[testcase] eerste keer portret

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik verdiep me sinds korte tijd wat meer in portretten en ben hierin wat gaan oefenen dit wknd met mn nieuwe flitser... Ik vind de fotos echter wat tegenvallen en zou graag horen wat er goed / slecht aan is en wat er beter aan kan. Ik merk dat mijn flitser (430EX) veel tijd nodig heeft om op te laden, vooral bij een flitssterkte van boven +1, soms wel 10 a 15 seconden! is dit normaal?
Dit is erg irri tijdens de "shoot"!! Als model heb ik mijn vriendin gebruikt die ook nog nooit zoiets gedaan heeft... allemaal nieuw dus! nou hier de 2 fotos die ik heb uitgekozen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rjpwagtmans/chantal01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rjpwagtmans/chantal02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Bij foto 1 vind ik haar gezicht vrij licht ten opzichte van bv haar handen, en bij foto 2 zit haar gezicht juist weer in de schaduw. Ook is het wat donker rond haar riem. Voor de rest wel een goede eerste run wat mij betreft (maar waarom haar hand er niet helemaal op bij foto 1?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:11:
Ik merk dat mijn flitser (430EX) veel tijd nodig heeft om op te laden, vooral bij een flitssterkte van boven +1, soms wel 10 a 15 seconden! is dit normaal?
Hangt oa af van de gebruikte batterijen. Wat voor, hoe vol etc. Ik kan me niet herinneren dat mijn 420EX ooit meer dan 5 seconden (schatting, geen meting) nodig heeft gehad. Echter laad ik altijd mijn batterijen op zodra ik thuis kom en blijven ze daarna nooit langer dan 1 week ongebruikt in de tas zitten.
Tevens is de oplaadtijd van de 4xx serie langer dan de 5xx serie.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik vind het voornamelijk allemaal erg ingeflitst eigenlijk. Zit geen lekker licht in zeg maar, waardoor alles zo hard over komt. Probeer volgende keer rond 8 uur

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En bovendien kijkt ze ook niet of ze het erg leuk vind om te doen, dus daar kan je ook nog wel aan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties!
@ Ajhaverkamp: dat kan kloppen, de batterijen zitten er alweer ff in dus miss te lage spanning... heb vorige week een setje GP's gekocht van 2700 dus die zullen t wel langer volhouden (hoop ik ;))
@ Nomad: ik weet wat je bedoelt, dat bedoelde ik ook met dat ik niet echt tevreden was over de fotos. Dat harde licht heb ik al proberen op te lossen met een omnibounce op 45 graden, zijn er nog meer foefjes om dat op te lossen?
@ Arpie RS: De blik vind ik zelf eigenlijk wel mooi, dat dromerige... miss ook omdat ik er nog niet veel ervaring mee heb :)
Nou genoeg punten om volgende keer weer aan te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:24:
@ Nomad: ik weet wat je bedoelt, dat bedoelde ik ook met dat ik niet echt tevreden was over de fotos. Dat harde licht heb ik al proberen op te lossen met een omnibounce op 45 graden, zijn er nog meer foefjes om dat op te lossen?
@ Arpie RS: De blik vind ik zelf eigenlijk wel mooi, dat dromerige... miss ook omdat ik er nog niet veel ervaring mee heb :)
Nou genoeg punten om volgende keer weer aan te werken!
Als je minder hard wilt flitsen moet je zorgen dat je meer omgevingslicht meepakt. Dus zorgen voor meer licht of zorgen dat je een langere sluitertijd gebruikt (of hogere ISO). Camera op M, diafragma instellen voor de gewenste DOF, sluitertijd zo zetten dat je de camera nog stil kunt houden bij dat bereik (of statief gebruiken) en de flitser dan een invulflitsje laten geven (zo min mogelijk om dit harde licht te vermijden).
Persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat je mooier (buiten)licht hebt om mee te beginnen.

De blik doet mij denken aan zo'n dame die eerst op de grond rochelt, klikt met haar tong, haar hoofd heen en weer beweegt van links naar rechts en dan zegt: "wat mot jij nou?". Niet echt dromerig... :)

En voordat je denk dat ik er verstand van heb, ik maak dit soort foto's ook nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentThunder
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 07:49
ajhaverkamp schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 15:06:
[...] De blik doet mij denken aan zo'n dame die eerst op de grond rochelt, klikt met haar tong, haar hoofd heen en weer beweegt van links naar rechts en dan zegt: "wat mot jij nou?". Niet echt dromerig... :)
:D :'( :D

Ik kan me wel vinden in je omschrijving denk ik, de blik associeer ik op dit moment niet echt met dromerig.

Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet met wat voor meiden jullie omgaan maar zal vast niet veel goeds zijn dan als je daaraan denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:13:
Ik weet niet met wat voor meiden jullie omgaan maar zal vast niet veel goeds zijn dan als je daaraan denkt...
Ik ben homo :) (en dat is dus geen grap)

[ Voor 7% gewijzigd door ajhaverkamp op 24-10-2007 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 10:34
WAHAHAHAHA dit is echt grappig! :9
Maar eff ontopic, ze kijkt indd niet alsof ze het leuk vind om op de foto te komen, en die foto's zijn wel het leukst!

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:14
Ben het eens met ajhaverkamp, gebruik een langere belichtingstijd. iets van 1/30 sec, op deze manier krijg je meer van het omgevings licht mee. En idd een statief gebruiken en zonder flitser werken leverd betere foto's op.
Heb ik ff een vraagje aan jou: heb je toevallig een tooltje gebruikt om rode ogen te verwijderen?
Kan aan mij liggen, maar van de 1e foto lijkt het rechteroog niet te "kloppen".

2e foto vind ik al stukken beter, misschien had ze haar hoofd iets meer naar rechts moeten draaien voor een beter belichting van haar hoofd. Of maak eens een close-up van haar gezicht. Suc6 verders, vooral door gaan, het blijft een leuke bezigheid dat fotograferen.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

apollo13 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:30:
Ben het eens met ajhaverkamp, gebruik een langere belichtingstijd. iets van 1/30 sec, op deze manier krijg je meer van het omgevings licht mee. En idd een statief gebruiken en zonder flitser werken leverd betere foto's op.
Een statief bij portretfoto's? Niet flitsen?

Goeiendag hee... zelf wel eens portretfoto's gemaakt? Juist bij portretten kan je met flitsen erg veel bereiken, en juist bij portretfoto's wil je niet gebonden zijn aan een statief. Goed, misschien als je een grote groep op de foto wilt zetten. Maar een modeshoot o.i.d. wordt mega-saai als je hem vanaf een statief gaat doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Garyu op 24-10-2007 16:39 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat dacht ik ook... ik heb juist voor portretfotos (en bruiloften/feesten) de flitser gekocht! En ook omdat ik een hekel heb aan hard direct flitslicht. Ik heb hiervoor dan ook meteen een omnibounce gekocht... maar ik ga het zeker proberen! volgende keer meer omgevingslicht en minder flitslicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Check dit topic ook even. Daar staan ook veel peopleshotjes in het donker. Kwestie van maximaal omgevingslicht meepakken en gecontroleerd flitsen. Diafragma zo groot mogelijk als de foto toestaat (er moet wel een deel scherp blijven in de foto), ISO hoger, etc.
Het statief haalde ik aan zodat je zou kunnen zien wat het gevolg is van het maken van een foto met flits (zonder statief) of eentje zonder flits (met statief). Zodat je even je sluitertijd heel lang kunt maken zonder dat je meteen bewegingsonscherpte krijgt. Omdat je de camera niet lang genoeg stil kunt houden.
Dan kun je daarna spelenderwijs ontdekken wat de gulden middenweg waarbij je een resultaat krijgt waarbij je en flitst en maximaal licht meepakt.
Zoals alles bij fotografie, kwestie van er zelf mee spelen en kijken wat het gevolg van alle veranderingen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:14
Garyu schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:39:
[...]

Een statief bij portretfoto's? Niet flitsen?

Goeiendag hee... zelf wel eens portretfoto's gemaakt? Juist bij portretten kan je met flitsen erg veel bereiken, en juist bij portretfoto's wil je niet gebonden zijn aan een statief. Goed, misschien als je een grote groep op de foto wilt zetten. Maar een modeshoot o.i.d. wordt mega-saai als je hem vanaf een statief gaat doen.
Yep maak al zo'n 20 jaar portret en model foto's. Maar dan vooral studio (huiskamer) werk, met lampen. Ik werk dan altijd vanaf statief. Buiten fotograferen doe ik als het even kan ook vanaf statief, dat had voor de TS best een optie kunnen zijn, aangezien hij niet bezig was met een snelle actiefoto.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theraven1982
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07-2011
(Ik heb ook geen ervaring met portretfoto's)
Ik vind vooral de compositie saai; ze staat standaard in het midden zodat er geen dynamiek in je foto zit. Ook zou je een ander standpunt kunnen gebruiken om wat meer spanning te krijgen. Misschien iets meer van de onderkant, of iets meer van de zijkant. Denk dat je op die manier een leukere foto krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk ook enkel vanaf statief & zonder flits... ook uit pure noodzaak vanwege het weinige licht, niet speciaal om bijvoorbeeld omgevingslicht mee te pakken.

[Showcase] Portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die omnibounce zal je iig ook weinig geholpen hebben hier. Dat ding is gemaakt om het licht te verstrooien, zodat het vervolgens via allerlei andere oppervlakken je onderwerp bereikt. Bijvoorbeeld via muren en plafonds. Maar die ga je in het bos niet heel veel tegenkomen natuurlijk :P

Daar gaat al het licht wat niet direct richting onderwerp gaat gewoon verloren. Waardoor je flitser dus veel harder moet flitsen om toch nog genoeg licht op het onderwerp te krijgen en dat verklaart waarom je flitser zo lang moest laden steeds.
En aangezien het oppervlak van de omnibounce dat richting je onderwerp wijst niet noemenswaardig veel groter is dan het normale oppervlak van je flitskop, ga je daarmee je flits dus ook niet verzachten.

Omnibounce kan handig zijn, maar is geen wondermiddel en is alleen nuttig als het verstrooide licht ook daadwerkelijk via via weer richting onderwerp komt.

Verder, met die hele lange sluitertijd ook oppassen. Je kan je onderwerp wel bevriezen met een flits, maar dat werkt minder goed naarmate het omgevingslicht sterker is. Dus bij partyfotografie is dat heel erg bruikbaar, maar overdag buiten in het bos al een stuk minder.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 04-11-2007 14:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1