[XP]Audio werkt maar Windows blijft om drivers vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.065 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste medetweakers,

Bij de herinstallatie van Windows XP op mijn vader zijn computer ben ik tegen een zeer vreemd probleem aangelopen. Windows blijft na installatie van alle drivers vragen om een driver voor het apparaat "Audio Device on High Definition Audio Bus". Handmatig zoeken naar de juiste drivers levert geen resultaat op en ook de automatische zoekfunctie werkt niet.

Het gekke is dat, na deinstallatie van de drivers, er twee "Audio Device on High Definition Audio Bus" apparaten in apparaatbeheer staan. Bij eentje staat als foutmelding dat het apparaat niet geconfigureerd kan worden en bij de andere (degene die nooit geïnstalleerd wil worden) dat er geen stuurprogramma's geïnstalleerd zijn.

Wat heb ik nu al geprobeerd?
• Downloaden van andere drivers, de nieuwste van de Asus website
• Installatie van drivers via de installer
• Installatie van drivers via apparaatbeheer
• Google raadplegen
• Overklok teruggezet
• Alle gevonden Windows updates geïnstalleerd

De hardware en software:
• Core 2 Duo E6300
• Asus P5B met ADI1988 geluidscodecs onboard
• 2 x 512MB OCZ PC6400 (Platinum rev2)
• Windows XP Home edition

Via Google heb ik nog wel iets gevonden over de installatie van UAA (een onderdeel van Windows) maar een kant en klare download heb ik niet gevonden. Ik herinner mij ook dat de HD Audio van de vader van mijn vriendin ineens niet meer werkte en dat dit na een update opgelost was. Mijn symptomen zijn echter anders aangezien mijn geluid wél werkt. Ik wil alleen af van dat stom uitroepteken in mijn apparaatbeheer... :/

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Misschien heb je nog een modem oid? Je hebt dan een computer en geen laptop, maar bij mij op mijn laptop is er wel een Audio Device on HD Audio Bus. Dat is mijn modem. Check eens de hardware specificaties van je mobo.

Check ook eens precies welke audio chip je hebt. Er staat bij de specs HD Audio, maar dat betekend meestal dat er een Realtek in zit. Kijk ik echter op de site voor drivers, zie ik overal SoundMax staan. Heb je die geprobeerd? Normaal gesproken doe je voor je een herinstall doet, nakijken welke hardware er allemaal inzit en zoek je die op en niet pas NA de herinstallatie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Admiral Freebee
  • Niet online
Er zit geen modem in de computer en ik heb inderdaad de Soundmax drivers geprobeerd. De codecs heet ADI1988 en is van Analog Devices. De Soundmax drivers hebben daarvoor ook gewoon gewerkt en ik heb zowel de versie van op de CD geprobeerd (die daarvoor werkte) en de laatste versie van de Asus website.

Ik weet zeker dat er geen Realtek HD Audio codec op het moederbord zit. Het Realtek logo herken ik uit duizenden ;)

In ieder geval al bedankt voor het meedenken. Ik wist inderdaad niet dat een modem ook zo aangeduid kon worden op nieuwere systemen.

Edit:

Op een Frans forum vond ik wel dit:
Résolution du problème de non reconnaissance de Driver HD Audio pour ADI1988 sous Windows XP SP2

Récemment acquéreur d'une ASUS P5B équipé du Chipset son HD ADI1988, j'ai installé Windows XP SP2 32bit.

J'ai lutté pour installer les drivers Audio, voici la marche à suivre :

1) Téléchargez le Correctif Crosoft KB888111 pour XP SP2 http://site.voila.fr/lipon/kb888111xpsp2.exe
2) Obligatoirement rebooter le PC quand la fin de l'installation du correctif le propose.
3) Au reboot, ignore la demande de pilote de Windows pour le Microsoft High Definition Audio... (ne pas valider ni annuler)
4) Installer le setup du CD de drivers /Audio/ADI1988/Setup (ou /32bit/Setup)
Voor diegenen die weinig Frans verstaan:
1) Download de update KB888111
2) Reboot de computer
3) Na het opnieuw opstarten, negeer het kadertje dat vraagt om drivers voor de HD audio
4) Installeer de drivers van de driver CD

Edit2: Dit bleek ook niet de oplossing zijn. De update KB888111 stond al geïnstalleerd (door de setup van de drivers) en ik blijf 2 apparaten hebben waarvan er eentje wel installeert en ik dus met 1 apparaat blijf zitten met een uitroepteken naast.

[ Voor 105% gewijzigd door Admiral Freebee op 16-10-2007 21:34 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Subtiel kickje :) Ik heb er nog wat mee bezig geweest vandaag maar ik krijg het echt niet opgelost...

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
vraagje:heb je windows kaal (fdisk/format) geinstalleerd of eroverheen...
want dat kan problemen geven.
probeer eens alles van audio drivers te deinstalleren en ook uit je systeem verwijderen...
daarna herinstalleren
o ja, en overklokken kan soms ook problemen opleveren voor bepaalde apparaten.
en als niks helpt doe je net als ik...onboard sound uit en een sb kaartje erin....werkt 100% beter
succes

[ Voor 57% gewijzigd door wooley op 17-10-2007 21:25 ]

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Als het geluid gewoon werkt, dan kun je proberen het device (of allebei) gewoon handmatig te disablen (rechtsklikken op het apparaat in de devicemanager). Als het goed is weet Windows dan dat er 'iets' zit, maar dat hij er van af moet blijven :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
wooley schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:19:
vraagje:heb je windows kaal (fdisk/format) geinstalleerd of eroverheen...
want dat kan problemen geven.
probeer eens alles van audio drivers te deinstalleren en ook uit je systeem verwijderen...
daarna herinstalleren
o ja, en overklokken kan soms ook problemen opleveren voor bepaalde apparaten.
en als niks helpt doe je net als ik...onboard sound uit en een sb kaartje erin....werkt 100% beter
succes
Ik heb Windows gewoon kaal geïnstalleerd. Sterker nog, het gaat om een gloednieuwe harde schijf.
De audio drivers heb ik al eens allemaal verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Ik ga wel nog eens proberen de kaart uit te schakelen in het BIOS en dan terug in te schakelen.

Ik heb overigens nog wel een Audigy kaartje liggen maar ik zou eigenlijk liever de onboard geluidskaart gebruiken aangezien het toch maar voor een paar piepjes en af en toe een leuk filmpje is. Het blijft nog altijd mijn vader zijn computer :P

Tijdens het overklokken heb ik trouwens altijd de PCI-E en PCI bussen gelockt.
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:30:
Als het geluid gewoon werkt, dan kun je proberen het device (of allebei) gewoon handmatig te disablen (rechtsklikken op het apparaat in de devicemanager). Als het goed is weet Windows dan dat er 'iets' zit, maar dat hij er van af moet blijven :)
Dat zou ik inderdaad kunnen doen maar ik wil eerst nog zoeken naar een deftige oplossing. Daarom dat ik dit topic ook geopend heb.

Edit: Na het uitschakelen van de geluidskaart in het BIOS blijft het apparaat dat niet wil installeren staan. Als ik de apparaten op "verbinding" laat weergeven komt het apparaat net onder de UAA HD Audio driver van Microsoft. Het lijkt erop alsof het een apparaat is, naast de geluidskaart. Ik heb echter geen modem en het lijkt ook geen onderdeel van de chipset want ik heb hem ook eens laten zoeken tussen de Intel chipsetdrivers (die ik overigens al geïnstalleerd had).

[ Voor 15% gewijzigd door Admiral Freebee op 17-10-2007 21:55 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik wil toch nog eens een kickje wagen omdat er misschien nog iemand ideeën heeft met deze nieuwe informatie :) Ik kom er helaas nog altijd niet zelf uit :/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe was de vorige installatie gedaan? Heb je een merk PC of is het een zelf samengsteld systeem? Heb je de cd met drivers van je moederbord nog?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hero Of Time schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 23:28:
Hoe was de vorige installatie gedaan? Heb je een merk PC of is het een zelf samengsteld systeem? Heb je de cd met drivers van je moederbord nog?
Bij de vorige installatie heb ik ook gewoon de drivers van de CD van het moederbord geïnstalleerd net als nu. Het systeem is zelf samengesteld. Het enige verschil is dat de vorige installatie zonder SP2 was en deze is een CD met SP2. Maar SP2 heeft uiteindelijk ook gewoon op de vorige installatie gestaan.

Verwijderd

heb je hem al eens verwijderd uit je device manager?
of allebei verwijderen en reboot..
En dan installeren met de setup van de website van de fabrikant en niet van de cd

Verwijderd

Ik zou inderdaad net als -Willie- aangeeft ze beiden verwijderen en kijken wat er na de reboot gebeurd.

In 'normale' gevallen zou je er dan maar 1 moeten hebben staan.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat heb ik dus ook al eens geprobeed. Nadien komen er gewoon twee apparaten terug.

Wat dus vreemd is, is dat als ik de geluidskaart in het BIOS uitschakel, er nog één apparaat blijft zijn. En dat is net diegene waar Windows geen drivers voor kan vinden :?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Aha, ik heb eindelijk de oplossing gevonden! Op GoT kwam ik langs een topic waar iemand zijn HDMI uitgang aan de praat probeerde te krijgen en daar werd gesproken over een HDMI driver van ATi. Laat ik nu net een grafische kaart hebben waar door middel van een converter een HDMI uitgang op zit.

Na het installeren van deze drivers is het apparaat weg :)

Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Verwijderd

Welke topic was dit, ik heb het zelfde probleem met een medion laptop.
Admiral Freebee schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:54:
Aha, ik heb eindelijk de oplossing gevonden! Op GoT kwam ik langs een topic waar iemand zijn HDMI uitgang aan de praat probeerde te krijgen en daar werd gesproken over een HDMI driver van ATi. Laat ik nu net een grafische kaart hebben waar door middel van een converter een HDMI uitgang op zit.

Na het installeren van deze drivers is het apparaat weg :)

Bedankt voor jullie hulp allemaal!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat wil ik nou ook wel weten, aangezien ik vandaag de PC van een vriend in elkaar heb gezet en daar nog 2 onbekende apparaten zie, namelijk een PCI device en ook jouw Audio device on HD Audio bus. En aangezien ik video en audio tegelijk installeerde, weet ik niet welke waar bij hoort (lijkt mij pci voor videokaart en audio device op de soundcard).

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb de oplossing in dit topic gevonden:
Sapphire HD 2400XT

Het ging wel niet om hetzelfde probleem maar het bracht mij op een idee ;)

Verwijderd

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, alleen weet iemand al of er ook zo'n driver is voor de 3870, want dat is mijn videokaart en ik heb hetzelfde probleem!!!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Op de ATi website staat dat deze alleen voor 2900 kaarten is maar volgens mij werkt hij op alle kaarten die een soortgelijke driver nodig hebben. Ik heb die in ieder geval gebruikt voor mijn 2400 Pro.

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 19:23:
Op de ATi website staat dat deze alleen voor 2900 kaarten is maar volgens mij werkt hij op alle kaarten die een soortgelijke driver nodig hebben. Ik heb die in ieder geval gebruikt voor mijn 2400 Pro.
Heb het gedaan en nu werkt ie bij mij ook, waardoor ook me front sound het doet:D
Pagina: 1