AMD 6000+ véél te warm?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Ik heb een AMD 6000+ 64 bit dual core processor. Maar sinds ik de cpu draaiend heb, zit ik continu met temperaturen boven de 53 graden Celsius. Die zelfs idle op kan lopen naar 60 graden, met de standaard koeler die samen met de processor geleverd werd.

Eigenlijk valt het me op sinds ik nieuw geheugen heb gekocht, en ik beter op de temps let.

Nu heb ik in huis wat problemen met mijn verwarming, die soms niet gelijk af slaat, als de temperatuur bereikt is die de thermostaat aan geeft. Waardoor in huis de temperatuur op kan lopen tot 24 graden.

Als ik op dat moment een game op start en er een minuut of vijf in zit, krijg ik een temperatuur alarm van PC Probe. Het alarm voor de cpu staat in PC Probe ingesteld op 69 graden. Wat ik eigenlijk hoog genoeg vind, omdat de werkelijke core temperatuur kan verschillen van de temp die de sensor aan geeft. De standaard alarm grens van PC Probe na installatie is eigenlijk 65 graden Celsius. Die heb ik dus al wat hoger gezet.

Ik maak me eigenlijk ernstig zorgen, want ik heb het systeem niet overclocked. En met de koeler die meegeleverd werd, mag de tempratuur mijns inziens toch wel lager blijven dan hij nu is, dacht ik zo.

In de faq las ik al, dat de 6000+ wel een hogere core temperatuur kan verdragen dan zijn voorgangers. Maar een idle temperatuur van tussen de 53 en 60 graden lijkt me zwaar overtrokken. Oo bij een kamer tempratuur van 24 graden lijkt me dat erg hoo.

Het zou toch ook niet zo kunen zijn dat de OCZ PC6400 geheugen reepjes de cpu zo ver over de rooie laten gaan? Een stijging vanwege sneller geheugen, dan ik voorheen had, PC5300 lijkt me niet vreemd. Maar dan nog lijkt me de huidige idle temperatuur me veel te hoog.

Nu kan ik de grens van het alarm wel een stuk verhogen maar ik ben bang dat ik dan tijdens het gamen mijn processor naar zijn grootje help.

Ben ik nu overbezorgd, of zijn onder deze omstandigheden de temperaturen toch niet zo vreemd?

[ Voor 3% gewijzigd door Phaerion op 21-10-2007 06:24 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Die 53 en 60 graden zijn inderdaad wel erg warm. Het kan aan de temperatuursensoren liggen, maar voor de zekerheid zou ik nog even je koeler van je processor opnieuw monteren. Een rijstkorreltje koelpasta erop en dan de koeler monteren. Heb je überhaupt wel koelpasta gebruikt?

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Er zat al van die grijze pasta onder de koeler. Die heb ik er gewoon op laten zitten. Ik had ooit al ergens op het forum gelezen, dat die grijze pasta in principe goed genoeg was. Die moest eerst een keer warm worden voordat het zijn werk goed zou doen. Nou, ik mag wel aannemen dat die nu wel warm genoeg geweest moet zijn.

edit:

Heb net even die grijze pasta er af gehaald, en een flinterdun laagje thermal compound op de cpu gesmeerd. De temperatuur is nu terug gelopen van 53 graden naar 49/50 graden Celsius. Dat verschil lijkt me te klein om werkelijk van belang te zijn.

.

[ Voor 29% gewijzigd door Phaerion op 21-10-2007 08:17 ]

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
update.

Heb nog even een game uitgeprobeerd. Maar de temperatuur blijft oplopen naar de 70 graden Celsius. :?

Ik begrijp er werkelijk helemaal iets meer van. Dit mag toch helemaal niet kunnen met een niet over geclockte cpu? Van 48 naar 70 graden, dat lijkt me écht overdreven veel. :'(

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Hoe zit het met de rest van de koeling in je kast?
Casefans etc...
Niet toevallig een dikke 8800 of een zware Ati X1900 of x2900 ofzo er onder liggen die de boel flink opstookt? Afhankelijk van welke versie CPU je hebt, kan de TDP van de 6000+ oplopen tot 125W.
Dat is een aardige straalkachel hoor. Als er dan weinig airflow in je kast is, en er ligt ook nog een 8800GTX onder te stoken, kan ik me voorstellen dat de boel wat aan de warme kant wordt.

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Ik heb inderdaad een ASUS 8800GTS.

Ik heb twee extra 90mm case fans in mijn kast. 1 voor de intake en 1 voor de outtake. De cpu fan, en de gpu fan, staan beide op maximaal.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ik heb heel veel tips van je, maar die staan verspreid door m'n topic van een paar maandjes geleden. Lees dit even door Opteron 165 veel te warm. Kun je denk ik een hoop tips uithalen ;)

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 19:17

Caveman

whahoehaha

Wat is de temperatuur in je kast ? Misschien kun je van iemand zo'n laser temperatuur meter lenen, daarmee kun je precies de temp van de verschillende onderdelen meten en krijg je misschien een beeld van de temperatuur huishouding in je kast.
Overigens is 70 graden stressed idd wat aan de hoge kant, maar ipp kan die daar best wel tegen. AMD's hebben over het algemmen wel de neiging om heethoofden te zijn.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Avalaxy
Caveman schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:11:
Overigens is 70 graden stressed idd wat aan de hoge kant, maar ipp kan die daar best wel tegen. AMD's hebben over het algemmen wel de neiging om heethoofden te zijn.
Niet bepaald bevoordelijk voor de levensduur als je een MaxTCase hebt van ergens tussen de 57 en 65 graden :P

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:11:
Ik heb heel veel tips van je, maar die staan verspreid door m'n topic van een paar maandjes geleden. Lees dit even door Opteron 165 veel te warm. Kun je denk ik een hoop tips uithalen ;)
Ik zag in dat topic geen betere optie dan een koeler met een hogere capaciteit te kopen. Ik begrijp niet waarom er niet gewoon een koeler wordt meegeleverd, die de capaciteit van de cpu aan kan waar hij bij geleverd wordt.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hmm... voelt de processor zelf écht zo warm aan? Als hij onder de boxed koeler gewoon lauw aanvoelt, mag je ervan uitgaan dat de sensor naar z'n mallegrootje is. Kan je dat eens proberen?

Verwijderd

De standaard koeling van een processor word gebaseerd op het gemiddelde, als jij een high end CPU koopt moet je eigenlijk wel begrijpen dat een andere koeler van bijvoorbeeld Zalman een must is, vooral als je problemen hebt met je verwarming.
Kijk eerst dat je je verwarming kunt fixen, koop dan een andere koeler ipv de standaard koeler, en kijk dan of je het probleem nog steeds hebt.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 17:24
Hier is ie idle niet meer dan 25 graden op het moment (idle) (CPU 25 graden, #1 25 graden, #2 32 graden) met de standaard koeler, gemeten met Everest
Kamertemperatuur is dan wel 18 graden :P
Maarja, dat is natuurlijk wel erg koel voor een dergelijke CPU, klopt dit wel met Everest? Coretemp werkt niet onder vista x64...

Zo, heb even de verwarming aangejengelt, staat nu op: CPU 25 graden, #1 29-31 graden, #2 37-40 graden

Dit allemaal onder Vista x64 met Aero en Dreamscene aan, winamp draaiende, internetten en wat documentjes aan het bewerken :)

[ Voor 76% gewijzigd door Moning2 op 21-10-2007 11:46 ]

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:39:
De standaard koeling van een processor word gebaseerd op het gemiddelde, als jij een high end CPU koopt moet je eigenlijk wel begrijpen dat een andere koeler van bijvoorbeeld Zalman een must is, vooral als je problemen hebt met je verwarming.
Kijk eerst dat je je verwarming kunt fixen, koop dan een andere koeler ipv de standaard koeler, en kijk dan of je het probleem nog steeds hebt.
Ik heb een upgrade uitgevoerd, en sinds die tijd gaan de temp's zo hard omhoog.

CPU van AMD4200+ 64bit x2 naar AMD6000+ 64bit x2 (Windsor)
GPU van ASUS EN7600GS naar ASUS EN8800GTS
Geheugen van PC5300 naar OCZ PC6400

De temepratuur van het mobo staat nu op 43 graden Celsius. En de cpu temperatuur schommelt nu tussen de 45 en 47 gradebn celsius, terwijl ik dit bericht aan het posten ben.

Als ik de Hellgate London demo op straat, loopt de temperatuur binnen tien minuten op naar de 70 graden Celsius. En dat is tevens de temperatuur waarop ik alarm krijg.

Ik heb als OS Vista 64 bit, en ik heb wel het Aero thema aan staan.

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Heb je het advies van Xtresis al opgevolgd? Probeer om bij de lokale pc-boer wat Artic Silver 5 te kopen, dat is een koelpasta die een stukje beter is dan die troep die er nu op zit. Haal de heatsink eraf, en maak zowel de cpu als de heatsink schoon met bv isopropanol. Smeer een heel dun laagje AS5 erop, en monteer de heatsink opnieuw.

Je hebt een goede kans dat alleen al door het opnieuw monteren je cpu iets minder warm zal worden. En met AS5 zal het ook een paar graden minder warm worden.

Life is what you others make it.

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
falling_down schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 12:08:
Heb je het advies van Xtresis al opgevolgd?
Phaerion in "AMD 6000+ véél te warm?"

Arctic Silver kopen op Zondag gaat niet lukken denk ik. Maar ook dat zal, schat ik, geen twintig graden verschil uit maken.

Maar als het normaal is dat een cpu, tijdens het gamen, twintig graden twintig tot drienëntwintig graden warmer wordt als er een 8800GTS onder hangt. Dan zal er niets anders op zitten dan betere koeling aan te schaffen.

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

Dan is het misschien het beste om een nieuwe koeling aan te schaffen ja. Ik heb een Scythe Infinity, en mijn 6000+ is 52 graden stressed. Ik wist niet dat het 20 graden scheelde met de originele koeler, dacht eerder ongeveer 10 graden.

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 22:48
Mijn 6000X2 is 36 graden. ik heb dan 6 casefans en een arctic freezer 7 pro. 4 voor de intake en 2 voor de outtake. stressed is hij 45-50 graden en ik gebruik een 2900xt

[ Voor 38% gewijzigd door Tjona100 op 21-10-2007 12:52 ]

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
falling_down schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 12:48:
Ik wist niet dat het 20 graden scheelde met de originele koeler, dacht eerder ongeveer 10 graden.
Ik heb mijn best gedaan het allemaal zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

Phaerion schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 12:51:
[...]

Ik heb mijn best gedaan het allemaal zo duidelijk mogelijk te omschrijven.
Goede zaak

• Avalaxy
Jejking schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:39:
Hmm... voelt de processor zelf écht zo warm aan? Als hij onder de boxed koeler gewoon lauw aanvoelt, mag je ervan uitgaan dat de sensor naar z'n mallegrootje is. Kan je dat eens proberen?
Waarom mag je aannemen dat de sensor het verkeerd heeft?

Lees mijn topic die ik hierboven postte eens, mijn sensor werkt goed maar toch wordt m'n CPU erg warm...

Er kan teveel pasta onder de IHS zitten wat isolerend werkt, het oppervlak van de IHS en/of de heatsink kan ruw zijn (wat zeker het geval is met die boxed koeler ;)) waardoor de geleiding niet optimaal is, etc... Er zijn zoveel redenen, ik vind dat je niet meteen aan mag nemen dat de sensor verkeerd is.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonpwner1 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 13:27:
[...]

Waarom mag je aannemen dat de sensor het verkeerd heeft?
Omdat dat dan zo is, of de sensor is brak of de koeler zit er in dat geval niet goed op. Dat mag je aannemen in dat geval. Is de koeler onderin niet heet (verband niet mijn vingers), en je sensor geeft 70 grade aan dan weetje dat je sensor brak is of geen contact met de koeler. Dat bedoelde hij ;)

En het is een asus AM2 mobo daar zijn de sensoren bijna allemaal van brak.Ga maar eens google zul je zien dat heel veel mensne daar last van hebben, dacht eerst dat het aan mijn brisbane lag die ik eerst had maar dat is niet het geval windsor geeft ook een te hoge temp aan. Heb de zelfde cpu's getest in een msi bord met de zelfde koeling en ongeveer 10 grade verschil met het asus bord.

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 21-10-2007 13:45 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Stomme vraag misschien: staan je bios settings wel goed ? Gebruik je de standaardkoeler die bij de 6000+ zit of die van de oude cpu ? (de 6000+ schijnt gelevert te worden met een verbetert model)
Caveman schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:11:
AMD's hebben over het algemeen wel de neiging om heethoofden te zijn.
Dat is weer zo'n achterhaald argument :X
De laatste dagen maak ik me zorgen over mijn processor Intel 6750 core 2 duo qua temperatuur. Hij wordt vrij warm als mijn windows Vista pas is opgestart. Als mijn cpu snelheid op 2666 mhz staat wordt mijn processor vrij snel warm. Dat is logisch, normaal zou ik temperatuur tussen 40 en 55 graden wel prima vinden. Maar helaas wordt het steeds warmer en gaat zelfs tot 67 graden.
Zomaar een quote, van een zeer actueel topic. M.a.w.; Intel's hebben er net zoveel "neiging" voor!

[ Voor 65% gewijzigd door Madrox op 21-10-2007 13:58 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

@ Mad_Max234: klopt, dat bedoelde ik ook.

En die koelpasta is echt nog een mogelijkheid om rekening mee te houden: je hebt echt een flínterdun laagje nodig want anders sluit je de warmte op die je CPU genereert.

Maak eens een foto van de laag koelpasta die er nu opzit? :)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Jejking schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 13:56:
@ Mad_Max234: klopt, dat bedoelde ik ook.

En die koelpasta is echt nog een mogelijkheid om rekening mee te houden: je hebt echt een flínterdun laagje nodig want anders sluit je de warmte op die je CPU genereert.

Maak eens een foto van de laag koelpasta die er nu opzit? :)
Zit een kauwgom plak onder, van amd zelf. Is niet de beste maar volstaat wel. Ik denk dat de sensor er gewoon iets naast zit, en in combi met een box koeler en box kauwgom koelpasta.

@TS
Heb je ook als gekeken of asus een nieuwe bios heeft, word vaak ook de sensor iets bij gesteld. (software matig)

Verwijderd

Phaerion schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:55:
[...]

De temepratuur van het mobo staat nu op 43 graden Celsius. En de cpu temperatuur schommelt nu tussen de 45 en 47 gradebn celsius, terwijl ik dit bericht aan het posten ben.
Hier zit ook je probleem mijns inziens, zo een hoge temperatuur is gewoon te wijten aan een slechte plaatsing van de casefans, of een kast waar er geen goede opening is waar de casefans zijn.

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Madrox schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 13:52:
Stomme vraag misschien: staan je bios settings wel goed ? Gebruik je de standaardkoeler die bij de 6000+ zit of die van de oude cpu ? (de 6000+ schijnt gelevert te worden met een verbetert model)
Cpu schommelt nu ik dit schrijf tussen de 45 en 47 graden Celsius. (huiskamer temp is nu 23 graden)

Ik me wel af zitten vragen of mijn BIOS wel goed staat, maar omdat mijn vorige pc een AMD 800 was, is deze bios eigenlijk wel behoorlijk nieuw voor me.

Cool & quiet heb ik uitgezet, voor de zekerheid. Omdat ik denk dat de ventilator dan harder blijft draaien.En die blijft nu ook inderdaad rond de 3000 rpm hangen.

CPU draait op 3000hz bij een clock snelheid van 15 x 200mhz.
PCI-E bus staat gelocked op 100mhz.

Van de volgende settings weet ik niet waar het voor staat:
CPU < - > MCP55 HT Speed [5x]
CPU < - > MCP55 HT Width [ 16 16 ]

Geheugen staat vast op
DDR2 800mhz
Gehbeugen timings 4-4-4-15 1.95V

Het flinterdunne laagje Thermal Compound is ook écht maar flinterdun. DAt dát echt noodzakelijk is, dat wist ik.

Bij de fan van de out take (9cm blue led), heb ik het metalen rooster in de case weg geknipt. Bij de intake heb ik dat nog niet gedaan (9cm).

Verder staan alle BIOS settings op auto.

• Avalaxy
Phaerion schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:27:
[...]

Van de volgende settings weet ik niet waar het voor staat:
CPU < - > MCP55 HT Speed [5x]
CPU < - > MCP55 HT Width [ 16 16 ]
De eerste is de HT-link snelheid, dus 5x 200 = 1000 MHz. De tweede weet ik niet zeker, ik zat te denken aan de PCI-E bus (2x PCI-e x16, dus een SLI mobo?), maar zou ook met de HT-link te maken kunnen hebben.
Cool & quiet heb ik uitgezet, voor de zekerheid. Omdat ik denk dat de ventilator dan harder blijft draaien.En die blijft nu ook inderdaad rond de 3000 rpm hangen.
Gewoon aanzetten! Het effect van C&Q is dat je multiplier naar 4x of 5x wordt verlaagd, niet dat je fan zachter gaat draaien ;) Als je fan zachter gaat draaien komt dit alleen doordat hij minder hard hóéft te draaien, omdat de cpu minder warmte produceert (op 1000 MHz is dat niet zoveel).

Overigens zullen al deze dingen niet zorgen voor de hitteproductie van jouw CPU. De dingen die je kunt doen is de IHS eraf snijden, er nieuwe koelpasta (heel dun) tussen doen en de IHS er weer terug opzetten (of er aflaten en de heatsink direct op de core monteren), of je IHS en heatsink lappen (schuren en polijsten) waardoor dat ruwe oppervlak vol groefjes mooi glad wordt en gaat spiegelen, waardoor het oppervlak waarover warmte vervoerd kan worden groter wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Avalaxy op 21-10-2007 17:45 ]

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Dan kan ik Cool&quiet net zo goed aan laten staan. Ik heb inderdaad een SLI mobo. Over de IHS verijderen bij deze CPU heb ik gelezen dat je daarna ongeveer 25% kans hebt dat hij het dan nog doet. En hij is net een maand of wat oud, en er zit nog garantie op. Dus daar waag ik me niet aan. Ik was niet eens van plan om hem over te clocken of zo.
De eerste is de HT-link snelheid, dus 5x 200 = 1000 MHz.
Maakt het verschil om daar aan te sleutelen? En heb ik daar voordeel bij?

[ Voor 18% gewijzigd door Phaerion op 21-10-2007 17:53 ]

• Avalaxy
Phaerion schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:51:
Dan kan ik Cool&quiet net zo goed aan laten staan. Ik heb inderdaad een SLI mobo. Over de IHS verijderen bij deze CPU heb ik gelezen dat je daarna ongeveer 25% kans hebt dat hij het dan nog doet.
Als je maar 25% kans hebt dat hij dan nog werkt moet je wel een klungel zijn :P De afgelopen maand heb ik bij 3 CPU's de IHS reattached, en allemaal werken ze nog :) Als je voorzichtig bent en je goed inleest is de kans dat je wat sloopt minimaal. Wel waren bij al mijn cpu's wat pinnetjes afgebogen, maar die zijn allemaal weer recht te zetten :)
En hij is net een maand of wat oud, en er zit nog garantie op. Dus daar waag ik me niet aan. Ik was niet eens van plan om hem over te clocken of zo.
Garantie heb je toch niets aan als je hem via internet besteld hebt, want dan zien ze hitte niet als een defect en zul je kosten moeten betalen voor het RMA onderzoek. Mijn CPU is ook pas 2 maanden oud en heb ik garantie op, maar ik heb er toch voor gekozen om de IHS te reattachen omdat CPU's praktisch nooit kapot gaan en ik dus geen garantie nodig heb. En ook om de rede dat ik hem via internet besteld heb ;)

Overigens scheelde het reattachen van de IHS maar 3~5 graden bij mij, maar ik ben van plan hem nog een keer te lappen, want volgens velen zo'n 10 graden kan schelen.
Phaerion schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:51:
Maakt het verschil om daar aan te sleutelen? En heb ik daar voordeel bij?
Nee, officieel mag de HT-link niet boven de 1GHz uitkomen (hoewel mijn HT-link op m'n A8N-SLI SE stabiel op 1085 loopt ;)), maar de multiplier hiervan omlaag doen heeft geen effect op de temperatuur van je CPU. De HT-link is een directe connectie tussen je CPU en het geheugen, dus de multiplier verlagen zal alleen als effect hebben dat de communicatie tussen CPU en geheugen trager verloopt. Of het effect heeft op de temperatuur van de chipset weet ik niet, maar toen ik hem een keer op 800 MHz liet lopen ipv 1085 MHz merkt ik geen verschil.

[ Voor 20% gewijzigd door Avalaxy op 21-10-2007 17:58 ]

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Het is er toch wel beter op gewoden. Ik heb de heatsink wat beter aan gedrukt. Beetje heen en weer schuiven, en dan de klem weer aangedrukt. En ik heb bij de intake het roostertje weggeknipt. Cool & Quiet staat weer aan, maar dat haalt tijdens het gamen eigenljk dus niets uit.

Ik zit er wel aan te denken om een andere koleer te kopen. Maar dan wel een easy install, want ik heb geen zin om mijn hele pc uit elkaar te halen.

Iemand enig idee of de Silent Knight van Asus behalve dat hij er mooi uit ziet, ook echt zo presteerd als ze aangeven?

http://www.hardware.info/...oduct/ASUS_Silent_Knight/

Anders ga ik op zoek naar iets wat nog meer koelt. Maar dan ook weer easy install is.

• Avalaxy
Phaerion schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 22:36:

Anders ga ik op zoek naar iets wat nog meer koelt. Maar dan ook weer easy install is.
Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit iets (dus geen positieve dingen) gehoord over die Asus koelers, en ze lijken me dan ook niet bijzonder. Als je de meeste bang for the buck wilt moet je een Arctic Freezer 64 Pro halen, als je iets beter wilt (zit je rond de 40 euro) kun je beter naar Scythe kijken.

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-03 17:46
Of anders een Scythe Infinity. Koelt als een van de besten en echt héél stil. Alleen niet bijzonder mooi, oh, en 't moet wel passen in je kast, aangezien hij vrij groot is... Aangezien je al kampt met een hitteprobleem zou ik toch voor iets beters dan die Asus gaan. Volgens de site waarnaar je linkt verschilt dat het ongv. 10 gr tussen een infinity of die Asus. Die 10gr heb jij dan hard nodig, als je niet wil gaan lappen of je IHS wil losmaken oid.

Edit: Installatie van een deze koeler op een AM2bord is overigens echt heel simpel, oude eraf klikken, nieuwe pasta, nieuwe erop klikken en klaar.

[ Voor 60% gewijzigd door H004 op 21-10-2007 22:48 ]

Verwijderd

Hou de zijpaneel van je kast open en voel even aan de cpu koeler.. bij 70 graden zou je hand na een paar seconden verbranden. Het voelt al heet aan boven de 50 graden.

• Roberto.A.G
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-04 09:19
Ik denk toch dat het aan je case fan ligt.
want als de airflow wel goed is, maar er wordt gewoon te weinig lucht ingeblaast dan eruit
zou het kunen dat de temp oplopen.
Hoe zit het met de andere temp in de kast??
Hadeschijf en videokaart??

Mijn advies
koop een andere koeler ipv standaard.
en evt je casefan aanpassen en kijken welke richting die gemonteerd staan.
in en uit blazen.

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 22:38:
[...]

Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit iets (dus geen positieve dingen) gehoord over die Asus koelers, en ze lijken me dan ook niet bijzonder. Als je de meeste bang for the buck wilt moet je een Arctic Freezer 64 Pro halen, als je iets beter wilt (zit je rond de 40 euro) kun je beter naar Scythe kijken.
H004 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 22:43:
Of anders een Scythe Infinity. Koelt als een van de besten en echt héél stil. Alleen niet bijzonder mooi, oh, en 't moet wel passen in je kast, aangezien hij vrij groot is... Aangezien je al kampt met een hitteprobleem zou ik toch voor iets beters dan die Asus gaan. Volgens de site waarnaar je linkt verschilt dat het ongv. 10 gr tussen een infinity of die Asus. Die 10gr heb jij dan hard nodig, als je niet wil gaan lappen of je IHS wil losmaken oid.

Edit: Installatie van een deze koeler op een AM2bord is overigens echt heel simpel, oude eraf klikken, nieuwe pasta, nieuwe erop klikken en klaar.
Deze koeler van OCZ verkopen ze hier in de buurt. Die is me al een keer aangeraden, en kost me ongeveer 40 euro.

Maar als de Schythe harder koelt en ook makkelijk te monteren is, dan kan ik die beter nemen.
Roberto.A.G schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 23:14:
want als de airflow wel goed is, maar er wordt gewoon te weinig lucht ingeblaast dan eruit
Hoe zit het met de andere temp in de kast??
Hadeschijf en videokaart??
En intake heeft minder lucht verplaatsing dan de outtake. Daar moet ik eigenlijk dezelfde ventilator aan hangen.

Ik heb één Sata schijf en één 7200rpm IDE Harddisk er in zitten. Dat valt nog mee lijkt me.

[ Voor 16% gewijzigd door Phaerion op 21-10-2007 23:53 ]

• Avalaxy
Phaerion schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 23:48:
[...]

[...]

Deze koeler van OCZ verkopen ze hier in de buurt. Die is me al een keer aangeraden, en kost me ongeveer 40 euro.
Doe nou niet zo moeilijk en koop gewoon 1 van deze: http://www.hardware.info/...stest_46_Coole_Koelers/13 :P Die Scythe Infinity staat op de 1e plaats daar.
Roberto.A.G schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 23:14:
Nee-eeee... Er is gewoon een probleem met de heatsink/IHS/koelpasta/sensor zelf, dat heeft werkelijk geen drol met de casefans te maken. Ik heb zelf hetzelfde probleem, en heb mijn PC maar uit de behuizing gehaald en op m'n bureau opgebouwd, en dat scheelt niets. Ondanks dat ik een zeer matige airflow in m'n behuizing heb.
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 22:52:
Hou de zijpaneel van je kast open en voel even aan de cpu koeler.. bij 70 graden zou je hand na een paar seconden verbranden. Het voelt al heet aan boven de 50 graden.
Ook wat jij zegt is totaal niet relevant, want hiermee probeer je te zeggen dat als hij niet warm aanvoelt, de sensor maar kapot is... Wat nou als de heatsink gewoon niet warm wordt doordat alle warmte vast wordt gehouden vóór het bij die heatsink is? Dus onder de IHS bijvoorbeeld?

[ Voor 19% gewijzigd door Avalaxy op 22-10-2007 11:24 ]

Verwijderd

Phaerion schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 22:36:
Het is er toch wel beter op gewoden. Ik heb de heatsink wat beter aan gedrukt. Beetje heen en weer schuiven, en dan de klem weer aangedrukt. En ik heb bij de intake het roostertje weggeknipt. Cool & Quiet staat weer aan, maar dat haalt tijdens het gamen eigenljk dus niets uit.

Ik zit er wel aan te denken om een andere koleer te kopen. Maar dan wel een easy install, want ik heb geen zin om mijn hele pc uit elkaar te halen.

Iemand enig idee of de Silent Knight van Asus behalve dat hij er mooi uit ziet, ook echt zo presteerd als ze aangeven?

Voor wat betreft je hier nog enige waarde aan hecht, nadat Asus koelers door het slijk worden gehaald, lol.
Ik heb dezelfde Winsdor als jij, in een Antec Nine Hundred, 2 intake, 1 outake achter en een outake joekel van een 200mm in het 'plafond' van de kast. Alle fans draaien om minimale snelheid.

Ik heb Asus Silent Knight 2 erop zitten met Ultra 5+ Silver... ik heb de CPU nog niet boven de 48 graden gehad.. stressed... cool & quiet op een Asus M2N32 WS Pro Mobo.

Verwijderd

Ohja... ik zal er niet om liegen.. ik heb die koeler ook grotendeels uitgezocht omdat ie er vet uitziet... Helemaal in combi met de Antec kast...

Verwijderd

Ik heb op dit moment een soortgelijk probleem. AMD 6000+ in een HTPC Case (Ahanix D.vine 5) en het is toch een, denk ik, airflow probleem. Gister liep hij vast. (temp 72 graden celcius)!!! Ik heb deksel van de kast weggehaald en nu zijn de temps idle @ 48 - 52 C en Stressed tussen de 58 en 62 C. Eigenlijk nog te warm.

Ik heb net een zalman koeler gekocht die in de deze kast net past, alleen denk ik dat voor de airflow moet ik aan de bovenkant van de kast een rooster boven de Zalman CPU koeler maken om zo koude lucht van buiten binnen te halen.

Die 6000+ is en blijft een energie vretende proc

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:39:
Ohja... ik zal er niet om liegen.. ik heb die koeler ook grotendeels uitgezocht omdat ie er vet uitziet... Helemaal in combi met de Antec kast...
O-) Stiekum vind ik hem er ook erg mooi uitzien.....Maar die OCZ is ook niet eecht lelijk.

Hier staan er enkele ide ook niet gek zijn. OInder andere de Scythe Ninja (die ik persoonlijk wel mooi vind) en Arctic Freezer Pro.

Ennuh..Check dit dan. :/

.

[ Voor 9% gewijzigd door Phaerion op 22-10-2007 17:43 ]

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 15:02:
Ik heb op dit moment een soortgelijk probleem. AMD 6000+ in een HTPC Case (Ahanix D.vine 5) en het is toch een, denk ik, airflow probleem. Gister liep hij vast. (temp 72 graden celcius)!!! Ik heb deksel van de kast weggehaald en nu zijn de temps idle @ 48 - 52 C en Stressed tussen de 58 en 62 C. Eigenlijk nog te warm.

Ik heb net een zalman koeler gekocht die in de deze kast net past, alleen denk ik dat voor de airflow moet ik aan de bovenkant van de kast een rooster boven de Zalman CPU koeler maken om zo koude lucht van buiten binnen te halen.

Die 6000+ is en blijft een energie vretende proc
Nadat ik de heatsink heb schoongemaakt, en er zelf koelpasta op heb gedaan is het al een stukkie beter. Ik denk dat het rooster dat ik voor de intake heb weggehaald ook wel wat verbetering opgeleverd heeft.

Ik heb Utorrent nu aan staan, Aero, de windows Side bar, en het wordt u ongeveer 47 48 graden. Ik heb enkele uurtjes kunnen gamen zonder alarm. Dus het is al inderdaad al een stuk beter

Maar ik ga zéker op zoek naar en andere koeler.

[ Voor 8% gewijzigd door Phaerion op 22-10-2007 17:48 ]

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

En op hoeveel Volt heb je de processor draaien dan? Voltages van 1.35-1.40V horen bij deze processor

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 17:24
nAFutro schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:08:
En op hoeveel Volt heb je de processor draaien dan? Voltages van 1.35-1.40V horen bij deze processor
Hier draait ie anders netjes op 1,2 volt :)

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Ik heb het voltage op auto staan. En PcProbe geeft meestal een waarde tusse de 1,40 en 1,46 aan. Afhankelijk van de prestatie die de pc levert, denk ik.

Alles wat ik op auto heb staan is puur vanuit het gemak gezien. Omdat ik voor die instellingen niet heb uitgezocht wat de beste opties zijn. Ik ben niet altijd even diep in de spec's van mijn pc geïnteresseerd bezig. Ik doe soms zo veel dingen tegelijk waar ik mijn interesse op gericht heb, dat ik daar niet altijd de tijd voor neem.

[ Voor 52% gewijzigd door Phaerion op 22-10-2007 18:30 ]

• Avalaxy
*zucht* hoe vaak moet ik nog herhalen dat je dit niet op gaat kunnen lossen met wat BIOS aanpassingen of een casefan? Hoe lang nog negeren :/

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
leonpwner1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:41:
*zucht* hoe vaak moet ik nog herhalen dat je dit niet op gaat kunnen lossen met wat BIOS aanpassingen of een casefan? Hoe lang nog negeren :/
Sja jij wil zeker met alle geweld zien dat iedereen onderdelen van zijn cpu gaat af zitten slopen? Krijg ik van jou een nieuwe als ie kapot gaat?

Ik zei al dat ik opzoek ga naar een andere CPU koeler...dat is dus in ieder geval "iedereen minus 1" ;)

Je mag raad geven, maar je mag je werkwijze niet opdringen. :/

En kennelijk hebben de dingen die ik tot u toe al gedaan heb wél effect gehad. Anders had ik niet enkele uren kunnen gamen zonder alarm. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Phaerion op 22-10-2007 19:14 ]

• Avalaxy
Phaerion schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:12:
[...]

Sja jij wil zeker met alle geweld zien dat iedereen onderdelen van zijn cpu gaat af zitten slopen? Krijg ik van jou een nieuwe als ie kapot gaat?
:)

Punt is dat ik je een topic link, uitleg geeft, vervolgens reacties zie met allemaal 'domme' opmerkingen die ik daarvoor al ontkracht heb, en vervolgt blijft iedereen doorgaan en zit iedereen te naaben met "goh, hoe zou dat nou komen :? 8)7 ".

Ik wil je niet op dringen om je heatsink te lappen of wat dan ook, ik geef alleen aan dat je niet moet verwachten dat een casefannetje wonderen gaat verrichten. Ik heb praktisch alles al geprobeerd op dit gebied en weet exact wat ik aan het doen ben, maar er wordt gewoon over m'n posts heengelezen en vervolgens een rare conclusie getrokken.
Phaerion schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:12:
[...]
En kennelijk hebben de dingen die ik tot u toe al gedaan heb wél effect gehad. Anders had ik niet enkele uren kunnen gamen zonder alarm. 8)7
Ik beweer ook niet het tegendeel, de temperatuur van de processor wordt door heel veel factoren bepaald, waarvan je er enkelen hebt geëlimineerd of geminimaliseerd, maar dat neemt niet weg dat er nog een probleem is. Als jouw CPU idle 48 graden is zoals je zei, dan is dat nog steeds niet goed en heb je dus een probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door Avalaxy op 22-10-2007 19:17 ]

Verwijderd

Waarom PCProbe als je Coretemp draaien kunt? :) Die checkt de CPU zijn interne diode om de temperatuur mee uit te lezen. Imo zijn hier al vele topics over geweest met brakke tempsensors, en als je CPU echt zo heet was, dan draaide je PC niet meer. De 6000+ heeft (niet te vergeten) een TDP van 125W, en is dus een heethoofd. Als je een boxed koeler hebt draaien is het mischien het overwegen waard, om een andere koeler aan te schaffen.

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:19:
Waarom PCProbe als je Coretemp draaien kunt? :) Die checkt de CPU zijn interne diode om de temperatuur mee uit te lezen. Imo zijn hier al vele topics over geweest met brakke tempsensors, en als je CPU echt zo heet was, dan draaide je PC niet meer. De 6000+ heeft (niet te vergeten) een TDP van 125W, en is dus een heethoofd. Als je een boxed koeler hebt draaien is het mischien het overwegen waard, om een andere koeler aan te schaffen.
Thanx dan ga ik dat proggie eens bekijken.

Alleen weet ik nu niet precies welke 6000+ ik heb. Want er is er één die met 85W draait, en je hebt de 125W versie. Ik heb inderdaad de boxed versie.....als dat tenminste inhoud dat de core is afgedekt met die metalen deksel. Het is in ieder geval een Windsor.

Uh...en wat moet ik nu van het volgende denken? Dat stond in een tekst file van Coretemp. Lekker programma. :/ ..of geldt dat soms voor al die programma's? :?
DISCLAIMER:
USE THIS PROGRAM AT YOUR OWN RISK!
"Core Temp" IS A HARDWARE MONITOR, AND THERE IS A POSSIBILITY OF CRASHES OR OTHER UNEXPECTED BEHAVIOR.
THE AUTHOR OR DISTRIBUTER OF "Core Temp" CAN NOT BE HELD RESPONSIBLE FOR ANY DATA LOSS OR ANY OTHER
DAMAGE WHICH MAY OCCUR DUE TO THE USE OF "Core Temp".
----------------------------------------------

[ Voor 22% gewijzigd door Phaerion op 22-10-2007 20:39 ]

• Avalaxy
Phaerion schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:36:
[...]

Thanx dan ga ik dat proggie eens bekijken.

Alleen weet ik nu niet precies welke 6000+ ik heb. Want er is er één die met 85W draait, en je hebt de 125W versie. Ik heb inderdaad de boxed versie.....als dat tenminste inhoud dat de core is afgedekt met die metalen deksel. Het is in ieder geval een Windsor.
Boxed betekent dat er een heatsink bij zit, dat metalen plaatje is je IHS :') De 85W variant is volgens mij een 65nm chip, dus eventjes CPU-Z raadplegen zou voldoende moeten zijn.
Uh...en wat moet ik nu van het volgende denken? Dat stond in een tekst file van Coretemp. Lekker programma. :/ ..of geldt dat soms voor al die programma's? :?

[...]
Disclaimers zijn nou eenmaal nutteloos, het enige wat het programma doet is je sensor uitlezen.

Verwijderd

Idd.. die zijn er voor om mensen een beetje te behouden zodra het fout gaat met het uitlezen, dat ze de maker op 1 of andere manier kunnen aanklagen.

Je kan 'm gewoon draaien hoor :)

Verwijderd

BIj mij crasht computer als ik coretemp open als ik tat al aan heb staan :P

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
leonpwner1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:15:

Punt is dat ik je een topic link, uitleg geeft, vervolgens reacties zie met allemaal 'domme' opmerkingen die ik daarvoor al ontkracht heb, en vervolgt blijft iedereen doorgaan en zit iedereen te naaben met "goh, hoe zou dat nou komen :? 8)7 ".
Ja dat viel mij ook op....ik probeerde dat ook zo veel mogelijk te negeren.
Ik wil je niet op dringen om je heatsink te lappen of wat dan ook,
Dát ga ik nog wel doen....in het verleden hoorde dat bij min standaard werkwijze. Heatsinks worden machinaal gemaakt. En door de druk van de machines trekken ze maar al te vaka wat krom.

En onder de mijne zitten toch wel miniscule ribbeltjes van het slijpen. Al is hij wel gepolijst.
ik geef alleen aan dat je niet moet verwachten dat een casefannetje wonderen gaat verrichten. Ik heb praktisch alles al geprobeerd op dit gebied en weet exact wat ik aan het doen ben, maar er wordt gewoon over m'n posts heengelezen en vervolgens een rare conclusie getrokken.
Niet beäntwoord, tóch gelezen. ;) Scuse me als ik je daarmee in verwarring heb gebracht. Was niet mijn bedoeling.
Ik beweer ook niet het tegendeel, de temperatuur van de processor wordt door heel veel factoren bepaald, waarvan je er enkelen hebt geëlimineerd of geminimaliseerd, maar dat neemt niet weg dat er nog een probleem is. Als jouw CPU idle 48 graden is zoals je zei, dan is dat nog steeds niet goed en heb je dus een probleem.
MAar dat schijnt voor een 125W prosessor dus wel weer mee te vallen. Waar ik zo van schrok is, dat hij gewoon 20 graden warmer werd tijdens het gamen. En dat lijkt nu wel verholpen te zijn, want ik krijg geen alarm meer.

Ik moet alleen nog even de temps een keer loggen tijdens het gamen, dan weet ik het echt zeker. Maar ik was vandaag weer een erg bezig mannetje e heb van alles en nog wat gedaan, zonder écht ergens mee bezig te zijn. 8)7
leonpwner1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:46:

Boxed betekent dat er een heatsink bij zit, dat metalen plaatje is je IHS :') De 85W variant is volgens mij een 65nm chip, dus eventjes CPU-Z raadplegen zou voldoende moeten zijn.
90nm..Ik heb dus de minder zuinige 125W versie. DAnis mijn idle temp niet op zich niet heel erg vreemd. Hij kan dan ook een temp van 85graden nog makkelijk vedragen.

Alleen is het dan nog de vraag hoe je dat precies kunt weten wanneer de buiten kant altijd ietss koeler is. En de diodes, voor zover ik gelezen had niet de werkelijke core temp uit lezen. Ik moet dan waarschijnlijk wel rekening houden met een bepaalde marge van afwijking.

[ Voor 15% gewijzigd door Phaerion op 22-10-2007 21:37 ]

Verwijderd

Héé, een bekende ;) , Phaerion

Het ligt niet zozeer aan de koeler van je processor, maar de airflow eromheen.

Zorg dat de lucht van de CPU aan 2 kanten weggezogen wordt en dat er koele lucht bijkan. Dat betekend dat de voorkant van de kast een intake moet zijn en het liefst van vooronder (de koelste plek)

Mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: http://xs220.xs.to/xs220/07431/EmpireoxII.png

Dit werkt echt heel succesvol en Cool and Quiet is gunstig voor het stroomverbruik tijden srustige pozen (zoals nu op het forum loopt de mijne op 1000 MHz en je merkt er niets van).

Let op: Mijn systeem is door hoogwaardige fans zeer stil te noemen, je hoort hem haast niet en je moet fysiek kijken of hij nog aan staat.

Mijn systeem moet uren achtereen kunnen gamen en dit gaat sinds ik dit moederbord heb volstrekt stabiel :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 21:42 ]

• Avalaxy
Phaerion schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:30:
[...]

MAar dat schijnt voor een 125W prosessor dus wel weer mee te vallen. Waar ik zo van schrok is, dat hij gewoon 20 graden warmer werd tijdens het gamen. En dat lijkt nu wel verholpen te zijn, want ik krijg geen alarm meer.
Ok, het is inderdaad logisch dat een processor met een TDP van 125W zoveel warmte creëert, maar wat ik niet snap: mijn CPU heeft een TDP van 110W. Hij is stressed ruim 55 graden (na heel wat tweaks qua koelpasta en koelers), waarom zie ik dan dezelfde CPU als ik heb hier die veel minder warm wordt?: nieuws: Nieuwe boxed processorkoeler van AMD getest
Het testsysteem bevat een Opteron 165 die zowel op een overgeklokte snelheid van 2,4GHz als 2,6GHz de koeler moet laten zweten. Prime95 werd voor vijftien minuten gedraaid om te testen hoe de beide koelers presteren. De resultaten laten zien dat de boxed koeler vrijwel identiek presteert aan de Thermalright XP-90 met een processortemperatuur van maximaal 44°C met de Opteron op 2,4GHz tijdens Prime95.
44C max, stressed! En nog overgeclockt ook 8)7 De koeler die je daar ziet heb ik hier ook liggen (heb al 4 verschillende heatsinks geprobeerd). Vreemde is dat ik bij alle Opteron processors van een jaartje geleden zag (las) dat ze rond de 45C werden. Waarom worden alle AMD CPU's van nu dan ineens zo ontieglijk heet? Ook in het A64 OC & INFO topic lees ik dit soort dingen. Dit doet me serieus vermoeden dat er een fout in ofwel de IHS zit, of in de sensor, dit is dus niet zomaar op te lossen met wat casefans (ik heb m'n pc nu op m'n bureau liggen, de beste airflow die er is ;) ). Je krijgt nu misschien geen crashes meer tijdens games, maar er zit nog wat meer achter:
[...]
90nm..Ik heb dus de minder zuinige 125W versie. DAnis mijn idle temp niet op zich niet heel erg vreemd. Hij kan dan ook een temp van 85graden nog makkelijk vedragen.

Alleen is het dan nog de vraag hoe je dat precies kunt weten wanneer de buiten kant altijd ietss koeler is. En de diodes, voor zover ik gelezen had niet de werkelijke core temp uit lezen. Ik moet dan waarschijnlijk wel rekening houden met een bepaalde marge van afwijking.
Je ziet het nu misschien alsof het niet zo raar is, maar dat is het wel degelijk. Ten eerste vanwege het feit dat de door mij aangehaalde test een max temp van 44C wist neer te zetten met de boxed koeler, en ten tweede: je CPU kan misschien wel 85 graden aan voordat hij er mee kapt, maar wat zegt MaxTCase over jouw CPU? Mijn CPU heeft een MaxTCase van 57 graden, wat betekent dat hij langzaam kapot gaat bij 57+ graden. Dat jouw CPU vrolijk verder draait bij 65 graden kan best, maar als je CPU temp dan boven MaxTCase zit ben je gewoon je CPU aan het slopen.

Ik hoop dat m'n punt nu duidelijk is voor iedereen ;) Dit is ook exact waar mijn eigen topic om draaide/draait. Het is een fout in/tussen de processor en de heatsink waardoor óf de temp niet goed wordt uitgelezen, óf de warmte niet goed wordt overgedragen.

Laatste vraagje aan jou, wordt je heatsink echt warm? Dus warm zodat je je vingers verbrand na een paar seconden? Als dit niet zo is ondersteunt dat mijn stelling, als je heatsink wél echt gloeiend heet wordt, moet je natuurlijk eerst een dikke fan erop zetten :)

edit opmerking: Oh, een temperatuurverschil van 20 graden tussen idle en stress kan vrij normaal zijn, heb ik ook wel eens ;)
edit opmerking 2: Cool & Quiet houdt je CPU koeler in idle, maar in stress werkt hij gewoon voluit en helpt het dus niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Avalaxy op 22-10-2007 22:00 ]

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
leonpwner1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:54:
[...]

Ok, het is inderdaad logisch dat een processor met een TDP van 125W zoveel warmte creëert, maar wat ik niet snap: mijn CPU heeft een TDP van 110W. Hij is stressed ruim 55 graden (na heel wat tweaks qua koelpasta en koelers), waarom zie ik dan dezelfde CPU als ik heb hier die veel minder warm wordt?: nieuws: Nieuwe boxed processorkoeler van AMD getest
uit dat optic...
uit dat optic...

De koeler bevat vier heatpipes en wordt geleverd met een 80mm Delta-fan die maximaal 5200 toeren per minuut doet. De aluminium heatsink heeft een acht millimeter dikke koperen basis en een ingebouwde temperatuursensor.

Het testsysteem bevat een Opteron 165 die zowel op een overgeklokte snelheid van 2,4GHz als 2,6GHz de koeler moet laten zweten. Prime95 werd voor vijftien minuten gedraaid om te testen hoe de beide koelers presteren. De resultaten laten zien dat de boxed koeler vrijwel identiek presteert aan de Thermalright XP-90 met een processortemperatuur van maximaal 44°C met de Opteron op 2,4GHz tijdens Prime95
Ik heb een dual core die op 2x 3Ghz loopt. Met een ventilator die max zo'n kleine 3500rpm haalt. En deze is, terwijl ik dit schrijf, 43 graden.
44C max, stressed! En nog overgeclockt ook 8)7 De koeler die je daar ziet heb ik hier ook liggen (heb al 4 verschillende heatsinks geprobeerd).
Sja maar nog niet harder dan maar 2,4GHz en 2,6GHz.
Vreemde is dat ik bij alle Opteron processors van een jaartje geleden zag (las) dat ze rond de 45C werden. Waarom worden alle AMD CPU's van nu dan ineens zo ontieglijk heet? Ook in het A64 OC & INFO topic lees ik dit soort dingen. Dit doet me serieus vermoeden dat er een fout in ofwel de IHS zit, of in de sensor, dit is dus niet zomaar op te lossen met wat casefans (ik heb m'n pc nu op m'n bureau liggen, de beste airflow die er is ;) ). Je krijgt nu misschien geen crashes meer tijdens games, maar er zit nog wat meer achter:
Ik denk niet dat je mij dual core @ 3Ghz kunt vergelijken met jouw cpu.
Je ziet het nu misschien alsof het niet zo raar is, maar dat is het wel degelijk. Ten eerste vanwege het feit dat de door mij aangehaalde test een max temp van 44C wist neer te zetten met de boxed koeler, en ten tweede: je CPU kan misschien wel 85 graden aan voordat hij er mee kapt, maar wat zegt MaxTCase over jouw CPU? Mijn CPU heeft een MaxTCase van 57 graden, wat betekent dat hij langzaam kapot gaat bij 57+ graden. Dat jouw CPU vrolijk verder draait bij 65 graden kan best, maar als je CPU temp dan boven MaxTCase zit ben je gewoon je CPU aan het slopen.
MaxTcase? Alle downloads leiden naar een zip file met een beschadigde inhoud. De meuktracker kent het proggie ook niet.
Laatste vraagje aan jou, wordt je heatsink echt warm? Dus warm zodat je je vingers verbrand na een paar seconden? Als dit niet zo is ondersteunt dat mijn stelling, als je heatsink wél echt gloeiend heet wordt, moet je natuurlijk eerst een dikke fan erop zetten :)
42 graden voelt niet heet aan....mijn lichaams temperatuur is altijd tussen de 37.5 / 38.0 graden. Vijf graden verschil voel ik wel. maar dat is nooit superheet. En dan is een heatsink dat al helemaal niet wanneer de core temp maar 42/43 graden is.

En nee...de heatpipes en de heatsink voelen logisxcherwijs dus niet heet aan maar warm.
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:38:
Héé, een bekende ;) , Phaerion

Het ligt niet zozeer aan de koeler van je processor, maar de airflow eromheen.

Zorg dat de lucht van de CPU aan 2 kanten weggezogen wordt en dat er koele lucht bijkan. Dat betekend dat de voorkant van de kast een intake moet zijn en het liefst van vooronder (de koelste plek)
Hé hallo Exuimtum :P

Ik heb ongever dezelfde caseflow als jij. Maar een erg oude intake ventilator. Maar had ik al ergens gezegd. Die moet ik dus nog vervangen voor een beter nieuwere. Misschien dat ik 120 mm fan in de bovekant als outtake boven in het "dak" van mijn case ga hangen. Dan koelt het geheugen tegelijk ook wat lekkerder.

Samen met een cpu fan/heatsink combinatie die lekker presteert, moet dat wel afdoende zijn.

Ik zag dat mijn type cpu eigenlijk op 1,4 volt moet dwerken. En ik had al ergens gezegd dat de mijne op 1.56 volt draait. Dat ga ik dus nog even veranderen. Dat zal ook wel weer een graadje of wat schelen lijkt me.

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-03 17:46
Phaerion schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 06:15:
MaxTcase? Alle downloads leiden naar een zip file met een beschadigde inhoud. De meuktracker kent het proggie ook niet.
Het is ook geen programma, maar een temperatuur... O.a. te zien met het programma coretemp (waarin het overigens TCaseMax heet)

[ Voor 5% gewijzigd door H004 op 23-10-2007 08:27 ]

Verwijderd

Ik zag dat mijn type cpu eigenlijk op 1,4 volt moet dwerken. En ik had al ergens gezegd dat de mijne op 1.56 volt draait. Dat ga ik dus nog even veranderen. Dat zal ook wel weer een graadje of wat schelen lijkt me.
Een graadje? Een graadje of 5 a 10!

Ik had daar dus ook overheen gelezen en dat verklaard de zaak.
Ga naar het BIOS en zet CPU core overvoltage uit of zet handmatig
het CPU voltage vast en doe de metingen opnieuw. Niet wordt je CPU
alleen een ruk heter, maar heb je last van elektromigratie, niet best dus.

Mijn CPU loopt zelf 0,05 volt lager dan als normaal en geheel stabiel.
Ik ondervoed mijn CPU want AMD's kunnen heel goed op een laag
voltage en Cool and Quiet doet niets anders als met puur voltages
spelen en je CPU clippen. Dat is prima voor de besparing, maar heeft
niets van doen met je probleem.

1. Overvoltage uitzetten of voltage manueel vastzetten (C&C ook uit!)
2. Koelblok demonteren, zelf koelpaste erop doen en het dan ook goed doen ;)

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
H004 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 08:25:
[...]

Het is ook geen programma, maar een temperatuur... O.a. te zien met het programma coretemp (waarin het overigens TCaseMax heet)
Lees je wel écht of geloof je niet wat ik schreef?

http://www.nforcershq.com/forum/image-vp517529.html ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:01:
[...]

Een graadje? Een graadje of 5 a 10!

1. Overvoltage uitzetten of voltage manueel vastzetten (C&C ook uit!)
2. Koelblok demonteren, zelf koelpaste erop doen en het dan ook goed doen ;)
Oeps ik zie nu een typfout....dat moest dus 1.46 zijn ipv 1.56

CPU temp staat nu op 1.4 in het BIOS. En Vcore staat ook op 1.4. Maar in PcProbe staat de temp nog altijd op 1.46. :? Ik ga het nog eens proberen zondder C&Q.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 19:59
Dit probleem heb ik ook, als ik mijn CPU ook maar een beetje OC stijgt de temperatuur naar de 70 á 90 graden Celcius volgens mijn BIOS en PCProbe, volgens coretemp (en mijn eigen vingertoppen) is de maximum temperatuur nog geen 45 graden.

Ik heb trouwens een X2 4200+ (89nm) op een Asus M2N4-SLI, gekoeld door een Zalman CNPS9500-AM2, en sinds afgelopen weekeinde ook 2 120mm-fans die voor extra airflow zorgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jakkus op 23-10-2007 18:46 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Verwijderd

Hmmm, zou je te maken hebben met een rotte sensor? Als je zeker weet dat de koelpaste in orde is en de heatsink goed contact maakt is het juist goed als een heatsink handwarm wordt.

Phaerion, missvhien maak jij je te druk, maar ik begreep dat je pas een nieuw systeem hebt en dat betekend garantie. Kijk het even aan en zolnag je systeem niet vastloopt is er weinig concreet op te lossen. Je zou even navraag kunnen doen in de winkel.

Montage:

->CPU oppervlak en koeler reinigen met wasbenzine
->Rijstkorrel paste op CPU en deze goed uitsmeren
->Koeler licht opschuren met korrel 400 of fijner
->Koeler monteren, schuin naar recht met langzame beweging.

PS: Ik bouw mijn systeem altijd zelf en ik spreek hier van een heel fijn en betrouwbaar apparaat dat nooit vastloopt. Ga niet in je systeem zitten als je garantie hebt, asjeblieft doe dat niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 18:54 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

leonpwner1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:54:

44C max, stressed! En nog overgeclockt ook 8)7
Uit die test:
X-Dreamer II case with fans at 2000rpm:
- 2x80mm intake
- 2x80mm exhaust
- 1x80mm top blower
De TS heeft "maar" 1x 90mm intake en 1x 90mm outtake. Lijkt mij dat de airflow van die test-bak beter is dan die van de TS. Ook zie ik nog 2x geheugen-fans bij dat test-systeem, wat ook nog indirect van invloed kan zijn op de temps. De kasten zijn ook niet vergelijkbaar.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Saturnus
  • Niet online
Pak eens SpeedFan of Everest erbij. PC Probe moet je hoe dan ook de deur uitgooien. :P (Rotzooi.)

• Avalaxy
Madrox schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:54:

De TS heeft "maar" 1x 90mm intake en 1x 90mm outtake. Lijkt mij dat de airflow van die test-bak beter is dan die van de TS. Ook zie ik nog 2x geheugen-fans bij dat test-systeem, wat ook nog indirect van invloed kan zijn op de temps. De kasten zijn ook niet vergelijkbaar.
Lees ook mijn post even verder door ;) Ik heb mijn pc open op m'n bureau, dat geeft een betere airflow dan die fannetjes uit die test ;) Dit doet mij toch vermoeden dat er gewoon een fout zit in de sensor van de laatste CPU's, of een andere fout.

Dus óók bij de CPU van de TS, of die nou vergelijkbaar is met die van mij of niet. Een verschil van 20 graden met dezelfde fan kán gewoon niet, en dat ga je zeker niet veranderen met wat airflow.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:25

Dark

who tweaked the light?

zal ik er nog's over beginnen ;)?
sensors zijn onbetrouwbaar, tenzij ze geeikt zijn... dit geldt in enige mate voor alle sensors en de software die er gebruikt wordt om het uit te lezen, maar het lijkt dat coretemps op am2 nog meer dan andere sensors afwijken van de verwachtingen ...

besteed er niet te veel aandacht aan, en focus op de cpu-temperatuur van de buitenkant van de cpu, zoals gerapporteerd door je mobo of een losse sensor die je zelf enigsinds kan testen op accuraatheid... tcasemax is ook de maximum temp die de buitenkant van de cpu in het midden van de ihs mag bereiken, en het is dus niet zo dat de coretemps daar niet overheen zouden mogen komen...

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:52:

PS: Ik bouw mijn systeem altijd zelf en ik spreek hier van een heel fijn en betrouwbaar apparaat dat nooit vastloopt. Ga niet in je systeem zitten als je garantie hebt, asjeblieft doe dat niet.
Dit is mijn derde systeem. En heb elke kast zelf gebouwd. Vaak was het al een bestaand apparaaat, dat ik dan zelf aan pastte.

En ja ik maak me misschien ook wat te veel zorgen, omdat het BIOS en de settings aalemaal wat nieuw voor me zijn, En ik geen ervaring heb met alles boven PentiumIII 700Mhz en AMD800Mhz. Er is nogal wat veranderd, sindsdien.

Eigenlijk widle ik me daar niet zo diep in storten, omdat ik me op andre dingen wilde richten. En sinds ik mijn OCZ geheugen kocht, moest ik ineens wel. Gedwongen door omstandigheden.

En ik moet toegeven....in de search kom ik niet meer zo lekker uit de voeten als vroeger. Veel is al oud, of was niet relevant aan mijn probleem. En dan vreet het alsnog al m
Saturnus schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:59:
Pak eens SpeedFan of Everest erbij. PC Probe moet je hoe dan ook de deur uitgooien. :P (Rotzooi.)
Eigenlijk wist ik dat PcProbe nooit zo heel best was...Maar naïeve ik, dacht dat het ondertussen ook wel verbeterd zou zijn.

ff wat anders pakken dan maar.

Verwijderd

Amai, lees de Vista FAQ even door (en zie dit niet als wijzende vinger).

Er is sinds de 800 MHz nogal het een en ander veranderd en laat ik het heel subtiel brengen; nogal veel ;)

Waar ik met mijn vriendin Sanne nooit over zal kunnen hebben is de Commodore64 die ik me nog heel goed kan herinneren. De Commodore Amiga500 en dat soort meuk. Sanne is 18 en heeft dit nooit meegekregen. Ik maakte mijn schoolverslaven op de Amiga 500 onder workbench 1.0.0.3.

Volgend jaar komt hier beslist een nieuw systeem te staan. Het vakantiegeld van mei 2008 is al gereserveerd voor het systeem. Ik koop eens per 2 a 3 jaar een goed systeem en als ik het koop ga ik voor high-end. Dus ik richt mijn ogen op de Penryn, de R670 en 4 GB intern geheugen (meer is nutteloos laat dit forum me weten, dus dan geloof ik dat wel).

Ik weet zeker dat als ik mijn systeem goed schoonmaak bij de verkoop (ik onderhoud hem optimaal) dat ik er nog best een leuk centje voor kan krijgen.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 08:20:
Waar ik met mijn vriendin Sanne nooit over zal kunnen hebben is de Commodore64 die ik me nog heel goed kan herinneren. De Commodore Amiga500 en dat soort meuk. Sanne is 18 en heeft dit nooit meegekregen. Ik maakte mijn schoolverslaven op de Amiga 500 onder workbench 1.0.0.3.

Volgend jaar komt hier beslist een nieuw systeem te staan. Het vakantiegeld van mei 2008 is al gereserveerd voor het systeem. Ik koop eens per 2 a 3 jaar een goed systeem en als ik het koop ga ik voor high-end. Dus ik richt mijn ogen op de Penryn, de R670 en 4 GB intern geheugen (meer is nutteloos laat dit forum me weten, dus dan geloof ik dat wel).

Ik weet zeker dat als ik mijn systeem goed schoonmaak bij de verkoop (ik onderhoud hem optimaal) dat ik er nog best een leuk centje voor kan krijgen.
In welke zin is dat belangrijk en/of relevant voor dit topic of zijn probleem? :P

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Speedfan gaf dezelfde readings aan als PcProbe.

Mijn huisverwarming is ondertussen gemaakt. Vannacht ga ik nog eens kijken of dat nu de oorzaak was. En ik gooi gewoon de verwarming omhoog. Want het probleem is wel een stuk minder nadat ik de heatsink opnieuw heb gemonteerd, en ik de cv had uitgezet.

IN de huiskamer stond de thermometer op 25 graden, maar de radiatoren bleven knetter heet. En één ervan staat eigenlijk maar een meter of twee van mijn pc af. En mijn pc staat boven op het bureau op een verhoging van 15cm. (Zo lijkt hij minder stof te vangen dan op de grond.)

Maar ja, op de grond is het wel koeler, dan ongeveer anderhalve meter daarboven. En dan ook nog vrij dicht bij de radiator van de verwarming.

De lucht in mijn case komt er vrij warm uit. Dus het zou wel kunnen dat, in combinatie met de matige cpu koeler, de airflow gewoon absoluut niet optimaal is. Slechte intake, géén geheugen koeling.

Na vannacht weet ik iets meer. Ik ga nu niet gamen of benchmarken.

Verwijderd

De 6000+ is inderdaad een heethoofd. Dit was voor mij een reden om voor en 5600+ te gaan. Maar, airflow in je cast is ook echt heel belangrijk! De koelcapaciteit van heatsinks/koelers wordt altijd uitgedrukt in graden per watt. Dit betekent dat voor elke watt die gedissipeerd word je CPU temperatuur x graden omhoog gaat BOVEN op je omgevingstemperauur.
Stel dus dat je cpu stressed 70 graden doet en je kast temperatuur is 45 graden, dan doet je cooler dus
70-45=25 graden verschil, 25graden/125W=0.2graad per watt. Dat is niet slecht.

Als je door een betere airflow je kast temperauur naar <stel> 30 graden zou krijgen wordt je cpu nog maar 55 graden. Dat klinkt al veel beter. Ik heb een kast gehad van Antec met zo'n waardeloze airflow dat mijn cpu ook veel te warm werd, wat ik ook deed. De oplossing was uiteindelijk een andere kast.

Verwijderd

AMD6000+ een heethoofd? Dat klopt. De opname is grofweg 2x zo veel als mijn 3800+ Venice.

1. Peltier monteren en meteen grof geschut inzetten. geheid dat het probleem over is
2. Waterkoeling monteren. Gaat ook veel schelen en is een zuinigere oplossing
3. Naar de(een) zaak gaan en navraag doen. Dadelijk als het misgaat sta je.

25 graden in huis :X

het is hier nu 13 graden en ik vind het heerlijk. Ik heb alles open staan want ik wil geen wietlucht in huis en ik kan niet tegen convectiewarmte. Daar springen mijn lippen spontaan van open en branden mijn ogen als de hel, dus als ik stook is dat naar 15 graden en het liefst heb ik altijd het raam open.

Koelte mag geen enkel probleem zijn voor je systeem, echt niet. Koelte is eerder beter.

Phaerion, ik weet dat je het niet zo breed hebt en het gas is duur genoeg, pas er wel mee op want je stookt gauw een tientje per avond weg als je hem op 25 graden zet en het lijkt me extreem ongezond ook nog, pas wel op jezelf.

Verwijderd

Ik raad je dan aan de:

Chenbro Xpider kast. Een goedkope kas, maar een luchtstroom van heb ik jouw daar.
Intakefans heb ik helemaal niet! Ik heb een hele krachtige afzuiger die ook nog heel stil is en door de onderdruk in je kast komt koele lucht ook via kleine openingen naar binnen.

Mijn kast, de Chenbro Xpider, erg fijne kast

Als outtake aan de achterkant neem je een Techsolo 120mm fan (die zijn echt heel erg goed al zou het merk je anders doen vermoeden, maar hij werkt al 2 jaar probleemloos en 6 uur per dag. en heel erg stil met grote verplaatsing die duidelijk voelbaar is op afstand).

De voeding zal ook lucht gaan afzuigen, dus moet je de voorkant van de kast geheel open laten en als je het filter van deze kast weghaalt en je laat de diskettelade open (valt amper op) heb je al een redelijke airflow. De achterplaatjes zijn ook geperforeerd en daar profiteerd de GPU flink van want die maakt nooit herrie op full stress en de gaatjes zitten vaak al vol met stof, een teken dat het ook werkt.

Wat ook weinig mensen doen en wat de temperatuur en stabiliteit ten goede komt is je systeem elk half jaar schoonmaken en dat betekend met een nat wattenstaafjes elk blad van al je fans in je systeem met beleid schoonpoetsen en de CPU koeler erafhalen om het stof eronder te kunnen weghalen.

*Experiment

Haal de zijkap van je kast eraf en zorg ervoor dat het systeem op de tocht staat. Ga dan eens kijken hoe de temperatuur is in je BIOS en sluit dan de kast en wacht 5 minuten en kijk dan weer. In het BIOS is je CPU voor 100% belast, wat veel mensen niet weten, dus een prima graadmeter!

• Avalaxy
Voor je op advies van Exuimtum meteen naar de winkel rent en een nieuwe case haalt + 8 casefans raad ik je aan om je moederbord eens uit je kast te halen, op je bureau te leggen (op de doos van je mobo ofzo), en dan je PC aan te zetten en te stressen om te kijken hoeveel dat scheelt. Eventueel een grote tafelventilator erbij zodat je 100% zeker bent van de beste airflow.

Zelf heb ik dat ook gedaan (pic) en ik kan je vertellen dat het om precies te zijn 0 graden scheelt. Dus nogmaals, gooi er wat koude lucht tegenaan en kijk of het werkt voor jou, ik denk niet dat het zo simpel zit.
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 22:54:
Ik raad je dan aan de:

Chenbro Xpider kast. Een goedkope kas, maar een luchtstroom van heb ik jouw daar.
Intakefans heb ik helemaal niet! Ik heb een hele krachtige afzuiger die ook nog heel stil is en door de onderdruk in je kast komt koele lucht ook via kleine openingen naar binnen.

Mijn kast, de Chenbro Xpider, erg fijne kast
Hmm, als ik die kast zo bekijk is airflow niet het eerste wat ik aan denk... Imho ziet ie er een beetje goedkoop/plastic uit, en ik zie eigenlijk amper rooster oid aan de voorkant waar koude lucht aangezogen kan worden. Overigens denk ik dat daar maar gewoon 2 80mm casefans in passen, of met wat geluk 2 120mm casefans... Als je een kast zoekt met 100% airflow moet je een Stacker 830 nemen met 4 intake fans, 2 outtake en een grote fan aan de zeikant :P

[ Voor 43% gewijzigd door Avalaxy op 24-10-2007 23:16 ]

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Maar ik zei toch al, dat het nu al een stuk scheelt? Hij blijft nu zelfs 42 en 43 graden aangeven.Het mobo is 39 graden. En tijdens een benchmark met Cinebench kwam hij vanmiddag al niet meer boven de 59 / 60 graden uit. Dat is tóch zo'n tien graden verschil.

Het is het 'm nu juist, dat ik het sleutelen zo veel mogelijk wil beperken. Anders had ik hem ook al wel helemaal uit elkaar gehaald, en alles even apart getest.

Dan doe ik dat net zo lief gelijk allemaal op het moment wanneer ik een nieuwe ventilator in de bovenkant zet.

Pagina: 1