Toon posts:

Verschil ASUS EN8600GT Silent / Club 3D 8600GT Silent

Pagina: 1
Acties:
  • 1.207 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor mijn nieuwe PC (Q6600 + P5K) opzoek naar 2 redelijke videokaarten.

Ik heb zeker 2 kaarten nodig omdat ik 4 monitoren heb, deze draai ik onder Linux, dus een Nvidia Chipset is gewenst.

Ik wil mijn PC stil hebben dus ga voor passieve koeling en hoef geen topprestaties te hebben.

Omdat mijn Mobo SLI ondersteunt en ik voorheen voor mijn extra monitoren een simpele PCI kaart gebruikte dacht ik om 2x een SLI kaart te nemen, dit kan nog eens leuk zijn voor een DUAL boot met Windows.

Mijn oog is gevallen op:

- Club 3D 8600GT Silent 512MB GDDR2

Afbeeldingslocatie: http://images.ciao.com/inl/images/products/normal/170/product-819170.jpg

- ASUS EN8600GT Silent 256MB GDDR3

Afbeeldingslocatie: http://media.schottenland.de/pi/AsusE8600GtSilentHtdp.jpg

Wat is wijsheid om te gebruiken ? Ik heb na wat eerdere research gezien dat ik niet direct hoef te rekenen dat veel geheugen op zo'n kaart ook de beste prestaties geeft.

Ik zie echter wel een groot verschil tussen de snelheid waar het geheugen op loopt, de een op 1000Mhz (Club3D) en de ander op 740Mhz als ik het goed heb (ASUS).

Mij lijkt een stock silent kaart een prima oplossing omdat ik geen diehard gamer ben, echter vraag ik mij af of ik de kaarten in SLI modes los van elkaar van gebruiken en ik eigenlijk wel technisch iets aan deze kaarten heb.

De kaarten liggen in hetzelfde prijssegment, dus dat is prima. Ik heb weinig aan een 8800GTS, dat is gewoon teveel van het goede. Als ik ETQW maar een beetje kan gamen is het al prima, het is eigenlijk een Luxe probleem voor een werkstation ;)

Op mijn 6600LE kon ik ook al Quake4 spelen, dat was al fun genoeg :)

edit:

Ik lees net over het "Welke videokaart moet ik kopen topic" 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2007 15:15 ]

• robostrot88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-03 12:33
Ik zelf zou de ene van Club 3d nemen , en alleen maar omdat deze op 1000Mhz loopt :)

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-03 14:02
Als je niet zoveel eisen stelt, waarom ga je dan niet voor een passief gekoelde 8500GT? Voor jouw doeleinden ook prima geschikt en het scheelt weer een paar € 's. ;)

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
Ik zou zelf voor de Asus gaan (hoewel hij erg lelijk is, en bij bijde vind ik de koeler er niet echt je van het uitzien)...

de Asus loopt wel langzamer, maar het is wel GDDR3 geheugen en niet GDDR2 (dat is de club3d)....

En nee, als je kaarten in SLI zet kan je er slechts maar 1 monitor mee aansturen, dus voor 4 monitoren moet je wel 2 kaarten hebben maar niet in SLI

Verwijderd

Die met DDR3 is sneller.

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-04 09:57
ASUS!! die heeft 2x DVI, de club 3D heeft een dvi en een vga

Verwijderd

Topicstarter
Ondanks de snelheid waar het geheugen op loopt ?

Ik moet even een manier zien te vinden om SLI makkelijk uit te schakelen voor onder Linux.

Voor SLI zal ik een windows dualboot maken, gamen dus ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2007 21:36 ]

Verwijderd

De asus heeft ddr3 en dat is dubbel zoveel bandbreedte als bij ddr2. Ik zou voor de Asus gaan.

Overigens, als je vier monitoren een grote resolutie hebben kan je misschien toch een 512MB nemen. Aangezien in SLI je toch maar het geheugen van een kaart gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 21:43:
De asus heeft ddr3 en dat is dubbel zoveel bandbreedte als bij ddr2. Ik zou voor de Asus gaan.
OK, fijn te weten, dank je !
Overigens, als je vier monitoren een grote resolutie hebben kan je misschien toch een 512MB nemen. Aangezien in SLI je toch maar het geheugen van een kaart gebruikt.
Is dit echt een aanrader voor games, 512 ? Eerder zag ik dat mensen 256 met een betere kaart verkozen voor tov 512 met een slechtere kaart.

Dat is dus ook een afweging waarom ik dit topic aanmaakte.

Minder mem => Maar.... => snellere kaart.

Verwijderd

Over het algemeen is een snellere kaart met minder memory wel beter. Maar aangezien je vier monitoren hebt is het toch wel iets anders. Ik weet niet wat er bij 4 monitoren in SLI gebeurt, maar bij 1 monitor is het zo dat alleen van 1 kaart de mem wordt gebruikt. 256MB is toch ietsjes te laag voor 5120x1024 oid. Welke reso zijn je monitoren?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn idee is om SLI te draaien op 1 monitor, dus ik zal dat SLI brugje eraf moeten halen om niet in SLI te draaien.

Ik heb 2x 17" TFT en 2x 19" WS.

DE 19" staan boven elkaar met aan elke kant een 17" er naast.

Gamen op 1 monitor lijkt me het slimste ? dus 1x 19"WS

Verwijderd

Dat lijkt me idd handiger. Als je gamet op 1 monitor en voor dagelijks gebruik niet teveel eist van je GPU zou 256MB genoeg zijn.

Kan je misschien even concrete waardes opzoeken van (alle) snelheden van de beide kaarten? Dat helpt wat beter bij het beslissen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 22:42:
Dat lijkt me idd handiger. Als je gamet op 1 monitor en voor dagelijks gebruik niet teveel eist van je GPU zou 256MB genoeg zijn.
Dat dacht ik ook. dagelijks gebruik onder Linux, daar doet de CPU nog steeds het meeste, zou wel eens willen monitoren wat de GPU daar echt doet.
Kan je misschien even concrete waardes opzoeken van (alle) snelheden van de beide kaarten? Dat helpt wat beter bij het beslissen.
Ja, deze wil ik zeker even posten.

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

ASUS:

Algemeen
Merk ASUS
Productnaam EN8600GT Silent
Productcode 90-C1CJ85-HUAY00Z
Getest door Zahied Bholai
Specificaties
3D-chip nVidia GeForce 8600 GT
Interface PCI-Express x16
Geheugen - Hoeveelheid 256 MB
Geheugen - Merk Samsung
Geheugen - Type GDDR3
Geheugen - Toegangstijd 1.4 ns
Klokfrequentie - Chip 540 MHz
Klokfrequentie - Geheugen 700 MHz
Klokfrequentie - Chip (Max. OC) 670 MHz
Klokfrequentie - Geheugen (Max. OC) 820 MHz

De Club3D

Processor
Processor systeembus

540
Grafische processor

NVIDIA G84-300
Geheugen
Kloksnelheid geheugen

1000
Databreedte

128 bit
Grafische adapter, soort geheugen

GDDR2-SDRAM

Ik neig richting de Asus, ondanks dat ik geen DVI monitoren heb.

Best lastig zo'n keus.

Verwijderd

Lastig? Weet je wel voor jezelf wat je met de kaart wilt?
Als het alleen maar is om 4 monitoren aan te sturen, terwijl je geen hardwarematige video/3D-versnelling nodig hebt, dan voldoet zo'n beetje iedere kaart.
Heb je wel gpu-kracht nodig, vergelijk dan de specs van de kaarten en zoek eventueel reviews. Ik kan je al wel vertellen dat DDR3 ('uiteraard') sneller is dan DDR2, zeker bij gelijke geheugengroottes.
Zie ook **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?, wat bovenaan staat in dit subforum.

Verwijderd

Topicstarter
Het idee is een compromis tussen één super goede kaart of 2x minder goede in SLI.

Het voordeel van de minder goede is dat ik direct 4 monitoren kan aansturen met iets betere kaarten dan een simpele FX5200 op PCI en de performance kan verbeteren doormiddel van SLI als ik wil gamen.

zoiets van 50% + 50% = 75% ;)

Verwijderd

Is het dan niet handiger om 1 snelle kaart (8800 ***) te kopen voor games, en 1 goedkope (8400) voor de aansturing van de overige 2? Je hebt dan betere performance dan met 8600GT SLI, terwijl je (schat ik zo) net zoveel geld uitgeeft, of misschien minder.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 21:43:

Enigste veschil tussen GDDR2 en GDDR3 is dat het geheugen op een lager voltage loopt, waardoor minder warmte ontstaat en dus hogere clocks mogelijk zijn.

Verder denk ik dat de 1000MHz geheugensnelheid van de club3d de effective snelheid is, dus echte klok is 500MHz. Die van de Asus lijkt me wel de echte klok dus effectief wordt het dan 1400MHz.

Keus wordt dan:
256MB op 1400MHz effectief
512MB op 1000MHz effectief

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 21:02:
[...]

Enigste veschil tussen GDDR2 en GDDR3 is dat het geheugen op een lager voltage loopt, waardoor minder warmte ontstaat en dus hogere clocks mogelijk zijn.
Welnee, (G)DDR3 is gewoon een nieuwere technologie dan (G)DDR2, en dat staat los van het voltage.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

256MB GDDR3 vs 512MB GDDR2.

Zoek gewoon wat benchmarks die de verschillen tussen deze geheugenconfigs bij een 8600GT bekijken (of het actief of passief gekoeld is maakt niets uit voor de benchmarks).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.