[BBG] Workstation november 2007

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:43
Dames en heren,

Het is binnenkort weer tijd voor een nieuwe Best Buy Guide en dus ook voor een nieuwe workstation-configuratie. Ditmaal een configuratie met een budget van E 3500 die gericht is op de professionele
CAM-gebruiker en 3d-moddeler.

Hier onder een korte motivatie voor de belangrijkste componenten (die veranderd zijn tov de vorige BBG):
  • Processor: Intel Core 2 Quad Q6600
    De quadcore-cpu die op het moment de best prijs/prestatieverhouding heeft. De Core 2 Quad Q9450 met 1333MHz fsb is nog niet leverbaar.
  • Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN
    Vier reepjes van 1GB voor een totaal van 4GB DDR2-800-geheugen met een CAS latency van 4. Het staat op de QVL van het moederbord, dus zou zonder problemen moeten werken.
  • PNY Quadro FX 4600 768MB
    De professionele videokaart van nVidia gebaseerd op de GeForce 8800 GTS. Aanzienlijk sneller dan de vorige generatie. Eigenlijk wil ik een FireGL V7600 in de config stoppen omdat deze een stuk goedkoper is en ongeveer gelijkwaardig presteert (zie: http://www.3dprofessor.or.../FireGLV7600/V7600Pt7.htm). Ik heb hem alleen nog niet kunnen spotten in de Tweakers.net PriceWatch of een Nederlandse webwinkel.
  • Dell Ultrasharp 2407WFP
    De bekende 24" monitor van Dell. Ondanks het feit dat deze al lang op de markt is kon ik geen 24"-scherm vinden met betere specificaties voor een lagere prijs (een scherm met TN-panel is geen optie). Misschien is de nieuwe 2407WFP-HC een betere keus, maar die kost wel E 100 meer.
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec LifeStyle Sonata III€ 101,80€ 101,80
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)€ 15,45€ 15,45
1Asus P5K-E/WiFi-AP, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, WiFi)€ 127,50€ 127,50
1Dell Ultrasharp 2407WFP (24", 16ms, D-sub/DVI-D, 4x USB, cardreader, Zwart)€ 629,-€ 629,-
1Intel Core 2 Quad Q6600€ 222,-€ 222,-
2Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN€ 87,25€ 174,50
1Logitech G5 Laser Mouse (USB)€ 39,90€ 39,90
1Logitech Z-3e (2.1, 2x 8.5W, 23W, Zilver)€ 54,74€ 54,74
1Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (USB)€ 40,32€ 40,32
1NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)€ 5,50€ 5,50
1NEC AD-7173S 18x (Dual-layer, LabelFlash, SATA, Zwart)€ 25,-€ 25,-
1PNY Quadro FX 4600 768MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)€ 1.673,90€ 1.673,90
2Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)€ 85,85€ 171,70
ImporterenTotaal€ 3.281,31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:19

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik denk dat ik persoonlijk zou gaan voor 2x2 GB ipv 4x1 GB in verband met evt latere upgrade. Is voor een professionele gebruiker een aparte firewire kaart overigens geen goed idee?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zie niet echt in waarom on-board niet zou volstaan...
Agere® FW322 1394a controller supports 2 x IEEE 1394a ports (one at midboard; one at back panel)
Verder is 2*2GB toch nog een stuk duurder, en dat upgraden lijkt me ook wel mee te vallen, je hoort zo vaak dat mensen dat willen, maar nooit doen ze dat. Net zoiets als op voorhand een SLI bord kopen maar maar één kaart...
Dit zou dan het alternatief zijn, maar die timings zijn veel losser...

[ Voor 53% gewijzigd door TheZeroorez op 27-10-2007 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Op de Qualified Vendor List van Asus staat ook geen 2GB DDR2-800 geheugen, dus dat komt nog eens bij de hogere prijs en slechtere timing. 4x 1GB verdient dan ook mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 16:27
Van de iets hogere timings die de 2GB modules hebben zul je echt niks van gaan merken wanneer je werkt met 3D software. Geheugen hoeveelheid heeft een veel grotere impact. Ik zou er zeker minimaal 2x2GB in zetten, want dat is denk ik toch wel het minimum wat je nu in een 3D workstation wilt hebben tegenwoordig. Zo kun je later gemakkelijk nog eens 2x2GB erbij plakken als het nodig is.

Zelf zit ik zo nu en dan wel eens bijna tegen de 4GB aan te hikken, en ik had toch echt liever dat ik 2x2GB had gekocht ipv 4x1. En als men goed zoekt, kun je zo 2x2GB halen voor zo'n €150 - €200 DDR2 800 CL5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Snap niet dat er nog steeds voor de Antec sonate III gekozen word. Zeker voor een config van een dikke € 3000,- vind ik het een belabberde keus.

Lees alleen de gebruikers-ervaringen eens:

Gebruiker 1:

-Deurtje is handig, maar niet goed over nagedacht. Je moet iedere keer het deurtje open doen als je de PC aan wilt zetten

Gebruiker 2:

-deksel sluit alle toegang af naar drives en kan evt op slot gezet worden, sluit echter ook toegang tot aan-knop en reset af. bij opstarten dus altijd deksel open en weer dicht..
-plaatje misleidend, de piano glans zwart blijkt gespoten zwart zonder transparante toplaag. Het front is van mat zwart (krasgevoelig) ABS en ziet er goedkoop uit.
-meegeleverde fan niet te monitoren en softwarematig rpm aan te passen
-afwerking achter deksel zeer matig

Gebruiker 3:

- Voeding redelijk stil maar was stiller geweest als deze een 120mm i.p.v. een 80 mm fan had gebruikt
- Voeding niet modulair
- Meegeleverde TriCool fan krijgt voeding via molex stekker en kan dus niet aangeloten worden op het moederbord.
- Meegeleverde TriCool fan is gewoon met schroeven gemonteerd
- Meegeleverde TriCool fan is alleen op de laagste stand stil.
- Moederbord tray niet uitneembaar
- Front is strak maar plastic
- Design achter het deurtje laat te wensen over.
- Geen firewire aansluiting

M.a.w.: een fancy ogend kastje, wat nogal plastic eruit ziet, achter de deur nog beroerder; een deur die bovendien onhandig is, met een voeding die aardig stil is maar een stuk stiller had gekunt. Kom op, dat kan toch beter met zo'n budget !

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 09:14
Hielko schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:06:
  • Dell Ultrasharp 2407WFP
    De bekende 24" monitor van Dell. Ondanks het feit dat deze al lang op de markt is kon ik geen 24"-scherm vinden met betere specificaties voor een lagere prijs (een scherm met TN-panel is geen optie). Misschien is de nieuwe 2407WFP-HC een betere keus, maar die kost wel E 100 meer.
Dat is onzin, de 2407WFP is vervangen door de 2407WFP-HC en deze gaat ook voor € 629,- de deur uit. De 2407WFP is niet meer te koop.

I.p.v. dat ze mijn productinformatie in de pricewatch nou eens goedkeuren....

[ Voor 6% gewijzigd door deCube op 28-10-2007 16:20 ]

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 11:16

Pubbert

random gestoord

De FireGL is bij 2 belgische shops leverbaar, en bij onze eigen leverancier, staat hij 1-11-2007 leverbaar.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 09:55
Madrox schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 16:14:
Snap niet dat er nog steeds voor de Antec sonate III gekozen word. Zeker voor een config van een dikke € 3000,- vind ik het een belabberde keus.

Lees alleen de gebruikers-ervaringen eens:

Gebruiker 1:

-Deurtje is handig, maar niet goed over nagedacht. Je moet iedere keer het deurtje open doen als je de PC aan wilt zetten

Gebruiker 2:

-deksel sluit alle toegang af naar drives en kan evt op slot gezet worden, sluit echter ook toegang tot aan-knop en reset af. bij opstarten dus altijd deksel open en weer dicht..
-plaatje misleidend, de piano glans zwart blijkt gespoten zwart zonder transparante toplaag. Het front is van mat zwart (krasgevoelig) ABS en ziet er goedkoop uit.
-meegeleverde fan niet te monitoren en softwarematig rpm aan te passen
-afwerking achter deksel zeer matig

Gebruiker 3:

- Voeding redelijk stil maar was stiller geweest als deze een 120mm i.p.v. een 80 mm fan had gebruikt
- Voeding niet modulair
- Meegeleverde TriCool fan krijgt voeding via molex stekker en kan dus niet aangeloten worden op het moederbord.
- Meegeleverde TriCool fan is gewoon met schroeven gemonteerd
- Meegeleverde TriCool fan is alleen op de laagste stand stil.
- Moederbord tray niet uitneembaar
- Front is strak maar plastic
- Design achter het deurtje laat te wensen over.
- Geen firewire aansluiting

M.a.w.: een fancy ogend kastje, wat nogal plastic eruit ziet, achter de deur nog beroerder; een deur die bovendien onhandig is, met een voeding die aardig stil is maar een stuk stiller had gekunt. Kom op, dat kan toch beter met zo'n budget !
Gebruiker 4:

- In een workstation horen professionele producten, dus geen kermisattractie. Systeemventilatoren horen geen prul ledjes te hebben, en mag voor dat geld voorzien zijn van een PWM connector.
- Gebruikt plastic is naar zeggen ABS, dit is krasvast en zeer stevig.
- De Antec NEO HE met 80mm is veel stiller dan de Silverstone 600W met 120mm, diameter van gebruikte ventilator in de voeding zegt niet extreem veel over de geluidsontwikkeling.

Maar dan val je over de kast. In een kantoor is een rustige werkplek zeer belangrijk, een stabiele en snelle PC ook, buiten dat voor een Workstation +/- 33% van het budget te gebruiken aan video vind ik misgeschoten.
Voor dit geld is een dual Quadcore AMD in elkaar te schroeven met een externe DVD speler voor op het bureau, zodat de kast zelf op een andere plek gezet kan worden. Het geld besteden aan een Intel quadcore met een extreem dure quadro vind ik ronduit zonde. Maar dan ben ik puur een Workstation gebruiker. Ook irriteren mij de trage 7200rpm schijven. Voor 171,70 is er naar mijn inziens een betere oplossing te vinden. Een Workstation hoort globaal gezien niet gebruikt te worden voor opslag van downloadgedrag van de nieuwsgroepen.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hardware Junk schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 12:08:
[...]

Gebruiker 4:

- In een workstation horen professionele producten, dus geen kermisattractie. Systeemventilatoren horen geen prul ledjes te hebben, en mag voor dat geld voorzien zijn van een PWM connector.
- Gebruikt plastic is naar zeggen ABS, dit is krasvast en zeer stevig.
- De Antec NEO HE met 80mm is veel stiller dan de Silverstone 600W met 120mm, diameter van gebruikte ventilator in de voeding zegt niet extreem veel over de geluidsontwikkeling.

Maar dan val je over de kast. In een kantoor is een rustige werkplek zeer belangrijk, een stabiele en snelle PC ook, buiten dat voor een Workstation +/- 33% van het budget te gebruiken aan video vind ik misgeschoten.
Voor dit geld is een dual Quadcore AMD in elkaar te schroeven met een externe DVD speler voor op het bureau, zodat de kast zelf op een andere plek gezet kan worden. Het geld besteden aan een Intel quadcore met een extreem dure quadro vind ik ronduit zonde. Maar dan ben ik puur een Workstation gebruiker. Ook irriteren mij de trage 7200rpm schijven. Voor 171,70 is er naar mijn inziens een betere oplossing te vinden. Een Workstation hoort globaal gezien niet gebruikt te worden voor opslag van downloadgedrag van de nieuwsgroepen.
Een goede 120mm fan verplaatst meer lucht met minder toeren, de vuistregel is dan ook dat een 120mm fan stiller is dan de 80mm (bij gelijke prestaties, cq. luchtverplaatsing).
Corsair, Seasonic en een paar anderen maken zeer stille voedingen; waarom dan een Silverstone ?

Je vind een stille werkplek belangrijk, maar deinst er niet voor terug om er een luidruchtige 10.000/15.000rpm harddisk in te schroeven ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
Madrox schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:01:
[...]

Een goede 120mm fan verplaatst meer lucht met minder toeren, de vuistregel is dan ook dat een 120mm fan stiller is dan de 80mm (bij gelijke prestaties, cq. luchtverplaatsing).
Corsair, Seasonic en een paar anderen maken zeer stille voedingen; waarom dan een Silverstone ?

Je vind een stille werkplek belangrijk, maar deinst er niet voor terug om er een luidruchtige 10.000/15.000rpm harddisk in te schroeven ? 8)7
Een misvatting is dat een 15.000rpm schijf luidruchtig is. Ik slaap naast 6x 36GB 15K, even op bezoek bij iemand, even achter zijn PC. Mijn eerste vraag 'WTF is dat geluid'. Het bleek 1 single disk Raptor. Ik hoorde bij mij als ik goed luisterde, de Seagate ES nog boven de 15K.4 uit!

Ik heb die Silverstone omdat dat toen de betere keuze was voor mijn systeem. Hij is luidruchtiger dan zijn versleten Tagan 480W voorganger. Ook luidruchtiger dan de extreem stille iGreen 430W. Eerst genoemde had één 12V rail. Laatst genoemde had 3 12V Rails, waarvan 2 puur voor PCI-E power, die hebben geen power nodig, en had toen 10 schijven in de PC. De Silverstone heeft 4 12V Rails, en is modulair opgebouwt. Veel bedrijven durven de binnenkant van hun product niet te laten zien, of de exacte opbouw. Silverstone wel, en dat siert. Ik had er gewoon veel vertrouwen in. Echter is de ventilator na een jaar versleten.
Wat je zegt, een 120mm kan stiller evenveel lucht verplaatsen als een 80mm dat kan. Alleen moet er wel gebruik gemaakt worden van dezelfde opbouw. Veel '120mm voedingen' gebruiken kleine koelelementen, waardoor er überhaupt meer airflow nodig is voor eenzelfde koeling. Vaak is er simpelweg gewoon geen ruimte over in een '120mm voeding'. Hier aan vast houden is op zich dus fout.

Verder, een goede kast is het halve werk. Voor een Workstation, probeer plaatstaal te nemen ipv aluminium etc. Een Workstation is puur om achter te werken, en het liefste zo prettig mogelijk. Voor een serieuze zakelijke machine, vind ik het juist mooi dat hij aan de buitenkant zakelijk oogt.

Plaatsing is verder ook belangrijk. Ik vind dat er af gestapt moet worden dat elke PC kast naast de monitor of naast de benen moet staan. Bij mij komen de kasten op zolder, maar in een kantoor kan ook gedacht worden het in een kast te plaatsen, naast ordnermappen. Die kasten kunnen vaak ook op slot. Alleen even denken aan ventileren, en een plaat IsoFIX ervoor. Tegenwoordig zit er voorts op iedere moderne monitor een USB2 hub. Hang er een DVD brander aan als je daarin flexibel wil kunnen zijn. Ook geen gezeur over deurtjes die verkeerd om draaien, van bagger materiaal zijn gemaakt, afbreken en klemmen.

Alleen het probleem is dat te veel mensen niet innovatief kunnen denken, ben ik bang. Daarom blijf ik hekelen dat die Quadcore Intel wel eens een maandje vervangen mag worden door een dual socket F setje. Want het gaat normaal automatisch over op dual socket 771 als we meer kracht nodig hebben dan socket 775. Echter is dat platform wél duur en nog minder zuinig met energie. Uit ervaring kan ik gevoelsmatig opperen dat een dual Opteron 2212 zuiger is dan een Intel E2140.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je vergelijkt met de luidruchtigste SATA disk die er is, logisch dat dat weinig uitmaakt. Vergelijk die pererdure Seagate eens met een Samsung of Seagate 7200rpm.

Of het nou 80mm of 120mm is, de dikte blijft meestal 25mm. Of er dus meer koellichaam in een 80mm PSU gebruikt word, is nog maar de vraag. Over slijtage van de fans, alle fans slijten, de diameter doet er dan niet toe. Of ze de binnenkant van de PSU willen laten zien, boeit niet zo; de reviewers ontleden die PSU toch wel; met of zonder toestemming :+

Dat Silverstone dat uit eigen beweging doet, is mooi meegenomen, dat maakt het echter nog niet de beste voeding.

Dat er achter een workstation gewerkt word, is een open deur. Waarom die pc dan perse van plaatstaal moet zijn, snap ik niet. Als het goed is leeft de medewerker zich uit op de muis en toetsenbord (of tablet). Een pc-kast op de grond, naast de benen plaatsen is idd een hele slechte plek; in dat geval is plaatstaal zeker aan te bevelen. Naast de monitor, of iets van de grond af, langs het bureau (liefst aan de binnenzijde) zijn de betere posities.

Een deurtje is ook niet goed voor een workstation, daarom is de gekozen kast ook absoluut niet geschikt voor zo'n systeem. Vraag me trouwens af of zo'n professioneel gpu-monster wel past in deze kast; hij heeft al moeite met 8800GTS/GTX.

Zo'n Gigabytekast zie ik echter wel zitten, alu van voor, de rest van staal. Maar goed, stop je het in een bezemkast, maakt het al helemaal niet uit wat voor pc-case je gebruikt; zelfs een Codegen blikcase voldoet dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
Madrox schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 00:46:
Je vergelijkt met de luidruchtigste SATA disk die er is, logisch dat dat weinig uitmaakt. Vergelijk die pererdure Seagate eens met een Samsung of Seagate 7200rpm.

Of het nou 80mm of 120mm is, de dikte blijft meestal 25mm. Of er dus meer koellichaam in een 80mm PSU gebruikt word, is nog maar de vraag. Over slijtage van de fans, alle fans slijten, de diameter doet er dan niet toe. Of ze de binnenkant van de PSU willen laten zien, boeit niet zo; de reviewers ontleden die PSU toch wel; met of zonder toestemming :+

Dat Silverstone dat uit eigen beweging doet, is mooi meegenomen, dat maakt het echter nog niet de beste voeding.

Dat er achter een workstation gewerkt word, is een open deur. Waarom die pc dan perse van plaatstaal moet zijn, snap ik niet. Als het goed is leeft de medewerker zich uit op de muis en toetsenbord (of tablet). Een pc-kast op de grond, naast de benen plaatsen is idd een hele slechte plek; in dat geval is plaatstaal zeker aan te bevelen. Naast de monitor, of iets van de grond af, langs het bureau (liefst aan de binnenzijde) zijn de betere posities.

Een deurtje is ook niet goed voor een workstation, daarom is de gekozen kast ook absoluut niet geschikt voor zo'n systeem. Vraag me trouwens af of zo'n professioneel gpu-monster wel past in deze kast; hij heeft al moeite met 8800GTS/GTX.

Zo'n Gigabytekast zie ik echter wel zitten, alu van voor, de rest van staal. Maar goed, stop je het in een bezemkast, maakt het al helemaal niet uit wat voor pc-case je gebruikt; zelfs een Codegen blikcase voldoet dan....
Die peperdure 15K.4 (welke goedkoper was dan de 500GB ES) maakt minder lawaai dan een 500GB Seagate ES. Ik hoorde ondanks dat de 4 7200rpm schijven geheel omkapseld waren boven de 6 15000rpm schijven. Als het deurtje open gaat, hoor ik de 15000rpm schijven uiteraard wel. Maar het is kennelijk zo dat de 15000rpm schijven als frequentie minder irritant bestempeld kan worden, en veel makkelijker is te dempen. Deze schijven genieten al een extreem hoge interne demping. Maak ze eens open, meerdere 3.1" platters ten op zichte van één 1.6" platter, met eromheen een bak metaal. Veel mensen 'gaan uit van' zonder het zelf gehoord te hebben.

Samsungs zijn inderdaad stiller. Ik vind ze alleen onprettig langzaam werken.

Een voeding heeft zijn printplaat nagenoeg altijd aan de 'bovenkant' zitten. Componenten zitten in de lengte versprijd. Het is dan ook makkelijk om 25mm in de lengte te besparen en in de hoogte koelelementen toepassen, dan de koelelementen lager maken = minder oppervlak. Of je moet een voeding dieper maken, wat de kwaliteitsvoedingen steeds meer doen. Anders heb je gewoon meer airflow nodig en heb je meer druk. Dit is het enige wat ik uit mijn computer hoor.

Plaatstaal heeft een hoog soortelijk gewicht en dempt geluid beter dan aluminium. Immers is massa traag. Ik noem plaatstaal, maar doel dus op 1.0 of 1.2 SECC staal. Het materiaal zie je ook gebruikt worden als 0.8mm en dunner. Aluminium vinden veel mensen er mooier uit zien, maar die kasten dempen trillingen nauwelijks. Hierdoor zal je als je aluminium wil, naar dikwandigere constructies moeten kijken, en geef je mijn inziens te veel geld uit voor de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

tja, als je alleen een Alu front hebt, valt al dat extra beschermen wel mee. Niet alle kasten zijn 100% alu. Waarom zou het perse nodig zijn om er dure SAS/SCCI schrijven te gebruiken in deze workstation. Het lijkt me maar voor een select groepje weggelegt.

Over die voeding, kan allemaal waar zijn wat je zegt maar een kast heeft airflow nodig om je componenten koel te houden. Dan zie ik liever een 120mm PSU, die dat beter doet dan een 80mm.
Meer of minder koelblok in de voeding boeit dan ook niet; mijn PSU (corsair)blijft voldoende koel en hij trekt ook nog warme lucht uit de kast mee. Zo hoort het.

100% alu kasten zijn ook iid te duur, zeker de dikwandige. Alu kan ook slecht tegen vaak schroeven, wat je vaak ziet bij de goedkopere kastjes waar de schroefgaten zijn dolgedraait. Maar hier en daar een beetje ALU ter verfraaing kan absoluut geen kwaad.

[ Voor 97% gewijzigd door Madrox op 31-10-2007 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Is het trouwens niet handiger om m.b.t. het geheugen te gaan voor de KHX6400D2LLK2/2G ?
Dit geheugen heeft dezelfde specificaties, maar heeft niets te maken met SLI certified of EPP profielen. Aangezien er toch geen nVidia chipset op het moederbord zit, maakt deze certificatie helemaal niets uit.

Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Bij deze de laatste config, en wat mij betreft ook de definitieve config:

ProductPrijs
ProcessorIntel Core 2 Quad Q6600€ 220,90
MoederbordAsus P5K-E/WiFi-AP€ 126,04
Cpu-koelingArctic Cooling Freezer 7 Pro€ 15,45
Geheugen2 x Kingston KVR667D2N5/2G€ 135,78
VideokaartATi FireGL V7600€ 800,-
GeluidskaartOnboard ADI AD1988B-codec
Netwerkcontroller2 x Onboard Marvell 88E8056-ethernet
Serial ata raid-controllerIntel ICH9R & Jmicron JMB363
Harde schijf2 x Samsung SpinPoint T166, 500GB€ 171,70
Dvd-branderNEC AD-7173S 18x€ 24,95
DiskettestationNEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)€ 5,50
BehuizingAntec LifeStyle Sonata III€ 99,05
MonitorenDell Ultrasharp 2407WFP-HC€ 629,-
LuidsprekersLogitech Z-3e€ 54,74
ToetsenbordMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000€ 40,32
MuisLogitech G5 Laser Mouse€ 39,85
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 2.363,28

Wat ik heb veranderd tov het initiele voorstel:

* 4x 1GB -> 2x 2GB geheugen
* FireGL V7600 ipv Quadro FX 4600 768MB. Helaas nog steeds niet te vinden in de Tweakers.net Pricewatch, maar het prijsverschil is enorm terwijl ze qua prestaties redelijk aan elkaar gewaagd zijn (de FireGL is zelfs vaak nog sneller).
* Dell Ultrasharp 2407WFP-HC ipv Dell Ultrasharp 2407WFP

Wat ik niet heb veranderd:

* De behuizing. Het deurtje is misschien lastig, maar als je kijkt naar de prijs van de Sonata III, de energiezuinige voeding en de geluidsdempende features dan denk ik dat het nog steeds een prima keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het is geen slechte keus, over prima valt te discusierren.
Vind het zowiezo vreemd dat je naar de prijs van die kast verwijst, terwijl je "maar" een krappe € 2400,- van de gesteld € 3500,- uitgeeft.

Waarom er dan geen ruimte is voor een professioneel waardige kast + voeding is mij dan ook een raadel.

Verder is het wel oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Madrox schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 16:48:
Vind het zowiezo vreemd dat je naar de prijs van die kast verwijst, terwijl je "maar" een krappe € 2400,- van de gesteld € 3500,- uitgeeft.
De bedragen van de BBG zijn dan ook ergens twee jaar geleden oid vastgesteld, toen hardware nog 'iets' duurder was dan nu. Als je nu 3500 euro uitgeeft heb je het meest overkill systeem ter wereld, terwijl het toen nog een redelijk bedrag was.

Imo moeten die bedragen ook eens herzien worden...
Waarom er dan geen ruimte is voor een professioneel waardige kast + voeding is mij dan ook een raadel.
Professioneel waardig, daarmee bedoel je? De voeding uit de Sonata is ook prima trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Bedoel te zeggen dat de Antec sonate III niet ontwikkelt is voor de Workstation markt, maar eerder voor de consument die een leuk dingetje wil voor thuis. Tja, en dat deurtje. Als je met zo'n kast werkt en de drives vaak benadert zou dat dat het eerste zijn wat sneuvelt; weg met die deur >:)

(kan me ook voorstellen dat in een omgeving waar meerdere mensen werken, zo'n deur er in de korste keren af gelopen wordt)

Ben het met je een dat nu € 3500,- veels te veel is.

[ Voor 55% gewijzigd door Madrox op 03-11-2007 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hierbij dank aan iedereen die mee wilde denken voor deze BBG en in het bijzonder Hielko, die ondanks alles toch zijn systeem overeind heeft gehouden :+

[modbreak] DUBBELPOST :X [/mod]

[ Voor 10% gewijzigd door Madrox op 05-11-2007 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
oef.. en dat noem je een workstation? okee, hij is bedoeld voor de professionele modeller en dan heb je iid het een en ander nodig, maar is dat nog een workstation te noemen?

als ik workstation hoor denk ik aan een werk-bak. voor werk-dingen als email, agenda, office, prgrammeren.. vrij lichte taken dus :P

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-09 19:50
Ik heb onlangs een deel van deze guide gekocht, en de combinatie Samsung T166 500GB en Asus P5K-E werkt niet vanwege problemen met het SATAII-protocol in de firmware van de Samsung schijven en het niet herkennen daarvan in de Asus firmware.

(tenzij iemand hier daarvoor een oplossing weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Xyzar_ schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 15:52:
als ik workstation hoor denk ik aan een werk-bak. voor werk-dingen als email, agenda, office, prgrammeren.. vrij lichte taken dus :P
Het is natuurlijk een kwestie van definitie. De werk-bak die jij bedoelt is in het verleden ook wel eens als BBG uitgebracht maar dan onder de naam Budget Internet- en officepc. sindsdien wordt er de basisPC mee bedoeld ;)

Hans van Zijl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet in het leven gebracht voor 'welke moet ik nemen?'-vragen.
Zie CSL Beleid#welke.

De BBG's zijn inmiddels online gezet, je kunt ze hier vinden.