Persoonlijk advies nodig bij keuze geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 2.824 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wolf3D
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 20:38
Al enige tijd ben ik bezig met het samenstellen van een nieuwe PC. Hiervoor wil ik ook eindelijk mijn oude geluidskaart vervangen, maar ik heb nogal moeite om de juiste keuze te maken. Ik dacht mijn keuze gemaakt te hebben (Auzentech Prelude X-Fi 7.1) maar, na het lezen van een review kwam ik bij de Asus Xonar D2 terecht en merk ik dat ik toch nog een paar aspecten over het hoofd had gezien.

Wat heb ik nu:
- Audigy 1 met uitbreiding voor optische output (Hoontech: http://www.hoontech.de/produkte/sbdb3.html)
- Denon AVR1800 (http://en.wikipedia.org/wiki/Denon_AVR-1800)
- 5.1 speakers (kleine JBL speakers + passive subwoofer) (Set A)
- 2x JBL (kleine speakers) (Set B )
- 2x JBL (subwoofers links en rechts) (Set B )
- Keyboard
- PC speakers
- Microfoon

Hoe heb ik eea aangesloten:
- Mijn Denon heb ik aangesloten met een optisch glasvezelkabeltje via de Hoontech extensie.
- PC Speakers zitten rechtstreeks op geluidskaart via mini jack.
- Keyboard aangesloten via midi-poort.

Waarvoor gebruik ik geluidskaart:
- Luisteren muziek (mp3) (Altijd!)
- Kijken van films van PC op mijn TV.
- Audio producing (FL studio)
- Na PC upgrade en nieuwe videokaart (8800GTS) wil ik weer meer gamen

Opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://www.renewolf.nl/div/opstelling.gif

Zoals te zien staat mijn PC dus tegenover mijn TV. Ook de speaker-opstelling is niet optimaal, maar volgens mij is dit vrijwel nooit haalbaar. Het grootste probleem is dat de speakers staan opgesteld voor FILM. De front speakers staan bij de TV en de rear speakers staan op bureau en links van de bank (vanuit plaatje gezien). Bij audio producing of gaming klopt er dus niets meer van het geluid.

Creative (Audigy):
Okay, nu de geluidskaarten. Ik was altijd een Audigy fan, maar het nadeel is dat er naar mijn weten bij geen een creative kaart een optische uitgang op de kaart zit. Wel via een extra bay maar dan krijg je de uitgang aan de voorkant, wat ik niet handig vind voor een permanente glasvezel verbinding naar Denon versterker. (Deze staat overigens onder TV).

Auzentech Prelude X-Fi 7.1:
Deze kaart had ik zelfs al bijna aangeschaft totdat ik tot de conclusie kom dat er geen MIDI-poort op deze kaart zit. Deze heb ik dus zeker nodig voor verbinding tussen MIDI keyboard en PC.

Asus Xonar D2:
De (tot nu toe) laatste optie is de Asus Xonar D2. Hierbij lijkt het erop dat de speaker opstelling softwarematig te veranderen is (klopt dit?). Dit zou erg goed uitkomen om mijn probleem tussen PC en TV-geluid op te lossen, mits ik niet iedere keer alles handmatig moet omzetten. Daarnaast is de Asus geluidskaart wél voorzien van MIDI poort via een bracket. Het nadeel van deze kaart is weer dat hij minder geschikt is om te gamen, doordat er geen ondersteuning is voor EAX hoger dan 3.0 en uit wat tests die ik vond bleek dat gaming flink wat CPU nodig heeft voor geluidskaart. (Bron: http://techgage.com/article/asus_xonar_d2_sound_card/1)

Mijn vraag:
Welke geluidskaart is voor mijn situatie het meest geschikt, en welke goede alternatieven zijn er. Daarbij ook graag jullie ervaringen met beide geluidskaarten ...

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:13
Nu ik van Creative overgestapt ben op de HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect gebruik ik geen EAX meer bij 't gamen. EAX1/2 zijn wel ondersteund, maar ik heb het uitstaan, en ik moet zeggen dat ik 't eigenlijk helemaal niet mis.

Zo heel veel waarde aan ondersteuning voor hogere EAX-versies zou ik dus niet hechten bij je keuze. De Asus zou dan de beste keus zijn. Maar ik denk dat je met een goedkopere geluidskaart van Creative ook best kunt slagen. Je hebt dan wel geen DTS Connect/DD Live (encoding), maar wel een MIDI-poort (denk ik). En die bracket voor S/PDIF hoeft toch niet per se aan de voorkant te zitten?

• Wolf3D
Bedankt voor je reactie!
Ik heb zelf eigenlijk nooit echt de vergelijking kunnen maken met games met of zonder EAX. Maar het leek mij wel fijn om dat standaard aan boord te hebben. Ook voor toekomstige games. Maar het kan volgens jou dus ook prima zonder. Ben benieuwd of meer mensen daar ook zo over denken...

DTS connect en DD Live encoding lijkt me ook wel erg leuk eigenlijk! Wat betreft die S/PDIF connectie, die heb ik juist liever niet aan de voorkant maar graag aan de achterkant. Dat is dus vaak het probleem bij de Creative kaartjes...

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Let op de eventuele Vista ondersteuning van de Creative kaarten :)

LinkedIn WoT Cash Converter

• Wolf3D
PcDealer schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 18:11:
Let op de eventuele Vista ondersteuning van de Creative kaarten :)
Bedankt voor de tip! Hoewel ik voorlopig nog even van plan ben om op XP te blijven draaien. Ik neem aan dat de bovengenoemde geluidskaarten tegen de tijd dat ik over ga naar Vista wel een beetje fatsoenlijke drivers hebben.

Dit is voor mij momenteel dus niet een van de belangrijkste aspecten om rekening mee te houden...

• Wolf3D
Het is hier al enige tijd stil, en ik ben er nog steeds niet helemaal uit.

Een belangrijk pluspunt van de Xonar D2 zou voor mij de 'speaker-shift' zijn. Ik weet niet of dat het juiste woord is, maar hiermee bedoel ik het veranderen van de positie van de speakers voor verschillende toepassingen; de speakeropstelling dus. In het plaatje in mijn openingspost is te zien dat PC en TV tegenoverelkaar staan. Als ik film kijk en bezig ben met audioproducing, dan is voor voor, en als ik game is voor dus achter.

De vraag: Zijn er mensen die ervaring hebben met deze kaart en mij kunnen bevestigen dat dit instelbaar is per modus (Theater - Game - Audioproducing). Zodat als ik de kaart instel op de 'Theater-modus' de speakeropstelling automatisch (zelf vooraf ingsteld natuurlijk) 180 graden draait.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Koop een simpele stereo versterker, zet deze bij de computer neer en sluit daar set B op aan. Deze gebruik je voor muziek maken/spelen en sluit je aan op de front uitgang van de geluidskaart. Daarnaast sluit je de rear uitgang van de geluidskaart aan op analoge rear multichannel input van de denon, voor als je surround wilt met gamen. Voor films gebruik je de digitale verbinding naar de denon met 5.1 setA aangesloten.

Hetzelfde is mogelijk als je setB bij je tv laat staan, dan gebruik je de pc speakers voor gaming plus de rearspeakers van de 5.1set (of de frontspeakers, of waar je het ook inplugt in de multichannel input)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Ik ben sinds kort in bezit van de Xonar en ik moet zeggen dat de "7.1 Speaker Shifter" (zo heette het volgens mij) erg goed werkt. Dit zou je dus absoluut moeten kunnen helpen om de luidsprekers die verder weg staan zgn. naar voren te kunnen halen. Je vraag betreffende de 'modus' begrijp ik niet helemaal. Het is namelijk niet zo dat (zoals bij de X-Fi geluidskaarten) je een modus selecteert waarin de geluidskaart alles aanpast voor wat je wil gaan doen. Er zijn inderdaad wel 4 knoppen (game, music, movie, Hi-Fi) die een instelling aangeven zoals aangeraden door de fabrikant, maar dat zijn geen user presets o.i.d. Het is wél zo dat je de "Speaker Shifter" met één druk op de knop uit kunt zetten, dan wel één van de knoppen aan kunt zetten. Heb ik je hiemee kunnen helpen?

• Wolf3D
@ShittyOldMan: Bedankt voor je ideeen! Het lijkt me wel een vrij ingewikkelde oplossing en zonde om mijn Denon niet voor alles te gebruiken en nog een extra versterker neer te zetten. Daarnaast zijn mijn PC-speakers niet echt hele goede speakers, vooral niet voor de bass.

@Douwe Dijkstra: Top!! Bij het 'naar voren halen' van speakers is het neem ik aan mogelijk om ze op een willekeurige plek neer te zetten, waardoor ik dus de gehele opstelling 180 graden kan draaien? Met die modus had ik inderdaad verwacht dat het net zo zou zijn als bij de X-Fi. Maar met een knop waarmee ik de Speaker shifter aan en uit kan zetten kom ik er denk ik ook.

Verwijderd

(veel te late reactie natuurlijk, maar...)

Ja, je kan letterlijk speakers plaatsen waar je wil en inderdaad achter vooraan zetten en vice versa. Je kan letterlijk de speakers virtueel laten 'ronddraaien' totdat je een goede plek hebt gevonden. Let trouwens wel op; het komt de geluidskwaliteit niet heel erg ten goede, maar je gaf al aan dat de speakers niet de meest fantastische dingen zijn. Ik vraag me dan af of je het merkt.
Pagina: 1