[Showcase] Portretten

Pagina: 1
Acties:
  • 438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120007

Topicstarter
Ik heb sinds juni een Fuji s6500, en sindsdien als fanatiek hobbyist met fotografie bezig. Dit is mijn eerste showcase. Sommige foto's zijn al voorbij gekomen in het test/show-case verzameltopic, bij een paar is er wat gedaan met de kritieken die het desbetreffende topic voortbracht.

Ik bewerk de fotos, soms in extreme mate... photoshop is geen vies woord! (maar misschien schiet ik soms wat door?) Ik probeer om, ondanks dezelfde bewerkingsmethoden, nuances in de sfeer aan te brengen tussen de verschillende fotos.

De modellen zijn vrienden, familie et moi. De fotos zijn over het algemeen 's avonds genomen, op verschillende locaties. Het licht komt dan voornamelijk van 1 a 2 spots / lampen die ik zo probeer te positioneren dat er een goede / interessante lichtval op het onderwerp komt.

#1. Goedkoop gasmasker gekocht bij de DUMP, en aan een vriendin gegeven.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2331/1550421289_ec1e124453.jpg

#2.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1366/1460358117_098cfecd14.jpg

#3. Zelfde shoot als het gasmasker.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2121/1559941074_1edd12cd87.jpg

#4. Deze foto heb ik niet zelf gemaakt, maar wel zelf extreem bewerkt. (Origineel is: http://www.watzer.nl/gijs.jpg) - Het model heeft een 'verse' koeienhuid om.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2405/1776735831_c669b5607e.jpg

#5. Als laatste een zelfportret. Deze is iets donkerder dan de rest omdat hij bewerkt is met het afdrukken op canvas in het achterhoofd... dit geeft een heel 'schilderachtig' effect.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1049/1388186590_cb4c0e3b25.jpg

#6. Een foto van mijn broertje. Het eerste experiment met Photoshop. (/ fotobewerkingsprogramma's)
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1217/1355137710_63299061ce.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Alleen foto 3 vind ik niet zo mooi, maar de rest echt geweldig!! Heb je van de rest ook de originelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, zie hiervoor mijn Flickr-pagina: http://www.flickr.com/photos/jelleprins/ (als je ongecropte versie wil.... de onbewerkte fotos heb ik nog nergens geupload. Deze zijn ook enkel interessant als je het bewerkingsproces wil bestuderen.)

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 120007 op 03-11-2007 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

Geweldige foto's + nabewerking idd! De pose op #2 heeft wel wat.

[ Voor 29% gewijzigd door TommyGun op 03-11-2007 16:26 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat zijn zo`n beetje de bewerkingen die je doet? Want het ziet er schitterend uit.
Een soort HDR ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Trasos schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 16:36:
Wat zijn zo`n beetje de bewerkingen die je doet? Want het ziet er schitterend uit.
Een soort HDR ofzo?
dat zou ik ook wel eens willen weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-07 12:06

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Stuk voor stuk erg mooie foto's!! :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben eigenlijk een photoshop noob dus ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen... eens zien...

1. met behulp van dodge & burn benadruk ik schaduwen en haal ik lichte stukken nog iets meer naar voren. Dit is denk ik 90% van de bewerking. Experimenteer ermee en je krijgt een idee wat er mogelijk is.

2. Met sponge geef ik bepaalde stukken meer kleur (of juist minder).

3. Huidtonen speel ik vaak met de hoeveelheid rood die er in voorkomen. Voor een lugubere lijk-kleur minder rood.

.. verder voornamelijk retouchen met de clone-stamp zoals de bomen bij #4.

Ik vind het altijd belangrijk om de ogen goed in beeld te brengen. Hier helpt het om iets te verscherpen en het oogwit iets op te lichten. Het is ook redelijk makkelijk om een oog gewoon te tekenen, hierbij is plaatsing van het oog op het gezicht nog het moeilijkst (je wil niet scheel kijken).

M'n oorspronkelijke bewerkingen waren geinspireerd op de foto's van Andrzej Dragan (http://www.andrzejdragan.com) - kijk naar zijn fotos en besluit wat ze zo goed maakt.
Hier (http://www.kalons.nl/wiki/index.php/Dragan_Bewerking) staat meer informatie over mensen die dit 'effect' proberen na te bootsen, incl. een aantal actions voor photoshop.

Belangrijk is om met een geschikte foto te starten. Voor mij zijn dat fotos met een interessante belichting of een aparte sfeer. Vervolgens gewoon experimenteren! Dodge, Sponge & Burn zijn je vriendjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een meer natuurlijke bewerking van een foto uit dezelfde serie als #4:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2381/1859103997_be45fe0f70.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 120007 op 05-11-2007 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07 16:55
Geweldige compositie's..

Als je sinds juli bezig bent dan ben je denk ik een natuur talentje..

Heb sinds september een D400 gekocht in de US. (rebel XTi) Ben nu nog de instellingen aan het na lopen wat welke instelling doet met zelfde plaatje.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeerts
  • Laatst online: 27-03-2021

Jeeerts

Say Cheeeese!

Ik houd wel een beetje van 'overdone'. Vandaar dat ik de foto in je startpost toffer vind dan die van hierboven. Deze is 'zo natuurlijk' dat het niet echt iets speciaals meer is. De website van Andrzej Dragan staat inderdaad vol met zulke foto's, erg stoer! Ik vind je nummer 2 trouwens verreweg het best gelukt, de alwetende mysterieuze sigarenroker.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeeerts op 04-11-2007 20:24 ]

Mijn dagelijks leven: verhuur van opblaasbare Abrahams en Sarahs via www.opblaasverhuur.nl en verkoop van touchscreen informatiezuilen via www.touchscreenzuil.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Erg mooi resultaat d:)b bij het origineel van 4 heb je echt zoiets van "wat een foto :X " maar na bewerking issie opeens hardstikke mooi :)
Net meteen voor lightroom de presets opgezocht. Zelfs een foto van een donker meisje die verscholen zit in d'r capuchon tegen de wind werd het resultaat erg creepy :)
Jah, blijkbaar iets te snel ctrl+v ingedrukt, even gewijzigd.

[ Voor 39% gewijzigd door _ferry_ op 05-11-2007 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-07 11:38
@Ferry: je bedoelt vast http://inside-lightroom.com/cp.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb ook een tijdje met Lightroom geexperimenteerd, maar het grootste nadeel vind ik dat je meteen met de exposure / levels / sharpness / kleuren etc. etc. van de hele foto bezig bent.
Met Photoshop kan je veel gerichter te werk gaan... meer contrast in de wolken zonder het model te verpesten? Of zoals bij beide cow-boys uit bovenstaande fotos; de krijtstreep-broek naar voren halen.
De presets gebruik ik vooral om bij een grote hoeveelheid fotos snel te kijken wat er gebeurt als ik bepaalde bewerkingen zou uitvoeren. Vervolgens ga ik specifiek in Photoshop aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:09

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 120007 schreef op zondag 04 november 2007 @ 23:38:
Ik heb ook een tijdje met Lightroom geexperimenteerd, maar het grootste nadeel vind ik dat je meteen met de exposure / levels / sharpness / kleuren etc. etc. van de hele foto bezig bent.
Met Photoshop kan je veel gerichter te werk gaan... meer contrast in de wolken zonder het model te verpesten? Of zoals bij beide cow-boys uit bovenstaande fotos; de krijtstreep-broek naar voren halen.
De presets gebruik ik vooral om bij een grote hoeveelheid fotos snel te kijken wat er gebeurt als ik bepaalde bewerkingen zou uitvoeren. Vervolgens ga ik specifiek in Photoshop aan de slag.
Wat jij nu beschrijft is precies de bedoeling van Lightroom ;) dus zo heel gek is het niet.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:25
Overdone is vaak mijn ding, ik vind het werk van Erwin Olaf bijvoorbeeld erg mooi, maar ik ben 't niet echt helemaal eens met de reacties, ik vind 't niet zo. Waarom?

• Grootste gemis is een lijn in je geheel, er zit geen thema in, je hebt geen echte titel, het vertelt me niks en zijn ook als losse beelden boodschaploos. Hierdoor vervalt elke functie in je werk tot esthetiek, en das jammer, dan worden beelden vrij snel saai.
• Je bewerking is goed geprobeerd, maar wat lomp, erg veel dichte zwarten en weinig textuur, dat vind ik jammer, dan krijgt 't ergens nog context.
• Je composities zijn erg centraal, zonder enige functie, er mist ook consistentie in het geheel.

Je enige consistentie is je bewerkingsstijl, en daardoor vind ik om te zien wel een serie, maar het leunt zo puur op de PS. Voor de meeste kijkers is dat niet erg makkelijk te herkennen, 't ziet er snel mooi uit, maar ik mis de bovenstaande punten echt.. Vind 't daarom ook niet echt een showcase, wel een goede testcase, als je 't nu met thema en meer consistentie doet heb je iets in echts handen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Dat ben ik dan toch wel met je eens simon, de nadruk ligt -ook in de reakties- op het photoshopgedeelte waardoor het meer naar design dan naar fotografie leunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit ben ik ook wel met jullie eens. De foto's zijn ook allemaal los van elkaar bedoeld.. er is geen achterliggende gedachte in de serie. Eigenlijk ben ik ook expres zo te werk gegaan dat er niet teveel overeenkomsten zitten in de verschillende fotos omdat ik juist meer wil uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
woops

[ Voor 97% gewijzigd door gise op 05-11-2007 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163654

sorry!

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 163654 op 05-11-2007 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 02-07 12:06

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Anoniem: 163654 schreef op maandag 05 november 2007 @ 14:11:
Van weekend weer eens mijn vriendin als slachtoffer genomen...

[afbeelding]
Zou je die hier willen posten? Je kaapt nu iemand anders zijn topic :X

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163654

ajhaverkamp schreef op maandag 05 november 2007 @ 14:13:
[...]

Zou je die hier willen posten? Je kaapt nu iemand anders zijn topic :X
Oops! niet goed opgelet dacht dat er weer een nieuw topic was aangemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3mph
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-08-2024
Door wie ben je geinspireerd? lijkt veel op een fotograaf van wie ik de naam ben vergeten.. oost europese naam iig.. iets van Andre.... nogiets.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006

the mod man

iets van beeldmaker

3mph schreef op maandag 05 november 2007 @ 19:30:
Door wie ben je geinspireerd? lijkt veel op een fotograaf van wie ik de naam ben vergeten.. oost europese naam iig.. iets van Andre.... nogiets.. :)
als je zijn uitleg had gelezen.... :+

verder vindt ik het top foto's vooral de sigaren roker _/-\o_

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Andrzej Dragan, maar das toch werkelijk anders, enkel het dodgen en burnen is vergelijkbaar... Ook het doel van de fotos is daar anders.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
photoshop of niet, hij maakt zijn werk wel uniek op dit forum. En het bevalt mij zeer goed. Mijn complimenten heb je! Ook vind ik dat er voldoende over de foto's is nagedacht zoals het berenvel en het gasmasker, werkelijk prachtig bedacht en ik zou zeggen keep-up the good work ook al neigt het zoals hiervoor al werd vermeld meer naar design als fotografie.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
CaVeFiSh schreef op maandag 05 november 2007 @ 21:55:
photoshop of niet, hij maakt zijn werk wel uniek op dit forum. En het bevalt mij zeer goed. Mijn complimenten heb je! Ook vind ik dat er voldoende over de foto's is nagedacht zoals het berenvel en het gasmasker, werkelijk prachtig bedacht en ik zou zeggen keep-up the good work ook al neigt het zoals hiervoor al werd vermeld meer naar design als fotografie.
Dan vraag ik me toch af, wat is er dan doordacht aan een gasmasker of een berenvel, gasmaskers zie je toch nog vrij vaak en berenvellen, tsja.. Niet om de TS af te vallen hoor, maar ondankds dat 't misschien in jouw ogen meer design is (wat 't eigenlijk ook niet is), is thematiek best belangrijk en mist dat nog grotendeels.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CaVeFiSh schreef op maandag 05 november 2007 @ 21:55:
Bedankt! ;)

Zoals ik al zei ben ik een echte beginner, en alle reacties helpen me. De positieve reacties steunen & inspireren... de (opbouwende) kritieken geven veel ideeën voor verbeterpunten.

Persoonlijk zie ik het missen van een thema (nog) niet als een echt minpunt. Voornamelijk omdat ik verschillende foto's heb proberen te creëren. Ik wilde niet blijven steken in dezelfde sfeer.
Fotos #2 & #5 (sigarenroker & zelfportret) waren de eerste 2 fotos, en hier is de "intensieve" blik in de lens duidelijk aanwezig. Deze zijn denk ik ook het meest 'vergelijkbaar' met het werk van Andrjez Dragan.
Wat ik persoonlijk wel als minpunt zie zijn de achtergronden. Compleet dichtgelopen zwart wil ik in de toekomst vermijden, en wat meer werken met een goede omgeving. Dit vraag echter nog meer van de belichting, en hier zal ik dan ook moeten leren.

Voor mij persoonlijk zit er overigens wel enigszins een thema in de foto's. De modellen zijn allemaal vrienden en vriendinnen, en ik probeer een passend 'thema' bij elk te bedenken. Voorbeeld?
De foto van mijn broertje, #6, geeft feitelijk weer hoe hij altijd de deur uitgaat. Typisch hoe het altijd 'cool' moet zijn, incl. zonnebril.
#3 is momenteel een gefrustreerd meisje. Een universitaire thesis schrijven is niet makkelijk, en kost veel tijd ;)
De 'cow-boy', nummer #4 en het vervolg in latere post, is gemaakt voor de expositie van een vriend. Ik heb hier de fotos niet gemaakt (ik had ze denk ik heel anders geschoten qua compositie) maar samen met hem bewerkt. Eerst een extreme versie, en toen een wat natuurlijke versie. Het is achtergrond materiaal voor een door hem ontworpen tas van leren riemen. Hij wilde expliciet niet de tas op de foto, maar wel het ruwe materiaal, de koeienhuid.

In de volgende fotos wil ik het persoonlijke van elke persoon nog veel meer naar boven brengen. Een autofreak plaats ik achter het stuur van z'n gepimpte auto, en een tennisser mag met klassiek racket en tenue achter het net. Simpel, maar ik hoop op een sterk resultaat. Op deze manier zit er inderdaad geen lijn in de fotos voor de buitenwereld. Als iemand echter een leuk idee heeft dan hoor ik dat graag! - Op het moment willen al m'n vrienden geportretteerd worden :D

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 120007 op 05-11-2007 23:25 . Reden: uitgebeten = dichtgelopen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Je bedoelt dichtgelopen zwart, uitgebeten is altijd wit. Maar ik kan je kort uitleggen waarom het handig is een thema te hebben,

1. Elk stukje beeld heeft een functie, hierdoor komt er structuur in, als je je afvraagt 'hoe zit dit' dan heeft 't een reden en is 't niet volkomen random
2. je maakt je serie consistenter, er komen meer en meer dezelfde elementen in, hierdoor kijkt het gemakkelijk en is 't begrijpelijk
3. Het maakt het uitdagender, het voegt een laag toe, je moet meer nadenken
4. Het is gewoon beter! :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Waar zijn deze foto's gemaakt?

Een studio met zwarte achtergrond?

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:05

Sharky

Skamn Dippy!

ben wel benieuwd naar je bewerking bij #2 en vooral #4, dat schilderachtige effect vind ik altijd wel mooi. Kun je daar wat meer over vertellen?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
leuke probeersels... niet echt spannend.
ik vind de eerste wel leuk qua licht en pose, maar qua photoshopwerk niet zo... de overbelichte glimmende plekken heb je weg proberen te halen en dat werkt meestal niet. (volgende keer gewoon opnieuw schieten en je model wat meer poederen of de lichten wat anders zetten ipv met photoshop proberen te redden)

Ben 't wel met Simon eens dat wat meer serie-achtig werken je beelden veel goed zou doen.
Misschien dat 't voor iemand die nooit foto's bekijkt revolutionair lijkt, maar eerlijkgezegd heeft 't voor mij nog niet zo veel speciaals.
Je bent iig op de goeie weg en 't photoshopwerk ziet er leuk uit op de overige beelden.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Pagina: 1