[Domeinnaam] Hoe sterk sta je tegenover overname?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Via via ben ik op de hoogte van een nieuwe (nog aan te kondigen)dienst van een groot bedrijf a la google.Nu heb ik een domeinnaam geregistreerd die zij, heel waarschijnlijk willen gaan gebruiken voor hun nieuwe dienst.

Nu weet ik niet exact wat de rechten en plichten zijn van mij en zo'n firma, maar ik vraag mij af hoe ik mezelf zo goed mogelijk in kan dekken. Ik zou graag, zonder al te veel juridische kosten, zo lang mogelijk standhouden tegen de grote boeman zodat ik er met bijv. een schikking zoveel mogelijk uit kan halen.

Nou is dit misschien een droom / ideaalbeeld maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 12:28
Merk deponeren zou een goede eerste stap zijn, hopelijk ben je daarvoor nog niet te laat...

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 17:28

beany

Meeheheheheh

Je wilt dus veel geld vangen voor een domain...

Heb je de domain geregistreerd op basis van de kennis die je hebt over die grote boeman of had je die toevallig al in je bezit?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb je dit domein geregistreerd om hun te pesten of ga je er zelf echt iets mee doen? Als jij een domein hebt voordat dat bedrijf start hebben ze geen poot om op te staan volgens mij.

Twitter

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Ik denk dat als de tegenpartij deze tread mee neemt als bewijsvoering in een rechtzaak dat jij aan het kortste eind trekt aangezien het wel heel erg lijkt dat je met voorkennis handeld.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11 10:56
misschien heb je hier wat aan

[ Voor 3% gewijzigd door TI_Observer op 25-10-2007 12:03 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Verwijderd

MauriX schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 11:53:
Via via ben ik op de hoogte van een nieuwe (nog aan te kondigen)dienst van een groot bedrijf a la google.Nu heb ik een domeinnaam geregistreerd die zij, heel waarschijnlijk willen gaan gebruiken voor hun nieuwe dienst.

Nu weet ik niet exact wat de rechten en plichten zijn van mij en zo'n firma, maar ik vraag mij af hoe ik mezelf zo goed mogelijk in kan dekken. Ik zou graag, zonder al te veel juridische kosten, zo lang mogelijk standhouden tegen de grote boeman zodat ik er met bijv. een schikking zoveel mogelijk uit kan halen.

Nou is dit misschien een droom / ideaalbeeld maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Dit is al een keer eerder aan bod geweest, toen had een medewerker op basis van (vertrouwelijke) informatie een domein geregistreerd

Mijn mening: je bent op een onrechtmatige manier aan informatie gekomen (via via) en ik hoop dan ook dat je een eventuele rechtszaak zal verliezen en dik mag betalen voor de proceskosten ;)
En serieus; is het die paar honderd euro waard? Je registreerd een domein dat helemaal niks met jou persoonlijk te maken heeft, maar gewoon het eigendommerk is van een ander bedrijf

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:48

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In principe hangt het er van af of jij dat domein ook werkelijk gebruikt en dus die naam nodig hebt. Dus doe je het voor het geld dan heb je geen poot om op te staan.
Helaas hebben de grote 'boemannen' meestal een pak geld over voor advocaten dus in de praktijk kon het nog wel eens lastig worden voor je.
Een merk deponeren of iets dergelijks zal waarschijnlijk geen zin hebben want dat zullen zij al wel gedaan hebben. En zo niet dan moet je je afvragen of je die kosten er voor over hebt. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-12 14:28

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Cobra_lup, Denniswerf:
Zullen we eerst even afwachten in welke volgorde de dingen zijn gebeurd, voordat we conclusies trekken over rechtmatig handelen?

• Caeruleus
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 12:04:
[...]

Dit is al een keer eerder aan bod geweest, toen had een medewerker op basis van (vertrouwelijke) informatie een domein geregistreerd
...
Hier dus. Zoals al gezegd denk ik dat het vooral van belang is of je het domein al in je bezit had of dat je deze hebt geregistreerd nadat je via via deze info te horen kreeg.

no animals were harmed during the production of this message

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-12 20:46
Wat ik er in lees is dat de TS - vóórdat hij van dit bedrijf wist - een domein in gebruik had en later via-via hoorde dat een groot bedrijf die naam zou willen gebruiken.

• SinergyX
  • Laatst online: 21:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Edmin schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 12:09:
Cobra_lup, Denniswerf:
Zullen we eerst even afwachten in welke volgorde de dingen zijn gebeurd, voordat we conclusies trekken over rechtmatig handelen?
Het staat er imho toch vrij duidelijk, hij heeft dus recent pas het domein geregistreerd op basis van 'via via' voorkennis over een nieuwe dienst.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-12 10:41

Eijkb

Zo.

Buiten dat het tegen uitbuiterij aanloopt (kidnappen van een domein, volgende stap?! Levende wezens?) zou je alleen stand kunnen houden als je bewijst dat je de domeinnaam voor je eigen site genomen hebt en dat die site (die er natuurlijk al is?!) ook voldoende recht geeft op de bijbehorende domeinnaam.

Neem puc van AH. Die hebben nu puc.nl. Wellicht gekocht van een vader die een zoon Puc heeft. Dan heeft die vader recht op dat domein (indien eerder geboren dan het merkrecht :+) en zal de organisatie achter Puc het domeinaam alleen kunnen kopen ipv verkrijgen via de rechter.

.

• MauriX
De domeinnaam is een dienst van hen. De domeinnaam die ik geregistreerd heb heeft die dienst in de naam zitten. Deze naam had iedereen kunnen en mogen registeren. De dienst is pas over een jaar online.
Ik heb 'm geregisteerd in de hoop dat mensen de naam intypen, op mijn site terrecht komen en ik wat geld vang voor advertenties.
Waarschijnlijk gebruikt het bedrijf een andere url naam; dienst.bedrijfsnaam.nl. Ik heb dus www.bedrijfsnaamdienst.nl. Deze url is geen merknaam. Dus de combinatie van bedrijfsnaam en dienst is een (unieke)naam op zich. Ik weet bijna zeker dat ze mijn url wel willen hebben. Maar tóch heb ik er net zoveel recht op als hen, toch?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 12:28
Is die bedrijfsnaam geen merknaam?

Verwijderd

Maar tóch heb ik er net zoveel recht op als hen, toch?
Nope, je mag waarschijnlijk hun bedrijfsnaam niet eens gebruiken ;) (geloof dat er ooit mensen dachten dat ze slim waren en de naam 'google' in linkjes gebruikten.. DIe domeinen bestaan inmiddels niet meer ;))

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

volgens mij is het nog altijd bedrijfsnaam in url = merknaam.. :?

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Domain squatting is zoooo lame :( ;(

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:40
MauriX schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 12:23:
De domeinnaam is een dienst van hen. De domeinnaam die ik geregistreerd heb heeft die dienst in de naam zitten. Deze naam had iedereen kunnen en mogen registeren. De dienst is pas over een jaar online.
Ik heb 'm geregisteerd in de hoop dat mensen de naam intypen, op mijn site terrecht komen en ik wat geld vang voor advertenties.
Waarschijnlijk gebruikt het bedrijf een andere url naam; dienst.bedrijfsnaam.nl. Ik heb dus www.bedrijfsnaamdienst.nl. Deze url is geen merknaam. Dus de combinatie van bedrijfsnaam en dienst is een (unieke)naam op zich. Ik weet bijna zeker dat ze mijn url wel willen hebben. Maar tóch heb ik er net zoveel recht op als hen, toch?
Als je de domeinnaam voor geldelijk gewin met voorkennis registreerd maak je weinig kans. Je zegt dat het een dienst moet zijn, dus de kans dat het een persoonlijke website is is ook erg klein. Denk dat als ze dit willen laten voorkomen, het jou eerder geld kost dan het bedrijf.

• MauriX
Goed voorbeeld, die googlelinkjes.
www.googles.nl
www.googleweb.com
www.googlemed.com

Hoe verklaren jullie dat dan?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Google heeft er nog geen actie op ondernomen? Zolang het bedrijf er niets tegen doet blijft hij van jou.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Sowieso wat ik zou doen is even snel een CMS-je erop gooien met een 4-tal nieuwsposts over onderwerp $x... Als jij het domein hebt geregistreerd voordat zij de merknaam hadden kunnen ze je dan in ieder geval juridisch niet meer dwingen het domein af te staan en zullen ze je alleen nog maar een voorstel kunnen doen.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hij heeft ook bedrijfsnaam in de URL, dan zit je bij voorbaat al met merknaam.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12 11:30
MauriX schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 12:23:
Alleen ontwijk je de vraag of je op basis van voorkennis handelt. In dat geval namelijk ben je het domein zowieso kwijt.
Ik denk dat het pas mogelijk is om een goed advies te geven als het volledige verhaal duidelijk is. Tot nu toe ben je zeer voorzichtig in het geven van informatie, wat er op wijst dat het niet helemaal zuivere koffie is.

Persoonlijke mening: Dit moet verboden worden en keihard worden bestraft. Evenals het op- en verkopen van concertkaartjes. Als je niet op een normale en eerlijke manier je geld kan verdienen....

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MauriX schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 11:53:
Ik zou graag, zonder al te veel juridische kosten, zo lang mogelijk standhouden tegen de grote boeman zodat ik er met bijv. een schikking zoveel mogelijk uit kan halen.

Je straalt duidelijk uit dat je geld wilt verdienen door domeinkaping/squatting; het gaat je niet om het domein, maar om afgekocht te worden of geld via advertenties te scoren. Nergens zeg je dat je de website zelf wilt gebruiken. De grote boeman ben je dus eerder zelf, verwacht weinig medelijden hier.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• MauriX
Ik verwacht geen medelijden, ik verwacht informatie. Hoe ik handel bepaal ik zelf, maar ik begrijp dat dat niet overal gewaardeerd wordt. Geen probleem. Slotje...

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Je kunt wel informatie verwachten, maar met deze vraag kun je op je vingers natellen dat je die niet krijgt.

• BrokenRules
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 14:20
Als ze het te registreren merknaam / handelsnaam niet hebben vast gelegt voordat jij het domein hebt vast gelegd. Kun je er nog wel wat uithalen denk ik.

Zo heb ik jarenlang het domein darkraver.nl gehad. En uiteindelijk maar tot het compromie gekomen om hem netjes over te dragen (met een kleine financiele bijdrage).

Nadeel is meestal dat voor grote bedrijven een advocaat meer of minder geen probleem is.
En dat jijzelf/ ik daar niet zoveel zin in hebben daar bij voorbaat al in te gaan investeren.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Darkraver van de bekende DJ? :)
MauriX schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:48:
Ik verwacht geen medelijden, ik verwacht informatie. Hoe ik handel bepaal ik zelf, maar ik begrijp dat dat niet overal gewaardeerd wordt. Geen probleem. Slotje...
Dat het je het niet verwacht betekend niet dat je het ook niet gaan krijgen.. Daarbij worden topics nooit gesloten als de TS een 'nuttig' antwoord heeft.

[ Voor 82% gewijzigd door SinergyX op 01-11-2007 12:17 ]

Verwijderd

MauriX schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:48:
Tuurlijk, maar je realiseert je vast ook wel dat dit hele topic tegen je gebruikt kan gaan worden in een eventuele rechtszaal? :)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 14:11:
[...]

Tuurlijk, maar je realiseert je vast ook wel dat dit hele topic tegen je gebruikt kan gaan worden in een eventuele rechtszaal? :)
En hopelijk ook niet verdwijnt uit de search (door slotje)
Pagina: 1