DD heeft de voorkeur boven DTS op HD-DVD en Blue-Ray?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 02:31

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
Bij de gewone DVD's had ik altijd het gevoel dat DTS wat mooier en voller klonk dan DD. Elke DVD bevatte beide sporen en de consument kon zelf een keuze maken.

Nu ik wat HD-DVD's aan het kopen ben, blijkt dat zowel HD-DVD als Blue-Ray alle audiosporen benutten met Dolby (TrueHD 5.1) en DD Plus 5.1.

Bijv.
Spider-Man Trilogy (Blu-Ray)
Nederlands ondertiteld, Dolby TrueHD 5.1,

en

Matrix, the (HD-DVD)
Nederlands ondertiteld, Geluid en talen: Engels (TrueHD 5.1), Engels (DD Plus 5.1)

Volgens mij heeft DTS de DTS HD versie daar tegenover staan, maar die ben ik nog nooit tegengekomen op een HD film.

Waarom wordt DTS gemeden? Is de kwaliteit van DD gewoon veel beter nu? Is er minder ruimte nodig voor DD om dezelfde kwaltieit te bieden? Waarom de voorkeur van producenten om overal DD op te zetten?

I'm just curious en heb er in de search niks over kunnen vinden :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
Royz schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:04:
Bij de gewone DVD's had ik altijd het gevoel dat DTS wat mooier en voller klonk dan DD. Elke DVD bevatte beide sporen en de consument kon zelf een keuze maken.
Ik weet niets van HD-DVD :), maar mag ik je even uit de droom helpen: van mijn DVD collectie (niet extreem groot, maar zeker representatief) heeft nog geen kwart een DTS audio track.
Vaak staat op de aftiteling van de film wel een DTS logo en zijn er in andere regio's wel DTS versies voorhanden, maar op de nederlandse markt is het zeker geen gegeven dat je altijd kan kiezen.

• quicksilvernet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2023
wat ook zo is. dd is backwards compatible en dts niet. Dus afspeelbaar voor een breder doel

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Naar mijn weten is Dolby TrueHD verplicht voor HD-DVD. Vandaar dat het er altijd op zit. Dit geldt niet voor BluRay

Mijn Home Cinema in aanbouw

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
quicksilvernet schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 19:46:
wat ook zo is. dd is backwards compatible en dts niet. Dus afspeelbaar voor een breder doel
Ik zie niet helemaal waarom het niet backwards compatible zou zijn om DTS als optie mee te leveren. Lijkt me eerder een gevalletje hollandse kruideniersmentaliteit om 10 cent per DVD aan DTS rechten uit te sparen...

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
klaasjanb schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 22:31:
[...]

Ik zie niet helemaal waarom het niet backwards compatible zou zijn om DTS als optie mee te leveren. Lijkt me eerder een gevalletje hollandse kruideniersmentaliteit om 10 cent per DVD aan DTS rechten uit te sparen...
Sterker nog, in een DTS-HD track, zit een gewone DTS track verweven, een non DTS-HD decoder herkent dan gewoon een 1536kbps DTS track.

DTS(-HD) heeft denk ik vooral hogere licentie kosten dat het nog niet al te vaak gebruikt wordt.

Ook is het zo dat Dolby TrueHD/DTS-HD lossless zijn.

Lees dit artikel maar.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 18-10-2007 22:51 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zoals genoemd, hebben veel huidige DVD's ook geen DTS. De licentie zal wel duur(der) zijn, je ziet het ook meestal op (goede!) audio-DVD's en op toptitels als The Gladiator, en horror-films waar zuiverder geluid een must is (SAW, Panic Room e.a.).
Royz schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 13:32:
Nou ik heb gisteren The Matrix gekocht, bekend om zijn superieure beeld en geluid, dus dan is het wel raar dat daar geen DTS op zit toch voor die 25 euro ;)

[...]
Ja, ben ik met je eens. Van The Matrix had ik ook meer verwacht, het is een typische DTS film..

[ Voor 43% gewijzigd door Exorcist op 19-10-2007 13:36 ]

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 02:31

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
Nou ik heb gisteren The Matrix gekocht, bekend om zijn superieure beeld en geluid, dus dan is het wel raar dat daar geen DTS op zit toch voor die 25 euro ;)
BiG-GuY schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 22:36:
[...]

Sterker nog, in een DTS-HD track, zit een gewone DTS track verweven, een non DTS-HD decoder herkent dan gewoon een 1536kbps DTS track.

DTS(-HD) heeft denk ik vooral hogere licentie kosten dat het nog niet al te vaak gebruikt wordt.

Ook is het zo dat Dolby TrueHD/DTS-HD lossless zijn.

Lees dit artikel maar.
Maar als je DD TrueHD aanzet op je Dvd speler en je receiver kan het niet aan dan schakelt hij toch ook terug naar DD net als DTS-HD -> DTS?

Wat is eigenlijk het advies als je receiver TrueHD/DTS HD niet ondersteunt?
  • TrueHD/DTS HD aanzetten en terug laten schakelen door de receiver?
  • DD Plus 5.1 kiezen en zo laten uitzenden door je receiver?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

(offtopic) Matrix 1 is een zeer oude (relatief, 1999) film waar mijns inziens geen supergeluid inzit en is gemaakt toen DVD net een beetje mainstream werd. Als je mooi geluid wilt horen koop House of the Flying Daggers, scene "The Echo Game", DTS geluidstrack en blaas je buren weg. (offtopic)

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:59
Mobyrick schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 13:39:
(offtopic) Matrix 1 is een zeer oude (relatief, 1999) film waar mijns inziens geen supergeluid inzit en is gemaakt toen DVD net een beetje mainstream werd. Als je mooi geluid wilt horen koop House of the Flying Daggers, scene "The Echo Game", DTS geluidstrack en blaas je buren weg. (offtopic)
Leeftijd van een film moet je niet uitgaan van de kwaliteit van het geluid.

Techniek gaat verder ja, maar zo veel is er nou ook weer niet veranderd. Volgens mij wordt iets ook niet opgenomen in DTS en DD. Audio wordt op meerdere kanalen opgenomen zonder compressie en ongecomprimeerde geluidseffecten al dan niet uit de computer ook. Gemixed en daarna omgezet in DD, DTS, Stereo en whatever.

Een CD van nu klinkt ook niet per definitie beter dan een cd van 10 jaar oud.

Vergis je ook niet in een burentergend geluid tov een stillere mix. Blazen betekent niet altijd beter geluid, hoewel het geluid van house... ook erg goed is verder.

Vaak is er niet een beter/slechter geluid tussen een DTS en DD track. Meestal klinkt het gewoon "anders" en heeft de DTS de voorkeur omdat ie meer umph! heeft. Oftewel iets harder staat. Heel soms hoor je daarwerkelijk verschil in dynamiek, maar ook die valt weer in de categorie "anders"

Oren zijn slecht te vertrouwen wat dat betreft.

[ Voor 22% gewijzigd door basset op 19-10-2007 13:56 ]

Hop,hop,hop!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:07

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

basset schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 13:53:
[...]

Leeftijd van een film moet je niet uitgaan van de kwaliteit van het geluid.

Techniek gaat verder ja, maar zo veel is er nou ook weer niet veranderd. Volgens mij wordt iets ook niet opgenomen in DTS en DD. Audio wordt op meerdere kanalen opgenomen zonder compressie en ongecomprimeerde geluidseffecten al dan niet uit de computer ook. Gemixed en daarna omgezet in DD, DTS, Stereo en whatever.

Een CD van nu klinkt ook niet per definitie beter dan een cd van 10 jaar oud.

Vergis je ook niet in een burentergend geluid tov een stillere mix. Blazen betekent niet altijd beter geluid, hoewel het geluid van house... ook erg goed is verder.

Vaak is er niet een beter/slechter geluid tussen een DTS en DD track. Meestal klinkt het gewoon "anders" en heeft de DTS de voorkeur omdat ie meer umph! heeft. Oftewel iets harder staat. Heel soms hoor je daarwerkelijk verschil in dynamiek, maar ook die valt weer in de categorie "anders"

Oren zijn slecht te vertrouwen wat dat betreft.
DTS heeft naast een lagere compressie een veel hoger dynamisch bereik. Dat merk je vooral in films met een rustige scene, maar met een nadrukkelijk aanwezig laag effect. Bij DTS kan je heel sterk en krachtig die bass laten klinken, zonder dat de rest verzuipt. DD is daar minder goed in.
Met de nieuwe HD-standaarden weet ik niet hoe de balans ligt, maar ik ga er vanuit dat DTS nog steeds superieur is aan DD. DTS is direct afgeleid van de bioscoopmix (Digital Theater Sound), waar dynamiek en kwaliteit nog belangrijker zijn dan thuis.

Maar wat betreft de vraag van de TS, ik kan me uit het begin van de DVD nog herinneren dat DTS echt een noviteit was, die nauwelijks werd aangeboden. De meeste DVD's waren DD5.1 en een redelijk deel zelfs maar DD2.0 (gewoon stereo). Langzaam verschoof dat naar bijna alleen maar DD5.1 en een redelijk percentage DTS. Dat had ook met technische beperkingen te maken, DTS neemt veel meer ruimte in beslag, waardoor het voor bepaalde films simpelweg niet haalbaar was om en een DD5.1 track en een DTS track op een schijfje te persen (met name op de SL-dvd's). Tegenwoordig zijn bijna alle DVD's dual-layer, en is die ruimte voor een DTS-track er wel.

Ik verwacht dat voor HD-DVD en Blu-Ray discs het ook een kwestie van tijd is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Royz schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 13:32:
Wat is eigenlijk het advies als je receiver TrueHD/DTS HD niet ondersteunt?
  • TrueHD/DTS HD aanzetten en terug laten schakelen door de receiver?
  • DD Plus 5.1 kiezen en zo laten uitzenden door je receiver?
Je receiver schakelt niet terug, want hij snapt het TrueHD signaal helemaal niet. Dus gewoon DD kiezen. De HD speler zal dan gewoon de DD of DTS track moeten selecteren of de DTS HD/TrueHD tracks downmixen naar DD of DTS.
deepbass909 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:27:
DTS heeft naast een lagere compressie een veel hoger dynamisch bereik. Dat merk je vooral in films met een rustige scene, maar met een nadrukkelijk aanwezig laag effect. Bij DTS kan je heel sterk en krachtig die bass laten klinken, zonder dat de rest verzuipt. DD is daar minder goed in.
Dynamische bereik is bij beiden precies 't zelfde als je het over de standaard formaten hebt (DTS is wat vrijer door extensies), namelijk gewoon 16 bits, niet meer niet minder. Wat je hoort is puur een opname technisch verhaal.

De technologisch verschillen tussen TrueHD en DTS HD master Audio zijn niet zo groot. Beiden ondersteunen gewoon lossless geluid, met als enige verschil dat DTS nog meer kanalen aan kan dan de 14 van TrueHD.

Ik zou zeggen: ga gewoon lekker luisteren :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Het probleem met het vergelijken van DD en DTS op een DVD is dat je niet weet naar welke mix je zit te luisteren. Wil je het goed gaan testen dan moet je zelf een leuke surround mix maken en dat encoderen in beide formaten met de nodige metadata instellingen voor dolby. En vergeet ook niet op de decoder de standaard compressie uit te zetten.
Het verhaal van iedere Jan Modaal die op z'n thuissetje DD met DTS vergelijkt heeft geen enkele betekenis. Een DVD mix is iets anders als een bioscoopmix, en iedere studio mixt het ook weer anders, en de mastering is ook weer anders, er is niet echt een pijl op te trekken. Als je het wilt vergelijken moet je het zelf volledig beheren.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1