert wel wat langzamer dan de Toyota, maar toch meer PK's (toerenvreter, zoals het hoort bij Honda) hoger koppel, hogere topsnelheid. Rijkere uitrusting t.o.v. de basisversie van de Prius (terwijl de Prius duurder is), en ook nog dubbele draagarmen áchter ipv semi-onafhankelijke ophanging wat ten goede komt voor het rijplezier.

Denk dat je aan de Civic gewoon de betere keus hebt imho. (en dat uit de mond van een Toyota liefhebber)
Ik ben persoonlijk ook heel erg geinterreseerd in deze wagen. Op dit moment kom ik globaal uit op 125 euro netto bijtelling (zonder eigen bijdrage!). Scheelt toch altijd nog 30 euro per maand als ik het vergelijk met mijn Peugeot 206sw 1.4 hdi.

Alleen jammer dat het een Sedan is. Graag zou ik weer een station of mpv (ja kids he :)) willen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 14-11-2007 12:52 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Falcon schreef op woensdag 14 november 2007 @ 12:50:
Alleen jammer dat het een Sedan is. Graag zou ik weer een station of mpv (ja kids he :)) willen hebben.
Prius dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Helaas val ik nou eenmaal niet op het design van deze auto, anders was het inderdaad een optie geweest.

Trouwens de Honda met alle skirts en andere velgen en de blauwe led verlichting binnen vindt ik wel heel gaaf er uit zien... Maar goed het blijft nog steeds een sedan.. Hmm The Kustomizer even bellen? :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Tijd voor een Honda Prius ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231895

Ik ben nu ook aan het solliciteren, ik probeer mijn klassieker (op LPG) te behouden en hiervoor maandelijks een vergoeding bovenop mijn salaris te krijgen. Plus vrij te gebruiken tankpas. Geen bijtelling, mijn klassieker staat niet weg te roesten, extra onderhoudskosten worden gedekt door de vergoeding; voor de werkgever zijn de algehele kosten lager (geen afschrijving) en brandstofkosten ook. Win-win situatie, toch? Of heeft ons glorieus kabinet hier ook al iets op verzonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 231895 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 10:25:
Ik ben nu ook aan het solliciteren, ik probeer mijn klassieker (op LPG) te behouden en hiervoor maandelijks een vergoeding bovenop mijn salaris te krijgen. Plus vrij te gebruiken tankpas. Geen bijtelling, mijn klassieker staat niet weg te roesten, extra onderhoudskosten worden gedekt door de vergoeding; voor de werkgever zijn de algehele kosten lager (geen afschrijving) en brandstofkosten ook. Win-win situatie, toch? Of heeft ons glorieus kabinet hier ook al iets op verzonnen?
Hier veranderd in princiepe niks aan. Je betaald over de vergoeding gewoon inkomstenbelasting. Vaak is er wel een regeling dat je een deel van de vergoeding om kunt laten zetten naar een netto uitbetaling aan de hand van de kilometers die je gereden hebt ( Je werkgever mag maximaal 0.19 cent per zakelijke kilometer netto uitkeren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Ik zou het zelf zonde vinden om een klassieker aan woon-werk-verkeer op te rijden. Dan zou ik een wat jongere praktische auto erbij nemen daarvoor. Tankpassen komen vaak van de leasemaatschappij, er zijn niet veel bedrijven die ze zelf uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231895

Een klassieker de hele week stil laten staan en alleen voor korte stukjes gebruiken, da's pas slecht voor zo'n ding. Hoe leuk ook, het is en blijft een auto die destijds ook gemaakt is met één ding voor ogen: rijden! En een goed onderhouden (!) klassieker is prima bruikbaar, er kan in elk geval minder aan stuk dan aan een moderne wagen :-)

Inderdaad betaal je over zo'n vergoeding inkomstenbelasting maar als je er netto precies dat eraan overhoudt wat je autokosten per maand zijn, dan zit je goed. Met een leasewagen heb je je gewone salaris waar nog een flink stuk vanaf gaat voor de privé kilometers.

Nou ja, elke constructie heeft zijn voor- en nadelen; ik hou liever één auto voor de deur die mij verhoudingsgewijs het minste kost en het meeste plezier oplevert.
Pagina: 1