Welke kaart voor dit systeem met mijn games

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:30
Hoi

Ik heb dit systeem

Intel pentium D Dual Core 2 x 2,667 Ghz op een Asus P5L-MX Mobo
2GB DDR2 667 geheugen
ATI Radeon X2600Pro 512Mb GFX-card (draait op 700 Mhz)
Ik speel ; wel MMO games, geen DirectX10 Games (nu) en ook niet de nieuwste shooters.

Ik heb dit systeem nieuw en kom van een systeem met een XFX7600GT kaart.

Ik heb het vermoeden dat de kaart het minste is in dit systeem en vraag me af wat een mooie kaart is die hier goed bijpast? Ik ben aan het rondkijken geweest, maar zie door de bomen het bos niet meer, er zijn zoveel verschillende types van dezelfde kaart (lijkt dan zo).

Ik wil hem 2de-hands kopen en rond de 100 euro betalen.

I

Verwijderd

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Dus... www.tomshardware.com is een goede bron om kaarten met elkaar te vergelijken. De gouden regel blijft eigenlijk in videokaart-land, you want the best, you pay the most. Kortom je zit voor 100 euro op midrange-videokaarten. Wellicht dat je een X1950Pro voor die prijs (2dehands) op de kop kan tikken, dan heb je wel een mooi kaartje dat voorlopig nog even meekan :)

• maartend
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 02:32:

Dus... www.tomshardware.com is een goede bron om kaarten met elkaar te vergelijken. De gouden regel blijft eigenlijk in videokaart-land, you want the best, you pay the most. Kortom je zit voor 100 euro op midrange-videokaarten. Wellicht dat je een X1950Pro voor die prijs (2dehands) op de kop kan tikken, dan heb je wel een mooi kaartje dat voorlopig nog even meekan :)
Ik heb expres gekeken naar het LET OP topic.

Maar ik begin steeds meer te begrijpen dat de kaart moet worden afgesteld op de rest van je systeem. Ik kan er bijv. wel een 8800GT in kieperen, maar dat zet dus geen zoden aan de dijk. En dat is nu juist mijn vraag, welke kaart is geen overkill voor mijn systeem, maar past er netjes bij.

Ik heb ook al op TomsHardware gekeken, daar staat mijn kaart niet (tenminste niet precies) en dan weet ik niet met wat hem te vergelijken. Dus plz, gooi mijn topic even niet dicht. Heb echt mijn onderzoek proberen te doen.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 13:54
maartend schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 02:40:
[...]

Ik heb expres gekeken naar het LET OP topic.

Maar ik begin steeds meer te begrijpen dat de kaart moet worden afgesteld op de rest van je systeem. Ik kan er bijv. wel een 8800GT in kieperen, maar dat zet dus geen zoden aan de dijk. En dat is nu juist mijn vraag, welke kaart is geen overkill voor mijn systeem, maar past er netjes bij.

Ik heb ook al op TomsHardware gekeken, daar staat mijn kaart niet (tenminste niet precies) en dan weet ik niet met wat hem te vergelijken. Dus plz, gooi mijn topic even niet dicht. Heb echt mijn onderzoek proberen te doen.
Ik denk dat een 8800GT een goeie kandidaat is hoor, hou er rekening mee dat je een dual core CPU hebt en dat steeds meer games er gebruik van maken.

Voor 100 euro 'upgraden' vind ik zinloos als ik in jouw situatie zou zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door EyeWitness op 18-10-2007 02:44 ]

Verwijderd

Als je nieuw voor 100 euro een kaart wilt kopen, dan zit je ergens op de 2600/8600/8400 series van ati / nvidia. Als je 2dehands gaat kijken kan je een veel krachtigere kaart dat bang-for-the-bucks geeft, bijv x1950Pro/XT.

Dit zijn een paar modellen, waar je zo mee aan de slag kan op Tomshardware. Overkill hoeft niet direct, imo haal je stukken minder FPS als op een high-end systeem, maar dat ligt aan het spel ook wat je speelt.

Als jij een kaart ziet bijv op Vraag & aanbod, of marktplaats, win dan eerst info in over wat voor een type kaart het is, wat voor functies, en allerbelangrijkst hoe doet deze het tegen de rest? Vaak is naam + type + review in google al genoeg. Bijv 'asus X800XT review' geeft vaak al de meest relevante pagina's aan top weer op www.google.nl

• maartend
EyeWitness schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 02:43:
[...]
Ik denk dat een 8800GT een goeie kandidaat is hoor, hou er rekening mee dat je een dual core CPU hebt en dat steeds meer games er gebruik van maken.

Voor 100 euro 'upgraden' vind ik zinloos als ik in jouw situatie zou zitten.
Leuk om te weten dat een 8800GT geen overkill is, dat zou dan inhouden dat ik veel kan hebben.

Als bovenstaand klopt, ben ik bereid mijn budget absoluut te vergroten. Maar ik was dus bang dat het niet de moeite waard zou zijn ten opzichte van de rest van mijn systeem, ik vind dat nl. ook geen high-end systeem. Vandaar

• maartend
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 02:43:
Als je nieuw voor 100 euro een kaart wilt kopen, dan zit je ergens op de 2600/8600/8400 series van ati / nvidia. Als je 2dehands gaat kijken kan je een veel krachtigere kaart dat bang-for-the-bucks geeft, bijv x1950Pro/XT.

Dit zijn een paar modellen, waar je zo mee aan de slag kan op Tomshardware. Overkill hoeft niet direct, imo haal je stukken minder FPS als op een high-end systeem, maar dat ligt aan het spel ook wat je speelt.

Als jij een kaart ziet bijv op Vraag & aanbod, of marktplaats, win dan eerst info in over wat voor een type kaart het is, wat voor functies, en allerbelangrijkst hoe doet deze het tegen de rest? Vaak is naam + type + review in google al genoeg. Bijv 'asus X800XT review' geeft vaak al de meest relevante pagina's aan top weer op www.google.nl
Ik weet van het bestaan van Google en van Tom, maar het ging mij juist om de overkill. Zocht een kaart die in verhouding staat tot de rest van mijn systeempje. Daarom ben ik niet op zoek naar pure benchmarks, die weet ik te vinden. Maar iig bedankt

[ Voor 0% gewijzigd door maartend op 18-10-2007 02:54 . Reden: Te rude lijkend ]

Verwijderd

Ook dat is te vinden op Tomshardware, en zelfs op tweakers.net , in hoeverre de CPU-speed van belang is bij high/low-end kaarten. Natuurlijk haal je meer uit een 8800 met een Quadcore dan een Single-core Cpu op 2.8GHz bijv, maar dat wil niet zeggen dat je games niet meer spelen kan. Je CPU is dan alleen de limiterende factor.

Als je even gezocht had kwam je uit op Guru3d over hoe dat nou precies zit wat werkelijk van invloed is op een snelle GPU / langzame Cpu combinatie.

• maartend
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 03:00:
Ook dat is te vinden op Tomshardware, en zelfs op tweakers.net , in hoeverre de CPU-speed van belang is bij high/low-end kaarten. Natuurlijk haal je meer uit een 8800 met een Quadcore dan een Single-core Cpu op 2.8GHz bijv, maar dat wil niet zeggen dat je games niet meer spelen kan. Je CPU is dan alleen de limiterende factor.
Ik snap dat de CPU de bottleneck gaat worden, maar ik was op zoek naar welke kaart nog niet echt een bottleneck had. Maar ws weet ik het al en kan ik er rustig een 7900GTX of een 1950XTX in plaatsen. Is prettig om te weten, ik dacht nl. dat mijn bakje deze kaarten echt niet goed aankon. Alsof je een Buell motorblok onder een solex-frame gooit; staat mooi, rijdt voor geen meter echt lekker en zeker niet zo hard als het blok echt kan.

Bedankt allemaal.

Verwijderd

Dat kan je echt niet oordelen vanaf hier, dat is eigenlijk gewoon puur de gok nemen en testen :)

Natuurlijk moet je niet een High-end 768MB kaart erin proppen, die komt niet tot z'n recht. Wellicht wel een lager model, aangezien je het had over een 100 euro budget, blijft er niet veel over dan 2de hands, en voor dat bedrag haal je echt geen 320MB 8800GTS, 2dehands :)

Desnoods leen je van iemand een kaart, probeer je het uit.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Het is toch mooi dat je een kaart heb die de max uit je cpu (GPU iets overkill heb) haalt en dus niet de bottleneck gaat zijn. Geef mij maar een kaart die overkill is. :)

Je gaat geen kaart vinden die precies en altijd de max uit je cpu gaat halen soms heb je dus wel veel voordeel bij een dikke GPU en soms wat minder. Maar in sommige gevallen heb je zelfs nog iets aan een 8800GTS en in andere gevallen zou een 8600GT al voldoende zijn.

Ligt aan het spel en aan de settings en resolutie, Kijk dus gewoon wat je ongeveer wilt uitgeven en koop gewoon de snelste die je kan vinden voor het bedrag wat je wilt uitgeven.

• maartend
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 03:19:
Dat kan je echt niet oordelen vanaf hier, dat is eigenlijk gewoon puur de gok nemen en testen :)

Natuurlijk moet je niet een High-end 768MB kaart erin proppen, die komt niet tot z'n recht. Wellicht wel een lager model, aangezien je het had over een 100 euro budget, blijft er niet veel over dan 2de hands, en voor dat bedrag haal je echt geen 320MB 8800GTS, 2dehands :)

Desnoods leen je van iemand een kaart, probeer je het uit.
Dat van die gok vind ik wel leuk ja, maar niet echt.
Wil mijn budget dus verhogen omdat het zelfs vor mijn systeem de moeite waard is.

En een kaart van iemand lenen is lastig, ik ken niemand met een "sneller" systeem dan de mijne.

Maar nogmaals, ik ga ws voor de 7900GTX of de 1950XTX. Is een duidelijke verbetering boven de kaart die ik nu heb en goed genoeg voor mijn systeem als ik het zo begrijp. En leuk van prijs. Verkoop ik toch gewoon mijn oude kaart (3 weken oud)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Een videokaart utizoeken moet je prima zelf kunnen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.