Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Verwijderd
P=UxI.
U = Volt (bijv. 12V)
I = Ampre (bijv. 0.8A)
R = Weerstand in Ohm (bijv. 50R)
P = verwogen in Watt (15W)
Dit wel wat je moet weten.
aatos. Ik heb Electro gedaan dus ik weet het wel. Maar dat teken is zo moeilijk te krijgen. Dus ik het er maar een R neer gezet. Want een waarde zonder een toevoeging kan alles zijn. Vandaar. Maar goed dat je op let.
Ik zal mijn boeken er eens bij pakken. Dan kan je nog veeeeeel verder gaan. Maar dat is niet nodig. W of VA maakt niet zo veel uit. Komt op het zelfde neer. Dus laten we nou niet moeilijk gaan doen.
Russian Blue Neji
Kate Bush
wat ze bedoelen met die 5v 1a en 12v 0,8a, is dat de cdrom van de 5volt uitgang (het rooie draadje) 1 amp trekt en van de 12volt uitgang (het gele draadje) 0,8 volt.
samen dus 14,6 watt
ik neem aan dat dit de maximale waarde is, dus actief. als ie niet hoeft te draaien zal het wel minder zijn.
1
2
3
4
| _ / \ \ / --- --- |
Zoiets...
Overigens praat je alleen over watts als je het over de ohmse belasting hebt; als je het over het totale opgenomen vermogen hebt, heb je het over VA, en dat is wat je krijgt als je UxI berekent.
of bedoel je het een stuk ingewikkelder?
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Heb 2 zwarte 1 gele en een rode. Waarom heb je verschillende voltage's nodig, zoals aatos zegt?
Russian Blue Neji
Kate Bush
Je kan dat oplossen door van die twaalf volt middels een voltregulatortje vijf volt te maken, maar dat is niet altijd even handig.
Electronica is erg gevoelig voor vervuiling in de voedingsspanning. Elektromotoren leveren al snel vervuiling op. Het is dus slim om die twee te scheiden.
Bovendien is het ook handiger om dat soort dingen centraal te doen ivm warmteontwikkeling. Je voeding is nu eenmaal goed gekoeld en die voltage regulators worden vaak warm.
PS elektro roeleert.
Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.
in elk geval bij wisselspanning is het het volgende, bij gelijk spanning maakt het niks uit.
W is de werkelijke wattage.
va is het schijnbare wattage.
heb elektro gedaan, toch nog goed opgelet.
snurkkkkkkk....wie wat?
39
Toch niet helemaal goed opgelet?
Bij gelijkspanning is er geen imaginair vermogen, maar alleen reëel. Er kan dan nooit sprake kan zijn van een fase-verschuiving. Dus W = VA.
En uit een voeding komt gelijkspanning.
- Oeps foutje, het moest zijn gelijk ipv wissel, iets te snelle reactie. Sorry
Homedisc zegt dat het bij dc niets uitmaakt en Tonne beweert dat dat het geval is bij ac.
Of hebben jullie het niet over hetzelfde ?
P[W]=P[VA] * cos(phi) = U * I *cos(phi)
Waarbij phi = hoek tussen Im(Z) en Re(Z)
Waarbij Z is de impedantie van het systeem.
Zo was het toch ???
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
nee, kaj heeft gelijk toch niet goed opgelet tijdens de les
SSSSSSNnnnnnnnnuuuuuuuurrrrrkkkkk......hmm..chicks...food.....snurk....
39
kaj.. over dat VA, VA is een eenheid die per definitie gelijk is aan watt (behorend bij de grootheid vermogen, en die niet valt onder het SI. het is wel door het SI blijvend erkend en kan dus gebruikt worden, maar in de wetenschap wordt wel altijd gestreefd naar het gebruik van SI eenheden en grootheden (en dus naar het gebruik van watt ipv voltampere als eenheid voor vermogen)
misschien dat het in bepaalde bedrijfstakken gebruikelijk is om te spreken van VA voor bepaalde situaties (net zoals de slager nog steeds rekent in ons en pond (niet door het SI erkende eenheden)), maar verbeter mij niet als ik de meest voor de hand liggende term gebruik.
niet lullig bedoeld overigens
helaas heb je ongelijk. VA kan wel degelijk wat anders zijn dan W. Alleen voor het huis-, tuin- en keukengebruik is dat niet van belang.
Bovendien behoren zowel W als V niet tot de basiseenheden van het SI-stelsel. A wel.
niet lullig bedoeld overigens
W en V behoren idd niet tot de basis SI eenheden, maar wel tot het SI stelsel (in tegenstelling tot VA, dan niet tot het SI behoort maar wel blijvend erkend is door het SI)
en als VA kennelijk wat anders is (in tegenstelling tot wat het SI zegt (namelijk dat VA per definitie hetzelfde is als W)), kan jij me dan vertellen wat het verschil is?
Verwijderd
huh?
waar gaat dit nou heen?
kunnen we niet deze discusie voortzetten op het wetenschap forum?
39
Bij een wisselspanning heb je bv een sinus. Bij een wisselspanning hoort ook een wisselstroom. Deze is bv ook een sinus. Als de spanning en stroom uit fase zijn (de sinussen beginnen niet gelijk), krijg je te maken met reëel en imaginair vermogen. De som van die twee is het complex vermogen. De eenheid daarvan is VA.
De eenheid van reëel vermogen is W en de eenheid van imaginair vermogen is VAr (r van reactief)
Als je dus geen imaginair vermogen hebt (en dus geen faseverschil), zijn het complex en het reëel vermogen aan elkaar gelijk. Dat is zo bij gelijkstroom of bij de wisselspanning die bij je thuis uit de muur komt.
1: je hebt nu wel verteld dat er twee verschillende vermogens zijn, maar niet wat het verschil is en hoe je ze berekend.
2: hoe kan er nu een faseverschil zijn tussen de wisselstroom en gelijkstroom? de stroom wordt bepaald door de spanning en de weerstand dacht ik? ik neem aan dat de weerstand constant is of is dat dus in dit geval niet zo?
en stel dat de weerstand niet constant is, dan is het misschien wat moeilijker om het vermogen te berekenen (je zal wel een boel integralen ed nodig hebben) maar dan komt er denk ik toch maar 1 waarde uit over een bepaalde tijd.
graag uitleg want ik vindt het wel interessant!
bedankt alvast
Als je een apparaat aansluit met impedantie Z op een wisselspanning
u = ueffsinwt
dan ontstaat er een stroom
i = ieffsin(wt-phi)
De stroom loop in fase dus niet gelijk aan de spanning. Faseverschil is phi.
Dan is gedurende een kort tijdsinterval genaamd dt de geleverde arbeid
dW = ueffieffsin(wt)sin(wt-phi)
Afleiding daartussen sla ik even over...
De volledige arbeid wordt dan (na integreren enzo):
W=UIcos(phi)T
Het gemiddelde vermogen over een periode wordt dan dus:
P=UIcos(phi).
Hier is het vermogen in Watt aangezien VxA=Watt. (Definitie SI)
En aangezien bij gelijkspanning het faseverschil tussen stroom en spanning 0 is, wordt in dat geval de cos(phi) 1 en dus het vermogen bij gelijkspanning
P = UxI.
Tevreden allen?
Maar de stromen die aangeven staan worden niet continu gebruikt. Dit zijn (denk ik) de maximale waarden die die kunnen hebben. Dus zal het werkelijk gebruikte vermogen lager zijn dan het getal dat je krijgt als je de getallen van die draadjes gaat gebruiken.
(Anders zou elk apparaat in de pc hetzelfde vermogen gebruiken)
Volgens die formuleis is de eenheid van Vermogen VxA en dat is gewoon Watt.
kaj,tonne,homedisc, valium, kunnen jullie een reactie posten wat dat verschil nou is?
Verwijderd
de tweede vraag die hij stelde was niet wat de aansluitdraden waren, maar waarom er twee voltages nodig zijn. hier heeft kaj het antwoord op gegeven, jij niet.
En afgezien van onze prestaties op de kleuterschool, is hoe stroom, spanning, weerstand en 'wattage'(vermogen noemen we dat tegenwoordig) in mekaar zit toch een interessant onderwerp, dus ik snap niet waarom je onze discussie af loopt te kraken terwijl je zelf niets bijdraagt.
denk voortaan iets langer na voordat je iets post, ok?
Russian Blue Neji
Kate Bush
Dit effect is te berekenen door gebruik te maken van complexe getallen. Heb je daar wel eens van gehoord? (met i^2 = -1)
Een circuit krijgt dan een complexe weerstand. Daarmee is het comlex vermogen uit te rekenen. Complex vermogen (in VA)bestaat uit 2 delen:
deel 1: reeel vermogen (door weerstanden) (in W)
deel 2: imaginar vermogen (door spoelen/condensatoren, grof gezegd) (in VAr)
Met de comlexe rekenwijze is het faseverschil te berekenen door de hoek te berekenen die het complexe met het reeele vermogen maakt (om dat te snappen, zul je toch echt complexe getallen gehad moeten hebben)
Maar het begint zo langzamerhand wel erg off-topic te raken. Als je meer wilt weten, kunnen we ook wel verder meelen of een nieuwe topic starten.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Verwijderd
Ben momenteel alle stukken binnen aan het krijgen voor mijn nieuwe PC
de onderdelen waarover de vraag gaat hebben volgende specifieke gegevens :
2 Coolermaster ventilatoren 120 mm (voor op een Genin II luchtcooler) met elk
Current = 0,35 A +/- 10% ,
Input Watts per ventilator = 4,2 Watt +/- 10%
Voltage (Volt) = 12 VDC
1 Aerocool Gatewatch 2 : waarvan 1 voedingskabel met beide ventilatoren zou moeten verbonden worden
(deze voedingskabel zou 0,5 A zijn) Er zitten er 4 op, maar die anderen heb ik nodig voor andere ventilatoren.
a/ Kan deze combinatie gemaakt worden (2 ventilatoren op één Gatewatch kabel) zonder verlies aan kracht op de ventilatoren (Rounds Per Minute) zowel bij lage als hoge toerentallen ? (dus als ik de potentie verhoog of verlaag (indien niet, kan dit door een sterker/ander component op de printplaat van de Gatewatch 2 te vervangen ? Welk component, en hoe zwaar moet ik gaan ? (welke merk/model/nummer eventueel van het nieuwe componnent) Ik kan en weet hoe je moet solderen, maar verder té weinig over onderdelen op een printplaat. Eventueel te verkrijgen vian Conrad Electronic Benelux ? (Conrad.nl of Conrad.be)
b/ Is er gevaar voor oververhitting, doorbranden/smelten van bepaalde componenten in deze situatie, en hoe kan ik die vermijden ? (eventueel (andere of zwaardere) onderdelen op de printplaat solderen van de Gatewatch 2?)
Alvast bedankt voor enig "leerrijk" antwoord
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 17:22 . Reden: typo's 'genezen' en linkje erbijgezet ]
Mbt je eigen vraag:
Enige reden om in een oud topic te posten is om iets wat on-topic en voor anderen nuttig is te posten (oplossing voor een oud onopgelost probleem, beschrijving van dezelfde situatie bij nieuwe OSsen/onderdelen etc). Een eigen vraag is dat per definitie niet.
Als je eigen vraag een eigen topic waard is, open dan een eigen topic (conform het GoT beleid). Is het dat niet, dan is het ook niet een vraag om in andermans topic te stellen
Oslik blyat! Oslik!
Dit topic is gesloten.