Gamen onder Linux, wat is op dit moment het beste?

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Op dit moment heb ik Ubuntu en WinXP als dualboot staan voor het geval ik een spelletje wil spelen.
Maar daar wordt ik niet bijster vrolijk van, het rebooten irriteert me.

Nu is mijn plan om begin 2008 een nieuwe pc te kopen. Aangezien er tegenwoordig meer rekenkracht te halen valt door de multicore processoren ben ik aan het denken geslagen hoe ik nu mijn PC zou willen inrichten. De mogelijkheden van virtualisatie met hoge prestaties liggen nu dichter bij handbereik.

Het idee is dus dat er Linux gebruikt wordt voor het standaard gebruik en dat ik wel spelletjes wil kunnen spelen.
Zelf heb ik hier die opties voor kunnen bedenken:
- dual boot
- binnen linux zelf: wine/cedega/...
- virtualisatie: vmware/xen/...

Dual boot
De voordelen zijn dat de OS'en optimaal draaien en elkaar niet in de weg staan, je hebt dus erg hoge prestaties.
Het nadeel is dat je de hele pc moet rebooten als je wilt schakelen. En dat je meer ruimte dan nodig is kwijt bent omdat je een windows partitie moet maken.

Linux
Ik heb op mijn huidige pc ook al veel geknutseld met wine en/of cedega en je krijgt het spel toch meestal wel aan de gang. Het nadeel vind ik echter dat het spel wel draait maar ook vaak wat kuren heeft. Bv. Starcraft heeft één op de zoveel keer een pokkegeluid als je hem start, dat soort dingen wil je eigenlijk niet. Deze manier van spelen is echter wel sneller dan een VM als je het goed werkend krijgt.

VM: VMware
VMware is een mooie manier om bijvoorbeeld windows te virtualiseren. En als je PC snel genoeg is kan je in mijn ogen best goede prestaties halen. Het nadeel is echter dat 3D support alleen in de workstation versie zit (200EU, au, moet maar) en nogal experimenteel is. Er zijn veel spellen die er goed op werken, maar ook veel spellen die nog problemen hebben.

VM: Xen
Xen ben ik eigenlijk pas net tegen gekomen. Het is een andere manier van virtualiseren en je hebt er dan ook een vrij nieuwe processor voor nodig als je het goed wilt doen.
Wat ik er van begrepen heb zijn de prestaties een stuk beter dan die van VMware.
Ik kan echter nergens vinden hoe het met 3D-acceleratie zit. Ik heb begrepen dat het direct op je hardware gaat maar écht duidelijk is het voor mij nog niet. Daar zal ik meer over moeten lezen.

Wat wil je nou eigenlijk?
Nou, ik hoop dat er op GoT meer tweakertjes zijn die hier ervaring mee hebben.
Ik heb veel oude topic gelezen maar de meeste zijn toch al minstens een jaar oud. En de onwikkeling van dit soort zaken gaat erg hard.

Zijn er ook mensen die al meer met Xen gewerkt hebben? Of ervaring met andere manieren van virtualisatie? De meeste Linux gamers gebruiken wine/cedega, ook die zijn doorontwikkeld maar de (verouderde) versie die ik zelf gebruikte heeft mij niet veel hoop gegeven.
Ondanks dat een spel op de site aangegeven staat als 5/5 sterren speelbaar heb je toch problemen. :'(

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

met zowel vmware (traag) als emulatoren (veel geklooi voor je iets werkend hebt) heb ik vrij slechte ervaringen. Xen wekrt ook zonder moderne proc, maar is dan een stuk trager :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Boudewijn schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:01:
met zowel vmware (traag) als emulatoren (veel geklooi voor je iets werkend hebt) heb ik vrij slechte ervaringen. Xen wekrt ook zonder moderne proc, maar is dan een stuk trager :)
Wat ik nu zo vind in een Xen FAQ is dat de grafische kaart niet te gebruiken is. Alleen als je via remote desktop op je gast OS gaat. Dat zal wel erg slecht voor de prestaties zijn ben ik bang.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:11
Zowel Xen, VMWare als Cedega/Wine zijn zeer brakke opties om Windows-only games te spelen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
phobosdeimos schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:21:
Zowel Xen, VMWare als Cedega/Wine zijn zeer brakke opties om Windows-only games te spelen.
Heb je ook nog een onderbouwing of een andere toevoeging aan dit topic?
Dat de prestaties van allemaal achterblijven bij een standaard installatie lijkt me duidelijk.
Ik ben dus op zoek naar het beste alternatief van de standaard installatie.

En VMware is traag, maar is die ook traag op bijvoorbeeld een nieuwe Quadcore met veel RAM? Of is hij dan alleen nog relatief traag. Waarschijnlijk is hij dan sneller dan mijn huidige PC met native OS. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
ben wel benieuwd naar de uitkomst van dit topic. Heb me er nooit aan gewaagd, maar zou direct overstappen als ik mijn favoriete spellen makkelijk binnen linux kan spelen, zonder merkbare vertraging en met ondersteuning van alle shaders en eyecandy enzo. Het installeren/spelen zou net zo makkelijk moeten zijn als de installatie van bijvorobeeld ubuntu, moet je dan eens kijken hoe snel linux marktaandeel wint.

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-01 07:14
phobosdeimos schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:21:
Heb gisteren fifa 08 geinstalleerd met Wine, draait 2 keer zo snel als onder XP op dezelfde pc

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Gonadan schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:26:
[...]

Dat de prestaties van allemaal achterblijven bij een standaard installatie lijkt me duidelijk.

En VMware is traag, maar is die ook traag op bijvoorbeeld een nieuwe Quadcore met veel RAM? Of is hij dan alleen nog relatief traag. Waarschijnlijk is hij dan sneller dan mijn huidige PC met native OS. ;)
Het voornaamste probleem zit hem in DirectX, deze wordt nog steeds moeilijk ondersteund door linux.
VMWare is bezig met DirectX ondersteuning, maar is nog niet echt bruikbaar voor games.

Duel Boot is volgens mij de beste oplossing.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• phobosdeimos
De enige oplossing die echt zonder problemen werkt is een dualboot.
Je houdt een kleine Windows XP partitie bij de hand waar je je favoriete games opzet,
met normale performance, en zonder problemen.

Verwijderd

Een hele goede topic. Ik zat in dezelfde positie vorig jaar maar uiteindelijk voor mij was maar een oplossing: dual boot. Heb je geen performance verlies, hoef niet te spelen met instellingen om game X aan de praat te krijgen in je emulator (als hij het doet), en dat rebooten duurt hooguit een minuut.

Wat er eigenlijk moet gebeuren is dat de ontwikkelaars herkennen Linux als een platform. Als ik de berichten geloof over de toename van het gebruik van desktop Linux, is er misschien wel op het langer termijn hoop. Maar voorlopig blijven maar een paar spelen die echt native op Linux draaien zoals Unreal.

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:56:
...
Wat er eigenlijk moet gebeuren is dat de ontwikkelaars herkennen Linux als een platform. Als ik de berichten geloof over de toename van het gebruik van desktop Linux, is er misschien wel op het langer termijn hoop. Maar voorlopig blijven maar een paar spelen die echt native op Linux draaien zoals Unreal.
Het voornaamste probleem is DirectX, Spelen die met OpenGL werken. Zijn vaak sneller ook op linux te spelen.

DirectX is het hele probleem. En denk niet dat wine een goede DirectX kan maken.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Eigenlijk zou je iets moeten kunnen doen als dit:
- linux in sleepmode, dus geheugen dumpen en klaar
- dan een windows starten (liefst ook sleepmode restoren)
- en dan later linux restoren

Dan blijven al je programma's staan en heb je amper boot tijd. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

Heb uitstekende ervaringen met Cedega. Kost wat geld, maar niet veel: €5 per maand of zo. Veel games draaien echt prima. De kwaliteit van de drivers van nVidia zorgen ervoor dat je dit beter met nVidia kaarten dan met ATi kaarten kunt proberen (ik heb er ervaring mee, met allebei).

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18
Gonadan schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:03:

Kan toch ook? Zowel linux als windows hebben een hibernate-modus :)

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:02
Gonadan schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:03:

Lukt dat niet met hibernate?
De prestaties met Wine blijven in principe niet achter, gezien Wine een implementatie van de Win32 api is en niet een emulator. Wine is in sommige situaties zelfs sneller (hoewel die op een hand te tellen zijn). Het probleem is echter dat Wine nog lang niet "af" is.

[ Voor 40% gewijzigd door robbert op 18-10-2007 21:06 ]

Verwijderd

Als je kijkt naar:
http://appdb.winehq.org/

Zie dat er toch een hoop bekende titels uitstekend draaien. Titels als Halflife II zijn nou niet echt de lichste spellen, dus als dat draait dan lijkt mij linux met Wine een gewaagd alternatief.

En dan heb je ook nog geweldige gratis spellen voor linux als "Alien Arena". ( apt-get install alien-arena :) ) .

Kortom, gamen onder linux gaat prima... Maar op een dag kom je een titel tegen die niet draait en dan ben je toch blij dat Windows ernaast draait als Dual boot :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 21:09:
Als je kijkt naar:
http://appdb.winehq.org/

Zie dat er toch een hoop bekende titels uitstekend draaien. Titels als Halflife II zijn nou niet echt de lichste spellen, dus als dat draait dan lijkt mij linux met Wine een gewaagd alternatief.

En dan heb je ook nog geweldige gratis spellen voor linux als "Alien Arena". ( apt-get install alien-arena :) ) .

Kortom, gamen onder linux gaat prima... Maar op een dag kom je een titel tegen die niet draait en dan ben je toch blij dat Windows ernaast draait als Dual boot :)
Vergeet niet dat heel veel van die spellen wellicht wel te draaien zijn, maar dat absoluut geen garantie is dat jij dat ook voor elkaar krijgt. Kijk maar eens goed naar die tabellen. Soms zie je dat ergens in januari iemand een spel foutloos heeft draaien op zijn/haar Ubuntu, maar een maand later krijgt iemand met Mandrake en een nieuwere versie van Wine (of zelfs dezelfde) het met geen mogelijkheid voor elkaar.
Als je spel werkt in Wine, moet je ook uitkijken met Wine updaten. Ik heb meer dan eens gezien dat een nieuwere versie van Wine een spel brakker (of niet meer) laat draaien. Komt vaker voor. :)

Ik zou een combinatie van alles gebruiken. Veel games zijn goed draaiend te krijgen onder Wine, sommige gaan weer prima met VMWare omdat ze niet in 3d zijn, of Dosbox voor DOS-spelletjes, en voor de titels die je niet aan de praat krijgt installeer je een aparte Windows.

Saved by the buoyancy of citrus

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Met Wine is het al goed mogelijk om CS 1.6, DoD 1.0 (via Steam) e.d. te spelen. Het blijft een beetje behappen maar het gaat stap voor stap vooruit. Als je echt goede support wil moet je Cedega nemen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Crossover vind ik geweldig :)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Was dat niet meer voor Office en dergelijken? Of zit ik nu met een ander pakket in mijn hoofd?

Ik weet dat hibernate bestaat, maar op die manier die ik voorstelde kan het volgens mij niet gebruikt worden.
In hoeverre zou het de starttijd versnellen?

Wine blijft qua prestaties inderdaad niet achter, áls het werkt. Helaas heb ik nog nooit een spel vlekkeloos zien draaien. Er is altijd wel wat. Hoe weinig storend het ook is, bij een spel is geëikel wel het laatste wat je wilt.
Cedega is wat dat betreft een beter alternatief, maar ook daar heb ik nog nooit een spel vlekkeloos zien draaien.
Anders was ik allang subscriber geweest. :D
Nu moet ik wel schoorvoetend toegeven dat ik maar enkele spellen geprobeerd heb op een oude versie van Cedega. Misschien moet ik wat nieuwers proberen.

De conclusie die ik tot nu toe trek is dus dat er niets boven dual boot gaat. En als je dat te lang vindt duren dan is Wine/Cedega de beste optie, zeker als je 3D wilt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zit zelf in precies hetzelfde schuitje, maar dan met de combinatie OSX/Windows. Het idee is hetzelfde: Ik kan dual booten, maar emulatie is ook mogelijk doormiddel van VMWare Fusion of Crossover Mac (in principe is dat wine).
Mijn ervaring is dat DualBoot gewoon nogsteeds de beste oplossing is. VMWare Fusion heeft wel 3d ondersteuning, maar Wine blijkt toch sneller (Wine emuleert alleen het spel, VMWare emuleert ook het os er nog bij, en alle systemen die daar op draaien).
Wine is best een oplossing als je "eventjes" een spelletje wilt doen, maar als je zoals ik Team Fortress 2 wilt spelen is dat toch meestal zo'n anderhalf uur, en dan kan je net zo goed even rebooten.
En ook de ondersteuning van Wine is niet overal even goed. Missende fonts etc.

• robbert
Wine is not an emulator, Wine is an Open Source implementation of the Windows API on top of X, OpenGL, and Unix.

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Als gamen je echt lief is, zou ik gewoon voor het gamen bij Windows blijven. Windows haalt van alle andere opties (virtualisatie, wince/cedega) gewoonweg de beste prestaties en ondersteuning voor je videokaart.

Aan de andere kant als je van knutselen houdt (zoals ikzelf) dan is het goed mogelijk om onder Cedega de meeste spellen (populaire sowieso) goed aan de gang te krijgen. Zelf speel ik World of Warcraft, F.E.A.R, Command & Conquer 3 en S.T.A.L.K.E.R. zonder al teveel problemen. Die draaien met hier en daar een aanpassing best lekker.

Gamen onder Linux wordt overigens wel steeds beter, wekelijks boeken ze vooruitgang en vergaren ze meer kennis over Windows games op Linux.

"Find what you love and let it kill you"

• phobosdeimos
Gelukkig kan je nog rekenen op iD software voor het uitbrengen van kwaliteitsvolle linux versies van hun games :)

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
robbert schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 10:39:
[...]

Wine is not an emulator, Wine is an Open Source implementation of the Windows API on top of X, OpenGL, and Unix.
Die afkorting wist ik inderdaad wel maar was het even vergeten :P Maar qua snelheid voelt het wel aan alsof het geemuleerd word, of is die implementatie van de windows api zo brak dat je zoveel snelheidsverlies hebt?

• robbert
rob1n schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 03:09:
[...]

Die afkorting wist ik inderdaad wel maar was het even vergeten :P Maar qua snelheid voelt het wel aan alsof het geemuleerd word, of is die implementatie van de windows api zo brak dat je zoveel snelheidsverlies hebt?
Tot zo ver ik weet is de Windows api een behoorlijke zooi en is er een hoop qua gedrag van vele functies niet duidelijk gedefinieerd, zo hebben bepaalde functies (zij-)effecten welke je niet direct zou verwachten. Daarom kost het de Wine developers veel moeite om de Windows api na te bouwen.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar het .Net framework, hebben de Mono developers het een stuk makkelijk omdat dat wel een stuk beter gedocumenteerd is. Deze hebben in een relatief kortere tijd dingen voor elkaar kunnen krijgen waar de Wine developers jaloers op kunnen zijn.

Het punt dat het voor de developers niet zonder meer makkelijk is om uit te vinden hoe de Windows api precies werkt en dat bepaalde dingen nog niet, of niet volledig optimaal geïmplementeerd zijn zal (in sommige situaties) voor de wat langzamere werking zorgen.

Correct me if I'm wrong, en vergeef me als ik dingen te simpel weergeef als deze daadwerkelijk zijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 21-10-2007 03:20 ]

Verwijderd

robbert schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 03:15:
Tot zo ver ik weet is de Windows api een behoorlijke zooi [..]
Nouja, dat is ook wel weer erg beroerd gezegd. De API is simpelweg anders, en compatibiliteit is niet altijd 1-op-1 te behalen. Voor veel systeem calls is het onduidelijk wat het doet, en is het emuleren (of "alternatief implementeren", zoals ze het zouden noemen) nou eenmaal traag en moeilijk 100% correct te doen.

• AlterMann
Ik heb gisteren cedega maar eens geïnstalleerd, om Unreal Tournament te spelen. En yeah, het werkte allemaal in 1 keer :) Nu nog de 3D acceleratie op m'n kaart nog aan krijgen, dan kan ik in ieder geval ook op hoge resolutie spelen (640*480 suckt toch best wel :+)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
AlterMann schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:17:
Ik heb gisteren cedega maar eens geïnstalleerd, om Unreal Tournament te spelen. En yeah, het werkte allemaal in 1 keer :) Nu nog de 3D acceleratie op m'n kaart nog aan krijgen, dan kan ik in ieder geval ook op hoge resolutie spelen (640*480 suckt toch best wel :+)
Unreal Tournament is toch juist een van de spellen die gewoon Linux installers heeft?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

UT2K4 doet het native als een dolle bever. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 21-10-2007 20:34 ]

0.0

• AlterMann
Daar zeg je me wat... Wat ben ik weer slim 8)7 Maar eens op zoek naar de linux-installer dan :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:03
AlterMann schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:40:
Daar zeg je me wat... Wat ben ik weer slim 8)7 Maar eens op zoek naar de linux-installer dan :)
Staat op je CD/DVD ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Bij UT99 staat de linux-installer geloof ik niet op de originele cd, maar wel op de later uitgebrachte GOTY-cd.

Bij UT3 zal dit ook weer het geval zijn, wegens de fantastische planning van Epic.

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
[...]

Van VMWare zelf weet ik het niet, maar op de vraag of virtualisatie in 't algemeen langzaam is moet ik "ja, en nee" antwoorden.
Het complexe plaatje zit ongeveer zo in elkaar (gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen en wat ik hier en daar heb gelezen):

Het guest-OS (virtuele OS dus) kan op dit moment ongeveer 80% effectief van de cpu gebruiken, dit kan in de toekomst worden opgevoerd tot hooguit 90%. Dat is dus overduidelijk het probleem niet.

Wat is dan wel het probleem?
Het probleem is dat er bij mijn weten op dit moment geen virtualisatie is voor de grafische kaart. Voor geluid is dat er wel (zij het op sommige vlakken nogal rudimentair), hoe he zit met HID's zoals gamepads weet ik niet.
Misschien dat in de toekomst gamen op een gevirtualiseerd OS een serieuze optie wordt, who knows?

Op dit moment zou ik echter aanraden om r gewoon een dualboot op na te houden (doe ik zelf ook ;) )
DitisKees schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:29:
[...]

Heb gisteren fifa 08 geinstalleerd met Wine, draait 2 keer zo snel als onder XP op dezelfde pc
Het is al langer bekend dat wanneer Wine/Cedega WEL een spel kunnen draaien, ze het ook gelijk sneller doen dan onder windows.
Niet moeilijk (ik wil absoluut geen flamewar, zo zijn de feiten gewoon): In linux (zij het de kernel, zij het in en ander high-profile open source project zoals KDE, ik trek ze voor t gemak onder 1 noemer) wordt er niets, maar dan ook niets klakkeloos bijgedaan zonder een behoorlijke codereview.
De consequenties laten zich raden:
Het kan soms een tijdje duren voordat er een feature inkomt, maar de code is wel elegant en makkelijk te bugfixen, al helemaal als je een monolitische corporatie ertegenover zet.
Zo ook met Wine/Cedega. Ze zijn relatief langzaam met het implementeren van de closed "standard" die DirectX heet, maar ze doen het dan wel gelijk goed en elegant :)
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:56:
Een hele goede topic. Ik zat in dezelfde positie vorig jaar maar uiteindelijk voor mij was maar een oplossing: dual boot. Heb je geen performance verlies, hoef niet te spelen met instellingen om game X aan de praat te krijgen in je emulator (als hij het doet), en dat rebooten duurt hooguit een minuut.

Daarom ben ik ook zo blij met ontwikkelaars zoals John Carmack en z'n welbekende bedrijf id Software, simpel om het feit dat al hun games vroeg of laat niet alleen Linux support krijgen, maar ook open source worden (denk aan Doom, Quake etc).
Alleen inderdaad jammer dat niet MEER ontwikkelaars dit voorbeld volgen op dit moment.

[ Voor 17% gewijzigd door Jeanpaul145 op 21-10-2007 20:04 ]

:j

• Jeanpaul145
wzzrd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:45:
Heb uitstekende ervaringen met Cedega. Kost wat geld, maar niet veel: €5 per maand of zo. Veel games draaien echt prima. De kwaliteit van de drivers van nVidia zorgen ervoor dat je dit beter met nVidia kaarten dan met ATi kaarten kunt proberen (ik heb er ervaring mee, met allebei).
Dit verandert binnenkort he, met het open-sourcen van AMD's kaarten ;)
En ja, daar zit 3D support bij.
Sterker nog, als nVidia het voorbeeld niet volgt wordt mijn volgende grafische kaart wellicht een uit de stal van AMD (ironisch, mn huidige nVidia heb ik gekozen omdat die op dit moment veel beter onder Linux gesupport wordt :P )
wica schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:00:
[...]

Het voornaamste probleem is DirectX, Spelen die met OpenGL werken. Zijn vaak sneller ook op linux te spelen.

DirectX is het hele probleem. En denk niet dat wine een goede DirectX kan maken.
Inderdaad, spellen die met OpenGL werken zijn:
1. (VEEL) Makkelijker te porten naar Linux
2. Totdat de port naar Linux klaar is is de windows versie allicht te spelen met WINE (met OpenGL support zit het wel snor daar, de problemen worden dan meer copyprotection o.i.d.)
AlterMann schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 21:02:
[...]

Kan toch ook? Zowel linux als windows hebben een hibernate-modus :)
Doe eens onderzoek voor je zo'n uitlating doet, hibernate betekent dat je main mem naar je hdd wordt geschreven ja, maar ook dat de bootloader niet/nauwelijks wordt aangesproken de volgende keer dat je op de powerknop duwt.

[ Voor 0% gewijzigd door Jeanpaul145 op 21-10-2007 20:14 . Reden: typo ]

Verwijderd

Het zou mooi zijn als Codeweavers eens met NVIDIA, AMD en Intel gaat praten om een DirectX-interface te maken in de drivers, zodat Wine (en dus ook Cedega) DirectX niet bovenop OpenGL hoeft te implementeren.

• Jeanpaul145
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:21:
Het zou mooi zijn als Codeweavers eens met NVIDIA, AMD en Intel gaat praten om een DirectX-interface te maken in de drivers, zodat Wine (en dus ook Cedega) DirectX niet bovenop OpenGL hoeft te implementeren.
Het probleem is niet dat DirectX bovenop OpenGL draait (wat ik overigens betwijfel), maar dat DirectX niet open is.
Reverse engineering is een nogal lastige bezigheid.

• robbert
Jeanpaul145 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:14:
Doe eens onderzoek voor je zo'n uitlating doet, hibernate betekent dat je main mem naar je hdd wordt geschreven ja, maar ook dat de bootloader niet/nauwelijks wordt aangesproken de volgende keer dat je op de powerknop duwt.
Als ik mijn Linux bak hibernate kom ik toch echt wel langs mijn bootloader, kan hier ook een andere kernel (of Windows) kiezen. Heb overigens geen idee wat er gebeurd als ik daar een andere kernel kies..

edit:

Net eens geprobeerd Ubuntu te hibernaten en vervolgens naar Windows te booten, die in de slaapstand gegooid. Daarna kon ik iig weer mijn Ubuntu keurig in zijn staat terug krijgen. En Windows komt ook weer terug. Volgens mij moet jij dus even onderzoek doen voor je zo'n uitlating doet :P

[ Voor 22% gewijzigd door robbert op 21-10-2007 20:53 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wat ik heb gevonden is dat Xen wel je videokaart kan gebruiken maar dan moet je via remote desktop naar je GuestOS.
Het lijkt me niet dat je er dan nog spellen op kunt spelen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Jeanpaul145 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:37:
[...]

Het probleem is niet dat DirectX bovenop OpenGL draait (wat ik overigens betwijfel), maar dat DirectX niet open is.
Reverse engineering is een nogal lastige bezigheid.
Dat is wel het geval. De enige manier om je videokaart aan te sturen, is via de drivers (naja, ook met shaders natuurlijk). Deze hebben op dit moment in Linux alleen maar een OpenGL-interface. Als er dus met de bedrijven die de drivers schrijven gepraat kan worden over drivers die ook een DirectX-interface hebben, dan krijg je geen problemen als OpenGL niet dezelfde features biedt als DirectX.

Zie het zo: als OpenGL functie F() geeft, welke eigenlijk A()*B() uitvoert op de videokaart, en DirectX heeft een functie FA() en FB(), welke respectievelijk A() en B() uitvoeren, dan heb je een probleem als je DirectX op OpenGL wilt implementeren. Meestal moet je dan óf de feature disablen, óf er op een langzamere manier achter zien te komen wat A() en B() nou zijn.

• AlterMann
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:49:
Bij UT99 staat de linux-installer geloof ik niet op de originele cd, maar wel op de later uitgebrachte GOTY-cd.

Bij UT3 zal dit ook weer het geval zijn, wegens de fantastische planning van Epic.
Blij dat ik de GotY-versie heb.. Zal vanavond eens kijken :) Tnx voor de tip, beide :)

Op de cd is niks te vinden, en de installer die ik van internet pluk zegt niet te willen werken:

This installation doesn't support glibc-2.1 on Linux / x86_64

ARG!

[ Voor 18% gewijzigd door AlterMann op 22-10-2007 01:05 ]

• Crackh34d
  • Laatst online: 29-12-2025
AlterMann schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 21:55:

This installation doesn't support glibc-2.1 on Linux / x86_64
Daarom pak ik dus altijd de 32-bits versie. De 64 bits versie is nauwelijks sneller, behalve bij bepaalde toepassingen die ik toch niet gebruik en je voorkomt er veel problemen mee.

• AlterMann
Vanwege m'n andere topic heb ik nu een K7 kernel draaien, en nu doet de installer het wel. De game zelf niet, maar de installer wel.. Ik blijf 'em wel gewoon in cedega spelen :+

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 22:39

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Ik zit toevallig met hetzelfe als de topic starter; alleen ik denk er nog een dimentie bij...

Want bij een nieuwe pc, hoort naar mijn mening, ook een DX10 kaart oftewel Vista (het enigste OS met DX10 ondersteuning)... en om nou een triple boot te maken om (goed) te kunnen gamen vind ik toch wat ver gaan...

Zeker omdat je alleen maar Vista boot voor DX10 games... Dus als je het anders zou kunnen oplossen (DX9 games onder Wine ofzo) dan zou dat al schelen...

Everybody happy??? I soon change that here we go...

Pagina: 1