Energiemeters... deel hier je ervaringen

Pagina: 1 ... 3 ... 19 Laatste
Acties:
  • 359.299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Beste TD-er,

Ik ben blij dat er al iemand is die een programma heeft gefabriekt om de logger bestanden
te converteren. De meegeleverde software van het apparaat is niet al te best. Op het apparaatje zelf
is ook wel wat aan te merken, ik zie soms wat vreemde resultaten op het schermpje verschijnen,
en clearen van het memory weigert af en toe dienst, etc. Toch lijkt de geproduceerde log wel
correcte informatie te bevatten.

Ik heb zojuist de 0.2.2 versie van je software opgepakt en geprobeerd. Helaas, van de twee sets
logger bestanden welke ik nu heb klapt de software op de eerste set in zijn totaal. Op de tweede set
klapt de software niet als ik -dir gebruik, maar wel met de -f. Echter, in de resultaat bestanden
mist een groot deel van de meetresultaten, welke er wel degelijk zijn.

Ik wil je de twee setjes wel opsturen als je wilt.

Overigens, op de logger zelf kan je geen tijdstippen opgeven wanneer tarief 1 of 2 ingaat. Dat kan alleen in de meegeleverde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:31

WouterG

Dit is geen ondertitel

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:47:
Iemand hier die zijn energiemeterstand bijhoudt zoals op www.bwired.nl?

[afbeelding]
Een gemodificeerd velleman kitje icm een 1-wire counter die het knipperledje van je verbruiksmeter bij houdt.

Ik zit er zelf aan te denken om op deze manier mijn energieverbruik bij te houden. In combinatie met een HA7net (1wire -> Ethernet, embeddeddatasystems.com) is het geheel vrij makkelijk aan een database te knopen.
Ik ben eraan begonnen. Dat kitje besteld omdat mijn kennis van electronica niet bijzonder hoog is. Alleen voor die 1-wire counter moet ik nog een oplossing vinden, waarschijnlijk ga ik met een picje de gegevens opslaan en doorsturen naar de pc mbv een seriele verbinding. In ieder geval een leuk projectje erbij. Ik denk dat dit meer energiebesparing gaat opleveren dan een setje zonnepanelen goed kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Geen matches
@logger3500:
Ik heb zojuist een 0.2.3 versie geupload.
Er zat namelijk nogal een flinke bug in het verwijderen van de duplicaten, waardoor veel meer verdwenen dan nodig was.
Als het goed is, werkt de -dir optie nu wel goed.
Maar als je wilt, mag je me je bin-files wel toesturen naar het adres wat je ziet als je het programma start met -version. Het kan zijn dat je de files even moet hernoemen naar .txt oid. omdat anders anti-viruspakketten mogelijk ingrijpen.

Edit:
@logger3500:
Ik zie nu wat je bedoeld en er gaat inderdaad hier in mijn testsets ook wat mis en gaat het inderdaad wel goed als je de file afzonderlijk inlaad.
I'm working on it ;)

[ Voor 40% gewijzigd door TD-er op 10-02-2008 15:02 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 15:30
Geen matches
TD-er schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 23:31:
[...]

Zien al die info files (die files van 102 bytes groot) er zo uit?
Vandaag heb ik nieuwe logfiles uit de Energy Logger gehaald (deze week heb ik m'n router gemeten), en nu ziet de info-file er wel goed uit, dus het begint wel met 'INFO'. Ik heb geen idee waarom de vorige keer het info-bestandje heel anders in elkaar zat, maar misschien is er toen iets fout gegaan met het overzetten van dat bestandje (de bijbehorende meetgegevens lijken me wel allemaal goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Malthus schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:16:
[...]

Vandaag heb ik nieuwe logfiles uit de Energy Logger gehaald (deze week heb ik m'n router gemeten), en nu ziet de info-file er wel goed uit, dus het begint wel met 'INFO'. Ik heb geen idee waarom de vorige keer het info-bestandje heel anders in elkaar zat, maar misschien is er toen iets fout gegaan met het overzetten van dat bestandje (de bijbehorende meetgegevens lijken me wel allemaal goed).
Ik heb hier ook zitten spelen met de logger en verschillende geheugenkaartjes.
Aangezien er in de handleiding staat dat je alleen maar kaartjes van 512MB - 2 GB kunt gebruiken, heb ik met een SD-kaartje van 8 MB en 16 MB getest en dat werkt inderdaad niet ;)
De 102-byte grote files zijn dan niet in te lezen, maar de andere files wel (vermoedelijk als ze groter dan 4 kB zijn, dus het zal wel iets met sector-grootte te maken hebben). Zal ik van de week nog even testen door de kaartjes anders te formatteren.

Trouwens iemand ook opgevallen dat de tijd snel achter gaat lopen? vermoedelijk doordat ik vandaag en gisteren wel heel vaak een geheugendump gemaakt heb, maar het is nu al zo'n 7 minuten in amper 30 uur.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Geen matches
OK, mooi geweest, de Energy Logger gaat terug. Hij heeft zich zojuist spontaan compleet gereset. Wat een prul. :(

Conrad: je hebt me blij gemaakt met een dooie mus. Bedankt!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Ik heb ook mijn twijfels over de stabiliteit.
Als er een manier zou zijn om de firmware zelf te upgraden... O-)
Maar inderdaad, het is allemaal een beetje een tegenvaller. De prognose staat bij mij na een dag loggen op zo'n 9999 kWh, terwijl er een adaptertje aan hangt die ongeveer 3 Watt trekt om makkelijker de data te kunnen verwerken.
Best wel jammer, want puur qua specs is het eigenlijk precies wat je zou willen, hooguit dat telkens wisselen van het kaartje mischien wat gaat vervelen als je het als dagelijkse monitoring van de zonnecellen zou gaan gebruiken oid.
Ik ga in elk geval nog wel even door met het programma om de data te decoden.
Ik heb nog wel wat ideetjes voor verdere toepassing ;)

Even wat anders... Iemand al met deze apparaten gespeeld? (irritant onnodig https gebruik-alert)
Deze kan ook veel sneller samplen, zodat je het gedrag van een aparaat beter kunt volgen. Niet echt handig voor opbrengst-meting, maar wel om te kijken wat appraten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28
Geen matches
Tomcat schreef op zondag 10 februari 2008 @ 14:12:
Alleen voor die 1-wire counter moet ik nog een oplossing vinden, waarschijnlijk ga ik met een picje de gegevens opslaan en doorsturen naar de pc mbv een seriele verbinding.
Waarom geen 1-wire <-> USB converter?
http://www.hobby-boards.c...info.php?products_id=1503

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:31

WouterG

Dit is geen ondertitel

Geen matches
Op zich wel mooier ja. Maar eerst eens de telling goed krijgen, dan de leuke futures toe gaan voegen. RS232 werkt op dit moment al goed dus dat blijf ik voor nu nog even gebruiken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
Geen matches
TD-er schreef op zondag 10 februari 2008 @ 22:16:
Trouwens iemand ook opgevallen dat de tijd snel achter gaat lopen? vermoedelijk doordat ik vandaag en gisteren wel heel vaak een geheugendump gemaakt heb, maar het is nu al zo'n 7 minuten in amper 30 uur.
Ik heb ook maar eens even naar de tijd op m'n Energy Logger gekeken, maar bij mij is de tijd nauwelijks achter gaan lopen (ik heb zelfs het idee dat de tijd nu iets voor loopt). Ik heb de Energy Logger 2½ week geleden op tijd gezet, en ik lees ieder weekend de gegevens uit. Het zou dus inderdaad goed door de geheugendumps kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
Ik kreeg vandaag van Conrad deze mail:
Inderdaad lijkt de Energy Logger 3500 nog niet helemaal af te zijn.
De fabrikant zal de nodige aanpassingen naar verwachting binnenkort
geimplementeerd hebben en wij hopen weer te kunnen leveren vanaf week 9.
Op dit moment staat het artikel "op hold" en wordt niet uitgeleverd.
Natuurlijk kunt u het artikel retourneren, ons advies is toch gewoon om een
omruiling te vragen en dan de nieuwe versie te proberen.
Voor de retourwijze kijkt u even op het meegeleverde retourformulier.
Helaas komt het wel vaker voor dat nieuwe artikelen nog kinderziekten
bevatten, natuurlijk zouden die artikelen nooit in de verkoop mogen komen,
wij hebben er alle vertrouwen in dat de nieuwe versie zoals binnenkort
leverbaar zou moeten komen vrij van deze problemen is.
De fabrikant verwacht de eerste leveringen in week 9 te kunnen realiseren.
Dat is ten minste eerlijk. Nu twijfel ik weer, ik neig er dan maar naar om het apparaat te houden en dus om te laten wisselen voor een goedwerkende.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
CanonG1 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:16:
Ik kreeg vandaag van Conrad deze mail:

[...]

Dat is ten minste eerlijk. Nu twijfel ik weer, ik neig er dan maar naar om het apparaat te houden en dus om te laten wisselen voor een goedwerkende.
Dat zou ik doen (en ga ik ook doen denk ik) als ik jou was. Je hebt Conrad in elk geval duidelijk gemaakt dat het niet deugt en ze geven door deze mail aan dat het na omruil alsnog terug zou kunnen.
* TD-er heeft gisteren Voltcraft ook een berichtje gestuurd, maar op de geautomatiseerde reply nog niets mogen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
OK, die software in de EnergyLogger 3500 zelf is echt brak... :(
Je Ik heb nu vrij veel logfiles, dus ik kom genoeg bagger tegen in de output.
Zo kan het in de praktijk voorkomen dat je ineens na een sample, midden in de file, een reeks van 4x "FF" tegen komt.
Daar dacht ik rekening mee te houden, maar nu blijkt dat zelfs die 4x "FF" niet eens standaard is.
Oftewel ik moet nu gaan matchen op 4 of meer keer "FF" en dat gaan weglezen.
Dat verklaart (hopelijk) ook waarom ik sample-sessies mis als ik met de -dir optie (en dus ook met sommige losse files) de boel scan.
In elk geval zijn de gemailde feature-requests al geimplementeerd (koppelen van sessies en files openen uit andere dir). (version 0.2.4)
Verder weet ik nu vrijwel zeker dat het achterlopen van de klok op het apparaat veroorzaakt wordt door het bladeren door de opties en het dumpen van data. Best wel slordig dat het bijhouden van de tijd kennelijk in software geregeld is en niet een onafhankelijk timertje is wat uitgelezen wordt.
De schrijfsnelheid naar het SD-kaartje is ook erg traag. Ongeveer 1 kB/s (20.6 kB in 20 sec, wat akelig dicht bij 1Byte/ms ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
TD-er schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 19:05:
Verder weet ik nu vrijwel zeker dat het achterlopen van de klok op het apparaat veroorzaakt wordt door het bladeren door de opties en het dumpen van data. Best wel slordig dat het bijhouden van de tijd kennelijk in software geregeld is en niet een onafhankelijk timertje is wat uitgelezen wordt.
De schrijfsnelheid naar het SD-kaartje is ook erg traag. Ongeveer 1 kB/s (20.6 kB in 20 sec, wat akelig dicht bij 1Byte/ms ligt)
Dat lijken mij typisch zaken die in de verbeterde versie niet verbeterd zullen worden... Ik snap het ook echt niet. Zijn voorganger, de Energy Monitor 3000, is een geweldig apparaat, ik heb 'm ook wel eens wekenlang ingeplugd gelaten, geen centje pijn. De CEL3500 valt onder de VoltCraft "plus" lijn, dat zou volgens hun website hun beste apparaten moeten zijn. Iemand heeft bij die classificatie een vergissing gemaakt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
En ik heb de complete file-handling herschreven...=> versie 0.2.5.
Nu werkt de boel wel goed, volgens mij.
Ter test zit er een uit 4 .bin-bestanden bestaande log bij van een paar dagen lang. Steeds gedumpt op de SD-kaart, niet geheugen gewist. Oftewel de meting is steeds onderbroken geweest.
Alles wordt nu (met de -dir en -j optie) weggeschreven naar 1 CSV-file: (voorbeelduitvoer)

Graag hoor ik nog of er nog fouten in zitten, dan kan ik voor bijv een nieuwe versie overstappen op grafische weergave.

[ Voor 6% gewijzigd door TD-er op 13-02-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
Geen matches
TD-er schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 19:05:
Zo kan het in de praktijk voorkomen dat je ineens na een sample, midden in de file, een reeks van 4x "FF" tegen komt.
Ik heb al aardig wat uurtjes gemeten met m'n Energy Logger en ik ben nog nooit 4x FF midden in een bestand tegengekomen. Maar ik wis altijd het geheugen nadat ik het op een SD-kaartje gezet heb. Dus misschien zet de Energy Logger bij het overzetten van de data snel 4x FF achter het laatste bestand om te zorgen dat de software hier iets mee kan, en worden deze FF-jes nooit meer weggehaald.

Het lijkt er in ieder geval op dat de Energy Logger beroerder gaat functioneren naarmate je er meer mee doet...

• TD-er
Geen matches
Malthus schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:55:
[...]
Ik heb al aardig wat uurtjes gemeten met m'n Energy Logger en ik ben nog nooit 4x FF midden in een bestand tegengekomen. Maar ik wis altijd het geheugen nadat ik het op een SD-kaartje gezet heb. Dus misschien zet de Energy Logger bij het overzetten van de data snel 4x FF achter het laatste bestand om te zorgen dat de software hier iets mee kan, en worden deze FF-jes nooit meer weggehaald. [...]
Kijk maar in de rar-file met voorbeeld-bin-files die rechtstreeks van mijn logger komen.
met de -d (debug) optie, krijg je een hoop debug-bagger te zien en dan kun je mooi zien op welke positie die FF's staan.
bijv:
Debug: skipping FF, filename:e039f87e.bin filePos=26

Aan het eind van een file die over de 10k heen gaat, vult 'ie de file ook aan met allemaal FF-jes tot de file precies 10564 Bytes groot is.
Kijk de procedure processSample maar even door. Die leest alles uit een grote array van type Byte, die een letterlijke kopie is van een bin-file. (in een array kun je iets makkelijker rondlopen dan in een file, dat progged wat makkelijker)

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:07
Geen matches
CanonG1 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 19:29:
[...]

Dat lijken mij typisch zaken die in de verbeterde versie niet verbeterd zullen worden... Ik snap het ook echt niet. Zijn voorganger, de Energy Monitor 3000, is een geweldig apparaat, ik heb 'm ook wel eens wekenlang ingeplugd gelaten, geen centje pijn. De CEL3500 valt onder de VoltCraft "plus" lijn, dat zou volgens hun website hun beste apparaten moeten zijn. Iemand heeft bij die classificatie een vergissing gemaakt... ;)
Nou ja.. Als je weet hoe 'snel' je apparaat data wegschrijft, en je weet hoeveel bytes er worden weggeschreven, dan kun je de klok daarvoor compenseren. Nog steeds niet helemaal netjes, maar wel aardig in de goede richting!

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Even een klein grafiekje tussendoor.
Afbeeldingslocatie: http://energycheck.meterstand.info/EnergyLogger_commandlinetool/ExampleOutput/Voltage_Grafiek_met_Sinus.png
Gemaakt in Excel door de CSV-file van de data van een dag of 5 uit de EnergyLogger 3500 te gebruiken.

Je kunt heel mooi zien dat de netspanning afhankelijk is van het tijdstip op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Geen matches
TD-er schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 00:33:
Even een klein grafiekje tussendoor.
[afbeelding]
Gemaakt in Excel door de CSV-file van de data van een dag of 5 uit de EnergyLogger 3500 te gebruiken.

Je kunt heel mooi zien dat de netspanning afhankelijk is van het tijdstip op de dag.
Of is de energylogger 3500 een beetje brak en hangt de meting af van de kamertemperatuur? Kortom : het is eens de moeite waard de waarden te vergelijken met de meting van een goede multimeter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:46:
[...]
Of is de energylogger 3500 een beetje brak en hangt de meting af van de kamertemperatuur? Kortom : het is eens de moeite waard de waarden te vergelijken met de meting van een goede multimeter :)
Dat is op zich een goed punt, ik zal vanavond mijn multimeter ook even laten loggen (minstens net zulke brakke software, maar wel goede meter) en dan even kijken wat de verschillen zijn.
Maar de temp in mijn computerkamertje is redelijk constant, dus ik vermoed dat het niet zoveel invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Geen matches
TD-er schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:01:
[...]

Dat is op zich een goed punt, ik zal vanavond mijn multimeter ook even laten loggen (minstens net zulke brakke software, maar wel goede meter) en dan even kijken wat de verschillen zijn.
Maar de temp in mijn computerkamertje is redelijk constant, dus ik vermoed dat het niet zoveel invloed heeft.
Nah ;) Na een paar jaartjes ben ik een stuk wantrouwiger geworden tegenover allerlei soorten meetapparatuur ;) Some krijg je vanwege de stomste redenen een slechte meting. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe goed de meting dus is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
Geen matches
TD-er schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 00:33:
Hee, dat lijkt redelijk op de netspanning bij mij thuis. :)

Afbeeldingslocatie: http://moebiusdream.net/globaldatafest/got_voltcraftenergyloggergraph001_small.gif

Deze grafiek is de gemiddelde spanning gedurende 8 dagen bij mij thuis (en je kunt erop klikken voor een grafiek op normale grootte). Als de netspanning afhankelijk is van de hoeveel energie die op dat moment gebruikt wordt, dan valt het me vooral op dat er rond de middag zo'n piek zit. Dan zijn er toch een hoop mensen die hun apparaten netjes uitzetten als ze gaan lunchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:10:
[...]
Nah ;) Na een paar jaartjes ben ik een stuk wantrouwiger geworden tegenover allerlei soorten meetapparatuur ;) Some krijg je vanwege de stomste redenen een slechte meting. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe goed de meting dus is!
Mijn XP-laptop wilde niet booten, dus ik kon niet mijn multimeter laten loggen.
Maar ik heb het een tijdje in de gaten gehouden en het verschil in meetwaarden tussen de 3 meters bleef constant +/- 2 tienden.
Dit is het verschil tussen de 3 meters (Uni-Trend 71A, EnergyLogger 3500 en Energy Monitor 3000)
Afbeeldingslocatie: http://energycheck.meterstand.info/Photos/3meters_VoltageDifference.jpg
Wat me opviel was dat de frequentiemeting van de EnergyLogger3500 dichter rond de 50 Hz bleef (schommelde vanavond tussen de 50,00 en 50,06Hz) dan bij de EnergyMonitor3000. (die bleef rond de 50.10 hangen) De multimeter heeft geen resolutie genoeg om dat verschil te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Geen matches
Via via kwam ik erachter dat plugwise een nieuw soort energie-logger systeem heeft ontwikkeld. Dit systeem gaat mijns inziens een stap verder dan de gewone energiemeters.

Een aantal 'stopcontacten' vormen een draadloos mesh netwerk, meten het energie-verbruik van het het stopcontact aangesloten apparaten, slaan deze gegevens op en sturen het, wanneer de data wordt opgevraagd, via het netwerk naar een PC met een plugwise usbstick. Op deze PC kun je deze meetgegevens in grafieken bekijken, en zo een idee krijgen van het energieverbruik over tijd in jouw huis.
Als ik het goed begrijp zit er ook een standby-killer functie op. Dus naast dat je meer inzicht krijgt in je energie-verbruik, kan je je verbruik ook beinvloeden.

Alleen de prijs; E370,- voor het basissysteem met 9 pluggen :( Beetje jammer dat er geen eenvoudiger systeem voor een lagere prijs te koop is.

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Ik heb het plugwise even snel bekeken, van wat ik op de website kan vinden.
Het idee is best wel OK, maar voor dat geld verwacht ik een kastje wat autonoom kan werken zonder computer en wat met de computer te bedienen is.
Draadloos is natuurlijk een optie, maar waarom niet op een X10-achtig protocol? Dan hoef je ook niet echt een complex mesh-netwerk te maken, wat uiteraard niet meer werkt als je de noodzakelijke middelste plug een keer eruit getrokken hebt.
Ook staat er niets over meetresultaten opslaan op de plug, zodat je voor de continue meting niet een PC aan hoeft te hebben staan.
Ik vraag me ook af of je die uitschakel-optie uit kunt zetten, want het is een beetje vervelend als je je PC aan het meten bent en die wordt ineens uitgeschakeld door de software. (of door de software van de buurman die toevallig dezelfde set gebruikt)

Voor de rest is het zeker een leuk product, maar wel veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2023
Geen matches
Goed werk van je TD'er!. Mijn 3500 werkt goed bij de registratie van mijn zonnepanelen opbrengst. Ook het over zetten naar excel gaat goed. Wat mij handig lijkt is als het energylogger programma alle data wegschrijft in één excel file (met de naam 2008) en dan 12 sheets aanmaakt (jan-dec) en hier alle data in dumpt en evt overschrijft. Dat is handig omdat data telkens wordt toegevoegd. De metingen zijn elke minuut dus dat zijn (60x24x31) 44640 velden. Wat dacht je daar van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Maximilianus77 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:34:
Goed werk van je TD'er!. Mijn 3500 werkt goed bij de registratie van mijn zonnepanelen opbrengst. Ook het over zetten naar excel gaat goed. Wat mij handig lijkt is als het energylogger programma alle data wegschrijft in één excel file (met de naam 2008) en dan 12 sheets aanmaakt (jan-dec) en hier alle data in dumpt en evt overschrijft. Dat is handig omdat data telkens wordt toegevoegd. De metingen zijn elke minuut dus dat zijn (60x24x31) 44640 velden. Wat dacht je daar van?
Tot op heden is mij nog niet helemaal duidelijk hoe het Excel-formaat in elkaar steekt, dus of ik het zou kunnen saven in 1 Excel-file is nog maar de vraag.
Ik heb al wel wat documenten (ruim 300 pagina's per document) over de opbouw van het Excel-formaat gedownload, maar het formaat is kennelijk nogal versie-afhankelijk.
Mijn Excel (2007) werd ook nogal traag bij een log van zo'n 5 dagen (dat is dus zo'n 7200 velden), dus ik vraag me af of 12 vellen van bijna 45000 velden wel zo handelbaar zijn.
Ik zat zelf te denken aan een PHP-pagina met database erachter, en/of mijn programma uit te breiden met een grafische omgeving.
Vooralsnog zou de huidige versie als het goed is alle .bin files in een directory (met de -dir optie) moeten kunnen samenvoegen in 1 .CSV-file, mits er geen onderbrekingen in de opnames zitten van meer dan 5 minuten (die waarde is nu nog hard in de source ingesteld).

Maar ik zal zeker even kijken of er andere manieren zijn om al een semi-automatisch excel-sheet te maken, die alvast vooraf ingestelde grafieken kan maken.

Ik zou in elk geval de originele log-files wel bewaren, want dan kun je ze later makkelijk in 1x verwerken als er nieuwe software is. Zo heel veel ruimte nemen ze ook niet in, dus dat zou niet moeilijk moeten zijn.
Laat dan ook de filenamen origineel, want er staat ook een datum-achtige notatie in de filenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Geen matches
TD-er schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 22:50:
[...]

Mijn XP-laptop wilde niet booten, dus ik kon niet mijn multimeter laten loggen.
Maar ik heb het een tijdje in de gaten gehouden en het verschil in meetwaarden tussen de 3 meters bleef constant +/- 2 tienden.
Dit is het verschil tussen de 3 meters (Uni-Trend 71A, EnergyLogger 3500 en Energy Monitor 3000)
[afbeelding]
Wat me opviel was dat de frequentiemeting van de EnergyLogger3500 dichter rond de 50 Hz bleef (schommelde vanavond tussen de 50,00 en 50,06Hz) dan bij de EnergyMonitor3000. (die bleef rond de 50.10 hangen) De multimeter heeft geen resolutie genoeg om dat verschil te meten.
Da's best netjes! Hoe lang heb je hiervoor nu gekeken? 1 minuutje of op 2 echt verschillende tijdstippen op de dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
WVL_KsZeN schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:08:
[...]
Da's best netjes! Hoe lang heb je hiervoor nu gekeken? 1 minuutje of op 2 echt verschillende tijdstippen op de dag?
Van 17:30 - 22:30 ongeveer en dan heb ik met regelmaat even op de displays gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Geen matches
TD-er schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 12:15:
[...]

Van 17:30 - 22:30 ongeveer en dan heb ik met regelmaat even op de displays gekeken.
Overtuigd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Geen matches
Ik was erg tevreden over de Energylogger 3500. Helaas te vroeg gejuicht. Vandaag is ie gecrasht. Dit na drie dagen meten.... Dus toch rommel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
en toch lijkt 'ie door te loggen, ookal is 'ie gecrashed en geeft 'ie een prognose van 9999 kWh.
Bij mij althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
Maximilianus77 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:46:
Ik was erg tevreden over de Energylogger 3500. Helaas te vroeg gejuicht. Vandaag is ie gecrasht. Dit na drie dagen meten.... Dus toch rommel??
Ik had nog gehoopt dat het exemplarisch was. Niet dus, jij hebt hetzelfde als ik. Met een kleine steekproef als we hier hebben is 'rommel' misschien iets te stevig gesteld, maar ik dat we wel kunnen stellen dat Conrad het product niet zo goed heeft afgewerkt als we hadden gehoopt. Wat jammer is, want nu bedenk ik me echt wel twee keer voordat ik weer zoiets bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Geen matches
TD-er schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:55:
en toch lijkt 'ie door te loggen, ookal is 'ie gecrashed en geeft 'ie een prognose van 9999 kWh.
Bij mij althans.
Ja inderdaad. Hij logt wel door. Met jouw progje de data weer eruit gekregen. Gelukkig kon ik nog zien hoe "laag" vandaag de opbrengst was.
Misschien gebeurd dit omdat ik het geheugen niet leeg maak nadat ik naar de stick schrijf???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Geen matches
:O

[ Voor 255% gewijzigd door Maximilianus77 op 20-02-2008 23:06 ]

• TD-er
Geen matches
Maximilianus77 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:45:
[...]

Ja inderdaad. Hij logt wel door. Met jouw progje de data weer eruit gekregen. Gelukkig kon ik nog zien hoe "laag" vandaag de opbrengst was.
Misschien gebeurd dit omdat ik het geheugen niet leeg maak nadat ik naar de stick schrijf???
Ik heb nog geen idee wanneer hij crashed, maar ik heb hier ook gewoon het geheugen niet leeg gemaakt.
Het zou dus mogelijk zo kunnen zijn dat zodra er bijvoorbeeld meer dan 2 bin-files (1 van 102 Bytes en 1 van max. zo'n 10 kB) aan data is, de boel crashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
Ik kan het niet laten, ben toch weer aan het spelen met de EL3k5. TD-er; als ik met jouw programma de data verwerk (met opties -dir -dutch) krijg ik in Excel dit:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/temp/Untitled-1copy.jpg

Kun jij zien wat ik fout doe? Ik heb de eigenschappen van de eerste kolom al aangepast naar "datum/tijd", maar de grafiekfunctie lijkt niet te snappen dat het een datum+tijd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Ik heb hier Office 2007, dus ik hoop dat het een beetje vergelijkbaar is gebleven.
Selecteer de kolom(men) die je uit wilt zetten tegen de tijd en Insert => LineChart.

Dan heb je horizontaal de sample-nummers en vertikaal je meetwaarde (spanning, stroom, etc)
Dan met rechter muisknop op de grafiek en "Select Data" klikken.
Onder "Horizontal (Category) Axis Labels" op "Edit" klikken en dan moet je een kolom of selectie aanklikken.
Het meest eenvoudige is natuurlijk op de A-knop boven de "Date"-kolom te klikken en dan OK.
Dan heb je de datum en tijd staan, maar mogelijk niet op de meest leesbare intervallen.
Daarna klik je op de waardes onder de X-as met rechts en kies "Format Axis"
De bovenste waarde (Interval between tick marks) zegt hoeveel meetwaarden er tussen een steepje op de X-as moeten komen. Een veelvoud van 30 of 60 is een logische keus hier :)
"Interval between labels" is vaak weer een veelvoud van de eerste waarde (factor 2 bijv)

Verder kun je dan nog minor-tickmarks aanzetten, zodat je ook halve streepjes krijgt op halve intervallen.

Oh en geef met mijn progsel ook even -va en -watt mee, dan hoef je die kolommen niet ook nog te maken in Excel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie01
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 09:19
Geen matches
Heeft iemand ervaring met de energy control 3000 USB?
Vooral de optie om per apparaat en de totale vermogen van je huis te monitoren staat me wel aan. Ook een optie om de gasstand af te lezen... Waar ik vooral in belangstelling in heb is wat waar hij in staat toe is om via de PC weer te geven, het meetpunt geeft nl om de 5 min zijn meetwaarde door aan de centrale unit, is dit een meet sample of zijn dit de waarde die hij de afgelopen 5 min heeft gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Ik heb ook al meermalen zitten kijken naar die meter en ben dus ook zeer geinteresseerd in zijn/haar werking. (en eventueel ook om die meetwaarden te integreren in de software die ik aan het bouwen ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
Damn, 2003 hier, en dat lijkt er niet op. Toch ben ik wel vrij handig met grafiekjes en zo, dus ik kan gewoon niet begrijpen dat ik niet begrijp wat er verkeerd gaat.

Het gekke is: als ik de celeigenschappen van de complete kolom wijzig in "Tijd" werkt het wel prima! Die geile grafiekfuntctie van Excel deugt gewoon niet. Uit wanhoop heb ik zelfs PortableOpenOffice gedownload, maar die grafiekfunctie is een nog veel groter gedrocht.

*CanonG1 is boos, te moe van een week hard werken en moet hier eigenlijk nu niet mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Matched: phi
Ik was van de week al even aan het spelen met rrd-tools onder Linux (wat MRTG enzo ook gebruiken) en met flash, om te kijken wat nu het meest praktisch is.
Ook probeer ik in Pascal (Delphi/Lazarus) wat te maken.
Enige voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
Geen matches
Deze week heb ik het energieverbruik van m'n CRT-monitor gemeten met de Voltcraft Energy Logger 3500, en het resultaat is opmerkelijk.

M'n CRT-monitor zit op een stekkerblok met een aan/uit-knopje, en als m'n computer uit staat, dan zet ik het hele stekkerblok uit. De Energy Logger lijkt daar niet veel moeite mee te hebben. In de vier bin-files die deze week hebben opgeleverd, staan dertien datasets. Twaalf datasets lijken helemaal goed, maar één dataset (de twaalfde) is bizar.

De bin-files lezen goed in in het meegeleverde programma. Volgens het programma heeft m'n monitor deze week ruim 567 KWh verbruikt! M'n eigen programma bevestigt het verbruik van het meegeleverde programma en toont iets meer informatie: Er is een maximale spanning van 6528 V gemeten en een maximale stroom van 65 A. Als ik m'n bin-files door het programma van TD-er naar een csv-file wegschijf (met de opties -watt en -va), zie ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2008-02-22 17:58,5248.8,60.417,1.05,317116.7496,332972.58708
2008-02-22 17:59,1613.6,59.649,1.31,96249.6264,126087.010584
2008-02-22 18:00,1920.8,59.649,1.31,114573.7992,150091.676952
2008-02-22 18:01,1920.8,58.625,1.35,112606.9,152019.315
2008-02-22 18:02,1920.8,59.905,1.37,115065.524,157639.76788
2008-02-22 18:03,1920.8,59.393,1.97,114082.0744,224741.686568
2008-02-22 18:04,1946.4,58.881,1.96,114605.9784,224627.717664
2008-02-22 18:05,1946.4,60.673,1.98,118093.9272,233825.975856
2008-02-22 18:06,1946.4,60.673,1.97,118093.9272,232645.036584
2008-02-22 18:07,1946.4,58.624,2.24,114105.7536,255596.888064
2008-02-22 18:08,1204,56.832,0.3,68425.728,20527.7184
2008-02-22 18:09,538.4,56.32,0.3,30322.688,9096.8064
2008-02-22 18:10,538.4,54.272,0.3,29220.0448,8766.01344
2008-02-22 18:11,538.4,55.552,0.3,29909.1968,8972.75904
2008-02-22 18:12,538.4,55.552,0.3,29909.1968,8972.75904
2008-02-22 18:13,538.4,55.552,0.3,29909.1968,8972.75904
2008-02-22 18:14,564,55.04,0.3,31042.56,9312.768
2008-02-22 18:15,564,58.368,0.3,32919.552,9875.8656
2008-02-22 18:16,538.4,56.832,0.3,30598.3488,9179.50464
2008-02-22 18:17,538.4,55.552,0.3,29909.1968,8972.75904

Ik heb alleen de eerste twintig regels gekopieerd, maar het lijkt me duidelijk genoeg.

Al m'n apparaten werken nog, dus ik denk dat deze metingen niet helemaal goed zijn. Grappig is wel dat verderop in het bestad de metingen wel weer beter lijken te worden, dus misschien zijn het gewoon wat aanloop-problemen als de spanning er opeens weer opgezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Hmm zou je die bin-files mischien toe kunnen sturen?
Mogelijk dat mijn software de data verkeerd interpreteert, of dat er nog een vreemd iets in de logfiles zit.
Want die getallen zijn inderdaad veel te hoog.

Ik hoop ook dat we binnenkort iets horen van Conrad, want ik heb persoonlijk zelfs niet eens antwoord gehad op mijn mails en CanonG1 heeft sinds zijn mail van Conrad waarin aangegeven werd dat het apparaat toch iets te vroeg op de markt was gekomen ook geen mails meer gepost (en dus heel waarschijnlijk niets meer ontvangen) De meter geeft in elk geval niet heel erg voorspelbare resultaten, zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
Geen matches
TD-er schreef op zondag 24 februari 2008 @ 20:56:
Hmm zou je die bin-files mischien toe kunnen sturen?
Ik heb de bin-files ingepakt en op m'n server gezet: bin-files.

Omdat jouw programma, het meegeleverde programma van Voltcraft en m'n eigen programma allemaal erg hoge waardes laten zien, ben ik bang dat de firmware van de Energy Logger in de fout is gegaan. Dus ik verwacht niet dat je een fout in jouw programma gaat aantreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
TD-er schreef op zondag 24 februari 2008 @ 20:56:
en CanonG1 heeft sinds zijn mail van Conrad waarin aangegeven werd dat het apparaat toch iets te vroeg op de markt was gekomen ook geen mails meer gepost (en dus heel waarschijnlijk niets meer ontvangen)
Klopt, ik heb juist vanochtend nog een mail gestuurd met daarin de vraag of mijn zichttermijn verlengd wordt tot na het uitkomen van de verbeterde versie en de verbeterde software. Ik hoop dat ze daar morgen antwoord opgeven. Het apparaat ligt al ingepakt klaar om teruggestuurd te worden, want gisteren was ik er tegen beter weten in toch nog even mee aan het spelen en hij ging prompt weer compleet uit.

De reactie van Conrad post ik uiteraard hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
@Malthus:
Ik heb wel wat vreemde dingen ontdekt in je logfiles.
Op Adres (hex) 233A in de file a0484c82.bin begint wel een nieuwe log, terwijl mijn software 'm nog niet verwacht. Op dat moment zie je in Excel (file ID0_20080222-17.58_20080223-16.45.csv) ook weer dat het voltage weer netjes op 223V zit.

Op adres (hex) E6C, is het laatste moment van nieuwe samples die mijn software als start van een sessie ziet.
De start-string is e0 c5 ea en die komt ook nog eerder voor op de adressen 15e6, 163f,
Daar zit dus steeds een veelvoud van 5Bytes +4 tussen, terwijl je +3 zou verwachten.
Dus niet zo gek dat het fout loopt.
Aangezien mijn software nu de file inleest in een buffer, zal ik even toevoegen dat hij eerst moet scannen waar de startstring voorkomt, zodat ook buggy-files gelezen kunnen worden en dan plaats ik wel een herkenningstring in de filename om te laten zien dat er fouten gevonden zijn.
Mogelijk dat ik dat zometeen nog ff doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Ik heb een fix toegepast, om ook corrupte bin-files te kunnen lezen. Versie 0.2.6
Heel in het kort, de files die gisteren hier gepost werden ( Malthus in "Energiemeters... deel hier je ervaringen" ), bevatten wat probleempunten, doordat de grammatica niet helemaal netjes gevolgd werd en een nieuwe sample, of nieuwe sessie mogelijk 1..4 Bytes verschoven is. Die worden nu netjes weggelezen.
Indien er fouten gevonden zijn in de verwerking van de input-file, dan verschijnt er een '+' aan het eind van de filename.
Ik controleer verder (nog) niet op onwaarschijnlijke meetwaarden. (spanningen boven de 500V bijv)

• TD-er
Geen matches
Gisterenavond een mailtje naar Conrad gestuurd via de site over de status van de nieuwe software.
Vandaag een berichtje terug gekregen dat er komende woensdag nieuwe software zou zijn, dus ik op die site gekeken en er stond al nieuwe software...
EnergyLogger 2

Mijn eerste ervaringen:
Er zit een export functie in naar CSV, Access database-file, een textfile en naar Excel.
Echter heb ik die nog niet kunnen testen, want de software slikt mijn bin-files niet.
Ik zal zometeen nog even op mijn laptop testen, want die heeft een iets andere locale-instelling.
Er zit ook een optie in om een setupel3.bin file te maken, met de gewenste instellingen van de meter (tijd, tijdnotatie, munteenheid, tarief1&2, loggerID), die je dan op het kaartje kunt zetten en daarmee dus de meter in kunt stellen. Op zich een handige feature, maar ik kan alleen maar de cijfers voor de komma van het tarief instellen, omdat de software het anders niet snapt.

Kortom de software is nog niet helemaal wat je ervan zou verwachten.
Er is ook (nog) geen firmware upgrade voor de meter, dus de problemen van de meter zelf los je er niet mee op.

edit1:
Op mijn laptop (32bits Vista basic) kan de energylogger ook niets met de logfiles op mijn kaartje, noch iets met de data die ik elders bewaard heb.
Kan iemand mij de uitvoer van dat programma in Excel toesturen, samen met de bijbehorende data-files?

edit2:
En de setupel3.bin file is ook al uitgeplozen:
gijs@fileserver:~/logs/setupel3$ hexdump -C setupel3.bin
00000000  [u][abbr="Herkenning String"]b8 ad f2[/abbr][/u] [abbr="LoggerID"]00[/abbr] [u][abbr="indicatie van tijdformaat (1=12h, 2=24h)"]02[/abbr][/u] [abbr="datum-notatie (1=mm/dd/yy, 2=dd/mm/yy)"]01[/abbr] [u][abbr="Tijd in uren"]0b[/abbr][/u] [abbr="Tijd in minuten"]32[/abbr]  [u][abbr="maand"]02[/abbr][/u] [abbr="dag"]1c[/abbr] [u][abbr="jaar (offset=2000)"]08[/abbr][/u] [abbr="munteenheid (1=pound, 2=SFr, 4=$, 8=€)"]08[/abbr] [u][abbr="Tarief1"]01 00 00 00[/abbr][/u]  |.......2........|
00000010  [u][abbr="Tarief2"]02 00 00 00[/abbr][/u]                                       |....|

Byte 0..2 zijn vast. (b8 ad f2)
Byte 3 = loggerID
Byte 4 = indicatie van tijdformaat (1=12h, 2=24h)
Byte 5 = datum-notatie (1=mm/dd/yy of 2=dd/mm/yy)
Byte 6 = Tijd in uren
Byte 7 = Tijd in minuten
Byte 8 = maand
Byte 9 = dag
Byte 10= jaar (met 2000 als offset)
Byte 11= munteenheid (1=Pond, 2=ZwitserseFrank, 4=$, 8=€)
Byte 12-15= decimalen van tarief1 (max waarde is 9,999)
Byte 16-19= decimalen van tarief2 (max waarde is 9,999)

Edit3:
Nou nog mooier.
Als ik de .bin files hernoem naar .txt, dan kan de software het wel tonen.
Allemaal leuk en aardig, maar als de meter .bin files levert, waarom zou ik dat dan moeten hernoemen?
Zometeen maar ff een mailtje richting de Conrad sturen...

edit4:
En als klap op de vuurpijl... de export van de meetdata.
Export naar .txt levert nog wel nuttige tab-delimited data op:
DateTime         Voltage/V       Current/A       Power Factor    Actual Consumpt
ion/W    Apparent Consumption/W
2008-01-29 18:59        222,6   0,067   0,65    9,69423 14,9142
2008-01-29 19:00        223     0,067   0,65    9,71165 14,941
2008-01-29 19:01        222     0,067   0,65    9,6681  14,874
2008-01-29 19:02        222,3   0,068   0,65    9,82566 15,1164
2008-01-29 19:03        222,6   0,067   0,65    9,69423 14,9142
2008-01-29 19:04        221,9   0,067   0,65    9,663745        14,8673

Uitvoer naar .csv is totaal onbruikbaar door het gekozen scheidingsteken:
DateTime,Voltage/V,Current/A,Power Factor,Actual Consumption/W,Apparent Consumpt
ion/W
2008-01-29 18:59,222,6,0,067,0,65,9,69423,14,9142
2008-01-29 19:00,223,0,067,0,65,9,71165,14,941
2008-01-29 19:01,222,0,067,0,65,9,6681,14,874

Uitvoer naar Access database en Excel levert op zowel mijn werkbak (64bits Vista) als mijn laptop (32bits Vista) een crash op van de software.

[ Voor 56% gewijzigd door TD-er op 28-02-2008 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
De kogel is door de kerk, oftewel de electron is door de meter (zou dat geen mooie vermodernisering zijn van het spreekwoord), ik heb me de Energy Monitor 3000 besteld. De eindeloze problemen met de Logger & het feit dat ik momenteel geen SD kaart lezer heb doen me besluiten dat ik beter af ben met de Monitor. Ook omdat ik er snel één wil, ben eigenlijk al aan het uitkijken sinds november (maar toen wachtte ik op de Logger...), want ik heb het gevoel dat er aardig wat sluipverbruik is van sommige apparaten, en wellicht zitten er wel wat grootverbruikers tussen mijn elektrische apparaten. Dus erg benieuwd naar de resultaten :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Geen matches
Zit momenteel ook een beetje te denken aan een aanschaf. Heb nu nog een antieke wijzer-wattmeter uit het jaar nul. Doet het weliswaar prima, maar is wat moeilijk hanteerbaar, en meet eigenlijk alleen echt goed bij vermogens hoger dan 10W.
Heb ik het goed begrepen dat beide exemplaren, monitor 3000 en logger 3500, gelijkwaardig zijn wat betreft enkel het meten? (nauwkeurigheid, minimum meetbaar vermogen en resolutie). Logfiles maken heeft bij mij nl. niet de hoogste prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Matched: cos, phi
Ja klopt, de Energy Monitor 3000 en de Energy Logger 3500 kunnen beide de volgende dingen meten:
• Spanning
• Stroom
• netfrequentie
• Watt
• VA
• Powerfactor (cos-phi)
• #kWh over een periode
• kosten van verbruikte kWh.

Verder van alle meetwaarden kun je de min- en max-waarde opvragen op het scherm.

De EnergyLogger 3500 kan daarnaast ook nog met 1 minuut-intervallen loggen naar flashgeheugen en dat dumpen naar SD-kaart. Daarnaast kan deze logger (mits de meter tijdens de meting niet vastgelopen is) ook per dag de meetwaarden tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Geen matches
Prima vlot antwoord, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Energy Monitor vorige week toegekomen en al erg interessante dingen te weten gekomen:

- Sluipverbruik stereo 10W
- Standbyverbruik Digibox 10W
- Sluipverbruik pc 5W
- Sluipverbruik printer 6W
- Sluipverbruik scherm 6W

Die zitten nu allemaal achter een schakelaar die ook effectief uit gaat, besparing van zo'n 320kWh per jaar en zo'n 50 euro. Die meter heeft zichzelf dus al terugverdiend. Overigens was ik nog vrij aangenaam verrast door onze koelkast. Zo'n typische koel/vries combi die we erg goedkoop op de kop konden tikken tweedehands. Volgens een meting van een dag verbruikt ie zo'n 650kWh per jaar. Zeker niet zuinig, maar ik had het erger verwacht. In ieder geval wordt hij buiten dienst genomen binnen een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 10:38:
[...] Volgens een meting van een dag verbruikt ie zo'n 650kWh per jaar. Zeker niet zuinig, maar ik had het erger verwacht. In ieder geval wordt hij buiten dienst genomen binnen een paar maanden.
Moet je eens een dag meten als je net boodschappen hebt gedaan en de koelkast dus volgegooid is met dingen die relatief warm zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
TD-er schreef op maandag 10 maart 2008 @ 10:40:
Moet je eens een dag meten als je net boodschappen hebt gedaan en de koelkast dus volgegooid is met dingen die relatief warm zijn. ;)
Zoals het weekend met onze housewarming, de koelkast volgestouwd met bier en hapjes. Die heeft hard moeten werken. Daarbij ook een uurtje frituurpan, drie waatwasserladingen en een flinke stofzuigbeurt. Toevallig ook nog twee wassen gedraaid. In twee dagen dagen tijd hebben we ongeveer net zoveel stroom verbruikt als normaal in (bijna) een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ja kan ik mij wel voorstellen. Ik zou dus eens een week moeten doormeten om een beter zicht erop te hebben, maar de dag dat ik gemeten heb, is de koelkast wel relatief veel gebruikt (volk over de vloer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terb
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 18:35
Geen matches
Ik heb zelf een tijdje geleden een eenvoudige meter gekocht bij een actie, weet niet meer van welke winkel. Was in ieder geval maar 10 euro.
Wij verbruiken namelijk ieder jaar meer en meer stroom, dus zijn we nu opzoek naar wie daarvoor verantwoordelijk zou kunnen zijn. Het bleek dat mijn pc + monitor/tv in standby nogal wat verbruikt en dat is zonde.

Nou zat ik te denken, heeft er iemand al ooit een klik-aan klik-uit setje gemeten? Mijn meter zegt dat hij niks verbruikt, maarja dat is natuurlijk niet zo. Het ligt onder zijn minimale waarde.
Als hij nou heel weinig verbruikt zet ik deze er een tussen, anders een "echte" schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
terb schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 19:14:
Ik heb zelf een tijdje geleden een eenvoudige meter gekocht bij een actie, weet niet meer van welke winkel. Was in ieder geval maar 10 euro.
Wij verbruiken namelijk ieder jaar meer en meer stroom, dus zijn we nu opzoek naar wie daarvoor verantwoordelijk zou kunnen zijn. Het bleek dat mijn pc + monitor/tv in standby nogal wat verbruikt en dat is zonde.

[...]
Let wel dat goedkope meters de standby-vermogens vaak verkeerd meten, zeker als die standby-vermogens een inductieve of capacitieve belasting hebben zoals bij geschakelde voedingen die in PC's zitten en meestal ook in TFT-monitoren.
Dus het kan zijn dat die apparaten in werkelijkheid veel minder verbruiken dan je meter aangeeft.
Een PC zit meestal op zo'n 3-5 Watt in standby (dus als de PC uit staat, niet in Windows-standby)
Het meest simpele om te testen is een Senseo eraan hangen. Als je meter na het opwarmen, dus wanneer het lampje nog wel brand, 8-10 Watt aangeeft, dan geeft je meter alleen de VA weer en niet het werkelijke vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Geen matches
Ik heb nu zelf zo'n energiemeter gekocht. Ik heb geen ambities om logfiles te maken, dus heb ik de keuze laten vallen op de Conrad Energy Monitor 3000. Ziet er met spanning en frequentie (gemakkelijkst te controleren) in vergelijking met een precisie meter van Fluke heel aannemelijk uit.
Inmiddels een heel leerzaam lijstje gemaakt van een van mijn PC's en randapparatuur: Bij niks beginnen en vervolgens één voor één de apparaten erbij, te beginnen met alleen de adapters.

Enfin, de vraag die al doende bij me opkwam bij al dat per apparaat geringe sluipverbruik, maar samen toch wat meer dan een heel klein beetje, was hoeveel het (sluip)verbruik van die energiemeter zelf eigenlijk is. In vaktermen dus het eigen verbruik. Niet echt belangrijk, maar alleen nieuwsgierigheid.

De technische specificatie vermeldt hier niets over, dus de enige manier om hier achter te komen zou zijn om twee van de dingen achter elkaar te schakelen, maar daar beschik ik niet over.
Iemand die dit toevallig weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
De specs van Conrad (en de achterkant van de meter, lag hier toevallig op mijn bureau) melden 1,5 Watt aan eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Geen matches
Daar staat het inderdaad vermeld (Standby 1,5W), was me nog niet opgevallen. Te veel de blik gericht op de specificatie in de gebruikshandleiding. Op het doosje had ik het overigens ook kunnen zien, dat had ik al bijna weggegooid, daar werd 1,8W vermeld. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Ik heb zojuist weer even gekeken op de site van Conrad en zowaar er was een nieuwe versie van die software voor de Energy Logger 3500. De timestamp van de setup file was van 11-maart, dus ik neem aan dat 'ie er al zo'n 10 dagen staat.
Kennelijk is het niet nuttig voor Conrad om dat de gebruikers te melden.
Maar goed, even de software bekeken en zowaar hij kijkt nu naar .bin files ipv dat je je logs moet renamen naar .txt-files.
Het exporteren naar Excel- en Accessformaat laat de applicatie nog steeds crashen en nu ook na het exporteren naar .txt formaat. Dat is dus nieuw.
Gelukkig heb je nog wel wat aan die txt-export, want alle data staat er wel in en het is ook de enige bruikbare vorm van export, omdat de .CSV-export nog steeds komma's gebruik als scheidingsteken voor zowel de waardes alswel als decimaal scheidingsteken.
Om een idee te krijgen:
Export naar .txt-formaat
DateTime         Voltage/V       Current/A       Power Factor    Actual Consumpt
ion/W    Apparent Consumption/W
2008-02-04 08:59        221,7   2,154   0,72    343,830096      477,5418
2008-02-04 09:00        221,2   2,582   0,73    416,931032      571,1384
2008-02-04 09:01        220,4   2,896   0,72    459,560448      638,2784

Export naar .CSV
DateTime,Voltage/V,Current/A,Power Factor,Actual Consumption/W,Apparent Consumpt
ion/W
2008-02-04 08:59,221,7,2,154,0,72,343,830096,477,5418
2008-02-04 09:00,221,2,2,582,0,73,416,931032,571,1384
2008-02-04 09:01,220,4,2,896,0,72,459,560448,638,2784

De applicatie crashed nu niet meteen meer op foutieve data uit hun eigen apparaatje, maar als je 2x foute data inleest dan gaat het alsnog fout. Kortom de foutafhandeling is iets verbeterd, maar nog niet noemenswaardig.

Ze hebben nu ook een hele leuke eenheid op de vertikale as gezet, wanneer ze dus de fouten in de meetdata niet goed corrigeren: "Power/W(10^3)"
Afbeeldingslocatie: http://energycheck.meterstand.info/Original_Software/Version2.1/EnergyLogger_Viewer.png

Kortom, nog steeds werken de ingebouwde functies niet naar behoren en is de software nog steeds instabiel. Maar je kunt nu wel meer dan 1 file importeren en de parsing van de files lijkt iets stabieler.

offtopic:
Ik heb nog steeds geen antwoord van Voltcraft gehad op mijn verzoek of ik eventueel in contact zou kunnen komen met de ontwikkelaars. Ik heb ook met de fabrikant van de gebruikte chip (PS1000 van Archmeter) gemailed, maar sinds duidelijk was dat ik dus geen fabrikant ben hebben zij ook niets meer van zich laten horen.
Erg jammer, want het is nog steeds een goed concept, alleen erg belabberd uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Ik heb vandaag weer even lopen proggen... versie 0.2.7
De "changelog":
Added option to create a setup-file. This file (setupel3.bin) must be uploaded to the Energy Logger 3500.
This will set the current time and date, the loggerID, used currency and the tarif1 and tarif2.
These options are new:
-set : Create setupel3.bin-file
-id [n]: Set loggerID to [n] (default=0)
-cur [m]: Set preferred currency, where m=[euro|dollar|pound|sFr] (default=euro)
-tar [n]: Set tarif1 & tarif2 to n. Only last 4 digits will be used.
-tar1[n]: Set tarif1 to n in setupfile (e.g. 1234 = 1,234)
-tar2[n]: Set tarif2 to n in setupfile (e.g. 56 = 0,056)
-fut [n]: Add [n] minutes to the current time in the setup-file.
This can be usefull if it takes a lot of time to copy the file to the SD-card
and load it into the meter, or if the meter must be set to another timezone.

Please note:
Loading the setup-file into the meter will reset the meter, clear the memory and afterwards the file will be deleted from the card.

Example commandline which generates only a setup-file:
EnergyLogger.exe -set -id 3 -cur pound -fut 5 -tar 123
Oftewel de grootste toevoeging is dat je nu een setup-bestandje kunt maken waarmee je de meter compleet kunt instellen.
Let wel de hele meter zal hierdoor gereset worden, dus haal eerst de logs van de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Geen matches
Adrie.m schreef op zondag 27 januari 2008 @ 13:03:
een klein berichtje over de conrad energie logger 3500.
eindelijk heb ik hem binnen de data logger, het wekt perfect,
ik had hem eerst omgebouwd, de twee draden om gedraaid, om de opbrengst van mijn soladin te meten. dat werkte, alleen als de soladin uit was werd er nog een vermogen van 1.5 watt geregistreerd, dat is het verbruik van de datalogger.
Toen heb ik de aansluitingen weer om gedraaid vermogen soladin werd gemeten maar nu geen eigen vermogen van 1.5 watt
conclusie: kan gelijk gebruikt worden je hoeft hem niet om te bouwen.
Kan iemand bevestigen dat de Energy Monitor 3000 ook zonder aanpassingen geschikt is voor het monitoren van de opbrengst van een pv-systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Geen matches
Even een update ten aanzien van de 3500 logger. Daar ben ik erg tevreden over. Alle data worden netjes gelogd. Met een VB programma kan ik de data automatisch verwerken naar een Excel file waarin per dag de totaal opbrengst wordt genoteerd. Ideaal voor een PV systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Maximilianus77 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 17:16:
Even een update ten aanzien van de 3500 logger. Daar ben ik erg tevreden over. Alle data worden netjes gelogd. Met een VB programma kan ik de data automatisch verwerken naar een Excel file waarin per dag de totaal opbrengst wordt genoteerd. Ideaal voor een PV systeem!
Zou je die VB-software ook openbaar willen/kunnen maken?
Als je hosting zoekt daarvoor, moet je maar even mailen, dan kan ik je een FTP-account geven.
* TD-er is geintereseerd hoe anderen het aanpakken. :)

Trouwens nog een dingetje waar ik in mijn eigen logs tegenaan gelopen ben... soms geeft de meter geen header bij het beginnen van een nieuwe file en dan mis je dus een hoop data (35 uur per file).
In de nieuwe versie van mijn tooltje zal 'ie daar ook mee overweg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Geen matches
AlterEgo schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:19:
Kan iemand bevestigen dat de Energy Monitor 3000 ook zonder aanpassingen geschikt is voor het monitoren van de opbrengst van een pv-systeem?
Ik heb er eentje. Naar wordt vermeld is hij voor een groot deel eender aan de Energy logger, alleen de naam van de laatste vertelt het heel duidelijk, "logger" en dat kan de Energy Monitor 3000 niet. Ook weet ik niet zeker of de wattmeter-display bij het omkeren van energierichting (m.a.w. terugleveren aan het net) een minteken vertoont, en of de kWh-teller dan terugloopt en bij passeren van de nulstand het saldo van de kWh's eveneens een minteken vertoont. Dat zou dan wel moeten, want dat lijkt me toch wel een belangrijk punt. Naar verluidt is dit wel het geval, maar ik kan dat alleen met heel veel geknoei uitproberen, en daar begin ik liever niet aan, en heb de spullen er ook niet voor.

Maar een paar eurootjes meer, en je hebt die Energy logger. Mijn eigen keuze voor de Energy Monitor 3000 was het domweg ontbreken van apparatuur die terug kan leveren, en daardoor geen behoefte om logfiles te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Geen matches
TD-er schreef op zondag 30 maart 2008 @ 17:39:
[...]

Zou je die VB-software ook openbaar willen/kunnen maken?
Als je hosting zoekt daarvoor, moet je maar even mailen, dan kan ik je een FTP-account geven.
* TD-er is geintereseerd hoe anderen het aanpakken. :)

Trouwens nog een dingetje waar ik in mijn eigen logs tegenaan gelopen ben... soms geeft de meter geen header bij het beginnen van een nieuwe file en dan mis je dus een hoop data (35 uur per file).
In de nieuwe versie van mijn tooltje zal 'ie daar ook mee overweg kunnen.
Het programma mag van mij gebruikt worden. Geen probleem. Het is alleen nog een zware beta!
Het werkt prima (slaat geen dag aan data over). Er zit alleen (nog) geen error handeling in en overbodige code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Geen matches
Hoe kan ik je een email sturen TD-er ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:40
Geen matches
In je instellingen DM (Direct Messaging) aanzetten en vervolgens onder zijn nickname op het DM icoontje klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Maximilianus77 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 19:41:
Hoe kan ik je een email sturen TD-er ?
Stuur maar naar gijs punt noorlander bij gmail punt com.
Een PM via dit forum kan uiteraard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Geen matches
TD-er schreef op zondag 30 maart 2008 @ 19:46:
[...]

Stuur maar naar gijs punt noorlander bij gmail punt com.
Een PM via dit forum kan uiteraard ook.
Dat email adres werkt niet.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Geen matches
Maximilianus77 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:33:
[...]

Lees je ook even wat ik zei? ;) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Maximilianus77 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:33:
[...]

Oh jawel...
Maar ik wil het ook wel even voluit schrijven...
gijs.noorlanderxxxxxxxcom
edit:

Heeft nu geen zin meer om als spammers-feed te laten staan.

[ Voor 17% gewijzigd door TD-er op 31-03-2008 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Geen matches
En vanaf nu kun je een ongelooflijke storm aan spam ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Geen matches
offtopic:
meteen een goede test voor google's spam-filter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Techneut schreef op maandag 31 maart 2008 @ 10:15:
En vanaf nu kun je een ongelooflijke storm aan spam ontvangen.
offtopic:
Mijn idee was dat als hij een beetje snel reageerde, dat het daarna wel weggeedit zou kunnen worden. Maar goed, ik krijg al vrij veel spam, dus of het op gaat vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Geen matches
nvmd

[ Voor 112% gewijzigd door Dre op 24-04-2008 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Geen matches
TD-er schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:46:
[...]

Oh jawel...
Maar ik wil het ook wel even voluit schrijven...
Ik zie al wat het probleem is. Mijn bijlage wordt als virus gezien....(zip bestand).

[ Voor 4% gewijzigd door Maximilianus77 op 06-04-2008 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Maximilianus77 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 21:06:
[...]

Ik zie al wat het probleem is. Mijn bijlage wordt als virus gezien....(zip bestand).
Maak er dan een rar-file van, maar je kunt ook gewoon een mailtje sturen zonder attachment, dan krijg je FTP-gegevens

[ Voor 15% gewijzigd door TD-er op 31-03-2008 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Geen matches
Om de opbrengst te bepalen van mijn zonnepanelen gebruik ik de Energy Logger 3500 van Conrad. De data wordt door de logger weggeschreven in bin files.
Omdat ik graag de totaal opbrengst van de panelen per dag wil kunnen zien heb ik een programma gemaakt. Dit programma leest de bin files en zet per dag het totaal in een tabel in Excel.
Het programma staat hier: http://maximilianus.meterstand.info/ (Dank aan TD-er!)
Voor het programma is het nodig dat men Excel op de PC heeft. Het programma draait (goed) maar is nog niet full proof. Men kan het proberen indien men dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Geen matches
Maximilianus77 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 21:06:
[...]

Haal TD-er's e-mail adres even weg uit je quote :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Maximilianus77 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:15:
Om de opbrengst te bepalen van mijn zonnepanelen gebruik ik de Energy Logger 3500 van Conrad. De data wordt door de logger weggeschreven in bin files.
Omdat ik graag de totaal opbrengst van de panelen per dag wil kunnen zien heb ik een programma gemaakt. Dit programma leest de bin files en zet per dag het totaal in een tabel in Excel.
Het programma staat hier: http://maximilianus.meterstand.info/ (Dank aan TD-er!)
Voor het programma is het nodig dat men Excel op de PC heeft. Het programma draait (goed) maar is nog niet full proof. Men kan het proberen indien men dat wil.
Ik heb het programma (uiteraard) ook even getest en het gebruikt best wel een originele manier van de data in Excel-formaat invoeren.
Het programma gaat namelijk zelf de dingen in Excel invoeren en dus zit je daardoor niet te klooien met het Excel-fileformaat.
Enige probleem waar ik tegenaan liep was dat mijn Windows Vista met NLse-taalinstellingen het programma liet crashen.
Om dit te voorkomen moet je vista language op engels UK zetten en dan werkt 'ie goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Geen matches
Is er nu al een nieuwe versie uit van de CEL3500, of bekend waneer deze wordt verwacht? Ik wil mijn pv systeem ook graag permanent gaan meten.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilianus77
Geen matches
Mijn Conrad Energy Logger 3500 is de verbeterde versie van februari 2008. Ik ben er zeer tevreden over!
Hij meet de opbrengst van mijn PV systeem. Samen met mijn programma krijg ik een goed overzicht van de opbrengst per dag, maand + grafieken enz. Met de Conrad software kun je de opbrengst van minuut tot minuut grafisch bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
jeanj schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 13:35:
Is er nu al een nieuwe versie uit van de CEL3500, of bekend waneer deze wordt verwacht? Ik wil mijn pv systeem ook graag permanent gaan meten.
Ik heb tot op heden nog geen bericht van Conrad mogen ontvangen hierover, maar aan de andere kant heeft Conrad nog nergens op gereageerd, dus dat is niet zo heel vreemd.
Maar goed, sinds ik mijn meter met een setupel3.bin file heb ingesteld is 'ie niet meer vastgelopen hier en dat is toch al wel een paar weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Iemand enig idee hoe de energy logger 3500 van Conrad te bestellen is in België??

Deze is namelijk niet te vinden op de Belgische site, maar wel op de Nederlandse. Inloggen op de Nederlandse conrad site met een Belgische login lukt niet, en een nieuwe log in maken gaat ook niet want het land is al op voorhand geïnitialiseerd (Nederland dus... en ik zou em graag in België hebben... zucht :? )
iemand tips??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
Inderdaad, hij is niet op de Belgische Conrad-site te vinden. Wat raar...

Heb je Conrad al eens gebeld of gemaild? Heb je een kennis in Nederland die hem voor je zou kunnen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Dat is zeker raar, omdat 'ie verder vrijwel overal in europa door de Conrad verkocht wordt. (/me heeft mail uit Slovenië gehad van iemand die 'm ook gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Toen ik dat merkte op de site van conrad, heb ik ze daar idd over gecontacteerd. Als antwoord kreeg ik onderstaande... :(
Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
De energy logger 3500 is niet leverbaar voor de Belgische markt.
Als alternatief kunnen wij de energy check 3000 aanbieden. (artikelnummer 122181).
Met vriendelijke groet,
Hanneke Reuvers
Customer Contact Center
Conrad Electronic Benelux BV
'tja daar ben ik natuurlijk ook zoveel nie mee hé, als ik de data op pc wil zetten... 'k kan natuurlijk ook 24 op 24 bij de energy check 3000 blijven zitten met pen en papier

'k vermoed dat er voor de energy logger mss niet voldaan is aan bepaalde certificaten of zo waardoor em niet op de belgische markt kan...

En neen, voor de moment heb ik ook nog een kennissen in nederland ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Er is vast wel iemand hier die zijn/haar meter zou willen verkopen en zo niet, dan wil ik 'm wel voor je bestellen en opsturen.
Dan komt er alleen nog de kosten van mij naar jou bij, want op dit moment was het geloof ik 10% korting (weet niet 100% zeker) en geen verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Als er iemand mij de zijne zou willen verkopen, prima, maar 'k vermoed dat het merendeel die van zijn energy logger vanaf wil, diegene is die er een heeft met nog wat "schoonheidsfoutjes". Als ik kan geloven wat hier geschreven staat werken de nieuwe loggers ondertussen wel goed dus gaat mijn voorkeur wel uit naar een nieuwe...
Als er dan nog effectief iemand is die er eentje voor mij zou willen bestellen en opsturen, dan zou ik zeer gelukkig zijn :) (en zeker nu er bij conrad geen verzendkosten zijn (10% korting heb ik geen weet van), dan komt dat voor mij +/- op 't zelfde neer als zou ik hem gekocht hebben met verzendkosten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Hmm de 10% verzendkosten actie uit de mailinglist was alweer voorbij zie ik, tenzij iemand hier naar de Modelbouw & Miniatuurbeurs in Rijswijk is geweest en daar een Conrad-flyer heeft meegenomen ;) (zag ik net in de laatste mailing voorbij komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@ TD-er; ist't ok als ik je een mailtje stuur ivm je voorstel?? 'k heb je email adres weten te ontcijferen uit de info hierboven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:04:
@ TD-er; ist't ok als ik je een mailtje stuur ivm je voorstel?? 'k heb je email adres weten te ontcijferen uit de info hierboven...
Tuurlijk, mails zijn altijd welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Geen matches
AlterEgo schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:19:
[...]
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: het kan "een beetje".
De meter meet dan alleen VA, maar geen kWh, en dus ook geen "kosten danwel opbrengst".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
AlterEgo schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:48:
De meter meet dan alleen VA, maar geen kWh,
Volgens mij klopt dat niet. Mijn EM3000 meet zowel VA als W. Ik heb begrepen (maar zeker weten doe ik dat niet) dat na een kleine ombouw de EM3000 geschikt is voor metingen aan een zonnestroominstallatie. De stroommeetdraden worden omgewisseld (omdat de stroom 'verkeerom' door het apparaat loopt) en dan zou het prima moeten werken. Ik heb alleen wel eens wat klachten gelezen over de betrouwbaarheid; de meetnauwkeurigheid zou na verloop van tijd verlopen.

Hoe dan ook: hij is er niet voor gemaakt, de vraag is of je het moet willen. Ik hou het lekker bij een simpele mechanische meter voor mijn zonnestroompanelen, dat is veel betrouwbaarder, goedkoper en eenvoudiger:

Afbeeldingslocatie: http://solarwebsite.nl/pvpanelen/img/Installatie6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Geen matches
CanonG1 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:23:
[...]
Volgens mij klopt dat niet. Mijn EM3000 meet zowel VA als W.
Daarom vroeg ik: zonder aanpassingen :P
Hoe dan ook: hij is er niet voor gemaakt, de vraag is of je het moet willen. Ik hou het lekker bij een simpele mechanische meter voor mijn zonnestroompanelen, dat is veel betrouwbaarder, goedkoper en eenvoudiger:
[afbeelding]
* AlterEgo eensch is.
Pagina: 1 ... 3 ... 19 Laatste