Toon posts:

onbedoelde radio-ontvangst

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
sinds ik mijn nieuwe kamertje heb betrokken ontvang ik ineens radio met mijn versterker, wat niet de bedoeling is, omdat het ding niet eens een tuner er aan heeft hangen :P vreemde is, als ik de volumeknop op 0 zet hoor ik het het duidelijkst, als ik em iets harder zet vanaf 0 kraakt het wat (tijdens het draaien van de volumeknop) en wordt de ontvangst iets zachter. (op 0 zijn de liedjes duidelijk herkenbaar, geen idee welke zender though)

in mijn vorige kamer had ik dit niet (zelfde versterker + boxen)

ik heb al een aardedraad (vanaf de 'phono ground') aan mn verwarming gehangen, maar dat helpt hoogstens wat tegen ruis, de liedjes blijven vrolijk doorgaan :s

ik heb bij wijze van test alle andere apparatuur uitgezet, mag niet baten..

* hm ben on the fly nu wat aan het verschuiven, na het weghalen van een andere box die in de buurt stond (van de tv) zijn de liedjes weg, wel blijft er een enorme zoem/piep over, die wel coherent aan het volume is maar al wel op redelijk zacht volume hoorbaar is.. dit had ik vroeger ook niet.. heeft dit alles nou te maken met aarding, kabels of toch met apparatuur die in de buurt staat? en is het logisch dat de aanwezigheid van een box radio doet verschijnen op een andere box?!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En als je die luidsprekers verzet? Of de kabel van luidsprekers verlegd? Dat zijn namelijk de 'antennes' van die onbedoelde ontvangst.

Je kan ook betongaas aan alle zijden van je kamer leggen. Kooi van Faraday. :Y)

[ Voor 23% gewijzigd door PD2JK op 19-10-2007 14:06 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
alles staat redelijk vast dus ik moet binnenkort alle onderdeeltjes even loshalen en apart testen.. maar ik merk wel dat als ik met mijn vuist de 2 speakerkabels omklem, het radiogeluid weg is :P

ruis blijft dan overigens nog wel.
als ik klooi aan de kabel van de andere speakers (van de tv dus) wordt het ook wat harder of zachter, maar wat voor verband het houdt is lastig te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
ahh, heb de andere grote veroorzaker ontdekt.. tis mn bureau. die heeft een ijzeren constructie en als ik speakerkabels al te dicht langs de poten hangen krijg ik de ontvangst. nu hoor ik het nog altijd heel zachtjes, maar daar is mee te leven. ruis is nog wel erg jammer, die lijkt onafhankelijk te zijn van de tafel en de andere speakers :/ misschien gewoon baggerkabels?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10

GaMeOvEr

Is een hork.

Of baggerversterker. ;)

Aannames zijn fataal.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Of, wat in mijn geval van toepassing is, dat er een radio amateur in je wijk woont en regelmatig jouw richting opblaast met zijn signalen. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35
Ferrietkraal om de audiokabels helpt geloof ik wel. Maar het ligt wel aan de fabrikant, dat hij z'n zooitje niet goed heeft afgeschermd, dit hoort namelijk niet zo, ongeacht of er een zendamateur o.i.d bij je in de buurt zit, of dat er andere storing is.

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-02 15:43

TNW

Dit klinkt als een niet goed ontworpen versterker. Er komt hoogfrequent binnen via aangesloten kabels.
Je kan kabels een aantal keren door ferrietringen heen doen, ferriet clamps op de kabels aansluiten.

Ook kan je ingangen van de apparatuur, naast het gebruiken van ferriet, voor HF kortsluiten door 10 nF condensatoren tussen de plus en de aarde van de ingangen te solderen. Hiervoor moet wel het apparaat open.

Een mooie pagina voor uitleg en oplossingen is bijv:

http://www.veron.nl/tech/noise/inspraak-audio.htm

Als je trouwens middengolf radio continu hoort wordt dat zeker niet veroorzaakt door een zendamateur, het is gewoon de zender die via kabels instraalt. AM zenders kunnen soms behoorlijk sterk zijn...

Weblog | Straling!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@eens met hierboven; maar:

Het zou ook FM kunnen zijn. Zelf aan de levende lijve ondervonden met een iets te goedkoop setje computer speakers.
Ik kon daar gewoon prima Sky Radio op vangen, was vorig jaar nog en toen zat sky bij mijn weten niet op de AM. Daar klonk het trouwens veel te goed voor.
Overigens was dat in Hilversum, daar waar 1 van de zenders van o.a. Sky staat, dus de veldsterkte is daar relatief hoog.
Als de TS in de buurt van een FM zender woont, kan dat dus gewoon de veroorzaker zijn.
Hij moet gewoon even blijven luisteren todat er een jingle langskomt, dan even opzoeken waar de opstelpunten van zenders zijn, dan heeft ie het antwoord.
Neemt niet weg dat het zijn probleem is.
Vast staat wel dat het een slecht ontwikkelde versterker is.

Alles kan stuk.

Pagina: 1