Uitleg, over de relatie tusen Volt, Ampere en WATT?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.933 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
Hoe kan je de Wattage berekenen, op m'n cd-rom staan 2 nummers +5V-1,0A en +12V-08A. Wat betekent dit?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

U=IxR.
P=UxI.

U = Volt (bijv. 12V)
I = Ampre (bijv. 0.8A)
R = Weerstand in Ohm (bijv. 50R)
P = verwogen in Watt (15W)

Dit wel wat je moet weten.

edit:

aatos. Ik heb Electro gedaan dus ik weet het wel. Maar dat teken is zo moeilijk te krijgen. Dus ik het er maar een R neer gezet. Want een waarde zonder een toevoeging kan alles zijn. Vandaar. Maar goed dat je op let. ;)

Ik zal mijn boeken er eens bij pakken. Dan kan je nog veeeeeel verder gaan. Maar dat is niet nodig. W of VA maakt niet zo veel uit. Komt op het zelfde neer. Dus laten we nou niet moeilijk gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
Oke, dat betekent dat m'n cd-rom dus 5 watt en 9,6 watt gebruikt, maar waarom 2 nummers, heeft dat te maken met actief en niet actief?

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
nee, je cdrom wordt via een molex powerstekker voorzien van 0, 5 en 12 volt.
wat ze bedoelen met die 5v 1a en 12v 0,8a, is dat de cdrom van de 5volt uitgang (het rooie draadje) 1 amp trekt en van de 12volt uitgang (het gele draadje) 0,8 volt.
samen dus 14,6 watt

ik neem aan dat dit de maximale waarde is, dus actief. als ie niet hoeft te draaien zal het wel minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
/mierenneukmode

xaran, een weerstand heeft als grootheid idd R, maar niet als eenheid. je kan dus niet zeggen 50R. het symbool hiervoor is de omega,

_
/ \
_\ /_

ongeveer dan

//mierenneukmode

ik krijg dat @$#$% plaatje niet goed.. lama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

code:
1
2
3
4
   _
  / \
  \ /
--- ---

Zoiets...
Overigens praat je alleen over watts als je het over de ohmse belasting hebt; als je het over het totale opgenomen vermogen hebt, heb je het over VA, en dat is wat je krijgt als je UxI berekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:03

botoo

💀 too old to die young

volt X ampere = watt
of bedoel je het een stuk ingewikkelder?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
Dat is dan m'n volgende vraag, waarom heb je 2 kleuren draad.

Heb 2 zwarte 1 gele en een rode. Waarom heb je verschillende voltage's nodig, zoals aatos zegt?

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat is soms nodig; een motor van een harddisk of CD-ROMspeler kan 12v nodig hebben, terwijl de electronica 5v nodig heeft.
Je kan dat oplossen door van die twaalf volt middels een voltregulatortje vijf volt te maken, maar dat is niet altijd even handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:26
Kaj, je geeft zelf al aan waarom dat niet zo handig kan zijn (om van 12V 5V te maken).

Electronica is erg gevoelig voor vervuiling in de voedingsspanning. Elektromotoren leveren al snel vervuiling op. Het is dus slim om die twee te scheiden.

Bovendien is het ook handiger om dat soort dingen centraal te doen ivm warmteontwikkeling. Je voeding is nu eenmaal goed gekoeld en die voltage regulators worden vaak warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ja, dat klopt. Zei ik ergens dat ik dat niet snapte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09 08:57

Valium

- rustig maar -

Botoo, wat kaj bedoelde is dat volt X ampere vaak niet het aantal Watt is wat een apparaat opneemt. Allen bij gelijspanning / stroom is dit zo. Bij wisselspanning (230V stopkontakt) gebeurt het vaak dat de VA meer is dan het aantal Watt. Voorbeeld hiervan is de transformator (Voeding). Die zorgt hierdoor ook voor veel vervuiling op het 230 V netwerk. (3e harmonische als ik het me goed herinner, voor de pro's onder ons :) )

PS elektro roeleert.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

is nou een voeding gelijk of wisselspanning?

in elk geval bij wisselspanning is het het volgende, bij gelijk spanning maakt het niks uit.
W is de werkelijke wattage. :)
va is het schijnbare wattage. :)

heb elektro gedaan, toch nog goed opgelet.
snurkkkkkkk....wie wat?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee, we hebben het dan over werkelijk en schijnbaar opgenomen vermogen.
Toch niet helemaal goed opgelet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Kaj: Nee, maar zei ik dat je ongelijk had ? :)

Bij gelijkspanning is er geen imaginair vermogen, maar alleen reëel. Er kan dan nooit sprake kan zijn van een fase-verschuiving. Dus W = VA.

En uit een voeding komt gelijkspanning.

- Oeps foutje, het moest zijn gelijk ipv wissel, iets te snelle reactie. Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Laatst online: 12:01
Hu wah...

Homedisc zegt dat het bij dc niets uitmaakt en Tonne beweert dat dat het geval is bij ac.

Of hebben jullie het niet over hetzelfde ?

P[W]=P[VA] * cos(phi) = U * I *cos(phi)

Waarbij phi = hoek tussen Im(Z) en Re(Z)

Waarbij Z is de impedantie van het systeem.

Zo was het toch ???

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

He, wie wat?

nee, kaj heeft gelijk toch niet goed opgelet tijdens de les :)
SSSSSSNnnnnnnnnuuuuuuuurrrrrkkkkk......hmm..chicks...food.....snurk....

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
lol ik kan me wel herinneren dat er een tijd geleden een heftige discussie is geweest over gelijkstroom.. weet verder niet precies wat nu het punt was maar wie weet gaan we weer zoiets krijgen.

kaj.. over dat VA, VA is een eenheid die per definitie gelijk is aan watt (behorend bij de grootheid vermogen, en die niet valt onder het SI. het is wel door het SI blijvend erkend en kan dus gebruikt worden, maar in de wetenschap wordt wel altijd gestreefd naar het gebruik van SI eenheden en grootheden (en dus naar het gebruik van watt ipv voltampere als eenheid voor vermogen)

misschien dat het in bepaalde bedrijfstakken gebruikelijk is om te spreken van VA voor bepaalde situaties (net zoals de slager nog steeds rekent in ons en pond (niet door het SI erkende eenheden)), maar verbeter mij niet als ik de meest voor de hand liggende term gebruik.

niet lullig bedoeld overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Hallo aatos,
helaas heb je ongelijk. VA kan wel degelijk wat anders zijn dan W. Alleen voor het huis-, tuin- en keukengebruik is dat niet van belang.

Bovendien behoren zowel W als V niet tot de basiseenheden van het SI-stelsel. A wel.

niet lullig bedoeld overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
tonne: ik heb nergens een onderscheid gemaakt tussen het basis-SI en het SI.

W en V behoren idd niet tot de basis SI eenheden, maar wel tot het SI stelsel (in tegenstelling tot VA, dan niet tot het SI behoort maar wel blijvend erkend is door het SI)

en als VA kennelijk wat anders is (in tegenstelling tot wat het SI zegt (namelijk dat VA per definitie hetzelfde is als W)), kan jij me dan vertellen wat het verschil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie zei er net V*A = W??? Beweert diezelfde persoon nu dat W en VA iets anders zijn???

huh? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Woei :)

waar gaat dit nou heen?
kunnen we niet deze discusie voortzetten op het wetenschap forum?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Ik zal het proberen.
Bij een wisselspanning heb je bv een sinus. Bij een wisselspanning hoort ook een wisselstroom. Deze is bv ook een sinus. Als de spanning en stroom uit fase zijn (de sinussen beginnen niet gelijk), krijg je te maken met reëel en imaginair vermogen. De som van die twee is het complex vermogen. De eenheid daarvan is VA.

De eenheid van reëel vermogen is W en de eenheid van imaginair vermogen is VAr (r van reactief)

Als je dus geen imaginair vermogen hebt (en dus geen faseverschil), zijn het complex en het reëel vermogen aan elkaar gelijk. Dat is zo bij gelijkstroom of bij de wisselspanning die bij je thuis uit de muur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
in ieder geval bedankt dat je het probeert uit te leggen, maar er zijn me een paar dingen niet duidelijk:

1: je hebt nu wel verteld dat er twee verschillende vermogens zijn, maar niet wat het verschil is en hoe je ze berekend.

2: hoe kan er nu een faseverschil zijn tussen de wisselstroom en gelijkstroom? de stroom wordt bepaald door de spanning en de weerstand dacht ik? ik neem aan dat de weerstand constant is of is dat dus in dit geval niet zo?

en stel dat de weerstand niet constant is, dan is het misschien wat moeilijker om het vermogen te berekenen (je zal wel een boel integralen ed nodig hebben) maar dan komt er denk ik toch maar 1 waarde uit over een bepaalde tijd.

graag uitleg want ik vindt het wel interessant!

bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Hippie
  • Laatst online: 01-09 15:57
Heren, heren, wat wordt er toch weer moeilijk gedaan hier.

Als je een apparaat aansluit met impedantie Z op een wisselspanning

u = ueffsinwt

dan ontstaat er een stroom

i = ieffsin(wt-phi)

De stroom loop in fase dus niet gelijk aan de spanning. Faseverschil is phi.
Dan is gedurende een kort tijdsinterval genaamd dt de geleverde arbeid

dW = ueffieffsin(wt)sin(wt-phi)

Afleiding daartussen sla ik even over...
De volledige arbeid wordt dan (na integreren enzo):

W=UIcos(phi)T

Het gemiddelde vermogen over een periode wordt dan dus:

P=UIcos(phi).

Hier is het vermogen in Watt aangezien VxA=Watt. (Definitie SI)
En aangezien bij gelijkspanning het faseverschil tussen stroom en spanning 0 is, wordt in dat geval de cos(phi) 1 en dus het vermogen bij gelijkspanning

P = UxI.

Tevreden allen?

Maar de stromen die aangeven staan worden niet continu gebruikt. Dit zijn (denk ik) de maximale waarden die die kunnen hebben. Dus zal het werkelijk gebruikte vermogen lager zijn dan het getal dat je krijgt als je de getallen van die draadjes gaat gebruiken.
(Anders zou elk apparaat in de pc hetzelfde vermogen gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
ok the hippie je afleiding snap ik niet maar dat ligt aan mij. maar je bent het dus met me eens dat er geen verschil is tussen VA en watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
xaran ik heb ook nooit gedacht dat je het niet wist, daarom heb ik het ook in mierenneukmode gedaan ;)

maar als er een verschil is tussen VA en watt zou ik het graag weten, dus als iemand dat kan uitleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Hippie
  • Laatst online: 01-09 15:57
Daar ik het mee eens ja.
Volgens die formuleis is de eenheid van Vermogen VxA en dat is gewoon Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
ok een medestander ;)

kaj,tonne,homedisc, valium, kunnen jullie een reactie posten wat dat verschil nou is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Frank Guthrie, het zijn allemaal sukkels hier die je vraag niet eens lezen. Ze lullen allemaal veel liever over hun eigen wanprestaties in de kleuterschool bankjes. Wattage is spanning maal stroom. Dus 5 Volt maal 1 Ampere is 5 Watt en 12 Volt maal 0,8 Ampere is 9,6 Watt. Dus je speler zal in totaal bijna 15 Watt verbruiken. De kleuren zwart in de aansluit draden zijn voor de min en geel en rood zijn de plus 5 en de plus 12 Volt. Hopelijk is dit het antwoord dat je zoekt. Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
tiethof als je voordat je mensen gaat uitmaken voor sukkels die niet goed lezen is het misschien verstandig heel even naar mijn eerste post op dit topic te kijken. daar staat precies het antwoord op de vraag van FrankGuthrie. Wat jij overigens mooi opnieuw hebt uitgelegd.

de tweede vraag die hij stelde was niet wat de aansluitdraden waren, maar waarom er twee voltages nodig zijn. hier heeft kaj het antwoord op gegeven, jij niet.

En afgezien van onze prestaties op de kleuterschool, is hoe stroom, spanning, weerstand en 'wattage'(vermogen noemen we dat tegenwoordig) in mekaar zit toch een interessant onderwerp, dus ik snap niet waarom je onze discussie af loopt te kraken terwijl je zelf niets bijdraagt.

denk voortaan iets langer na voordat je iets post, ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
HEHE, bedankt Tiethof, ging een beetje te ver(al die formules), maar jij legt het effe simpel uit, bedankt :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
aatos: faseverschuiving krijg je niet door een eenvoudige weerstand, maar als je spoelen en/of condensatoren gaat gebruiken. Deze introduceren een tijdeffect in de spanning/stroom.

Dit effect is te berekenen door gebruik te maken van complexe getallen. Heb je daar wel eens van gehoord? (met i^2 = -1)

Een circuit krijgt dan een complexe weerstand. Daarmee is het comlex vermogen uit te rekenen. Complex vermogen (in VA)bestaat uit 2 delen:
deel 1: reeel vermogen (door weerstanden) (in W)
deel 2: imaginar vermogen (door spoelen/condensatoren, grof gezegd) (in VAr)

Met de comlexe rekenwijze is het faseverschil te berekenen door de hoek te berekenen die het complexe met het reeele vermogen maakt (om dat te snappen, zul je toch echt complexe getallen gehad moeten hebben)

Maar het begint zo langzamerhand wel erg off-topic te raken. Als je meer wilt weten, kunnen we ook wel verder meelen of een nieuwe topic starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
frank: huh? was mijn post dan toch onduidelijk?

tonne: ok nieuwe topic. wachff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Mischien is zo ook de formule van farlane begrijpelijk, want ik vind dat die het erg helder uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
Aatos, nee, jou posting was ook duidelijk, maar wat erna kwam:O, was een beetje meer dan waar ik om had gevraagd :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
ok, dat gebeurt wel vaker, dat de discussie verder gaat dan de vraag. als het antwoord er al is lijkt me dat geen probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog een paar andere vraagjes (over hetzelfde fenomeen)

Ben momenteel alle stukken binnen aan het krijgen voor mijn nieuwe PC

de onderdelen waarover de vraag gaat hebben volgende specifieke gegevens :

2 Coolermaster ventilatoren 120 mm (voor op een Genin II luchtcooler) met elk
Current = 0,35 A +/- 10% ,
Input Watts per ventilator = 4,2 Watt +/- 10%
Voltage (Volt) = 12 VDC

1 Aerocool Gatewatch 2 : waarvan 1 voedingskabel met beide ventilatoren zou moeten verbonden worden
(deze voedingskabel zou 0,5 A zijn) Er zitten er 4 op, maar die anderen heb ik nodig voor andere ventilatoren.

a/ Kan deze combinatie gemaakt worden (2 ventilatoren op één Gatewatch kabel) zonder verlies aan kracht op de ventilatoren (Rounds Per Minute) zowel bij lage als hoge toerentallen ? (dus als ik de potentie verhoog of verlaag (indien niet, kan dit door een sterker/ander component op de printplaat van de Gatewatch 2 te vervangen ? Welk component, en hoe zwaar moet ik gaan ? (welke merk/model/nummer eventueel van het nieuwe componnent) Ik kan en weet hoe je moet solderen, maar verder té weinig over onderdelen op een printplaat. Eventueel te verkrijgen vian Conrad Electronic Benelux ? (Conrad.nl of Conrad.be)

b/ Is er gevaar voor oververhitting, doorbranden/smelten van bepaalde componenten in deze situatie, en hoe kan ik die vermijden ? (eventueel (andere of zwaardere) onderdelen op de printplaat solderen van de Gatewatch 2?)

Alvast bedankt voor enig "leerrijk" antwoord _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 17:22 . Reden: typo's 'genezen' en linkje erbijgezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oude }:O }:O }:O graag in de sloot laten liggen. Dit is een 8.5j oude topic. En bovendien eentje waarbij de vraag van de TS tegenwoordig erg duidelijk op Wikipedia terug te vinden is...

Mbt je eigen vraag:
Enige reden om in een oud topic te posten is om iets wat on-topic en voor anderen nuttig is te posten (oplossing voor een oud onopgelost probleem, beschrijving van dezelfde situatie bij nieuwe OSsen/onderdelen etc). Een eigen vraag is dat per definitie niet.

Als je eigen vraag een eigen topic waard is, open dan een eigen topic (conform het GoT beleid). Is het dat niet, dan is het ook niet een vraag om in andermans topic te stellen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.