Toon posts:

[XP] welke drivers voor SATA controller installeren?*

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn windows XP (sorry voor niet in titel zetten) herinstalleren maar hij kan de harde schijven niet vinden. Toen heb ik gezocht op dit forum en kwam ik hier : Windows Clients - FAQ
Bij het kopje "Windows Setup ziet mijn harddisks niet?" daar zeggen ze dat je de driverbestanden voor de controller nodig heb. Maar waar vind ik die bestanden dan? Ik heb dit moederbord: Gigabyte GA-8S661FXM-775 . Ik kwam op deze site met drivers maar welke moet ik dan op de diskette zetten?

Alvast bedankt!

Niels

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2007 20:18 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Bij de bovenste van de twee SATA RAID drivers (SATA RAID is hetgene dat niet herkend wordt door Windows setup, dus die moet je hebben) staat dat het de drivers voor op een floppy tijdens de Windows setup is. Die dus!

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Diegene waar je SATA controller om vraagt :)
En het type controller staat ook in de handleiding van je moederbord, en de drivers bevatten altijd een readme waar dat soort info in staat.

Daar kun je in ieder geval alvast mee beginnen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik moet dus de bovenste van die 2 sata raid drivers downloaden, dat heb ik gedaan en dan kreeg ik zoon zwart schermpje en die vroeg of ik dingen moest uitpakken. Dat deed ik en dan kreeg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/3350/drivers1xg7.th.jpg
in de map raid kon ik kiezen uit srv2003, win2000, winxp WS03XP64 . Ik koos voor winxp en toen kreeg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/3160/drivers3wd5.th.jpg
Welke bestanden moet ik op de diskette zetten?
Ik heb het al geprobeerd met de 2 losse bestanden uit de eerste screenshot + de bestanden uit de tweede screenshot maar dat werkte niet.

Alvast bedankt
niels

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Als ik dit had moeten doen zou ik eerst gewoon alles (in deze vorm) op de diskette gezet hebben.
Dat geprobeerd?

(bestanden van xp zou genoeg moeten zijn, kon windows ze niet vinden? Waarom werkte het niet?)

[ Voor 30% gewijzigd door Kixtart op 25-10-2007 12:59 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Kixtart schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 12:57:
Als ik dit had moeten doen zou ik eerst gewoon alles (in deze vorm) op de diskette gezet hebben.
Dat geprobeerd?

(bestanden van xp zou genoeg moeten zijn, kon windows ze niet vinden? Waarom werkte het niet?)
Dat heb ik nu ook geprobeerd werkt ook niet, geeft het bericht dat de diskette niet geschikt is ofiets dergelijks.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Zolang je niet precies aangeeft hoe je bent het proberen om deze driver toe te voegen en precies aangeeft wat de foutmeldingen zijn (of wat je verder ziet), is het voor ons ook lastig om je verder te helpen. Gewoonlijk die zooi op floppy zetten en bij de install op f6 drukken.

Heb je nu zeker de preinstall driver of niet?
http://www.gigabyte.eu/Su...leType=Driver&FileID=2830

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Ik volg de stappen van die FAQ en als ik dan op s druk(bij mij E) om die diskette te lezen dan zegt de setup dat hij station :A niet kan lezen. (op de diskette heb ik alles neergezet behalve het .exe bestandje zelf)

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Even een vanzelfsprekende vraag:
Heb je in windows nog even gekeken of de diskette gelezen kan worden?

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat kan die.

Maar nu heb ik het geprobeerd met het .exe bestandje + de 2 losse bestanden en het winxp mapje .
Nu kreeg ik wel 4 mogelijkheden : srv2003, winxp, win2000 en WS03
Ik koos uiteraard voor winxp maar toen kreeg ik de volgende foutmelding:
het bestand \raid\winxp\sisraid.sys heeft een onverwachte fout <18> veroorzaakt op regel 2113 in D:\xpsportm\base\boot\setup\oemdisk.c.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Zet je nu elke keer alle bestanden in de root van de diskette?
Volgens txtsetup.oem moet deze directory-opbouw behouden blijven (\RAID\WINXP)

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Ja hij stond niet in de map RAID, het is nu gelukt. Dankjewel! _/-\o_

Niels
Pagina: 1