GiB vs. GB in bijna elke reactie?

Pagina: 1
Acties:

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Beste redactie (of hoe ik de nieuws-posters ook mag noemen);

is het niet eens een idee om voor zowel de beginners als de die-hard Tweakers paal & perk te stellen aan de eindeloze reacties omtrent het verschil tussen de decimale en binaire "gigabyte"?

Natuurlijk is het het goed recht van een Tweaker om in een nieuwsartikel waar over opslaggroottes gepraat wordt, een reactie te plaatsen maar eerlijk gezegd zie ik 99 reacties over het verschil tussen de gigabytes en maar 1 reactie inhoudelijk over het artikel.

Het mod-systeem werkt hier ook niet goed mee; de gemiddelde vrijwillige moderator zal na 4 reacties ook wel beu zijn om een "score 0" uit te delen aan de zoveelste Tweaker die het nodig vindt om een SI-formule te plaatsen.

Oftewel; is er niet ooit eens door iemand op T.net of GoT een briljant slim en helder artikel geschreven wat per definitie op de Frontpage gelinkt kan worden aan bepaalde nieuwsberichten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 18:04

Qwerty-273

Meukposter

Geen idee welk helder artikel je nou precies wilt, een artikel over zinvolle/nutteloze reacties, een artikel over het volledige moderatie systeem en wat te doen, of een artikel over GiB vs GB?
Dat laatste is eigenlijk wel basis kennis maar kan ook een beetje terug worden gevonden in de
OM FAQ / Beleid
en wel met de volgende directe link:
OM FAQ / Beleid

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Misschien bij elk artikel (over hdd-ruimte) in het klein de link naar die faq :)
Ik was me ook al een beetje het ergeren bij het continu moeten lezen van alle GB GiB reacties. Heb het ook al in het mismoderatietopic aangegeven (want het zijn gewoon dubbelposts)

[ Voor 3% gewijzigd door Kixtart op 25-10-2007 10:05 ]

☻/
/▌
/ \

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dit was inderdaad nogal het geval bij de nieuwspost over Seagate die een schikking treft met haar klanten in de VS.

1 reactie met het feit dat Seagate volgens de SI eenheden gelijk heeft was daar voldoende geweest, maar er was 1 flow aan reacties. Een link naar een uitleg met de verschillen, is natuurlijk helemaal niet verkeerd. Best een optie.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Mijn excuses voor de verlate reply maar de 2 meest recente artikelen zijn:
nieuws: Western Digital aangeklaagd om verschil GB en GiB
nieuws: Apple aangeklaagd om 'misleidende' iPod-capaciteit

Er wordt in het artikel (en misschien in de bron) al enigszins uitgelegd wat nou precies de insteek is van een rechtszaak. Maar desondanks vindt een mannetje of, pak 'm beet, 100 Tweakers het bij elk artikel nodig om wederom hun kennis over GB en GiB ten toon te spreiden.

Ik heb niet de mogelijkheid (of kennis) om op comments te zoeken op de Frontpage maar er zullen vast nog wel veel meer artikelen zijn met dergelijke commentaren; meest waarschijnlijk zijn introducties van nieuwe HDD's (terabyte-opslag?), draagbare entertainment, SAN/NAS etc.

Verwijzingen naar GB vs. GiB zijn schaars op T.net of GoT en zullen niet door iedereen direct worden gevonden; misschien is het een idee om de FAQ van OM FAQ / Beleid uit te breiden of tot op zekere hoogte vaker te linken op de Frontpage.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik heb indertijd heel hard mijn best gedaan om nieuws: Western Digital aangeklaagd om verschil GB en GiB begrijpelijk te houden ;)

In volgende artikelen, zoals die over Apple en Seagate, wordt daar dan ook naartoe gelinkt, hetzij in de tekst, hetzij bij de related id's. Toch moet het me van het hart dat ik het verschil tussen beide eenheden tamelijk triviaal en ontzettend makkelijk googlebaar vind. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat meer faq- of wikipedia-linkjes in de tekst een verschil zullen maken.

Daarmee vind ik dit eerder een moderatie- dan een redactieprobleem. Vinden jullie het OK als ik dit topic, toch met de belofte dat ik het opnemen van voldoende achtergrondinfo in de gaten zal houden, naar TMF verplaats? Of willen we hier in discussie over het niveau waarop de redactie de lezer dient aan te spreken?

...al weet ik nu al dat er dan weer reacties in de trant van 'jullie zijn al veel te simpel' gaan komen ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Met een linkje naar GB GiB in de tekst zou je iig al veel problemen oplossen. Zonder dat krijg je in elk artikel veel zo'n uitleg-posts. Voor de moderators is er dan veel onnodig werk en het is nu ook nog niet duidelijk wat er mee gedaan moet worden (alles op -1?). Bij een artikel als Seagate blijven er dan geen goede posts over.

Ik zie op dit moment meer in een link bij gebruik van het woord GiB en GB. Of onder het artikel: "Verschillen GB<->GiB", zodat het duidelijk zichtbaar is. Of ipv de faq naar Wikipedia linken.

Eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn. Je gaat ook niet steeds het woord: SATA oid uitleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kixtart op 26-10-2007 15:31 ]

☻/
/▌
/ \

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Kixtart schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 15:30:
Eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn. Je gaat ook niet steeds het woord: SATA oid uitleggen.
Dat is dus mijn probleem in een notedop :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Rataplan schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 15:32:
[...]

Dat is dus mijn probleem in een notedop :)
Ik had trouwens eerder al geprobeerd om dubbelpost eruit te vissen, maar experts waren het niet met mij eens :). Performance zitten een aantal rode moderaties in :).
offtopic:
Maakt niet veel uit met 1600 moderaties :o

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1