Toon posts:

pci-e -> agp connector of ander mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

Ik heb van de week de videoplank: asus Nvidia 7900 gtx 512mb (pci-e) gekocht, met de zeer zekere veronderstelling dat ik een pci-e slot op mn moederbord had zitten wat dus (aiaiai ;( ) niet het geval is.

Nou lijkt het mij dat ik 3 dingen kan doen:
1) de kaart verkopen en een agp kaart kopen (zonde, want agp van dezelfde kwaliteit is een stuk duurder)
2) hopen dat er een adaptor/converter bestaat waarmee je een PCI-E kaart aan een AGP slot kan koppelen (tot nu toe alleen bridge chips gezien op kaarten zelf, maar het zou toch moeten kunnen? :/ )
3) een nieuw socket 478 moederbord aanschaffen.

mijn voorkeur gaat uit naar optie 2 of 3, mijn vraag is dus ook:
bestaat zon converter, en welk moederbord zou ik kunnen aanschaffen zonder teveel te hoeven aanschaffen?

mijn systeem:
intel p4 3.4ghz
1024 mb ddr (2x 512)
agp (8x)
2 harddisks (ide) / dvd speler (ide) --->(heb geen 478 mobo kunnen vinden met pci-e en 3 ide poorten, zou in principe een andere dvd speler kunnen kopen die op een (s)ata poort kan)

asrock p4vm900-sata2
Is deze hiervoor geschikt? kan ik dan 3 ide apparaten aansluiten? betekend: Max. videogeheugen 256 MB, dat ik de 7900gtx hiervoor niet kan gebruiken?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dom dom dom, inderdaad. Kan je de kaart niet ruilen?

aangaande converter: nee, zal niet zomaar gaan. Het gaat namelijk niet alleen om de connector, maar ook om de chipset.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 01:28:

Nou lijkt het mij dat ik 3 dingen kan doen:
1) de kaart verkopen en een agp kaart kopen (zonde, want agp van dezelfde kwaliteit is een stuk duurder)
2) hopen dat er een adaptor/converter bestaat waarmee je een PCI-E kaart aan een AGP slot kan koppelen (tot nu toe alleen bridge chips gezien op kaarten zelf, maar het zou toch moeten kunnen? :/ )
3) een nieuw socket 472 moederbord aanschaffen.
In alle gevallen gaat het je geld kosten, dus dan kun je het beter meteen goed doen door een nieuw moederbord aan te schaffen.
mijn voorkeur gaat uit naar optie 2 of 3, mijn vraag is dus ook:
bestaat zon converter, en welk moederbord zou ik kunnen aanschaffen zonder teveel te hoeven aanschaffen?
Neem eens een kijkje in PMG FAQ » Welk moederbord moet ik nemen?
(heb geen 472 mobo kunnen vinden met pci-e en 3 ide poorten
Je hebt niet drie poorten nodig om drie apparaten aan te sluiten. Op iedere IDE-poort kunnen twee apparaten worden aangesloten (master en slave).
asrock p4vm900-sata2
Is deze hiervoor geschikt? kan ik dan 3 ide apparaten aansluiten?
Ja, want het bord heeft twee IDE-poorten en kan dus vier IDE-apparaten aan.
betekend: Max. videogeheugen 256 MB, dat ik de 7900gtx hiervoor niet kan gebruiken?
Dat refereert slechts aan de VIA Delta Chrome die in het moederbord is verwerkt, een onboard GPU.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 09:25
gambieter schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 01:32:
Dom dom dom, inderdaad. Kan je de kaart niet ruilen?

aangaande converter: nee, zal niet zomaar gaan. Het gaat namelijk niet alleen om de connector, maar ook om de chipset.
als je een convertor kan vinden die pci-e omzet naar agp dan zou het moeten werken, enige punt dan nog is hoe reageren de drivers er op. Buiten dat lijkt me het sterk dat ze te koop zijn.

Overige opties (IMHO) zijn:
Kaart weer in ruilen, of
Nieuw moederbord + C2D + DDR2 geheugen kopen, wat als je goed inkoopt niet echt heel duur hoeft te zijn, reken op zo'n 150-200 euro...

LinkedIn
BlackIntel

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-07 23:52

Dani86

AeroGeek

http://www.asrock.com/mb/...Model=P4VM900-SATA2&s=478

Heeft PCI-e, socket 478 en DDR. Een prima keuze, want dat bord is ook echt niet duur. Kijk in de Pricewatch of je hem nog goedkoper kunt vinden :) Het geld wat je voor dat mobo betaalt, is al bijna het prijsverschil tussen AGP en PCI-e :P

Ander goedkoop moederbord is de beste oplossing.

150-200 voor een moederbord, C2D en geheugen? Dan heb je wel de jackpot gewonnen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Dani86 op 18-10-2007 10:31 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 07:37

Willem2

Ω is futile

n00bdani86 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 10:30:

Heeft PCI-e, socket 478 en DDR. Een prima keuze, want dat bord is ook echt niet duur. Kijk in de Pricewatch of je hem nog goedkoper kunt vinden :) Het geld wat je voor dat mobo betaalt, is al bijna het prijsverschil tussen AGP en PCI-e :P

150-200 voor een moederbord, C2D en geheugen? Dan heb je wel de jackpot gewonnen :+
Socket 478 is niet hetzelfde als socket 472; 472 is socket A van AMD en 478 is de oudere Intel variant (voorloper van 775)...

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-07 07:58

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Hoezo? Men neme een E2140, een goedkoop moederbordje en 2GB DDR2 en dan blijf je waarschijnlijk zelfs ruim nog onder de 200 euro ook. ;)
Willem2 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:00:
[...]

Socket 478 is niet hetzelfde als socket 472; 472 is socket A van AMD en 478 is de oudere Intel variant (voorloper van 775)...
Dat is socket 462. Bovendien staat er in de TS dat 'ie een Pentium 4 heeft, dus ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat 'ie een moederbord heeft met socket 478.

@hieronder: Bij Azerty hebben zelfs een moederbordje van MSI met een G965 chipset voor maar 43 euro. Dan zit je tenminste niet vast aan zo'n Via- of SiS-chipset.

[ Voor 9% gewijzigd door Rhannie op 18-10-2007 13:09 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

makkelijk te doen
ik noem maar wat, bij azerty
Asrock conroe mobo voor 42 euro
voor 110 euro een Core 2 duo E4400 (je kan ook nog iets uit de E2X00 serie nemen vanaf 60 euro zelfs)
en je hebt al voor 40 euro 2x 1 Gigabyte 533mhz DDR2 latjes
maakt totaal 190 euro
of als je goedkoper gaat zelfs 140 euro

-edit- met Paddix dus, ik neem hier zo een bekende grote shop uit de Price-watch en pak zo een mooie oplossing voor elkaar, die ik imho beter vind dat de andere opties gezien je anders erg veel verliest op het door verkopen van je 3d kaart en op de meerprijs van een AGP kaart.
en nu kun je nog een heel eind vooruit upgraden mocht je willen.

verder staan er maar twee socket 478 mobo's met PCI-e in de price watch waarvan de goedkoopste nergens meer te koop is (gegeven webshop heeft hem niet meer) en de duurste (140 euro) alleen DDR2 slikt dus dan ben je bijna net zo duur (of duurder) uit voor 1 v/d 2 voorgestelde Core 2 duo setjes

ps. weet je zeker TS dat je voeding die kaart trekt?

-edit 2- @ paddix, die zie ik niet, verder heeft z'n asrock ook een intel chipset, ondersteund hij een Core 2 duo (heb laatst zelf z'n systeempje gebouwd voor iemand) en maken ze tegenwoordig over het algemeen prima spul voor huis tuin en keuken gebruikers. voor die zelfde gebruikers zal ook die intergrated GPU niet in de weg zitten neem ik aan ;)

[ Voor 39% gewijzigd door GoldenSample op 18-10-2007 13:16 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-07 07:58

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

offtopic:
Ik had het over deze: http://www.azerty.nl/prod...l/89/14287/p4m900m-l.html Maar ik krijg het donkerbruine vermoeden dat of de specs of de benaming niet klopt, want aan de benaming te zien lijkt het alsof er een Via chipset op zit. En er zijn inderdaad nog zat goede alternatieven voor rond de 40 euro. :)

edit:
En een snelle zoektocht op Google leert ons dat het inderdaad fout op de site van Azerty staat: http://www.msicomputer.co..._spec.asp?model=P4M900M-L :P

[ Voor 20% gewijzigd door Rhannie op 18-10-2007 13:35 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
thnx allemaal, ben al een stuk verder. Ik heb inderdaad een 478 moederbordje, die van perfect systems lijkt mij dan nog steeds de meest logische keuze. Daarmee kan ik de proc ook nog uitbreiden neem ik aan?

mijn voeding:
atx 300-gtf
ac input: 200-240 v-, 4a-50hz
dc output: 300w

Zou dit genoeg zijn?

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 18:38
Er word minimaal 450W voor de GTS en 500W voor de GTX geadviseerd. Dus je kunt het beste ook voor een nieuwe voeding gaan.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Misschien mis ik een opmerking hoor, maar het kan niet geruild worden? Voor bijv. een 7800GS of een X1900XT? Om nou half te gaan upgraden, lijkt me niet echt het ideale. Zeker in een socket 478 platform. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik zou hem dan bij yorcom moeten ruilen, de beste agp kaart is daar de x1950gt. Naar de resultaten kijkend (bij tomshardware bijv.) zou ik dan nog steeds nieuwe/mooie games niet lekker kunnen draaien. Ik zou deze upgrade niet erg vinden, als het mij zoals in mijn bovenstaande oplossing niet meer dan 100 euro kost. Dan is het ook het laatste wat ik aan deze pc doe, en kan ik wel nog 1 tot 2 jaar gamen voor ik een nieuwe pc aanschaf. Ik zou dan eventueel nog een keer extra geheugen kunnen kopen. Maar ik moet nu even goed opletten of ik mij niet dieper in de kosten plaats met deze upgrade, voor zover ik het kan zien zou alles zonder problemen op die asrock mobo moeten kunnen worden aangesloten.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 07:37

Willem2

Ω is futile

Paddixx schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:05:
[...]

Dat is socket 462. Bovendien staat er in de TS dat 'ie een Pentium 4 heeft, dus ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat 'ie een moederbord heeft met socket 478.
*oeps* 8)7 niet goed gelezen...

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:25
"ja ik zou hem dan bij yorcom moeten ruilen, de beste agp kaart is daar de x1950gt. Naar de resultaten kijkend (bij tomshardware bijv.) zou ik dan nog steeds nieuwe/mooie games niet lekker kunnen draaien."

Ik vraag me af of je dat met je huidige processor nog wel kunt. De nieuwe spellen rekenen steeds meer op multicore CPU's.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:17:
ja ik zou hem dan bij yorcom moeten ruilen, de beste agp kaart is daar de x1950gt. Naar de resultaten kijkend (bij tomshardware bijv.) zou ik dan nog steeds nieuwe/mooie games niet lekker kunnen draaien. Ik zou deze upgrade niet erg vinden, als het mij zoals in mijn bovenstaande oplossing niet meer dan 100 euro kost. Dan is het ook het laatste wat ik aan deze pc doe, en kan ik wel nog 1 tot 2 jaar gamen voor ik een nieuwe pc aanschaf. Ik zou dan eventueel nog een keer extra geheugen kunnen kopen. Maar ik moet nu even goed opletten of ik mij niet dieper in de kosten plaats met deze upgrade, voor zover ik het kan zien zou alles zonder problemen op die asrock mobo moeten kunnen worden aangesloten.
De 7900GTX heeft je 200E gekost. Dus met het omruilen zou je zelfs 70E besparen. Aangezien die x1950gt slechts 129E kost. En die kaart presteert zeker niet slecht.
Je moet je daarnaast wel sowieso afvragen wat je wilt met deze upgrade. De twee keuzes die ter sprake zijn gekomen:
• Nieuw moederbord kopen met PCI-e (~50E)
• Videokaart ruilen tegen de beste kaart die Yorcom heeft, de x1950GT. En dan 70E terug krijgen.

Zoals je in deze benchmark x1950Pro vs. 7900GTX kunt zien, is de 7900GTX ongeveer 30% sneller. De x1950Pro is iets sneller dan de x1950GT dus zeg dat de 7900GTX 35% sneller is.

Dus je betaalt 120E voor ongeveer 35% performance winst. En met de 7900GTX kan je voorlopig wat opties op high zetten en kan je misschien een jaartje doorgamen. Echter moet je andere beperkende factoren dan ook bekijken. Zoals een single-core processor (op s478) en 1GB geheugen. De x1950GT kan ook nog wel een tijdje mee. Helaas denk ik dat het systeem tekort zal schieten als je de nieuwste spellen met maximaal detail wilt spelen het komende half jaar.

Dus kort: +35% performance vs 120E meer betalen

Alleen denk eraan dat het systeem dus meer is dan alleen de videokaart. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 19:44
Ja, daarmee zal je probleem opgelost zijn. Ik zou mezelf alleen wel afvragen of het die 100 euro waard is... je prestaties zullen namelijk worden geremd door de verouderde P4 processor. De benchmarks die je hebt gezien met de 7900 GTX zijn dus in jouw geval niet vergelijkbaar omdat die altijd i.c.m. snelle processors en veel geheugen worden gedaan.

Doe er nog 100 euro bij en je hebt een C2D of AMD X² systeem wat ook in andere dingen dan games een stuk vlotter is... Dan wordt zelfs Crysis nog een optie om fatsoenlijk te spelen, met de P4 zal het op low quality worden. Kijk eens naar de onderdelen van de Best buy guide van het basis systeem. Dan ben je voor een upgrade inc. voeding zo'n 200 euro kwijt.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-07 23:52

Dani86

AeroGeek

Met echte C2D doelde ik meer op E6750 + P35 bordje. Maar je zou ook een goed bord kunnen halen met 2gb geheugen, en er een Celeron D 420 op prikken, en later een goede CPU kopen als je er het geld voor hebt. En ja ik denk dat die Celeron D conroe L niet veel zal verschillen van een P4 :)

Ieder moederbord heeft nog 1 ide connector, daar zou je dan je DVD en 1 hardeschijf op aan kunnen sluiten en later een SATA schijf kopen.

Voeding is ook belangrijk, maar daar kun je genoeg over vinden hier.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Pagina: 1