Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stekkerblok aansturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me haast niet voorstellen dat hier op GoT geen eerdere topics over zijn geweest maar onkundig als ik ben kan ik het niet vinden. Ik heb wel het Parrel FAQ topic gevonden waar al een boel handige dingen in staan over relais maar ik heb geen idee of dat ook op mijn project van toepassing is.

Wat ik wil is erg simpel uitgelegd. Of het simpel te realiseren is weet ik niet dus doe ik beroep op Got.

Ik wil dmv mijn LPT of RS232 poort een stekkerblok kunnen aansturen. Wel of geen stroom dus. Het stekkerblok moet gewoon 220/230v 50hz geven.

het programmeer werk ben ik niet bang over. Ik ben zeer bedreven in PERL en C++.

Hoe kan ik dit het beste realiseren? Zijn hier standaard apperaten voor die voor een leuke prijs te koop zijn of is het het beste om hetzelf te bouwen?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Parralel wat je zelf al had gevonden is een heel simpele oplossing hiervoor. Simpel een relais aan een printerpoortaansluiting (via een transistor en ook de vrijloopdiode niet vergeten).

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Heb je hier al eens gekeken:[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer? Waarschijnlijk zit daar wel iets bruikbaar voor jou.

Als je trouwens goed bent in C++ zou het geen probleem mogen zijn om een µC te programmeren die RS232 signalen inleest en enkele relais in of uit schakelt.

Als je het niet ziet zitten om zelf te solderen/programmeren: Velleman heeft een kant en klaar interface bordje (K8000). Dat kan je eenvoudig aan een relais kaart of zo hangen om he 230V te schakelen.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:05

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er is een algemene LPT FAQ op GoT waarin veel te vinden is. Schakelen kan inderdaad via een relais of beter via een solid state relais (een electronisch relais).

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Enorm bedankt voor de tips!

Een solid state relay vond ik echt een hele mooie oplossing en deze heb ik vandaag even gehaald voor € 24,95. Heb al een kabel onder de guilotine gezet en me code geeft al mooi 5volt op een van de data lijnen wanneer ik dat wil.

Nogmaals bedankt!

• flux_w42

flux_w42

Zorg er wel voor dat je PC galvanisch gescheiden is van je 230V. Bij een fout in je schakeling kan je anders je PC opblazen :9

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:05

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

flux_w42 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:24:
Zorg er wel voor dat je PC galvanisch gescheiden is van je 230V. Bij een fout in je schakeling kan je anders je PC opblazen :9
Als je weet wat een solid state relais is had je deze opmerking niet hoeven te maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Solid state relais zijn wel leuk inderdaad, maar zo verschikklijk duur...

Als ik voor 25 euro > 80 nieuwe relais kan krijgen welke 8A kunnen schakelen.
En een SSR welke net 0.6A kan 1,20 kost...

Meestal pak ik dan gewoon een normaal relais.

@TS: 25 euro voor een SSR is wel echt veel, heb je er 1 van 16A gehaald ofzo?

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SA007 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:41:
Solid state relais zijn wel leuk inderdaad, maar zo verschikklijk duur...

Als ik voor 25 euro > 80 nieuwe relais kan krijgen welke 8A kunnen schakelen.
En een SSR welke net 0.6A kan 1,20 kost...

Meestal pak ik dan gewoon een normaal relais.

@TS: 25 euro voor een SSR is wel echt veel, heb je er 1 van 16A gehaald ofzo?
Ik heb vorig jaar een apparaat gebouwd om via de printerpoort discolichten te schakelen en heb daarbij ook SSR's gebruikt, de TIC226M als ik het goed heb. Die kosten bij conrad iets van 1,20 en kan 8 A schakelen (als ie fatsoenlijk gekoeld is tenminste).

Het probleem is alleen bij solid-state relais, dat je er slecht inductieve belastingen mee kan schakelen (oftewel elk apparaat met een trafo). Die trafo's veroorzaken een faseverschil tussen spanning en stroom en daardoor gaat de triac/SSR soms moeilijk doen. In mijn geval ging de discolamp (met een 24V-trafo erin) flikkeren en brommen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
^^ TIC"s zijn triac's, geen SSR.

Een SSR heeft nog een paar extra punten naast een triac, het zijn eigenlijk 2 triac's, 1 zware om de last te schakelen en een optotriac om de triac te schakelen. Dit is dan samen met spul om het te verbinden geintergreerd in 1 behuizing. En dat maakt SSR's duur.

Voor die problemen met inductieve lasten zijn oplossingen voor btw.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 10A SSR gehaald wat meer dan genoeg is voor mijn doeleinde. En ik had even op internet gekeken naar de prijzen maar zover ik kon opmaken was dit een redelijk prijs :)

Ik heb nog geen probleem gehad met een trafo erop maar daar zal dit apperaat niet voor gebruikt worden :)

Ik moet wel toegeven dat een lamp aanzetten dmv een muisklik wel erg verslavend is! De mogelijkheden zijn eindeloos ;)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
^^ en daarom heb ik letterlijk een bak vol van dat soort meuk :)

• flux_w42

flux_w42

memphis schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:34:
[...]

Als je weet wat een solid state relais is had je deze opmerking niet hoeven te maken.
Ik weet wat solidstate relais zijn, maar ik weet ook hoe snel er een een fout in je print kan zitten & hoe snel die 230V ergens zit waar hij niet hoort te zitten. O-)

Verwijderd

Topicstarter
flux_w42 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 09:08:
[...]

Ik weet wat solidstate relais zijn, maar ik weet ook hoe snel er een een fout in je print kan zitten & hoe snel die 230V ergens zit waar hij niet hoort te zitten. O-)
met een SSR is die fout net zo makkelijk te maken als lego direct op het lichtnet aansluiten. :P Er is geen print, er is alleen een SSR

Kans dat je je DC verkeerd om aansluit met dit is makkelijker dan verwarren met 220

my 2 cents

• flux_w42

flux_w42

Kijk, weer wat bijgeleerd :)
Ik wist niet dat er SSR's zijn die niet op een print moeten. Ik heb alleen met de (kleinere) through hole mounted SSR's gewerkt.

Met zo'n (duurdere) SSR met schroefjes en zo moet je idd héél hard je best doen om de klemmen te wisselen 8)7
Pagina: 1