Toon posts:

[X1950 Pro] Extra voedingsaansluiting?

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een ATi X1950 Pro gekocht. Op de kaart zit een extra voedingsaansluiting (zelfde als voor je HD/DVD). In de handleiding staat hier echter niets overin.

Moet ik deze aansluiting wel of niet verplicht gebruiken en wat is het nut ervan? Aangezien m'n handleiding er niets overzegt..

Het is een stekker die op de kaart gaat. Uit de stekker komen TWEE male connectors voor de voeding (type HD/DVDROM voedingsstekkers zeg maar). Moet ik ze ook allebei gebruiken? Zoveel aansluitingen heb ik niet meer vrij.

Bedankt!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 15:57 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:23
Ja, is verplicht anders start het beestje niet op :).

Verwijderd

Topicstarter
maar dus echt TWEE keer voeding (dus die uit de videokaart komt in vorm van HD/DVD-voedingsstekkers.) ?

Ben benieuwd of m'n 400 Watt voeding dit nu wel trekt (alle stroomplugs zijn nu in gebruik, dus volgende apparaat moet op een splitter al dan)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 18:19 . Reden: Blijkt 400 watt te zijn :) ]

• dynosu
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-02 14:18

dynosu

Orly ?

ik heb zelf een x1950 pro 512mb AGP van sapphire en die heeft idd 2 aansluitingen en die moeten er ook allebei in :)

en al heb je er niet genoeg ... je kan altijd zon splitter ding kopen die van 1 aansluiting 2 maakt. Werkt als een trein ... hebbikook :D (zit die er niet bij in de verpakking)

en je voeding is ietwat te zwakjes maybe ... 1950 pro zuigt nogal wat ... kzou mischien aan wat stevigers denken :D

[ Voor 59% gewijzigd door dynosu op 23-10-2007 16:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt! Ik ga het zo maar testen dan. Sorry, want er stond helemaal niks over in de handleiding en ik heb tijden geen ' gaming ' videokaart meer gehad (laatste was Geforce 2Ti jarenlang geleden ivm consolegaming).

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:43
Die twee molex aansluitingen zijn de ingang alswel de splitter. De hoeft sclechts 1 voedingkabel erop te zetten en dan kan je daarna een fan of cd-speler er op aansluiten. Of je kan die 2e ook los laten hangen natuurlijk. En 350 watt zou genoeg moeten zijn. Als je plots last krijgt van craches dan weet je iig. waar het aan ligt.

[ Voor 22% gewijzigd door Dekaasboer op 23-10-2007 16:10 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• dynosu
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-02 14:18

dynosu

Orly ?

Kan zijn dat ik het fout heb ... heb toendertijd wel veel gelezen over de 1950 pro ... ivm veel problemen van andere mensen.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Hmm. Ik betwijfel het met die voeding hoor. Die x1950 slurpt nogal wat power. Welk merk PSU zit er nu in? Is het een A-merk, dan zou ik het nog wel aan durven, is dat het niet, zou ik het nog geen eens proberen... :X

[ Voor 0% gewijzigd door Tomfish op 23-10-2007 16:10 . Reden: leuke smiley toegevoegd ]

• Dekaasboer
Xtresis schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:10:
Hmm. Ik betwijfel het met die voeding hoor. Die x1950 slurpt nogal wat power. Welk merk PSU zit er nu in? Is het een A-merk, dan zou ik het nog wel aan durven, is dat het niet, zou ik het nog geen eens proberen... :X
Ik ga er dan inderdaad vanuit dat het een a-merk is. Maar niet gegooid is altijd mis. Je voeding wordt in 2 gevallen het sterkst belast. A startup: de hardeschijven moeten "upspinnen"dat kost extra energie. B Gamen: Zowel je processor als 3d-kaart worden extra belast. Het kan zijn dat je pc uitvalt. Meer eigenlijk niet

[ Voor 21% gewijzigd door Dekaasboer op 23-10-2007 16:13 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

ATI geeft zelf aan een 450 Watt voeding nodig te hebben. Die twee connectoren moeten allebei overigens uit een aparte lijn komen, dus niet twee stekkertjes van hetzelfde kabeltje aansluiten en ook niet via een splitter.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Dekaasboer
marcieking schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:11:
ATI geeft zelf aan een 450 Watt voeding nodig te hebben. Die twee connectoren moeten allebei overigens uit een aparte lijn komen, dus niet twee stekkertjes van hetzelfde kabeltje aansluiten en ook niet via een splitter.
Waarom werkt hij dan bij mij met een lijn? (okee ik heb de x1950pro pci-e) Het gaat er uiteindelijk om hoeveel ampere die voeding op de 12v kan geven. Of hij dit nu over 2,5 of 1 lijn verdeeld maakt niet uit. Ik het laatst een 170watt autoventilator op 1 molex aangesloten. Draaide als een.... autoventilator :p

Maar ik heb dan wel een tagan480w

[ Voor 28% gewijzigd door Dekaasboer op 23-10-2007 16:16 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dekaasboer schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:11:
Het kan zijn dat je pc uitvalt. Meer eigenlijk niet
Meer eigenlijk wel. Je zou niet de eerste zijn die z'n voeding overbelast die de pc laat doorfikken.
Een goede voeding moet er tegen kunnen, maar een brakke voeding kan er prima door doodgaan en daarmee ook de nodige hardware laten doorfikken.

• Dekaasboer
Terw_Dan schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:19:
[...]

Meer eigenlijk wel. Je zou niet de eerste zijn die z'n voeding overbelast die de pc laat doorfikken.
Een goede voeding moet er tegen kunnen, maar een brakke voeding kan er prima door doodgaan en daarmee ook de nodige hardware laten doorfikken.
Ik heb al een keer een voeding door laten fikken (ventilator eruit gehaald) Gaf een grote knal en toen viel de stroom uit. Maar tegenwoordig moeten alle voedingen overspanningsbeveiliging hebben. Als het geen sweex of q-tec is zou ik het gewoon proberen.

Owja en mijn voeding (480watt) kan dus dit aan:

Core2duo @ 3,2ghx
2gb pc9600
Asus p5kdeluxe wifi
x1950pro @ 650/1600
S-ata raid 2x500gb
1 16x brander
+ 1 170 watt ventilator.

480-170=310 watt. Mijn systeem kan nu dus onder load draaien met 310 watt aan ruimte. Het verbruik van pc systeemen wordt altijd enorm overschat. Dat is iets dat voedingfabrikanten goed op de markt hebben weten te brengen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dekaasboer op 23-10-2007 16:24 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:09

Cheezus

Luiaard

Een 170 watt ventilator? Zit je pc in een hovercraft ofzo? :P

Ik had een E6300, 1950pro, 2HD's en 2 gig geheugen op een goedkope no-name 350watt draaien dus het zou prima moeten kunnen.

• Dekaasboer
primusz schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:32:
Een 170 watt ventilator? Zit je pc in een hovercraft ofzo? :P

Ik had een E6300, 1950pro, 2HD's en 2 gig geheugen op een goedkope no-name 350watt draaien dus het zou prima moeten kunnen.
Lol, is wel eens leuk om te kijken hoe ver je kan gaan met luchtkoeling. Ik wou dat ding misschien langzamer laten draaien en dan inbouwen. Maar zelfs op 3 volt maakt ie nog lawaai. Dat ding komt uit een auto trouwens. (10 eur @ sloop)

[ Voor 5% gewijzigd door Dekaasboer op 23-10-2007 16:36 ]

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-07 15:57
Het is al zwaar aan te bevelen om je voeding te upgrade. Een x1950pro vraagt volgens de handleiding volgens mij al 400watt. Als je pc gaat reboote bij het laden van een game weet je al genoeg. Daar heb ik vroeger ook een keer last van gehad met een x800gto en een 300watt crap voeding

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dekaasboer schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:23:
[...]

Ik heb al een keer een voeding door laten fikken (ventilator eruit gehaald) Gaf een grote knal en toen viel de stroom uit. Maar tegenwoordig moeten alle voedingen overspanningsbeveiliging hebben.
Het moet wel ja, maar veel van die dingen hebben wel iets van een beveiliging, maar die werkt totaal niet, met name bij de goedkope merken, maar goed, dat is niets nieuws.

Maar zolang de TS niet zegt wat voor psu hij heeft is het moeilijk te zeggen of hij het gewoon moet proberen zoals jij aangeeft, of hij het beter niet kan doen (met een goede voeding zou ik het ook gewoon proberen, met een slechte zou ik er ver van wegblijven).

Verwijderd

Ruudje88 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:42:
Het is al zwaar aan te bevelen om je voeding te upgrade. Een x1950pro vraagt volgens de handleiding volgens mij al 400watt. Als je pc gaat reboote bij het laden van een game weet je al genoeg. Daar heb ik vroeger ook een keer last van gehad met een x800gto en een 300watt crap voeding
ATi zegt zoiets gewoon in de veronderstelling dat de meeste 450 W-voedingen ook wel de vereiste stroom kunnen leveren op de 12V-aansluiting, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Ik draai hier zelf een X1950Pro PCI-e i.c.m. een X2 4200+ en de gebruikelijke reut op een 'bescheiden' Seasonic S12-330 en dat werkt perfect, zelfs met uren gamen nog maar weinig echt merkbare upspin van de voedingsfan. Daarnaast is de kans dat je met een Q-Tec of Sweex 600 W gezeik krijgt aanzienlijk groter.

Het vermogen van de voeding is eigenlijk van secundair belang, primair van belang is of de 12V-rails de vereiste stroom kunnen leveren. Bij de meeste kwaliteitsvoedingen van 300 ~ 350 W zal dat al het geval zijn. Je moet er dan natuurlijk niet nog 8 harde schijven naast aansluiten.

Er zijn genoeg tests (zowel van hardware-sites als van losse individuen) waaruit blijkt dat een X1950Pro hooguit een wattje of 70 verstookt en dat-ie (dus) hooguit een stroom van ~6 A over de 12-lijn trekt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 17:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Het is trouwens geen doorlussplitter dat je er nog wat anders op kan aansluiten, maar twee echte aansluitingen. Ik heb ze gewoon allebei aangesloten (gelukkig had ik nog 2 aparte voedingslijnen vrij en geen splitters o.i.d. nodig gehad, zit alleen maar 1 HD en 1 DVD-RW in, dus had er 2 vrij want de extra-casefan voeding zit op het moederbord aangesloten). Ik blijk een 400 Watt en geen 350 Watt te hebben, dus dat lijkt me prima voldoende (heb weinig hardware, zoals gezegd maar 1 HD en 1 DVD-speler).

Wel vaag dat dit niet gewoon netjes in de (summiere) handleiding stond uitgelegd.

Helaas nu wel een ander (driver) probleem ( X1950 Pro Blank / Zwart scherm na Progress Bar Visa Business ).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 19:53 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:27
Dekaasboer schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:08:
Die twee molex aansluitingen zijn de ingang alswel de splitter. De hoeft sclechts 1 voedingkabel erop te zetten en dan kan je daarna een fan of cd-speler er op aansluiten. Of je kan die 2e ook los laten hangen natuurlijk. En 350 watt zou genoeg moeten zijn. Als je plots last krijgt van craches dan weet je iig. waar het aan ligt.
Dat is niet waar. Dit is bedoeld om 2 verschillende 12 volt lijnen te gebruiken. De normale PCI-E connector haalt zijn 12 vol ook uit meerdere lijnen om de voeding niet ongelijk te belasten. Beide molexen dienen dus aangesloten te worden met stekkers die niet op dezelfde lijn zitten (anders belast je je voeding nog niet goed).
Dekaasboer schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:13:
[...]

Waarom werkt hij dan bij mij met een lijn?
Omdat jouw voeding blijkbaar genoeg prik kan leveren op 1 lijn. Het is in ieder geval niet goed voor je voeding om hem zo ongelijk te belasten.

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 23-10-2007 19:56 ]

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Dekaasboer schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:23:
[...]

480-170=310 watt. Mijn systeem kan nu dus onder load draaien met 310 watt aan ruimte. Het verbruik van pc systeemen wordt altijd enorm overschat. Dat is iets dat voedingfabrikanten goed op de markt hebben weten te brengen.
Ik heb een stroommeter van de plaatselijke onderdelenboer tussen het stopcontact en de stekkerdoos waar alles van de pc opzit geplaatst. Dus kan ik precies zien hoeveel mn pc nou eigenlijk gebruikt. ik heb een:

Athlon 64 X2 4200+ op 2,5Ghz
Ati1950pro met 600 Mhz gpu en 710 Mhz gddr3
2 harde schijven en dvdbrander
Voeding: 400 Watt peak.

bij normaal desktopbruik staat het metertje op ongveer 155 W, bij World in conflict met alles op high een max van ongeveer 260W.

Conclusie: ik ben het met de stelling van dekaasboer eens.

(Misschien spoort het metertje niet? ik heb er een lamp van 40W op aangesloten, metertje ga 40-41 W aan)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:27
Het punt is alleen dat je je spanning wel stabiel wilt hebben. Bij een voeding die tegen zijn top presteert willen de voltages nog wel eens bruut inzakken. Ook is het zo dat een voeding die op zijn max. presteert snel slijt. Ik zou niet weten hoeveel 'extra' watts je nodig hebt om deze effecten binnen acceptabele grenzen te houden maar ik denk dat daarvoor 100 watt extra rekenen geen rare hoeveelheid is.

Als ik jouw systeem namelijk met mijn systeem vergelijk dan heb ik nagenoeg hetzelfde systeem met nagenoeg dezelfde overclock. Volgens jouw theorie zou een 350 watt voeding zat moeten zijn. Ik had echter met die voeding (en het was een goed merk nl. Aopen) regelmatig zwarte schermen na een tijdje gamen. Na de aanschaf van een OCZ 600 watt voeding waren de problemen verholpen. De enige conclusie die ik daaruit kan trekken is dat het so simpel niet ligt en dat de interne structuur/configuratie van een voeding blijkbaar erg meespeelt.

Edit, wellicht ten overvloede: uiteraard speelt het ook nog mee of die 260 watt van jou met name op de 12 volt lijnen zit of op de 5 volt en hoeveel de voeding op die respectievelijke lijnen kan leveren, maar dat bedoel ik ook met interne structuur.

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 25-10-2007 12:07 ]

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1