[XP Pro] USB Disk reactiveren na veilig verwijderen?*

Pagina: 1
Acties:

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo,

Heb hier een externe hdd welke in voor backup wil gaan gebruiken (blijft wel altijd aangesloten op de pc). Als ik hardware veilig verwijderen doe, dan spint de harde schijf af, en dat is juist ook de bedoeling.

Ik krijg hem echter niet meer herkent door windows zonder dat ik de kabel moest lospluggen en opnieuw moetaansluiten.

Vernieuwen in apparaatbeheer werkt ook al niet.

Heeft iemand enig idee hoe ik nadat ik een USB apparaat 'veilig verwijderd' heb, weer door windows kan laten herkennen zonder hem opnieuw aan te hoeven sluiten?

groeten

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik weet niet of er een tooltje voor is.
Ik zit me alleen af te vragen waarom je kiest voor de optie 'veilig verwijderen', als je niet van plan bent de schijf ook daadwerkelijk te verwijderen.
Veilig verwijderen is weinig anders dan windows uitleggen dat je het huidige speelgoedje op een bepaalde USB-poort niet meer wilt gebruiken, waarop windows (na even nadeneken) zegt: "da's goed, dan luister ik niet meer naar die poort".

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Dark Wanderer
Is er nog een andere manier waarmee ik die schijf kan laten afspinnen terwijl de kabel aangesloten blijft?

• Dark Wanderer
Iemand?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-02 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom wil je hem laten uitschakelen dan? Maakt hij zoveel herrie? Is het trouwens een 2,5" schijf of een 3,5" (stroom via usb of aparte adapter). Dat je trouwens de usbkabel er weer opnieuw in moet doen is niet zo vreemd als je veilig verwijderen kiest. De poort wordt uitgeschakeld als het ware, en pas als er weer contact mee komt gaat hij weer aan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb je titel maar even wat uitgebreid omdat ie wel erg misleidend was ;)

Je zou eens kunnen uitzoeken of je een USB port via scripting kan 'resetten' en zo de detectie kan forceren.

[ Voor 42% gewijzigd door alt-92 op 19-10-2007 00:00 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zou dan de betreffende poort bij apparaatbeheer uitschakelen en weer opnieuw inschakelen zijn. Dat wordt dan zeer goed zoeken, want ik kan zo snel niet bedenken hoe je dat implementeerd, naast een script die de schermen zelf oproept.

• Dark Wanderer
Ik wil de hdd uitschakelen om de levensduur wat te verlengen.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een tooltje die al bestaat, waarmee je USB apparaten aan en uit kan zetten via scheduled tasks.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hero Of Time schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 00:52:
Dat zou dan de betreffende poort bij apparaatbeheer uitschakelen en weer opnieuw inschakelen zijn. Dat wordt dan zeer goed zoeken, want ik kan zo snel niet bedenken hoe je dat implementeerd, naast een script die de schermen zelf oproept.
Mwa, devcon bijvoorbeeld? da's commandline, kan je dus ook scripten, en daardoor ook als een scheduled task instellen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zo ver ben ik nog niet met mijn kennis, maar als dat kan, dan is dat de uitkomst voor de TS.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Devcon zou idd wel es kunnen werken. Dat gebruik ik ook om mn cardreader uit en later weer aan te schakelen (om de tig stationsletters en 'safely remove hardware'-icoontje te verbergen, omdat ik het ding weinig gebruik).
Harddisk werkt dan via hetzelfde principe. Zie dit topic: [Vista]Shortcut om USB device te disablen/enablen. Onderaan staat een batch-scriptje. Alleen device-ID even veranderen uiteraard..

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 21-10-2007 00:18 ]

• Dark Wanderer
Werkt inderdaad super! Bedankt!

Pagina: 1