[Time Machine] via netwerk share

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 13.887 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 11:02:
Sinds 10.5.1 heb ik ineens issues met Timemachines. Voor backup gebruik ik een NTFS share van Windows Home Server. Dit ging voordat het supported was goed. Nu krijg ik telkens de melding dat de Timemachine share niet gemount kan worden.. Permissies e.d. allemaal in orde...

Iemand anders hetzelfde?
Misschien hetzelfde issue als wat ik had? Bij mij trad het ook op na upgrade naar 10.5.1.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist Β©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:53:
Hmmm, ik kan wel naar SMB shares backuppen, maar NFS slikt ie niet.
Op NFS werkt het hier ook niet (zie mijn vorige posts), dus ik denk dat het een generiek probleem is voor NFS. SMB heb ik niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog geen nieuwe ervaringen mbt TimeMachine over het netwerk?

Ik gebruik het nu al een tijdje en moet zeggen dat het heerlijk werkt :) M'n linux server deelt via SMB een ext3 partitie van 300 gb specifiek voor TimeMachine. Ben nog geen problemen tegengekomen. Backuppen werkt prima automatisch, mouten e.d. gaat ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 00:08:
Nog geen nieuwe ervaringen mbt TimeMachine over het netwerk?
Juh ik heb een nieuwe ervaring.
Ik heb het afgelopen weekend OS X er opnieuw opgezet dmv een clean install. Mijn data haalde ik terug door de sparseimage zelf mounten, maar ineens werkte dat niet meer ("No filesystem found"). Ik balen, want via TimeMachine zelf werkte het ook niet :P
Wat bleek. Mijn computernaam was na de reinstall veranderd naar "Renko's computer", terwijl de oude naam "macbook-renko" was. De sparseimage had de naam "macbook-renko" in zich, dus deze werd niet herkend. Nadat ik de computernaam veranderde naar de oorspronkelijke naam kon ik de oude data weer terug halen via TimeMachine.
De nieuwe backup werd overigens wel weer een gehele nieuwe backup, dus geen incrementele.

Een tip voor tijdens het restoren na een herinstallatie: Zet de rechten van je share op 'read-only'. Op deze manier kan je bestaande backup onmogelijk onbruikbaar worden gemaakt.

πŸŒžπŸƒ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07-2024
Echter super Time Machine via netwerk-share.
- LaCie op m'n homeserver gemount
- Netwerk share aangemaakt
- defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1
- Time Machine ingesteld
- En nu wachten tot de volledige 90GB overgepompt is.

Het is superhandig dat de netwerkshare vanzelf mount, geen zorgen meer, eender waar ik in huis werk.
Weer 2 kabels van men bureau af.

Maakt het eigenlijk iets uit of de schijf waar ik Time Machine mijn backup op laat schrijven in NTFS of HFS+ zet ? Het is de Linux bak die er uiteindelijk op schrijft, maar Linux kan ook overweg met HFS+, dus zou dit eventueel beter zijn om later een backup terug te zetten via USB ?

[ Voor 26% gewijzigd door jverdeyen op 13-12-2007 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb een Asus WL500g premium routertje hier staan en een Lacie Porche 250GB schijf waarmee ik de MB wil backuppen via Time Machine.

Zijn er in de tussentijd nog problemen geconstateerd met jullie backups via netwerk shares?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15ΒΊ ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Nop :)

πŸŒžπŸƒ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

breinonline schreef op zondag 20 januari 2008 @ 11:05:
Ik heb een Asus WL500g premium routertje hier staan en een Lacie Porche 250GB schijf waarmee ik de MB wil backuppen via Time Machine.
Wens ik je veel sterkte, want die Asus routertjes halen maar weinig bandbreedte om tientallen GBs te gaan backuppen :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Voor Time Machine maakt 't niet zoveel uit verder. De eerste keer zal je heel wat GB's moeten overzetten, en dat kost wel wat uur. Daarna gaat 't toch vaak maar om een paar bestanden of programma's, dat kost niet zoveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kun je nu ook eerst via firewire/usb Time Machine de eerste keer laten backuppen en daarna via netwerkshare?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Ik denk het wel. De instellingen staan gewoon op de schijf zelf dus dat zou toch moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
Falcon schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:13:
Kun je nu ook eerst via firewire/usb Time Machine de eerste keer laten backuppen en daarna via netwerkshare?
Is mij niet gelukt.

Ik heb een laCie schijf via USB aan m'n Airport Extreme op het netwerk gedeeld. Als ik de schijf eerst direct via USB aansluit maakt Time Machine een map Backups.backupdb met daarin timestamped folders met alle backups.

Als ik de schijf daarna aansluit op de AE ziet hij de bestaande Time Machine backup niet, en maakt ie een nieuw .sparsebundle bestand aan, met daarin de backups. Vervolgens wordt via het netwerk altijd van die sparsebundle gebruik gemaakt.

De eerste keer duurde dit behoorlijk lang, maar voor incremental updates maakt 't niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
Ik heb m'n externe HD maar weer van de Airport Extreme afgehaald. Opzich werkte het backuppen prima en redelijk snel tot een paar dagen geleden. De sparsebundel werd steeds gemount, maar er konden geen backups weggeschreven worden, en het mount bleef de hele dag op m'n desktop staan. Na wat resets en geklooi heb ik 't niet weer aan de praat gekregen. Heb niet zoveel zin om weer opnieuw een image-backup te maken, dus heb de schijf verplaatst en nu direct aangesloten ;-( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou backuppen naar Network Shares in 10.5.2 mogelijk gemaakt worden (ivm TimeCapsule)? Anders heb ik voor 'niks' mijn Airport Extreme gekocht, aangezien ik juist daarop een hardeschijf aan wilde sluiten voor TimeMachine.

Gelukkig werkt de 'hack' sowieso nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
Nope, nog niet. Een reden hiervoor:
http://www.macintouch.com...xpo/index.html#d23jan2008
Peter Sichel
I've heard some details that may clarify Apple's support for Time Capsule versus AirPort Extreme with an external USB hard drive. From Apple's website:
  • "Say Time Machine is in the middle of a backup and you want to shut down your Mac or put it to sleep. Who wins? Like you have to ask. Time Machine simply stops the backup process and remembers where it is. It automatically resumes when your Mac is active again."
This may be why Apple is hesitant to support 3rd party NAS devices. Steve described the built-in disk in Time Capsule as "server grade" which means the disk honors the "F_FULLSYNC" flush command (many external disks don't). This helps Time Machine ensure the file system is intact when a backup is interrupted.

There is an option to have Time Machine show other network attached disks:
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

But Apple is hesitant to enable this as the default since it places the integrity of interrupted Time Machine backups at risk. So Apple is in a difficult spot with respect to supporting 3rd party NAS devices. In theory, a firmware upgrade for the AirPort Extreme could resolve the problem for that device. Other NAS vendors may need to resolve these issues as well.
Via DF: http://daringfireball.net/linked/2008/january#thu-24-sichel
I heard a similar explanation from a few people at Macworld Expo last week, albeit regarding AFP, not USB — more or less that the AFP implementation in current AirPort base stations isn’t robust enough. Backups seem to work, but fail when you attempt to restore from them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik moet eerlijk zeggen dat ik m'n vraagtekens heb bij bovenstaand verhaal over het wel of niet ondersteunen van het "F_FULLSYNC" disk command. Als ik het goed begrijp moet de ondersteuning hiervoor in je drive zitten. Dit verandert niet wanneer je de disk direct aan je Apple hangt middels USB en/of Firewire. Voor zover ik weet werkt Time Machine echter met het gros van de externe schijven die je aanbiedt. Dit doet mij concluderen dat, als dit echt het probleem is, Apple hier omheen gewerkt heeft in software voor de schijven die dit commando niet ondersteunen. Ik zie niet in waarom ze ditzelfde niet zouden kunnen doen in de software van de AE.

Ik weet niet waarom Apple hier zo geheimzinnig over blijft doen, maar ik krijg het idee dat alles wat we aan technische verklaringen voorgeschoteld krijgen lul koek is. Naar wat ik toch nog toe van Time Machine gezien heb, ook met direct aangesloten externe disks, is dat het simpelweg nog niet volwassen is. Ik denk dat ze zich een beetje verslikt hebben in dit verhaal (vind ik persoonlijk nog niet eens zo gek), Time Machine niet uit de feature set wilden halen om gezichtsverlies te voorkomen (Time Machine was eigenlijk *de* reden voor mij om Leopard aan te schaffen), maar ook niet durven toegeven dat het eigenlijk nog niet zo tof werkt als dat aanvankelijk is beloofd. Persoonlijk vind ik dit jammer, want het geeft mij het gevoel dat ik als klant niet serieus genomen wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door froggie op 25-01-2008 11:00 . Reden: kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Werkt Time Machine naar een netwerkshare nog bij 10.5.2 bij iedereen? Ik krijg het hier niet meer aan de gang.

edit:
Ik heb nog even verder gekeken. Ik kan de shares wel zien, maar geen enkele is te benaderen. Ik kan geen enkele van de shares op mijn winXP server benaderen. Het wordt gedeeld via SMB, en het werkte nog prima bij 10.5.1
Ik krijg elke keer de melding: Het maken van een reserverkopie is mislukt.
Zodra ik een externe schijf pak, dan gaat het prima.

edit 2:
Het opnieuw aanzetten van het zien van unsupported disks in de terminal heeft ook geen zin.
Ook de share opnieuw inladen werkt niet. Wel kun je, tijdens de eerste poging om de backup aan te maken, zien dat op de share een backup wordt voorbereid. De TimeMachine-temp file wordt alvast neergezet. Maar die verdwijnt gelijk met de backup.

[ Voor 89% gewijzigd door Murcielago op 22-02-2008 23:26 ]

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Murcielago schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 21:37:
Werkt Time Machine naar een netwerkshare nog bij 10.5.2 bij iedereen? Ik krijg het hier niet meer aan de gang.
Ja, werkt nog steeds prima hier. Timemachine doet z'n werk wireless naar een afp share op een linux machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Murcielago schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 21:37:

edit:
Ik heb nog even verder gekeken. Ik kan de shares wel zien, maar geen enkele is te benaderen. Ik kan geen enkele van de shares op mijn winXP server benaderen. Het wordt gedeeld via SMB, en het werkte nog prima bij 10.5.1
Ik krijg elke keer de melding: Het maken van een reserverkopie is mislukt.
Zodra ik een externe schijf pak, dan gaat het prima.

edit 2:
Het opnieuw aanzetten van het zien van unsupported disks in de terminal heeft ook geen zin.
Ook de share opnieuw inladen werkt niet. Wel kun je, tijdens de eerste poging om de backup aan te maken, zien dat op de share een backup wordt voorbereid. De TimeMachine-temp file wordt alvast neergezet. Maar die verdwijnt gelijk met de backup.
Sinds gisteren werkte mijn backup ineens ook niet meer, dus maakte ik een nieuwe aan en kreeg ik hetzelfde probleem. Gelukkig is er een oplossing.
I was having this same issue. The way I solved it was by creating the .sparsebundle on my local drive, then moving it to the afp share on my AE. It's worked fine ever since.

hdiutil create -size 90G -fs HFS+J -type SPARSEBUNDLE "MyMacsName_macsMACaddy.sparsebundle"

So for example, wiz561 would replace my sparsebundle name with "firedancer_001b63b77858.sparsebundle"

Anyway, give it a shot.
David

/yeah, I know. 'unsupported' and all that.
Dat dit probleem zomaar kon ontstaan wil wel zeggen dat TM over het netwerk zonder Time Capsule niet de meest betrouwbare backupoplossing is. Maar op zich krijg je wel direct een waarschuwing zodra het mis gaat :).

πŸŒžπŸƒ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:22
Ik heb het ook geprobeerd onder 10.5.2...en het werkt half.

In princiepe was het activeren van de SMB share geen probleem. Bij het backuppen echter ging na de eerste ~100MB het fout. Op windows zie ik iets als "Write failed for file xxxxx" opkomen. En tegelijkertijd stop de backup op mijn mac. De file waarmee hij failed is elke keer dezelfde. Vanuit windows kan ik echter prima (grote) files naar de HDD copieren, dus vol is hij iig niet. Iemand ervaring mee?

Toen de HDD maar direct aan de Mac gehangen met een USB adapter. Werkt half...na 10 seconden backuppen wordt de HDD echter ge unmount-en opnieuw gemount. Lijkt een soort van Reset. Dit gebeurd echter alleen tijdens het draaien van een backup, bij het copieren van grote files gaat het prima.

Ieman een idee wat er mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook problemen om Time Machine werkend te krijgen. Het idee was om van m'n oude werkstation een servertje te maken. Inmiddels heb ik er Slackware op gezet en samba geΓ―nstalleerd. Alles lijkt prima te werken. Mounten/lezen/schrijven geven geen probleem, en ik kan de gemaakte share ook binnen Time Machine selecteren.

Wanneer ik de eerste backup probeer te maken gaat hij aan de gang. Er worden ook wel degelijk data verplaatst, maar na ongeveer een minuut krijg ik de volgende melding in beeld:

Afbeeldingslocatie: http://junk.eriq.yi.org/scrn/tmfout.png

Tijdens het maken van de backup verschijnen er verschillende (verbogen) bestanden, maar wanneer hij fout loopt worden de .sparsebundle files gewist. Één bestandje (op .DS_Store na) blijft staan (.001ec20326e7 in dit geval). Het probleem doet zich voor bij zowel publieke shares als user shares. Ook heb ik 't geprobeerd met een NAS (WD MyBook World), maar die geeft exact hetzelfde probeem. Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt, of een idee waar het probleem kan liggen?

Edit: Ook via Netatalk/APF werkt 't niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst een nieuwe macbook pro gekocht en me data gemigreerd van de ene naar de andere(nieuwe MBP) ik moest dus helaas weer een nieuwe timemachine backup maken. aangezien dit behoorlijk veel was heb ik dit via USB gedaan, daarna heb ik de USB schijf op me server (met 10.5 server) aangesloten en geshared over het netwerk. dit volume heb ik via AFP gemount op me MBP en wilde dan op deze manier me backup gaan bijwerken, echter gaat hij dan doodleuk me timemachine-backup opnieuw maken ! (terwijl hij opzich alleen bij gewerkt moeten zou worden!) heeft dit te maken met hoe de schijf is aangesloten ? want dit zou betekenen dat als je behuizing overleid van je schijf en je hem in een andere behuizing zou zetten dat dit dus eigenlijk niet zou gaan werken.
Wie weet hoe dit zou kunen komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:47:
Ik heb ook problemen om Time Machine werkend te krijgen. Het idee was om van m'n oude werkstation een servertje te maken. Inmiddels heb ik er Slackware op gezet en samba geΓ―nstalleerd. Alles lijkt prima te werken. Mounten/lezen/schrijven geven geen probleem, en ik kan de gemaakte share ook binnen Time Machine selecteren.

Wanneer ik de eerste backup probeer te maken gaat hij aan de gang. Er worden ook wel degelijk data verplaatst, maar na ongeveer een minuut krijg ik de volgende melding in beeld:

[afbeelding]

Tijdens het maken van de backup verschijnen er verschillende (verbogen) bestanden, maar wanneer hij fout loopt worden de .sparsebundle files gewist. Één bestandje (op .DS_Store na) blijft staan (.001ec20326e7 in dit geval). Het probleem doet zich voor bij zowel publieke shares als user shares. Ook heb ik 't geprobeerd met een NAS (WD MyBook World), maar die geeft exact hetzelfde probeem. Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt, of een idee waar het probleem kan liggen?

Edit: Ook via Netatalk/APF werkt 't niet :/
Maak eens een kopie van de sparsebunel op het moment dat hij wel begint. Als hij dan fout gaat, en het origineel verwijderd, kun je de copie met de oude naam terugzetten. Daarna zou het moeten werken.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 11:54:
Ik heb laatst een nieuwe macbook pro gekocht en me data gemigreerd van de ene naar de andere(nieuwe MBP) ik moest dus helaas weer een nieuwe timemachine backup maken. aangezien dit behoorlijk veel was heb ik dit via USB gedaan, daarna heb ik de USB schijf op me server (met 10.5 server) aangesloten en geshared over het netwerk. dit volume heb ik via AFP gemount op me MBP en wilde dan op deze manier me backup gaan bijwerken, echter gaat hij dan doodleuk me timemachine-backup opnieuw maken ! (terwijl hij opzich alleen bij gewerkt moeten zou worden!) heeft dit te maken met hoe de schijf is aangesloten ? want dit zou betekenen dat als je behuizing overleid van je schijf en je hem in een andere behuizing zou zetten dat dit dus eigenlijk niet zou gaan werken.
In de naam van je sparsebundel staat het backupmedium aangegeven. Dus als je via usb backupped krijgt de backup een andere naam dan via het netwerk. Mischien is het werkende te krijgen door je netwerk-backup file te renamen naar de usb-backup naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 11:54:
Netwerkbackups en lokale backups werken anders. Je moet je initiele backup dus op dezelfde manier maken als je vervolgebackups.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Laatst online: 11-07-2024
Ik heb ook lang via afp share backups gemaakt, plots was ie niet meer bereikbaar, ik kon ook geen backups meer doorsturen. Dan vraag ik me af waarom dit gebruiken als het toch niet betrouwbaar is, je backup moet ook bruikbaar zijn wanneer je hem effectief nodig hebt. Opslagen van je data is 1, maar recoveren is 2, en als dit niet foutloos kan verlopen zit je nog nergens met je backup.

Daarom ... bye bye time machine via netwerk share, ik koop me zo'n LaCie Little Disk van 320Gb (2,5"). Die neem ik overal mee met m'n macbook pro, overal backup en oude data beschikbaar.

Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening, na heel wat gevloek op time machine, kernel panics veroorzaakt door time machine via netwerk share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 14:17:
[...]

Netwerkbackups en lokale backups werken anders. Je moet je initiele backup dus op dezelfde manier maken als je vervolgebackups.
betekend dit dan ook dat ik als ik een backup wil maken dat ik moet kiezen als ik mijn eerste backup maak of ik dit draadloos of bedraad doe ? want ik wil me eerste backup dan maken doormiddel van Gbit (tenminste een beetje snel) en daarna bijwerken draadloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 16:34:
[...]

betekend dit dan ook dat ik als ik een backup wil maken dat ik moet kiezen als ik mijn eerste backup maak of ik dit draadloos of bedraad doe ? want ik wil me eerste backup dan maken doormiddel van Gbit (tenminste een beetje snel) en daarna bijwerken draadloos!
Dat maakt niet uit, alleen of 't netwerk vs. USB/FiWi is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xandrios schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 12:20:
[...]

Maak eens een kopie van de sparsebunel op het moment dat hij wel begint. Als hij dan fout gaat, en het origineel verwijderd, kun je de copie met de oude naam terugzetten. Daarna zou het moeten werken.
Ook dat werkte niet. Kreeg nl. de foutmelding dat de backupdisk niet kon worden gemount. Het handmatig aanmaken (via disk util) van een sparsebundle werkt wΓ©l. Gisteren lukte dat echter ook niet, maar toen heb ik vast iets niet goed gedaan :)

Iig bedankt voor 't meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 16:40:
[...]

Dat maakt niet uit, alleen of 't netwerk vs. USB/FiWi is.
Dat is dan gelukkig wel zo ! scheelt toch een hoop ! ik ben nu lekker bezig met alle machines via me netwerk share (AFP) een timemachine back-up te laten maken. klopt het trouwens dat als hij iets met timemachine doet dat hij dan extra apparaat mount ? vreemde werkwijze namelijk. als ik nu op me schijf kijk staat daar een image en als ik die open opent hij me werkelijke schijf met back-ups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-09 12:56
Wel handig dat het ook kan met een netwerk share, dat ga ik zeker ook eens proberen.
Nu, de schijf in het netwerk waar ik de backup heen wil schrijven is maar 80gigabyte groot. Dat is groot genoeg voor mijn mac systeem bestanden en programmas.
Kan ik ook excepties toevoegen ? Ik rip wel eens een dvd om dan te kijken zodat ik de cd speler niet heel de tijd hoor draaien. Die moet natuurlijk niet gebackupped worden, weer iemand of dit mogelijk is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silentkiller schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 00:04:
Wel handig dat het ook kan met een netwerk share, dat ga ik zeker ook eens proberen.
Nu, de schijf in het netwerk waar ik de backup heen wil schrijven is maar 80gigabyte groot. Dat is groot genoeg voor mijn mac systeem bestanden en programmas.
Kan ik ook excepties toevoegen ? Ik rip wel eens een dvd om dan te kijken zodat ik de cd speler niet heel de tijd hoor draaien. Die moet natuurlijk niet gebackupped worden, weer iemand of dit mogelijk is ?
Ja, je kunt gewoon bestanden/directories excluden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:12:
[...]

Dat is dan gelukkig wel zo ! scheelt toch een hoop ! ik ben nu lekker bezig met alle machines via me netwerk share (AFP) een timemachine back-up te laten maken. klopt het trouwens dat als hij iets met timemachine doet dat hij dan extra apparaat mount ? vreemde werkwijze namelijk. als ik nu op me schijf kijk staat daar een image en als ik die open opent hij me werkelijke schijf met back-ups
Time Machine maakt een image aan inderdaad om de back-up in te maken, omdat op deze manier Time Machine niet gehinderd wordt door eventuele beperkingen van het filesystem van de schijf. Time Machine moet namelijk hard-links kunnen maken naar directories, en dat wordt over het algemeen niet ondersteunt door netwerk shares.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot wordt zo een image eigenlijk als je bijvoorbeeld een hdd van 180g hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groene henk
  • Laatst online: 07-07 01:52
10.5.x valt me steeds meer tegen. Eerst werkte mijn oude NAS niet (secured packet switching werd niet ondersteund). Heb ik nu een nieuwe NAS die alle prototcollen ondersteunt, werkt timemachine weer niet. Ik heb ook Vista wat niet echt functionele meerwaarde heeft, maar Apple maakt er met 10.5.x een potje van! Ik ga namelijk geen backup op een USB-drive maken. Dat is van de vorige eeuw.
Ik ben meer en meer een typische eindgebruiker aan het worden en ik wil niet met kernelparameters meer frutten.
Wie kent een goed backup-pakket voor OSX 10.5.x? Is er Norton Ghost of zo voor de Mac?

[ Voor 7% gewijzigd door groene henk op 06-04-2008 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Je vergeet even dat Apple ook helemaal dit niet aanbied als feature. Officieel werkt het alleen met die speciale TimeCapsule. Als je typische eindgebruiker wil zijn zou ik zo'n ding aanschaffen. Norton is ook niet goedkoop :) (En Ghost is afaik uberhaupt geen backup tool, maakt alleen images)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Met de Time Capsule krijg ik nu ook errors. Weet iemand trouwens hoe ik er backups af kan halen? Hij vraagt om m'n wachtwoord, vervolgens lijkt ie niks te doen (de map blijft iig gewoon staan).

"Nieuwste kopie: mislukt" krijg ik in Time Machine... Misschien die capsule maar eens rebooten.

Ruimte genoeg nog op het ding trouwens (400Gb of zo, heb de 500Gb ed).

[Update] Rebooten was idd succesvol!

[ Voor 16% gewijzigd door jopiek op 09-04-2008 10:49 ]

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://adamcohenrose.blog...-fixes-sparse-bundle.html

Het probleem waarbij de hoeveelheid beschikbare ruimte in de sparse bundle niet goed werd geupdate schijnt verholpen te zijn met de airport fix van een paar maanden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu een tijdje bezig maar ik kom ergens maar niet uit en dat is het volgende: Ik kan niet backuppen naar de netwerkshare. Ik heb een share aangemaakt op de server, en kan deze AFP sh
are via bonjour zien. Als ik hem dan mount, kan ik hem in me timemachine voorkeuren het volume selecteren. Als ik dan de backup gaat lopen, dan geeft hij uiteindelijk de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp.versluis/forums/TM-fout.png
Ik heb de handleidingen gevolgt, en heb alles aan de praat gekregen, maar dit lukt me dus niet. heb iets begrepen dat je eerst een DMG moet aanmaken met de naam ...sparebundle. Deze wordt wel aangemaakt op de share(!), maar toch geeft hij die melding ! Ik heb het de vorige keer kunnen doen door eerst te backuppen naar een andere mac in het netwerk en die te verplaatsen naar de share, dit werkte. maarja nu is de share niet even groot als de schijf in de bewuste mac. (aantal shares van 600/200/100/etc GB's)
Zou heel erg blij zijn als iemand me zou kunnen/willen helpen, want ik kom er niet meer uit !

ps: ik heb wel gewoon genoeg rechten op de schijf, en kan ook lezen/schrijven e.d

edit: Het is opgelost. Heb deze handleiding gebruikt, en na dat gedaan te hebben werkt het :D . Nu eerst lekker naar het strand, kan timemachine zijn backup mooi gaan maken 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu al een tijd me timemachine backups op een server (via gigabit eth & mobiel:802.11N) dit gaat echt heerlijk snel en werkt dus prima. Heb alleen tijdens het aanmaken van de sparsebundle perongeluk gekozen voor "slechts" 112GB, en dit raakt onderhand wat vol. de partitie is 251,2GB. Is er nog een methode om de sparsebundle achteraf groter te maken dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helemaal niemand die dit weet :'( ?

edit: nouja dit duurt te lang. Oplossing: heb de timemachine backup maar verwijdert en een nieuwe met de juiste image-grootte aangemaakt.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2008 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Ik haal deze topic maar eens omhoog om te kijken of iemand ff kan helpen.

Thuis heb ik dus een PC met Windows XP draaien die voornamelijk gebruikt wordt om te downloaden en om films/muziek in op te slaan die later via mn Xbox1 en Xbox 360 benaderd kunnen worden.

Hiervoor heb ik dus schijf E gedeeld.

Nu zou ik willen weten of ik deze schijf ook als opslag kan gebruiken voor Time Machine?

Macook staat draadloos in contact met mn Zyxel modem/router.
XP server staat weer hierop aangesloten.

Aangezien ik pas een week een Mac heb weet ik dus niet veel van OSX.
Ik heb wel in de Terminal opgevoerd wat voorin deze topic aangegeven wordt maar kan nog steeds mn E schijf niet zien.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Laatst online: 11-09 15:09
volgens mij moet je dit in de terminal uitvoeren:
code:
1
com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Ik heb het iig aan staan. En weet dat je een commando uit moest voeren om te kunnen backuppen naar netwerk schijven.

Maar ik draai het op een linux server, dus zoals hieronder aangegeven zul je vast wat extras moeten doen om het onder windows werkend te krijgen. Dit commando zorgt er iig voor dat je smb shares kunt gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door trinite_t op 22-12-2008 14:12 ]

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Je kan een map delen op je HDD (De E:\) Bijvoorbeeld: 'TMBackup'. Hier plaats je een bestand wat op je Mac gegenereerd moet worden.

Ik weet niet zeker of dit na de update van vorige week nog nodig is, maar het was:

hdiutil create -size 400g -fs HFS+J -type SPARSEBUNDLE -volname "Backup of [Naam van je Mac]" [Naam van je Mac]_[MAC_Adres van je interface].sparsebundle

De '-size 400g' is de max grootte van het bestand (400GB in dit geval).

Dit werkte in ieder geval voor mijn NAS :)

Ik moet wel altijd even verbinden via: 'Ga' -> 'Verbind met server...'
Op de volgende manier: CIFS://MyBookWorld/TMBackup

Edit:
Het commando dat trinite_t aangeeft heb ik ook moeten uitvoeren.

[ Voor 16% gewijzigd door ReCreator op 22-12-2008 13:52 ]

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

trinite_t: ik heb iets anders ingetikt in de Terminal dan jij opgeeft, namelijk:

en jij geeft aan:

Regel die ik gebruikt heb komt uit een reply in dit topic.Welke is nou de juiste?

ReCreator:

Dat bestandje wat jij opnoemt,hoe kan ik die generen (zoals ik al zei,ben nog helemaal NIET thuis met OSX)
en waar komt deze te staan op het moment dat je dat gedaan heb?
Want ik moet hem dus uiteindelijk in een map in mn sever zetten als ik het goed begrijp?

Ik heb trouwens al een map gemaakt genaamd TMbackup, pad is dan als volgt:
E:\TMbackup\.
Daar moet dus het bestand wat gegenereerd is geplaatst worden.

En als laatste,het verbinden.
Ik moet dus via GA -Verbind met server. Dat gedeelte begrijp ik dus wel.
Alleen wat je daarna schrijft , dat begrijp ik dus niet.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Oke ik zal proberen het iets uitgebreider uit te leggen :)

De map TMbackup zal gedeeld moeten worden in Windows, en liever ook een gebruikersnaam en wachtwoord erop zetten.
Dan kun je bij 'Ga' -> 'Verbind met server...' al een verbinding maken als het goed is op de volgende manier:
- Vul in CIFS://[Naam van de windows machine]/TMbackup
- Druk eventueel op '+' m het in je favorieten te zetten.
- Druk op 'Verbind'

Nu zie je als het goed is in je finder je Windows PC staan met een Eject icoontje erachter. Dan ben je verbonden.
(Ik weet niet zeker of dit standaard in je Firewall is toegestaan, dit kun je controleren bij 'Systeemvoorkeuren' -> 'Beveiliging' -> 'Firewall'.

Het genereren van een sparsebundle bestand kan in de terminal. Als het goed is wordt het bestand geplaatst waar je op dat moment bent in de terminal. (Standaard in je home directory).
Je moet wel mijn regel aanpassen met je Mac naam en je MAC adres. (Mac en MAC is verschillend ;) )
Bijvoorbeeld:

code:
1
hdiutil create -size 200g -fs HFS+J -type SPARSEBUNDLE -volname "Backup of saninha" saninha_00aaffbbcc33.sparsebundle

Ik heb het op deze manier gedaan met mijn NAS, maar dit is eigenlijk ook een Windows share, dus ik weet bijna zeker dat het zo moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

OK.Ben nu op mn werk dus kan het niet testen.Maar zodra ik vanavond thuis ben zal ik het gelijk even proberen.

Blijft alleen nog de vraag wele zin ik in Terminal moet invoeren:

of

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Ik zou de bovenste doen ;)

Die onderste gaat niet werken omdat het commando com.apple.systepreferences niet werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

OK.IK heb via Ga-Verbind met Server. de volgende regel gebruikt: CIFS://server/

Dit werkt goed. Maar ik kan niet de map TMbackup toewijzen zonder een error..
Ik heb de volgende regel gebruikt: CIFS://server/e/TMbackup.
Maar dan krijg ik : Het volume 'e/TMbackup/' kan net worden geactiveerd.

Maar omdat CIFS://server/ , wel werkt, heb ik toen Time Machine opgestart en toen kon ik wel
mn server benaderen.
Natuurlijk TM z'n werk laten doen,maar nadat de voorbereiding gedaan is komt opeens de fout melding:
De reservekopieschijf kan niet worden aangemaakt

Let op, ik heb dus geen sparsebunde bestand aangemaakt en in mn server gestopt.
Reden hiervoor is dat ik per ongeluk eentje aangemaakt heb met de code die ReCreator opgegeven is, wat natuurlijk niet klopt.
Toen heb ik een nieuwe proberen aan te maken maar krijg een melding dat dit maar 1 keer gedaan kan worden.
Zelfs als ik de eerde aangemaakte weggooi.

Ik heb trouwens deze regel aangemaakt met mijn gegevens:

hdiutil create -size 40g -fs HFS+J -type SPARSEBUNDLE -volname MacBook van Alberto Alcaraz_00:1c:b3:b4:34:6a.sparsebundle

Nou weet ik niet of deze klopt??

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Laatst online: 05-10-2024
Moeten er geen " rond Macbook van Alberto?
"Macbook van Alberto"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Je heb gelijk.Ik heb nu " er voor en er achter gezet en nu heb ik wel een sparebundle aan kunnen maken.
Deze heb k nu in de map TMbackup gezet.

Maar wederom krijg ik de melding:

De opslaglocatie voor TimeMachine-reservekopieen kan niet worden gevonden.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Staan de rechten wel goed op je Windows share? Het is verstandig hier een User/Pass voor te maken zodat je die kunt invullen bij het verbinden. Misschien zelfs de map TMbackup aparte rechten geven voor een User.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Laatst online: 11-09 15:09
Dat
code:
1
 defaults write
moet er wel voor. Stom dat ik dat vergeten ben. Had zelf defaults read gebruikt om te kijken of ik het ook echt aangepast had. En dat niet meegecopieerd om te zorgen dat ik read niet zou laten staan. Iig, dat ervoor zetten, anders kun je zowieso geen shares gebruiken

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Sparsebundle aanmaken is gelukt en die heb ik dus ook in de E schijf gestopt van de server.
Dit is er uitgekomen toen ik deze aangemaakt heb:

Alberto_00/1c/b3/b4/34/6a.sparsebundle

Teon heb ik dus TimeMachine laten draaien en twee dingen vielen me op.

Ten eerste,TM maakte een NIEUWE sparsebunde aan op de E schijf,namelijk:

MacBook van A*****_0019e345efc1.tmp.sparsebundle (Viel me net op dat de MAC adres die je hier ziet van ethernet is en niet van de Airport die ik gebruik?? )

Na veel wachten,kreeg ik dus weer een fout melding.

Tweede wat me opviel,was dat in Finder bij Apparaten een nieuwe schijf gekoppeld is met de volgende benaming:

MacBook van A**** A****

Als ik op deze klik dan komter rechts een lege plek.

Vraag me nu echt af wat ik fout doe??

[ Voor 8% gewijzigd door seninha op 21-01-2009 16:40 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:26
Ik gebruikte deze tutorial en Time Machine is er nu toe aan het backuppen. Ik heb een Samba share op Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Thanks

Hij is eindelijk bezig.Zal deze site gelijk ff bewaren.

OEPS. Te snel.

Krijg nu de volgende melding:
De reservekopieschijf kan niet worden geactiveerd. :(

Wel is het zo dat als ik nu op de TimeMachine knop druk,ik wel de timemachine tijdbalk te zien krijg.
Maar dan zie ik dus alleen staan wat ik nu open heb in mn finder.

[ Voor 78% gewijzigd door seninha op 23-12-2008 22:32 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
Ik heb het werkend gekregen met die link. Eventjes goed kijken wat ze bedoelen. Als je computernaam spaties bevat moet je het even tussen aanhalingstekens plaatsen.

Nadeel van deze methode is dat je nadat de computer uit de slaapstand is gekomen, je weer handmatig moet connecten via CMD-K. Doe je dat niet, dan geeft Mac OS een error, ook al staat de share gewoon gemount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Nou,uiteindelijk toch voor elkaar gekregen. Heb ook nog gebruik gemaakt van een tutorial die ik via Appletips.nl gevonden had.
Vannacht heeft TM een backup gemaakt.
Wat het uit slaapstand betreft,ik doe net mn MAc open en ik zie dat de netwetwerkschijf nogsteeds gekoppeld is.ook zag ik dat TimeMachine gekoppeld was.

Bij TM zie ik trouwens dat de laatste backup om 10.50 gedaan is en dat is dus 2 minuten geleden.

Ben blij dat het uiteindelijk gelukt is :)

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Het is inderdaad lastig het aan de praat te krijgen, ook vreemd van Apple dat ze Time Machine zo erg afschermen. De eerste keer duurde bij mij ook erg lang, maaqr dat komt vooral omdat de NAS niet zo snel is over een netwerk :)

Goed dat het gelukt is iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
Aan snelheid geen gebrek, heb alles op gigabit aangesloten hier in huis. In de Ubuntu server hangt een laptop HD voor het OS, en een WD Green 1TB. Als dit allemaal soepel blijft lopen met Time Machine, komen er meer van die 1 TB schijven in. Ik overweeg RAID 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Nou heb ik vandaag wat fotos naar mn Mac geuploaded en wilde natuurlijk dat er een nieuwe backup gemaakt werd.
Ik heb hiervoor in Accounts de Server schijf E opgevoerd zodat deze automatisch gemount wordt.NU gebeurt dit ook zonder probleem.
Maar als ik TM opstart op een nieuwe backup te maken dan krijg ik weer de zelfde melding:

De reservekopieschijf kan niet worden geactiveerd

Na een paar keer proberen en handmatig de E schijf te mounten is TM eindelijk weer een reserve kopie aan het maken.

Hoop niet dat dit zo elke keer moet. Vond namelijk dat TM dit helemaal automatisch doet juist een rede om dit te gebruiken.
USB schijf vind ik eigenlijk geen optie op een Macbook. Als ik een Imac had gehad dan was het anders geweest.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten Blom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-08 15:36
Heb een airport extreme gekocht van de week en probeerde een backup te maken via usb optie van de airport.
Het lukt maar niet, 3 keer geprobeerd, zelfs een backup van de MBpro en weer aan de airport hangen.

Werkte ook niet. Hij liep vast rond de 55 gig van de 119.
Zowel draadloos als via 1 Gbps netwerk. Hij knalde er zo rond de 50 - 60 gig eruit.

Kon zelfs niet meer eens in de airport config prog.

Toen heb ik de airport aan en uit gezet. Ging ie daarna gewoon weer verder. Volgens mij is het een buffer ding overload, heb het al vaker meegemaakt met netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

BenΒ© Tweaker

Hmm mij lukt het ook niet krijg steeds de melding van reservekopie schijf kan niet worden geactiveerd.

hdiutil create -size 100g -fs HFS+J -type SPARSEBUNDLE -volname "AppleMacbook" htpc_002442d81d45.sparsebundle

Hierbij Computernaam : htpc
map: AppleMacbook

Dat bestand die wordt aangemaakt verplaats ik naar de map AppleMacbook

De map Applemacbook is gemount in finder en kan dus gewoon dingen er naar toe kopieeren, maar Time Machine wil toch niet lukken.

Iemand enig idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten Blom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-08 15:36
Deze link vond ik over sparsebundle;

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1237059

ff checken
Re: Sparse bundle - resource temporarily unavailable - how to fix?
Posted: Jun 11, 2008 1:44 PM in response to: Gordon Buchanan

Just went through this myself yesterday. Fortunately, I have a solution of sorts.

THE SHORT VERSION

If your Time Machine backups are failing with "resource temporarily unavailable", and you have disconnected everyone from them and restarted the Time Capsule/Extreme, and the problem still exists, do the following.

1. Put the disk on a regular Mac.
2. Run Disk Utility and tell it to Repair the volume.
3. Mount the disk image to make sure it's working (just double click in the finder, let it open, the eject it). I recommend this because the first mount seemed to take forever, so I suspect it's better to do it locally than after returning it to the network--besides, you want to make sure it's working.
4. Return the disk to the Time Capsule/Extreme
5. Watch as everything works as it should.
6. Post here that it worked (or not).

No, I have no idea how to do this with a Time Capsule disk. Can you slap it on a Mac? Or do you have to pull the disk and put it in a different enclosure? Someone please comment on the correct solution in this discussion thread.

THE LONG VERSION

You try to do a backup to a remote Time Machine disk image and it fails. The error message (if you find it) looks something like this:

..."Bulimia_001451
97ba38.sparsebundle" failed with error 35. Resource temporarily unavailable
No amount of futzing remotely with Disk Utility can fix the image.

That's because the problem isn't with the image, it's actually with the disk on which the image exists. A sparseimage is actually a folder (with a lot of files in it). I realized what was going on when I did an 'ls -l' from the shell of /Volumes/xxx/yyy.sparcebundle/token and got back that same "resource temporarily unavailable" error. So this has nothing to do with the image per-se, something is wrong with the backup volume.

My backups are to disks hanging off an Airport Extreme, if you are using a Time Capsule I'm not sure how you're going to do this. I simply pulled the disk off the Extreme, put it on my laptop, ran Disk Utility and told it to repair the disk.

Oct 10 01:11:59 Shadowfax Disk Utility288: Starting repair tool:
Oct 10 01:12:00 Shadowfax Disk Utility288: Checking Journaled HFS Plus volume.
Oct 10 01:12:00 Shadowfax Disk Utility288: Checking Extents Overflow file.
Oct 10 01:12:00 Shadowfax Disk Utility288: Checking Catalog file.
Oct 10 01:12:03 Shadowfax Disk Utility288: Checking multi-linked files.
Oct 10 01:12:03 Shadowfax Disk Utility288: Checking Catalog hierarchy.
Oct 10 01:12:06 Shadowfax Disk Utility288: Checking Extended Attributes file.
Oct 10 01:12:06 Shadowfax Disk Utility288: Incorrect number of Access Control Lists^[
Oct 10 01:12:06 Shadowfax Disk Utility288: (It should be 0 instead of 22493)
Oct 10 01:12:06 Shadowfax Disk Utility288: Checking volume bitmap.
Oct 10 01:12:07 Shadowfax Disk Utility288: Checking volume information.
Oct 10 01:12:07 Shadowfax Disk Utility288: Repairing volume.
Oct 10 01:12:13 Shadowfax Disk Utility288: Rechecking volume.
Oct 10 01:12:13 Shadowfax Disk Utility288: Checking Journaled HFS Plus volume.
Oct 10 01:12:13 Shadowfax Disk Utility288: Checking Extents Overflow file.
Oct 10 01:12:13 Shadowfax Disk Utility288: Checking Catalog file.
Oct 10 01:12:14 Shadowfax Disk Utility288: Checking multi-linked files.
Oct 10 01:12:14 Shadowfax Disk Utility288: Checking Catalog hierarchy.
Oct 10 01:12:18 Shadowfax Disk Utility288: Checking Extended Attributes file.
Oct 10 01:12:18 Shadowfax Disk Utility288: Checking volume bitmap.
Oct 10 01:12:19 Shadowfax Disk Utility288: Checking volume information.
Oct 10 01:12:19 Shadowfax Disk Utility288: The volume Bulimia Backup was repaired successfully.

"Incorrect number of Access Control Lists" is the error that is causing this problem. Both the Extreme and the Time Capsule have their own versions of MacOS disk repair utilities, but they are running on NetBSD, not OSX, so presumably there are subtle differences in the code. In this case they are NOT CATCHING THE DISK ERROR. They report no problems at all with the disk (I've checked the log files), but in fact it does have a problem. One of the files inside the disk image folder has an error which prevents it from being opened, or even stat'ed, and as a result the disk image can't be mounted.
Na dit te hebben gedaan is de backup gelukt!!
In log van console kreeg ik de volgende melding;

Jan 16 09:46:31 xxx/System/Library/CoreServices/backupd[2593]: Copied 3103 files (3.7 GB) from volume Macintosh HD.
Jan 16 09:46:39 xxx/System/Library/CoreServices/backupd[2593]: Copied 3104 files (3.7 GB) from volume Backup of xxx.
Jan 16 09:46:39 xxx/System/Library/CoreServices/backupd[2593]: No pre-backup thinning needed: 319.1 MB requested (including padding), 354.38 GB available
Jan 16 09:47:41 xxx/System/Library/CoreServices/backupd[2593]: Copied 948 files (58.1 MB) from volume Macintosh HD.
Jan 16 09:47:47 xxx/System/Library/CoreServices/backupd[2593]: Copied 949 files (58.1 MB) from volume Backup of xxx.
Jan 16 09:48:00 xxx/System/Library/CoreServices/backupd[2593]: Starting post-backup thinning
Jan 16 09:48:00 xxx/System/Library/CoreServices/backupd[2593]: No post-back up thinning needed: no expired backups exist
Jan 16 09:48:00 xxx/System/Library/CoreServices/backupd[2593]: Backup completed successfully.
Jan 16 09:48:03 xxx/System/Library/CoreServices/backupd[2593]: Ejected Time Machine disk image.

[ Voor 11% gewijzigd door Maarten Blom op 16-01-2009 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

B0MBACI schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 02:26:
Hmm mij lukt het ook niet krijg steeds de melding van reservekopie schijf kan niet worden geactiveerd.

hdiutil create -size 100g -fs HFS+J -type SPARSEBUNDLE -volname "AppleMacbook" htpc_002442d81d45.sparsebundle

Hierbij Computernaam : htpc
map: AppleMacbook

Dat bestand die wordt aangemaakt verplaats ik naar de map AppleMacbook

De map Applemacbook is gemount in finder en kan dus gewoon dingen er naar toe kopieeren, maar Time Machine wil toch niet lukken.

Iemand enig idee wat ik fout doe?
BIj mij was is het ook nooit gelukt als ik de sparsbundle naar een MAP copieerde. Wel is het geluk toen ik deze gewoon in de share schijf dropte.
Sindsdien werkt het heel goed.

Als ik lang bezig ben zie ik Time Machine om de zoveel tijd weer data overzenden.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

BenΒ© Tweaker

seninha schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 10:24:
[...]

BIj mij was is het ook nooit gelukt als ik de sparsbundle naar een MAP copieerde. Wel is het geluk toen ik deze gewoon in de share schijf dropte.
Sindsdien werkt het heel goed.

Als ik lang bezig ben zie ik Time Machine om de zoveel tijd weer data overzenden.
Ik heb nu de aangemaakte map naar de d: schijf gekopieerd, dit heeft ook niet geholpen. ( Heel de D schijf heb ik geshared en writable gemaakt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04
ik heb nu een terrabyte schijf welke ik gebruik als timemachine schijf voor mijn mbp.
ik heb nu ook een nieuwe router met usb support (linksys 610n) maar deze support alleen ntsf en fat.

ook heb ik een mediacenter met windows vista en nog een lege schijf over welke ik kan sharen.
is het dan mogelijk om 1 van deze 2 te gebruiken voor mijn mbp als timemachine schijf?

er staat op deze site een tool welke timemachine over network shares enabled:
http://www.xiotios.com/itimemachine.html

maar heeft iemand er ervaring mee voordat ik mijn timemachine settings verpruts?

want met de router heb ik het geprobeerd maar lukte het niet. omdat hij de partitie niet zag. met vista heb ik het nog niet kunnen proberen omdat er nog belangrijke spullen op de schijf staan. maar herkend vista het mac bestandsformaat zodat ik het kan sharen?

ik kom er na vele searches echt niet uit :( kunnen jullie mij helpen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Het verbaasd me dat je LinkSys allen NTFS en FAT ondersteund. Het is een Linux gebaseerde router en die zou ook EXT2/EXT3 moeten ondersteunen. Ik heb zelf een Asus WL-500gx en daar heb ik ook een 1TB schijf gekoppeld en die geformatteerd als EXT2. Dit is efficienter dan FAT. Ik vraag me af of je ook (betrouwbaar) op een NTFS schijf kunt schrijven vanaf de LinkSys 610N. Voor time machine maakt het in principe niet veel uit welk filesysteem je gebruikt. Je schijf wordt niet rechtstreeks aangesproken, maar via een netwerk en dan is het filesysteem grotendeels transparant.

Ik heb zelf geprobeerd om via de Asus router de timemachine functionaliteit aan de praat te krijgen, maar ik ben hier toch van afgestapt. Mijn Asus is een 802.11b/g router en dat is toch wel langzaam. Ook de CPU van de Asus is een beetje aan de trage kant om goed als fileserver te dienen. Die beperkingen zijn nog niet dramatisch, maar maakt het wel minder aangenaam.

De iTimeMachine tool die je beschrijft ken ik niet. Het zal mij niet verbazen dat het ding niet meer doet dan:
code:
1

Met dat commando maak je unsupported netwerkschijven (zoals Samba of Windows servers) zichtbaar voor time machine.

Ik kreeg altijd een foutmelding bij het maken van de initiele backup. De meeste router distributies maken gebruik van oude Samba versies en ik krijg het idee dat het niet goed werkt met time machine. Om die reden zou ik dus eerder het Media Center gaan gebruiken, want dan heb je een up-to-date fileserver.

Ik heb toch een Time Capsule aangeschaft, want een backup vind ik te belangrijk om te verprutsen. Ook heb ik dan meteen een 802.11n netwerk en dat komt de snelheid wel ten goede.

Het is niet mogelijk om de time machine die op een USB schijf aangesloten is zomaar over te zetten naar de share en dan verder te gaan. Je zult toch opnieuw je initiele backup moeten maken. Bang zijn om je time machine settings te verprutsen hoef je niet te zijn. Zoveel valt er niet in te stellen. :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolonel_E
  • Laatst online: 07-09 18:14
allereerst respect voor mensen als recreator!

dankzij de kleine tutor zie ik nu inderdaad mijn netwerk share.

ik weet niet eens wat CIFS is maar het werk. dit op windows vista d schijf welke ik deel.
ik heb nu me router niet bij de hand (in andere huisje) maar denk dat die over wireless N best moet gaan werken! dit zal ik asap proberen en mijn bevindingen plaatsen.

misschien handig om andere bevindingen en bekende problemen te filteren en dan een soort faq / nieuwe topicstart te maken?

edit: shit te snel: De reservekopieschijf kan niet worden aangemaakt. hij gaat voorbereiden en dan geeft hij deze foutmelding na een aantal minuten.
ik heb schrijfrechten en die file gecopieerd

[ Voor 16% gewijzigd door Kolonel_E op 20-01-2009 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je moet de handleiding van Appletips.nl gebruiken, en zorgen dat timemachine uitstaat als je aan de gang gaat...

Zelfs ik heb het draaiend gekregen, op een Laciegekregen paard enzo..

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen problemen gehad bij het opzetten van Time Machine op een Windows share. Alleen vraag ik me af hoe het zit met de size die je opgeeft bij het maken van de sparsebundle.

Mijn situatie is als volgt, ik heb een partitie van 400g waar Time Machine mag backuppen. Op deze partitie heb ik eenmalig mijn Parallels image gebackupped, zo'n 10g, zodat Time Machine niet telkens die hele image gaat backuppen wanneer ik een keer Parallels heb gebruikt. De sparsebundle die ik heb gemaakt heeft een size van 400g.

Dus vraag ik me af, wat doet Time Machine op het moment dat de partitie vol is maar de sparsebundle zelf nog theoretisch ruimte over heeft? Gaat het dan gigantisch mis? Of geeft Time Machine een error en moet ik dat handmatig oplossen? Ik hoop, en neem bijna aan, dat Time Machine dan uit zichzelf oude backups gaat verwijderen, maar ik wil het toch graag zeker weten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2009 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer time machine aan de praat te krijgen met een WD MyBook World Edition en heb de methode zoals hieronder beschreven met de sparsebundle getest maar dit werkt voor mij dus niet. Ik blijf de foutcode krijgen (error 45).

Heb wel al gemerkt dat de sparsebundle die aangemaakt wordt op de schijf afwijkt van wat in deze tutorial staat. Ik krijg enkel computernaam, niet mac adres. Als ik dan een kopie daarvan maak en op de netwerkschijf plaats maakt timemachine een nieuwe sparsebundle met -1 aan de naam teogevoegd. Bv ik maak macbook.sparsebundle aan lokaal en kopieer dat naar share. Dan maakt timemachine macbook-1.tmp.sparsebundle aand in de plaats.
Maarten Blom schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 08:58:
Deze link vond ik over sparsebundle;

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1237059

ff checken

[...]

Na dit te hebben gedaan is de backup gelukt!!
In log van console kreeg ik de volgende melding;
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens wat ik er zelf nog over gevonden heb kan ik best een image maken, die op het netwerk plaatsen en zo over network mounten om daar m'n timemachine backups op te laten gebeuren.

Voor de nieuwere MyBook World (white rings) is er overigens een update waardoor deze wel compatibel is met time machine.

Ik heb besloten m'n backups op een andere externe schijf te doen, aangesloten via usb en geformatteerd voor mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
subtiele kick...

Ik maak al ruim een jaar gebruik van TimeMachine op een netwerkshare (Popcorn Hour A-110 met 1TB HDD om precies te zijn). Recentelijk heb ik echter keer op keer problemen met deze configuratie. Het lijkt wel alsof de sparsebundle soms spontaan verdwijnt. Logischerwijs geeft TimeMachine dan een foutmelding (fout 45). De enige oplossing die ik tot op heden heb kunnen vinden is het kopiΓ«ren van een nieuwe sparsebundle naar de netwerkshare. Iemand een suggestie om te voorkomen dat ik om de haverklap een volledig nieuwe reservekopie moet maken?

soΒ·wieΒ·so (bw.) 1 hoe dan ook => ΓΌberhaupt

Pagina: 1 2 Laatste