Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allerlei onderdelen van zelfbouw-kast zijn statisch

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-10 18:12
Hallo allemaal, ik weet dat er al heel wat over statische elektriciteit is geschreven, maar ik kon niks vinden in combinatie met mijn setup en probleem.

Ik heb zelf een kast gebouwd van MDF. Alles, van moederbord tot harde schijven, optische drives en voeding, zit op de een of andere manier aan het MDF vast. Nu heb ik de laatste tijd last van statische elektriciteit op allerlei onderdelen: het aluminium frontje met knoppen en fanregelaars, de met een USB-kabel verbonden cardreader en delen van de binnenkant. Als ik dat aanraak, krijg ik een duidelijk schokje en valt in vrijwel alle gevallen mijn pc direct uit. Ik heb ook de indruk dat hij instabiel is geworden (Vista geeft geheugenfouten en start spontaan opnieuw op), wat daar misschien mee samenhangt?

Wat is nu de beste oplossing? Moet ik alle onderdelen met koperdraad gaan aarden naar mijn verwarming of zo? Dat is nogal een klus. Of kan het op een eenvoudiger manier? Ik heb helaas geen geaard stopcontact bij mijn pc.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:31
Het beste is om alle onderdelen onderling te aarden via de 'ster' configuratie. Dwz 1 centraal punt en daar alle onderdelen op aarden.

Vervolgens niet via de verwarming aarden maar via het stopcontact, maar als je je voeding ook op het sterpunt hebt aangesloten zorgt deze voor de koppeling met de aarde van het stopcontact.

Als sterpunt kun je bijvoorbeeld een van de schroeven op het moederbord nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door DustMan4u op 19-10-2007 19:34 ]

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Alle onderdelen via een draadje aan de buitenkant gewoon naar de voeding brengen en die op de buitenkant van de voeding vast maken. Die voeding is geaard aan het stopcontact. Dat zou moeten helpen.

Verwijderd

idd, gewoon alle geleidende dingen in je kast via een draadje aan de behuizing van je voeding knuppen.

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 10:10
Ik zeg precies hetzelfde als de rest, maar voeg er nog aan toe dat ik het zelf ook heb gedaan in Red Rogue en nergens last van heb ;) .

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

• Earv
OK, bedankt voor de antwoorden. Ik ga het proberen. Nog één vraag: als jullie zeggen 'alles' aarden, bedoel je dan moederbord, drives, hard disks en voeding? Dat zijn zo'n beetje de vier 'losse dingen' in mijn kast. M.a.w. als ik het moederbord aard, zijn dan ook de videokaart, WLAN-kaart en alles wat in mijn I/O-panel aan de achterkant zit, geaard?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Earv schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 01:11:
OK, bedankt voor de antwoorden. Ik ga het proberen. Nog één vraag: als jullie zeggen 'alles' aarden, bedoel je dan moederbord, drives, hard disks en voeding? Dat zijn zo'n beetje de vier 'losse dingen' in mijn kast. M.a.w. als ik het moederbord aard, zijn dan ook de videokaart, WLAN-kaart en alles wat in mijn I/O-panel aan de achterkant zit, geaard?
Als dat aan de metalen backplate zit dan is alles geaard ja (gezien het in principe een ononderbroken stroomkring vormt).

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

daarbij is de zwarte draad verbonden aan de aarde van de computer, dus gewon de voeding aarden (aan het stopcontact)

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
AlexanderB schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 03:37:
daarbij is de zwarte draad verbonden aan de aarde van de computer, dus gewon de voeding aarden (aan het stopcontact)
Ik meen me te herinneren dat Sprite_tm ooit gezegd heeft dat dat niet altijd het geval is, en je dus gewoon al je onderdelen moet aarden met een aparte draad. Over dit onderwerp zijn al heeel veel topics geweest, dus even zoeken levert vast wel meer op ;)

Casemod: Cubeleon

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

brinkdinges: Ik heb ws gezegd dat dat technisch niet altijd noodzakelijk is, maar bijna altijd wel gebeurd. De kans dat je tegen zo'n situatie aanloopt is prolly te verwaarlozen.

TS: Heb je de PC wel op een geaard stopcontact aangesloten? Zoniet: doe dat es? Als quick-and-dirty oplossing kan je ook proberen de stekker om te draaien in het stopcontact, zo nu en dan helpt dat ook wel es, maar je wil alles uiteindelijk echt wel op een geaard stopcontact hebben zitten: zo niet gaat alles in een sterconfiguratie zetten wel het rebooten oplossen, maar niet het feit dat je een optater krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 20-10-2007 17:35 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:40
Ik heb toevallig ook dit probleem, maar wat als je nu geen geaard stopcontact hebt?

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 05:30

KoudeAardbei

Moderator

[-WARNING-]
Nooit, maar dan ook nooit op verwarming aansluiten!
je bouwt alleen maar statische spanning op, en niet alle verwarmings gevallen zijn geaard ;)
[/-WARNING-]

Verwijderd

Bliz schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 18:41:
Ik heb toevallig ook dit probleem, maar wat als je nu geen geaard stopcontact hebt?
niet aan je computer zitten :P

• Earv
Jullie replies geven eigenlijk precies aan wat mijn probleem is: de ene keer lees ik dat ik moet aarden op een verwarming, de andere keer dat dat zeker niet moet, weer een andere keer dat een geaard stopcontact een absolute must is, dan dat zo'n sterconfiguratie het op moet lossen... No offense, maar zo raak ik de weg een beetje kwijt...

Ik heb in ieder geval géén geaard stopcontact bij mijn pc, dus ik zal het op een andere manier moeten aanpakken. Terwijl ik bezig was met die sterconfiguratie van aarde-draadjes, zag ik dat mijn voeding (Tagan 480 W) een korte draadje met een oogje heeft; dit lijkt me iets van een aardedraad, maar er staat niks over in de handleiding. Zou dat kunnen? En kan ik die sterconfiguratie dan hierop aansluiten? Of vereist dat dan weer een geaard stopcontact (misschien moet ik die dan maar aanleggen...)?

En nog een raar fenomeen: toen ik de aluminium frontplaat met een stroomdraadje wilde aarden op de verwarming (@ ruthger-mod: dat was voordat ik jouw reply las), loste dat het probleem niet op. M.a.w.: beetje wrijven met mijn sokken op de vloer en op de verwarming geaarde frontplate aanraken, gaf toch weer een optater en deed mijn pc weer rebooten. Betekent dat dat de verwarming zelf ook niet geaard is of zo? Dus zoals ruthger-mod zegt?

Bedankt weer voor jullie input!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08
Earv schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:25:

Ik heb in ieder geval géén geaard stopcontact bij mijn pc, dus ik zal het op een andere manier moeten aanpakken. Terwijl ik bezig was met die sterconfiguratie van aarde-draadjes, zag ik dat mijn voeding (Tagan 480 W) een korte draadje met een oogje heeft; dit lijkt me iets van een aardedraad, maar er staat niks over in de handleiding. Zou dat kunnen? En kan ik die sterconfiguratie dan hierop aansluiten? Of vereist dat dan weer een geaard stopcontact (misschien moet ik die dan maar aanleggen...)?

En nog een raar fenomeen: toen ik de aluminium frontplaat met een stroomdraadje wilde aarden op de verwarming (@ ruthger-mod: dat was voordat ik jouw reply las), loste dat het probleem niet op. M.a.w.: beetje wrijven met mijn sokken op de vloer en op de verwarming geaarde frontplate aanraken, gaf toch weer een optater en deed mijn pc weer rebooten. Betekent dat dat de verwarming zelf ook niet geaard is of zo? Dus zoals ruthger-mod zegt?

Bedankt weer voor jullie input!
Als dat oogje aan de behuizing van je voeding vast zit is dat inderdaad waarschijnlijk de aarde draad. Deze werkt echter alleen als je een ge-aard stopcontact gebruikt...

Wat betreft die verwarming, ik geloof niet dat het betekent dat hij niet geaard is, maar eerder dat jij ontlaad via de verwarming. Daardoor krijg je dan die optater... Maar dat zou ik niet precies weten. Het maakt verder ook niet uit, want sowieso, zou ik, zoals ruthger-mod al zei, niet aarden via de verwarming, aarden is meer dan alleen het zorgen dat je pc niet crashed. Als er iets fout gaat met je voeding loopt er een flinke stroom door de aarde heen. Levensgevaarlijk om dat door de verwarming te doen...

[ Voor 9% gewijzigd door electropruts op 22-10-2007 12:55 ]

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• rm_a_rayman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
KoudeAardbei schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 18:46:
[-WARNING-]
Nooit, maar dan ook nooit op verwarming aansluiten!
je bouwt alleen maar statische spanning op, en niet alle verwarmings gevallen zijn geaard ;)
[/-WARNING-]
Hier sluit ik me helemaal op aan.
Vooral in oudere woningen was dit altijd wel het geval, maar had als nadeel dat je altijd wel iets van lekstroom had. Laag genoeg om voor een mens niet te merken, maar gevaarlijk genoeg voor je pc.
Woon je in een tamelijk nieuwe woning, dan moet je dit uberhaupt vergeten. Die zijn behalve in de natte ruimten (zoals de badkamer) hoogst waarschijnlijk niet geaard.

• Earv
Ik heb wat theoretisch bijgespijkerd wat betreft statische elektriciteit. Ik vraag me nu af of ik niet twee dingen door elkaar haal: dat mijn kast/onderdelen statisch worden (door blazende fans o.i.d.), of dat ik zelf statisch geladen ben.

In het eerste geval ontlaadt mijn kast via mij, in het tweede geval ontlaad ik via mijn kast. Ik denk eigenlijk dat vooral het laatste het geval is: als ik eerst de verwarming beetpak, krijg ik immers ook vaak een schokje. Dat komt vast niet omdat de verwarming statisch is geladen.

Zijn jullie het ermee eens dat het dan waarschijnlijk niet zozeer aan mijn kast ligt, maar eerder aan mezelf? En dat het aarden van onderdelen in mijn kast dit fenomeen niet zal verhelpen? Want of ik de kast nu aard of niet, ontladen zal ik toch als ik de kast aanraak. Klopt dat? Maar wat kan ik er dan aan doen, behalve ontladen voordat ik aan mijn pc zit?

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-11 20:49
Nee, dat is onjuist. Naar mijn mening wordt er spanning opgebouwd door diverse apparaten en een optater krijg je omdat het aparaat zich ontlaadt op jezelf. De functie van een aardedraad is dan ook het ontladen van het aparaat naar de 'aarde'. Dus het probleem ligt niet aan jou , doordat je je zelf ontlaad aan andere aparaten. ;)

Wss denk je dat ,doordat je weleens spanning zelf bij kunt dragen bij jezelf als je een synthetische stof of een wollen trui draagt en daardoor wel statisch bent.. Bij het bouwen van systemen had je in het verleden altijd wel een ontladingsbandje.

[ Voor 28% gewijzigd door k5052 op 22-10-2007 15:09 ]

• Earv
Bedankt voor je reactie, Kenny89. Toch wil ik nog niet uitsluiten dat het 'probleem' bij mijzelf ligt: als ik in ons huis een deurkruk (aan een houten kozijn), lamp (op rubberen voet) of zelfs mijn vrouw (op rubberen zolen) aanraak, voelen we ook vaak schokjes. Dus dat zit gewoon in ons huis.

Samenvattend, als ik het goed begrijp, krijg je alléén een schokje als er geen mogelijkheid is om de opgebouwde spanning weg te voeren naar de aarde? Dat is straks natuurlijk makkelijk (op mijn vrouw) te testen >:)

[ Voor 0% gewijzigd door Earv op 22-10-2007 15:24 . Reden: typo ]

• The Van
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02-2023
Earv schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 15:23:
Toch wil ik nog niet uitsluiten dat het 'probleem' bij mijzelf ligt: als ik in ons huis een deurkruk (aan een houten kozijn), lamp (op rubberen voet) of zelfs mijn vrouw (op rubberen zolen) aanraak, voelen we ook vaak schokjes. Dus dat zit gewoon in ons huis.
Eehhh waarschijnlijker: in wat je aan hebt, icm wat je op de vloer hebt liggen: schoenen met rubber zolen, kunststof vloerbedekking. Probeer eens blote voeten, of schoenen met leren zolen?
Pagina: 1