Bestaan er digitale watt-meters?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.742 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-04 02:31

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hallo,
Ik weet dat ze bestaan, maar kan er geenvinden. :(

Ik ben op zoek naar eentje die er precies uitziet als de "Kill-a-watt" maar dan voor Europa.

Hij hoeft niet heel accuraat te zijn; ik wil alleen kijken hoeveel mijn lcd-tv , en pc verbruiken bijvoorbeeld.

De prijs moet zo rond de 25 euro zijn.

PS: Het is voor iedereen handig om er een thuis te hebben zodat je een overzicht hebt van het gebruik.

Alvast bedankt. O+

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Conrad heeft ze

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Ja, die bestaan. Maar ze zijn (vooral bij kleine vermogens) vrij onnauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-04 14:47

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ik heb pas bij Nedis op m'n werk een brennenstuhl PM230 besteld. Kost bij Nedis ca. €14 (excl. BTW). Hij bevalt mij prima.

Kan stromen meten vanaf 20mA, dus vermogens vanaf ca. 5W. Is prima voor het vermogen van je PC of TV als die aan staan, maar standby-vermogens hangen vaak rond die 5W.

Conrad heeft inderdaad ook een aantal modellen; de duurste kan zelfs metingen loggen op een SD-kaartje :9~

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ja, de duurste kost ook rond de 500 euries. :o

Ik heb er eentje nodig die ook hele lage spanningen aankan.

Ik denk dat het de Energy check 3000 gaat worden. Gaat van 1.5 tot 2300 watt. >:) Deze kost 25 euro.

ps@boven:

15 euro zonder btw... 18 inc btw, daarop 4 e verzendkosten? Daarna nog transactie kosten...

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Gwannoes schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 09:20:
Conrad heeft inderdaad ook een aantal modellen; de duurste kan zelfs metingen loggen op een SD-kaartje :9~
De Energy Logger 3500. Ik heb 'm besteld! Alleen de leverdatum is pas 28 november, en die is al een keer verplaatst...

Ik heb ook zo'n Energy Check 3000 gehad, hoewel het apparaat op zich goed werkt zijn er twee zaken die iets minder zijn:

- Hij kan geen heel lage vermogens meten. Ik weet de grens niet, maar ik meen dat je onder de 10W niet goed kunt meten.
- Apparaten die afwisselend wel en niet elektriciteit verbruiken (zoals een koelkast) zijn een probleem. Als het apparaat begint met verbruiken begint de EC3000 met meten, maar zodra het verbruik wegvalt (of onder de meetgrens komt) houdt hij op met meten. Als er daarna weer verbruikt wordt begint de meting weer opnieuw. Van een apparaat als een koelkast kun je dus heel moeizaam het totale verbruik vaststellen.

Ik heb nu een Energy Monitor 3000, die kan ook tot heel lage vermogens meten en heeft ook geen problemen met periodiek verbruikende apparaten.

[ Voor 50% gewijzigd door JeroenH op 17-10-2007 14:21 ]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

salimrmaf schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 10:58:
...

ps@boven:

15 euro zonder btw... 18 inc btw, daarop 4 e verzendkosten? Daarna nog transactie kosten...
:X
Hij is voor op't werk, dus BTW telt niet mee. Verzendkosten hadden we niet, want we hadden toch al vanalles bij Nedis besteld. Vandaar dat het nu niet zo duur was.
't was meer om aan te geven dat het niet duur hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
De energy 3000 Is weer een beetje te duur; 39 Euro+6=45...

PS: De Gamma, Praxis of Hornbach moet deze meters toch ook leveren? >:)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:06
salimrmaf schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:37:
De energy 3000 Is weer een beetje te duur; 39 Euro+6=45...

PS: De Gamma, Praxis of Hornbach moet deze meters toch ook leveren? >:)
Doen ze ook. Althans ik meen ze weleens bij de gamma te hebben gezien.

Maar dat kan natuurlijk een actie aanbieding zijn geweest, of een artikel wat niet langer in het assortiment zit omdat het weinig verkocht word.

Wat betreft het meten van kleine vermogens. Dat is jammer want juist daar valt volgens mij in het gemiddelde huishouden nog best wat winst te maken.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik heb gister bij de Lidl zo'n meter gehaald voor 11 euro. Werkt opzich prima... kleine vermogens meet hij (denk ik) niet, want als m'n GSM vol zit geeft hij aan dat er geen stroom meer verbruikt wordt terwijl dit volgens alle reclames enzo wel zo is :p

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

nsa1984 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 15:02:
...
Wat betreft het meten van kleine vermogens. Dat is jammer want juist daar valt volgens mij in het gemiddelde huishouden nog best wat winst te maken.
Denk je? Ik denk dat het vooral de apparaten zijn die veel standby-vermogen hebben waar je in geinterresseerd bent.

Enkele interressante dingen die ik onlangs thuis en op het werk heb gemeten:
  • Een Senseo in stand-by gebruikt nog steeds zo'n 7W. (Bij inschakelen 1300W)
  • Onze Sony 55cm CRT TV (ca 4 jaar oud) heeft geen meetbaar standby-verbruik (valt me weer mee)
  • Onze Maranz PM5000 audio-versterker verbruikt bij alleen al aan staan (zonder muziek weer te geven) al 40W. Bij meer volume zie ik hem niet oplopen.
  • Onze Maranz CD-speler verbruikt zonder CD in het laatje ook al 10W als hij aanstaat
  • De adapter van onze babyfoon-beveiligingscamera-monitor verbruikt zonder belasting al 6W :(
  • mijn PC op het werk doet in stand-by 14W. Die van m'n collega zelfs 27W. Bij volledige belasting (SuperPi) ca. 100W.
  • We hebben hier op het werk allemaal 2x Philips190S 19"LCD staan... Verbruikt per stuk in standby al 7W. Druk je op de "uit-knop" (het LEDje gaat dan uit) is het nog steeds 7W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:06
Gwannoes schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 15:13:
[...]

Denk je? Ik denk dat het vooral de apparaten zijn die veel standby-vermogen hebben waar je in geinterresseerd bent.

Enkele interressante dingen die ik onlangs thuis en op het werk heb gemeten:
  • Een Senseo in stand-by gebruikt nog steeds zo'n 7W. (Bij inschakelen 1300W)
  • Onze Sony 55cm CRT TV (ca 4 jaar oud) heeft geen meetbaar standby-verbruik (valt me weer mee)
  • Onze Maranz PM5000 audio-versterker verbruikt bij alleen al aan staan (zonder muziek weer te geven) al 40W. Bij meer volume zie ik hem niet oplopen.
  • Onze Maranz CD-speler verbruikt zonder CD in het laatje ook al 10W als hij aanstaat
  • De adapter van onze babyfoon-beveiligingscamera-monitor verbruikt zonder belasting al 6W :(
  • mijn PC op het werk doet in stand-by 14W. Die van m'n collega zelfs 27W. Bij volledige belasting (SuperPi) ca. 100W.
  • We hebben hier op het werk allemaal 2x Philips190S 19"LCD staan... Verbruikt per stuk in standby al 7W. Druk je op de "uit-knop" (het LEDje gaat dan uit) is het nog steeds 7W.
Dat valt me tegen inderdaad, ik had verwacht dat dergelijke apparaten in standby "minder" zouden gebruiken. Geen idee hoeveel minder maar is standby vermogen is dus wel meer dan ik dacht.
In dat geval dank voor de toelichting, en weer iets geleerd :)

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
WTF! Zoveel stroom? :/

Damn, geen wonder dat mijn vader vindt dat hij een abnormaal hoge energie rekening krijgt...

Oude PC met CRT 15"
Laptop
37CM TV CRT
37CM TV CRT
82CM LCD-TV
Vaatwasser
Koelkast
Magnetron
3 stofzuigers (3X1800=5000Watt) :|
Wasmachine
Senseo :O
4 kinderen,
PS2,Videorecorder,5X DVD-spelers
4 Bureaulampen,
3 Spaarlampen 15 Watt
10X 70 Watt normale lampen.
Home Cinema Set.

En dan ben ik nog zeker een boel dingen vergeten... :(

Zal strakjes aan mijn pa vragen hoeveel Euro's hij betaald per kwartaal.

PS: Philips is de grote stroom-killer. Ambilight, Senseo, Stofzuigers, Grrr. Die spaarlampen van Philips zijn te donker om als vervanger te gebruiken voor mijn andere lampen.

[ Voor 4% gewijzigd door SalimRMAF op 17-10-2007 15:50 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik heb zelf hier thuis de Energy Check 3000 en ik moet zeggen, hij bevalt me prima! M'n computer trekt op dit moment 142,5 watt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
De PC alleen? Daar komt de Beeldscherm ook nog bij (50Watts) dan kom je rond de 200 Watt uit...

Dat is net zoveel als een PS3, of een 94 CM LCD-TV.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Houd in gedachten dat één Watt continuverbruik ongeveer € 2 per jaar kost. Dat lijkt niet zoveel maar een beetje huishouden heeft zomaar 100 of 200 W standby staan en dat kost dus tussen de € 200 en 400 per jaar. Als je dat over het hele land bekijkt (of beter nog: wereldwijd) gaat dat om enorme vermogens en bedragen die aan niets, letterlijk NIETS, verloren gaan. Het zijn ook enorme vermogens en bedragen die op zeer eenvoudige wijze bespaard kunnen worden. Dat dat niet gebeurt is onbegrijpelijk.

En er zijn op dat gebied ook maar weinig positieve ontwikkelingen te melden. Het aantal settop-boxen (UPC, digitenne, etc.) neemt sterk toe, en die hebben allemaal een flink sluipverbruik (tot wel bijna 20W). Over niet al te lange tijd zal het vaste telefoonnet verdwijnen waardoor iedereen met een vaste lijn in huis een VOIP-kastje 24/7 ingeschakeld moet hebben. Dat zal ook wel weer zo'n 10W continu zijn.

Toen ik eenmaal mijn Conrad energiemeter had ben ik me kapot geschrokken van wat er allemaal standby stond en wat dat per jaar kostte. Een paar stekkerdozen met schakelaar later staat er bij ons NIETS meer op standby en is ons huis elektrisch gezien dood als we weg zijn (op de koelkast, CV-ketel, ventilatie en natuurlijk de omvormers van de zonnestroompanelen na). Dat scheelt een heleboel geld. Ons totaal verbruik is zo'n 800-900kWh per jaar (twee pers.huish.). Dat was eerst ongeveer het dubbele. Die energiemeter heeft zijn geld wel opgebracht :)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 17-10-2007 16:29 . Reden: Ik had nog wat te vertellen :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ja, wij zijn sinds kort ook beter aan het omgaan met stroom.

Damen en heren: ADAPTERS pakken veel stroom, beneden bij de LCD-tv, staan 2X 8 stekkerdozen. Savonds gaan ze uit. Spaarlampen doen bij ons de intrek, maar het licht is te donker. En pas na een tijdje geven ze 'meer' licht. :X

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
salimrmaf schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:30:
Spaarlampen doen bij ons de intrek, maar het licht is te donker.
Dan moet je het juiste vermogen kiezen? De fabrikanten houden soms een factor 5 aan (15W spaarlamp = 75W gloeilamp) maar ik hou bij vervanging zelf een factor 4 aan (15W spaarlamp = 60W gloeilamp). Dan ben je verzekerd van voldoende licht.
En pas na een tijdje geven ze 'meer' licht. :X
Sja... op plekken waar spaarlampen zinvol zijn lijkt me dat niet echt uitmaken, toch? Ze komen in een paar seconden op en daarna geven ze de hele avond licht...

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 17-10-2007 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ik heb hier een nieuw topic geopend over het gebruik van en de ervaringen met energiemeters

Pagina: 1