[linux] I/O stabiliteitstest voor SATA controllers

Pagina: 1
Acties:

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Naar aanleiding van dit en dit draadje heb ik het idee dat er wat mis is met libata of de Promise driver. Ik zou dan ook graag reacties zien van mensen met (ook andere) SATA controllers. Vandaar dat ik een nieuw draadje hiervoor open.

Om ff de vorige draadjes samen te vatten. Ik kreeg bij mijn Sweex 3512 en mijn huidige Promise SATA300 TX4 soms (veel) berichten te zien op het scherm wanneer er veel I/O plaatsvond. Bij de Sweex leverde dit bij 1 moederbord corruptie op, bij een ander moederbord kreeg ik maar weinig meldingen.

Met de Promise...
dd if=/dev/sda of=/dev/null bs=1M &
dd if=/dev/sdb of=/dev/null bs=1M &
dd if=/dev/sdc of=/dev/null bs=1M &
dd if=/dev/sdd of=/dev/null bs=1M &
krijg ik binnen een uur wel een aantal van die berichten. Het rare is dat ik ze altijd krijg als ik de HD's in 300Gb mode zet maar nooit krijg als ik ze jumper naar 150Gb mode. Iemand zei laatst dat het gewoon een soort collisions kunnen zijn (die dan wel afgevangen worden) maar dan lijkt het me dat die net zo hard ook op 150Gb mode moeten plaatsvinden. _JGC_ zei in het vorige draadje dat er ook HD's zijn die niet goed implementeren wat ze wel horen te doen (NCQ) waardoor meldingen kunnen ontstaan. Het kan ook een alleen Promise probleem zijn, juist door testen van anderen hoop ik hier meer duidelijkheid over te krijgen.

De informatie die ik graag zou willen weten is als volgt:
* kernelversie
* welke sata controller
* moederbord
* welke HD's en welk type/types
* testtijd
* messages ja/nee (en hoeveel keer)

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
voor de resultaten met mijn Asus CUSL2-C, Promise SATA300 TX4 en 4x Western Digital WD5000AAKS , verwijs ik naar dit draadje.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bij mij was ie na 8,5 uur nog niet op een zesde van de test :X :)

Helaas heb ik er vooraf niet aan gedacht om 'm in een screen sessie te starten. De laptop die de terminalsessie open had staan moest mee, dus moest de test worden onderbroken. Ongeveer een halve terabyte met 14.9 MB/s, geen enkele foutmelding. Kernel 2.6.18-5-powerpc op een Mac B/W G3 uit de 'Yosemite' serie, die met het foute moederbord dus :) Met gebruik van wat zelf geknutselde beugeltjes heb ik 6 HD's in de kast gefrot, waaronder 4 Seagate Barracuda's van 750 GB, die hangen aan de Promise SATA300 TX4 rev2. Het servertje doet dienst als backup-oplossing voor 2 Xserves.