KVM-Switch als dockingstation gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:30
Hoi Tweakers,

Ik heb sinds een week een Dell Xps M1330 laptop. Erg mooi machinetje, maar ik wil voor thuis toch een vaste werkplek met grote monitor houden. Daarom zou een dockingstation erg mooi zijn, ware het niet dat die volgens mij niet voor die laptop te krijgen is. En dat bovendien ook erg prijzig is.

Vandaar mijn vraag: is het ook mogelijk om een KVM-Switch te gebruiken als dockingstation? Als ik het goed begrijp kun je met een KVM-switch een desktop gebruiken voor twee systemen. Dus lijkt het me logisch dat je hem ook gewoon voor 1 systeem kunt gebruiken, namelijk de laptop. Kan dat?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Remy

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Waarom zou je dat willen doen?

Een kvm switch heeft als voordeel dat verschillende pc's aan 1 scherm kunnen hangen. Je kan toch ook gewoon je scherm en je keyboard rechtstreeks op je laptopje hangen?

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
bartgabriels schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 14:52:

Een kvm switch heeft als voordeel dat verschillende pc's aan 1 scherm kunnen hangen. Je kan toch ook gewoon je scherm en je keyboard rechtstreeks op je laptopje hangen?
En je moet met de kvm switch alsnog telkens minstens drie kabeltjes inpluggen. Kun je net zo goed de switch weglaten toch?
Het heeft alleen nut als je er ook nog een desktop naast gaat gebruiken en niet om wil pluggen.

Het voordeel van een dockingstation/replicator is juist dat je met één handeling de hele boel aansluit.

[ Voor 8% gewijzigd door Hyp Hyper op 18-10-2007 14:55 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05:19
Wat schiet je daar dan mee op? Je zult nog altijd de VGA(of DVI for that mather..) en USB kabel in je laptop moeten steken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bartgabriels schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 14:52:

Ja idd, of je nu de muis, keyboard en vga kabel van de apparaten zelf of van de switch in je notebook doet, het blijven evenveel kabels.

• Remuzzz
Hmmm oke, nee ik dacht namelijk dat je de switch gewoon via USB kunt inprikken. Maar nee inderdaad, dan heeft dat geen zin :p

Is er misschien een alternatief dat ik over het hoofd zie? Of moet ik echt iedere keer alle kabels gaan unpluggen etc?

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Remuzzz schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 14:58:
Hmmm oke, nee ik dacht namelijk dat je de switch gewoon via USB kunt inprikken. Maar nee inderdaad, dan heeft dat geen zin :p

Is er misschien een alternatief dat ik over het hoofd zie? Of moet ik echt iedere keer alle kabels gaan unpluggen etc?
Je kan op zoek naar een toetsenbordje met ingebouwde USB switch en daarin je muis pluggen. Zo hoef je 1 USB kabeltje en 1 schermkabel in te steken.

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:49
Of via een usb hub. moet je wel een usb muis en toetsenbord hebben.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:13
Of je zoekt een USB kvm switch. Ik heb thuis een adderview USB KVM switch waarop ik dus 4 pc's aan kan sluiten. Als ik dan thuis met mijn laptop op mijn 19inch scherm wil werken plug ik de VGA en de USB in en dan heb ik dus mijn monitor en ook mijn toetsenbord en muis van thuis beschikbaar en kan ik makkelijk schakelen tussen mijn thuis pc en mijn laptop.

Hail to the king baby!

• zaidoT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-01 00:28
Of je zoekt gewoon iets al wat deze gebruiker eigenlijk zocht: ExpressCard Laptop Docking Station

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
bartgabriels schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 15:00:
[...]

Je kan op zoek naar een toetsenbordje met ingebouwde USB switch en daarin je muis pluggen. Zo hoef je 1 USB kabeltje en 1 schermkabel in te steken.
Vergeet de voeding niet. :)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Remuzzz
Hmm, bedankt voor de info :-)

Ik heb nu toch een oplossing gevonden, namelijk de 'Alto' van Logitec. Eigenlijk gewoon een monitorstand, maar dan uitgebreid met USBhub. Gevolg is dat ik steeds maar 2 kabeltjes, namelijk USB en video uit mijn laptop hoef te halen. Nadeel: de prijs, 100 euro is toch redelijk prijzig.

Maar goed, voor de geinteresseerden: https://www.dynabyte.nl/article.php?xi=22814&tc=cbsearch

Groetjes!
Pagina: 1