Toon posts:

X1950 Pro Blank / Zwart scherm na Progress Bar Visa Business

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik krijg m'n nieuw aangeschafte X1950 Pro (van het merk Peak, PCI-e, 2x DVI en 256MB) niet onder Vista Business 32-Bits (legale geactiveerde versie van Surfspot) aan de praat.

Specs: E4300 (standaard geclocked), 2 GB (Kingston ValueRam, DDR2-667), 1 DVD-Brander (NEC) en 1 SATAII-300 200 Gb Samsung Spinpoint (naast een 400GB USB Externe HD) en een extra casefan. Moederbord is MSI 945GM4-FI met alles on-board.

M'n computer en vista werkt perfect: normale temps etc. Vista heeft ALLE updates gedraaid en geinstalleerd en het moederbord (MSI) heeft ook de NIEUWSTE biosversie (MSI Liveupdate). Ik heb een virusscan gedraaid, geen virussen gevonden.

Ik heb vandaag een X1950 Pro aangeschaft en alles correct aangesloten (cooler draait etc). Ik heb in het bios de interne VGA-Kaart disabled. Alles van de interne videokaart verwijderd onder apparaatbeheer. En de ATi Catalyst drivers gedownload van ATi 7.10 en geinstalleerd.

Probleem: Na de Windows Progress Bar krijg ik een blankscreen (terwijl Vista verder wel doorwerkt, merk ik aan de HD en het geluidje). Ik krijg dus een blankscreen direct op het moment NA de progress bar als die klaar is en precies VOOR je normaliter het aanmeldscherm van Vista krijgt. Het lampje op de monitor blijft wel groen: hij verliest dus zeg maar niet het contact met de monitor.

Wat heb ik gechecked:

1. Ik heb op het moment van de blankscreen 10 minuten gewacht. Het scherm blijft zwart.
2. Ik heb de TFT (merk Acer) aangesloten op de ANDERE DVI uitgang. Het scherm blijft zwart.
3. Ik heb de DVI to VGA converter er tussen gezet en aangesloten op een ANDERE CRT monitor (ivm sync/v/h-hertz probleem dacht ik). Het scherm blijft zwart.
4. Ik heb op de interne videokaart-uitgang het CRT scherm aangesloten. Het scherm blijft zwart.
4. De cooler op de videokaart draait.

Wat kan het niet zijn:

1. Ik vermoed dat het NIET de videokaart zelf is. Want: Zowel in het BIOS als in Vista Safemode krijg ik gewoon beeld via de X1950 Pro. Als ook bij de progressbar.

Wat heb ik geprobeerd:

1. In Windows Vista (dmv F8) opgestart met:
a. 640x480 resolutie: Scherm blijft zwart.
b. Unsigned drivers toestaan: Scherm blijft zwart.
2. ALLE drivers van ATi verwijdert. En opnieuw geinstallerd. Scherm blijft na de reboot tussen de progressbar en het aanmeldscherm zwart.
3. De Catalyst Drivers ALLEEN uitgepakt. En via Apparaatbeheer handmatig aangewezen uit die directory ZONDER alle andere ATi programma's (alleen de display driver). Het scherm blijft zwart.
4. De Catalyst 7.6 drivers geprobeerd (na eerst alles verwijderd te hebben; reboot; nieuwe hardware gevonden -> 7.6 verwezen). Het scherm blijft zwart.
5. De Catalyst 7.9 drivers geprobeerd (na eerst alles verwijderd te hebben; reboot; nieuwe hardware gevonden -> 7.9 verwezen). Het scherm blijft zwart.
6. De Catalyst 7.10 drivers geprobeerd ((na eerst alles verwijderd te hebben; reboot; nieuwe hardware gevonden -> 7.10 verwezen). Het scherm blijft zwart.
7. De kaart helemaal uit de computer gehaald. ALLES verwijderd. Kaart er weer in. En de drivers geinstalleerd: Het scherm blijft weer zwart.

4,5,6 ook geprobeerd ipv handmatig via de ATi Installatie software: Zelfde probleem.

De Hardware wordt WEL correct gedetecteerd (in safemode zie ik dat hij de X1950 Pro + Secondary drivers heeft geinstalleerd).

Het blijkt een soort driver probleem te zijn waar meer mensen (ook met andere ATi kaarten) last van hebben, check: http://www.google.com/sea...nk+screen+ati+vista+logon

Ik heb ze doorgelezen maar de dingen die daar meestal aangeraden worden heb ik al geprobeerd (zie hierboven) zonder effect.

Let op: In Safemode werkt de kaart dus wel. Ik krijg dan geen blankscreen na de progressbar.

Ik ben radeloos..Wat kan ik nu nog proberen? Ik voel er weinig voor om weer terug naar XP te moeten gaan.

/edit: Ik zal morgen eens proberen de drivers dmv Driver Cleaner 3 te verwijderen ipv via de windows (installatie drivers ongedaan maken) feature hiervoor.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 21:32 ]

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-03 14:27
een evt extra voeding naar de kaart is die aangesloten ?
andere pc proberen ?
monitor goed ingesteld ?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Wellicht een keer met fundamenteel oudere drivers proberen [als die er zijn voor vista], of mischien met de drivers op de bijgeleverde cd?

Verwijderd

Topicstarter
wouter37 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:07:
een evt extra voeding naar de kaart is die aangesloten ?
Is aangesloten.
andere pc proberen ?
Heb ik niet met PCI-E.
monitor goed ingesteld ?
Ja, en ook met een CRT getest.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:13:
Wellicht een keer met fundamenteel oudere drivers proberen [als die er zijn voor vista], of mischien met de drivers op de bijgeleverde cd?
Op de CD staan de standaard ATi Catalyst drivers versie 7.6 (vrij oud) die heb ik dus ook al geprobeerd.

Ergens las ik ook nog een tip om via services.msc de "ATi External Event Tool" niet automatisch te laten starten, dat kan ik morgen ook nog proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 21:28 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:55
Ik weet niet of je op een een of andere manier in het catalyst control center kan komen, maar daar kan je nog de volgende dingen proberen:

-Vpu recover uitschakelen
-Schermtype instellen (dus geen standaard monitor op blabla...)
-Gebruik dcc informatie aanvinken
-Composiet deselecteren (evenals 720p en 1080 forceren)

-kijken of er geen irq conflicten zijn.
-staat de pcie snelheid wel op standaard in de bios (instelbaar van 100-150mhz) evanals het pci-e voltage
-bios update gedaan?

[ Voor 14% gewijzigd door Dekaasboer op 23-10-2007 22:38 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-03 19:40

nIghtorius

Poef!

heb hier 2 systemen staan met hetzelfde probleem.. het lijkt te gebeuren na een bepaalde update van Vista. één systeem met een 8800 en één systeem met een ATi mobility.

als ik erachter kom wat dit veroorzaakt dan kom ik snel bij jullie terug...

misschien een idee om windows op te starten in veilige modus en dan met systeemherstel de zojuist geinstalleerde updates terug te draaien?

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-03 19:40

nIghtorius

Poef!

erachter gekomen wat het bij mij was.. systeemherstel helpt toen voor geen moer. maar ik had blijkbaar problemen met een KVM-switch.. rechtstreeks op de monitor wel beeld. :?

grafische kaart driver eraf. wel beeld met KVM.. grafische kaart driver erop. geen beeld met KVM

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1