Toon posts:

Hoe moeten deze 'connectors'(?)

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet Tweakers,

Nou heb ik mijn computer uit nieuwsgierigheid uit elkaar gehaald en nu wilde ik hem weer in elkaar zetten, ik loop echter de lamp bij de connectors (Zo heten ze, geloof ik?).

Ik bedoel dus het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://img182.imagevenue.com/loc163/th_72119_100_0311_122_163lo.jpgAfbeeldingslocatie: http://img145.imagevenue.com/loc885/th_72122_100_0313_122_885lo.jpgAfbeeldingslocatie: http://img107.imagevenue.com/loc974/th_72129_100_0314_122_974lo.jpg

Overigens vroeg ik mij af wat dat ding op de laatste foto is, er zitten 2 draadjes aan waar geen tekst of iets op staat. Ik heb al in de User Guide van het moederbord gekeken maar helemaal niets komt overeen. Hopelijk kan iemand deze leek helpen! :+

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aan de PCBkleur te zien heb je een Asus mobo. Dus kijk eens op de Asus site en zoek de pinout van je bordje erbij.
Dat ding op de laatste foto is zo te zien gewoon een pc speaker.

En iets anders, host die plaatjes eens op en fatsoenlijke host, ik krijg vrij ranzige popups als ik erop klik en kan me niet voorstellen dat iemand daar vrolijk van wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, stom om dat niet te vermelden. Het gaat hier om een ASUS A7V8X-X Mobo.

Ik heb zelf ook al op de ASUSTeK site gekeken maar kom niets nuttigs tegen, of ik zoek gewoon verkeerd..

En sorry voor de pop-ups, eerste keer dat ik daar iets host, vond de multi-upload wel handig.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Download de handleiding van dat moederbord op de asus site en daar staat het gewoon in.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-05 12:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

de stekkertjes zijn gelabeled. Zoek de termen op in de handleiding van je mobo. het gaat dan om je resetknop, aan/uit, leds, enz.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Dit meen je niet, dit hoort zelfs niet eens bij de "beginners" thuis.

Dat laatste is de speaker, voor simpele beepjes en geluidjes. Meestal zit er nog een zwarte connector aan, misschien kapotgetrokken?

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-05 11:47
Als het goed is staat het op je MoBo, iets van HD, RESET, PWRON enzo

Homey — Critics are those without skills to create.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:22:
Oh ja, stom om dat niet te vermelden. Het gaat hier om een ASUS A7V8X-X Mobo.

Ik heb zelf ook al op de ASUSTeK site gekeken maar kom niets nuttigs tegen, of ik zoek gewoon verkeerd..

En sorry voor de pop-ups, eerste keer dat ik daar iets host, vond de multi-upload wel handig.
Ik heb hier een aantal van die Asus bordjes liggen, de betekenis van de pins staat gewoon op de PCB gedrukt. Dus kijk daar gewoon naar en prik de connectoren erop.

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:23:
de stekkertjes zijn gelabeled. Zoek de termen op in de handleiding van je mobo. het gaat dan om je resetknop, aan/uit, leds, enz.
Dat klopt, maar de benamingen in mijn user guide komen niet eens in de buurt van wat er daadwerkelijk op die stekkertjes staan.

Ik zal even verder kijken op internet of er intussen een nieuwe guide uit is.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
:z :z (Toch maar even helpen deze beginner ;))

Zo te zien aan je BIOS chip heb je een A7V8X-X, hoewel ik me kan vergissen.

Je kunt dan zoeken op http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Met name hier: http://dlsvr02.asus.com/p...a7v8x-x/e1198_a7v8x-x.pdf

Oh...
IDE LED = HDD LED
RESET=RESET of RESTART of RST
POWER=PWR

(etc.... beetje creatief zijn!)

[ Voor 14% gewijzigd door pinockio op 21-10-2007 15:31 . Reden: zow..... veel tweakers die niets te doen hebben ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:26:
[...]

Dat klopt, maar de benamingen in mijn user guide komen niet eens in de buurt van wat er daadwerkelijk op die stekkertjes staan.

Ik zal even verder kijken op internet of er intussen een nieuwe guide uit is.
Ze zullen niet 100% overeen komen, maar je kunt bedenken dat een PWR hetzelfde is als power/poweron/pwrsw oid.
Een beetje moeite doen door te proberen kan heus geen kwaad hoor.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 10:17
Meestal zit er een truukje in, als de powerled met de tekst naar beneden er in moet, dan moet je alle LED/SPK connectors zo doen :).

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Kijk hier eens en download de user manual. Je vindt de beschrijving in hoofdstuk 1, puntje 12.

Verwijderd

Topicstarter
Termi schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:29:
Meestal zit er een truukje in, als de powerled met de tekst naar beneden er in moet, dan moet je alle LED/SPK connectors zo doen :).
Oh, dus de stekkertjes kunnen er niet schots en scheef in bij wijze van? Moet echt één richting op?

Alvast bedankt aan alle posters, zal nu even de tijd nemen alles door te nemen.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 11:38

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:30:
[...]

Oh, dus de stekkertjes kunnen er niet schots en scheef in bij wijze van? Moet echt één richting op?

Alvast bedankt aan alle posters, zal nu even de tijd nemen alles door te nemen.
Schot&scheef kan wel maar of het dan werkt is een tweede, wat eigenlijk bedoelt wordt is dat er een + & - kant aan zit, niet zozeer bij de switches maar wel bij led's

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
LEDs doen het niet als ze verkeerd om aangesloten zijn. Ze gaan daar trouwens ook niet stuk van.

Moederbordfabrikanten zijn m.i. erg onduidelijk en soms gewoon slordig bij het aanduiden hiervan. Soms staat op de PCB iets anders dan in de manual. Bovendien zijn er verschillende standaarden voor de power led (naast elkaar of met een tussenruimte) waardoor je soms de connectors met een tang moet scheiden. Broddelwerk dus. Er had allang een gestandaardiseerde connector voor moeten komen.

Verder... luxe Asus borden hebben zo'n los stekkertje waar je alles op kunt zetten voordat je dit op het moederbord prikt. Het nadeel hiervan is weer dat dat stekkertje nogal eens vrij los zit (zou tijdens transport los kunnen gaan).

Het aansluiten van deze connectors is het meest vervelende gedeelte van PC-assemblage... en één van de meest tijdrovende.

Tot zover mijn rant 8)7 :X :P

[ Voor 12% gewijzigd door pinockio op 21-10-2007 15:38 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
EIgenlijk zouden ze hiervoor ook gewoon een soort standaardplug moeten ontwerpen. Want het is naar mijn ervaring het meest tijdrovende klusje bij het in elkaar zetten van een PC ;) Vooral omdat ik altijd wel 1 verkeerdom erop zet ;)

• wishmasterUT2k4
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 12:12
Palomar schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:39:
EIgenlijk zouden ze hiervoor ook gewoon een soort standaardplug moeten ontwerpen. Want het is naar mijn ervaring het meest tijdrovende klusje bij het in elkaar zetten van een PC ;) Vooral omdat ik altijd wel 1 verkeerdom erop zet ;)
Asus Q-connector :P

Verwijderd

Topicstarter
Wel handig al die draden door elkaar, ben echt bang dat ik straks al die pins kapot druk, stom priegelwerk. :-(

Maar ja, ik begin het een beetje door te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ben echt ten einde raad...

Heb alles geprobeerd maar hoe ik ze d'r ook in doe maar er gebeurd niets, het LED lampje brand maar wanneer ik de powerknop indruk helemaal niets noppes nada. :-\

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En als je alle kabels losmaakt en probeert op te starten door met een schroevedraaier de 2 powerpins kort te sluiten, start het ding dan wel op?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 16:16:
En als je alle kabels losmaakt en probeert op te starten door met een schroevedraaier de 2 powerpins kort te sluiten, start het ding dan wel op?
Kun je dat even uitleggen, het is net Arabisch voor mij.

Verwijderd

Een goede truk is om alles keer per keer te doen.
Eerst doe je de gewone powerknop, sluit je aan waar je denkt dat hij hoort, en je test gewoon of het zo werkt. Zoja laat je die zitten en dan probeer je de resetknop: aansluiten zoals je denkt dat het hoort en dan testen -> zoja laten zitten en dan naar power led en hdd led.
Je begint met de makkelijkste/duidelijkste en gaat gewoon verder. Naargelang er meer correct inzit, blijven er minder vrije pinnetjes over waardoor het ook voor de minder duidelijke pinnen de opties minder worden in aantal en zo kan je aldus alles wel vinden.
Alles in 1 keer juist proberen in te pluggen om dan alles in een keer te testen gaat bijna nooit goed ;)
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 16:19:
Wat een knop doet (powerknop of reset knop) is de 2 pinnetjes op het moederbord (waar de knop normaal mee geconnect moet worden) eventjes met elkaar elektrisch contact laten maken. Je kan dit dus ook zelf doen zonder de knop aan te sluiten maar door met een schroevendraaier (is elektrisch geleidend) de 2 pinnetjes op het moederbord zelf (waarvan je vermoedt dat ze voor de powerknop dienen) tegelijk aan te raken.
Wel voorzichtig mee zijn, en zien dat je niet een uitschuiver maakt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 16:22:
Een goede truk is om alles keer per keer te doen.
Eerst doe je de gewone powerknop, sluit je aan waar je denkt dat hij hoort, en je test gewoon of het zo werkt. Zoja laat je die zitten en dan probeer je de resetknop: aansluiten zoals je denkt dat het hoort en dan testen -> zoja laten zitten en dan naar power led en hdd led.
Je begint met de makkelijkste/duidelijkste en gaat gewoon verder. Naargelang er meer correct inzit, blijven er minder vrije pinnetjes over waardoor het ook voor de minder duidelijke pinnen de opties minder worden in aantal en zo kan je aldus alles wel vinden.
Alles in 1 keer juist proberen in te pluggen om dan alles in een keer te testen gaat bijna nooit goed ;)

[...]

Wat een knop doet (powerknop of reset knop) is de 2 pinnetjes op het moederbord (waar de knop normaal mee geconnect moet worden) eventjes met elkaar elektrisch contact laten maken. Je kan dit dus ook zelf doen zonder de knop aan te sluiten maar door met een schroevendraaier (is elektrisch geleidend) de 2 pinnetjes op het moederbord zelf (waarvan je vermoedt dat ze voor de powerknop dienen) tegelijk aan te raken.
Wel voorzichtig mee zijn, en zien dat je niet een uitschuiver maakt.
Ik dank u zeer voor deze reactie, maar ik heb dan nog wel een vraag:

Stel dat ik het 1 voor 1 zou doen, hoe 'test' ik dan of dit goed zit?

Oh ja, is zo'n kortsluiting niet schadelijk?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dacht er ook gelijk aan, zijn erg handig.
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 16:27:
[...]

Sluit eerst gewoon de power switch aan en test hem dan eens, wel op de juiste plaats. Niet dat je straks 2x + aan elkaar knoopt van de leds.

Je kan ook de reset knop pakken om uit te sluiten dat je power knop kapot is.

[ Voor 59% gewijzigd door mad_max234 op 21-10-2007 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Naja krijg nou wat!

Ik dus proberen kortsluiting te maken, wilde niet echt lukken dus ik trek me schroevendraaiertje weg, ging nog net langs 2 pinnetjes en hoppa hij ging aan!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

Kwaad kan het niet. Op deze manier kun je gewoon uitvogelen waar de pson zit, mocht de aanwijzing op het mobo niet kloppen met wat het in het echt is (komt helaas nog wel eens voor). Verder is het niet schadelijk, ik doe het eigenlijk altijd op die manier en het is nog nooit fout gegaan.

Verwijderd

1) je trekt alle kabels los
2) je sluit de 2 kabeltjes van de powerknop aan op de 2 pinnetjes op je mobo waarvan je vermoedt dat ze voor de powerknop dienen
3) je duwt op de powerknop en kijkt of het systeem opstart (voeding is dan best ook aangesloten)
Start het op, dan weet je dat je daar al juist mee zit. Zet het systeem terug uit (mbv je powerknop die werkt :P )
4) nu sluit je ook de 2 kabels van de resetknop aan op de 2 pinnetjes op je mobo waarvan je vermoedt dat ze voor de resetknop dienen.
Start het systeem op door op de powerknop te duwen en test vervolgens of je het ook kan resetten door op de resetknop te duwen.
5) and so on...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
[...]

Zie je gauw genoeg :P

Bij mij ligt m'n pc op m'n bureau dus ik zet hem elke keer met een schroevendraaier aan :D

Ik had eerst ook een lijstje gemaakt omdat de benamingen uit de handleiding niet overeenkwamen met de benamingen op de draadjes, maar die kun je met wat creativiteit idd wel bij elkaar zoeken.

Verwijderd

Systeembeheerder bellen :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Oké ik ga die methode van 1 voor 1 maar proberen nu ik de poweron heb gevonden, zal vanzelf wel het resultaat posten!

Verwijderd

Topicstarter
Alles doet 't weer!

Bedankt Tweakers!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 16:19:
[...]

Als dergelijke (eigenlijk 'dit' vanaf het topic gezien) Arabisch zijn dan vraag ik mij af of GoT de juiste plek voor jou is :).

Uit de FAQ
Gathering of Tweakers.net is een forum bedoeld voor mensen die bovenmatig geinteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan. Het voorziet haar bezoekers in de behoefte om op niveau over deze zaken te discussiëren en te communiceren, en probeert hier een lichte vorm van ontspanning aan toe te voegen. Omdat GoT een groot forum is, is er een aantal afspraken nodig, die vind je hier onder.
Wellicht is het verstandig om met dit soort vragen richting http://www.beginnersweb.nl/ of http://www.iksnaphetniet.nl/ te gaan :).

Dit topic gaat in ieder geval op slot.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.