Toon posts:

Sapphire HD 2400XT

Pagina: 1
Acties:
  • 2.320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen weekend heb ik een Sapphire HD 2400 XT gehaald, met de bedoeling mijn nieuw Philips LCD TV aan mijn HTPC te koppelen. Ik heb deze kaart gekozen omdat hij passief gekoeld is en HDMI met HDCP en 5.1 Multi-channel audio ondersteund.
Na installatie van de meegeleverde catalyst driver, had ik direkt beeld. Echter, ik krijg met geen mogelijk audio output. Aan de HDMI kabel kan het niet liggen, deze zou video+audio overdracht moeten ondersteunen en gezien de prijs van 50 euries ben ik geneigd te geloven dat dit wel zal kloppen.
In de eerste instantie dacht ik dat ik geen audio had omdat er een DVI uitgang op de kaart zit, maar blijkbaar heef deze connector een aantal extra pinnen die gebruikt worden om de audio over te dragen aan de meegeleverde DVI/HDMI connector.
Ik moet wel zeggen dat na installatie de kaart gedetecteerd is als een ATI Radeon HD 2400 XT, maar dat mijn systeem (MSI RS480 M2 mobo met XP MCE) ook een device vindt waarvoor geen driver gevonden kan worden. Wellicht dat dit de (uitgeschakkelde) onboard GPU is, maar ik ben hier niet zeker van.
Een update naar catalyst 7.7 verhelp mijn problemen ook niet.

Iemand vergelijkbare problemen (gehad) ?

Verwijderd

Heb je de HDMI audio driver geinstalleerd? Ik had bij mijn Asus 2400 Pro ook een onbekend apparaatje en dat bleek die audio te zijn. Die driver heb ik niet op de ATI website gevonden maar wel op de meegeleverde Asus CD.

ShiroNeko

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-02 09:32
Ik neem aan dat je een DVI-HDMI converter gebruikt?
Want een dvi-hdmi verloopkabel geeft geen audio door.

Die converter is is speciaal voor deze ati kaarten.
Ik heb zelf een 2400pro maar zonder converter.

En de drivers voor de audio-codecs die op de kaart zitten staan alleen op de cd.
Ze zitten niet in de catalyst drivers.

offtopic:
Waarom moeten ze bij de goedkopere kaarten nu net op dit onderdeel bezuinigen :(
Zit ik met een HD2400pro zonder converter.

[ Voor 23% gewijzigd door SpiriTNL op 24-07-2007 13:57 ]

Verwijderd

Je hebt inderdaad de "ATI Catalyst™ 7.7 HDMI Audio Driver for ATI Radeon HD 2000 Series" nodig!
Hier: http://ati.amd.com/support/drivers/xp/hdmiaudio-xp.html

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
SpiriTNL schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 13:54:
Ik neem aan dat je een DVI-HDMI converter gebruikt?
Want een dvi-hdmi verloopkabel geeft geen audio door.

Die converter is is speciaal voor deze ati kaarten.
Ik heb zelf een 2400pro maar zonder converter.

En de drivers voor de audio-codecs die op de kaart zitten staan alleen op de cd.
Ze zitten niet in de catalyst drivers.

offtopic:
Waarom moeten ze bij de goedkopere kaarten nu net op dit onderdeel bezuinigen :(
Zit ik met een HD2400pro zonder converter.
Als ik de startpost mag geloven heeft de TS juist die kaart gekocht vanwege de aanwezigheid van een HDMI poort. En hij heeft blijkbaar ook een LCD tv met (vermoedelijk) een HDMI ingang. Dus hij gebruikt zeer waarschijnlijk geen converter, maar een rechtstreekse kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ik gebruik inderdaad een DVI/HDMI dongle. Deze zou de audio moeten overdragen d.m.v. een aantal extra pinnen op de dvi uitgang.

Ik heb ondertussen de audio drivers geinstalleerd. Ik heb nu geen 'unknown device' meer, maar ik kan ook nergens een extra audio device selecteren en ik heb ook nog steeds geen geluid uit mijn HDMI connector.

Dit zuigt big-time.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 23:13 ]

• smerik
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02 17:12
Hallo, ik ga deze kaart denk ik ook kopen, maar dat terzijde.
Tijdens het zoeken kwam ik het volgende PDF-je tegen onder overview:

HDMI with 5.1 surround sound audio
(Important Information for Windows XP & Windows Vista users) => Enabling audio over HDMI

Heb je dat al geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door smerik op 08-08-2007 15:17 ]

As long as the answer is right, who cares if the question is wrong?

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-02 11:55

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Misschien moet je in je configuratie scherm je primair audio device op die ''ATi'' zetten.

Ik had zoiets net omgekeerd.
Ik had een geluidskaartje gekocht. Onboard dus uninstalled ging hij op die ati ''geluidskaart'' staan.
Ik kreeg het sweex geluidskaartje maar niet aan de praat totdat ik in het config scherm de Cmedia device selecteerde ipv de ''ATI HD''

Suc6 :)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Hoodlum77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07-2025
ik heb deze kaart zaterdag gehaald, super beeldje voor mijn HTPC.Maar geluid ho maar.

Ik heb alle stappen gedaan die ik hier las, maar geen succes. Ik heb ook nergens de HDMI audio controller terug kunnen vinden. Ik heb ook geen onbekende apparaten in apparaatbeheer.

Volgende setup
mobo: Asus A8R-MVP onboard HD sound Soundmax
Graka: Sapphire 2400XTT aangesloten met bijgeleverde dvi=>hdmi dongle op mijn Marantz SR 4001 receiver.

Al geprobeerd
Onboard audio disable
Drivers updaten 7,6 7,7 7,8 beta geen succes

Mis ik iets moet de kaart worden gelust met mijn onboard audio of iets??

Ik wordt er echt chagerijnig van

iemand tips

• gravy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-02 15:55
Zijn er al vorderingen met de audio via hdmi?

Verwijderd

Is het mischien mogelijk dat de receiver het probleem is? Ik lees n.l. dat deze geen signalen van 128 khz en hoger ondersteunt.

Mischien dat het direct op de tv aansluiten dit kan verduidelijken?

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 15:26

Alaksandus

Vae puto deus fio

Hoodlum77 schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 12:56:
ik heb deze kaart zaterdag gehaald, super beeldje voor mijn HTPC.Maar geluid ho maar.

Ik heb alle stappen gedaan die ik hier las, maar geen succes. Ik heb ook nergens de HDMI audio controller terug kunnen vinden. Ik heb ook geen onbekende apparaten in apparaatbeheer.

Volgende setup
mobo: Asus A8R-MVP onboard HD sound Soundmax
Graka: Sapphire 2400XTT aangesloten met bijgeleverde dvi=>hdmi dongle op mijn Marantz SR 4001 receiver.

Al geprobeerd
Onboard audio disable
Drivers updaten 7,6 7,7 7,8 beta geen succes

Mis ik iets moet de kaart worden gelust met mijn onboard audio of iets??

Ik wordt er echt chagerijnig van

iemand tips
Ik heb dezelfde receiver maar met een 2600 met DVI -> HDMI audio adapter. Ik zie de HD audio controller wel, echter mijn probleem is dat ie alleen maar stereo geeft.

Is het bij jou al gelukt om er 5.1 uit te krijgen?

Als een god in Nijmegen.

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:30
Heb zelf een MSI 2600PRO, maar heb geen DVI-HDMI adapter die audio door geeft. Weet iemand hier een adres voor ?

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 20:05
Ik heb een dvi-hdmi kabel gehaald bij de Scheer & Foppen en die geeft gewoon audio door op mijn lcd-tv i.sm. de 7.10 drivers.

(Asus 2600XT)

[ Voor 10% gewijzigd door DJvL op 22-10-2007 10:39 ]

Main: Ryzen 5950x (PBO 235|170|170,CO,Scalar 4850x16 stable) | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3866-14) | AMD RX 6800 (uv) || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

De drivers van die HDMI audio worden in Vista automatisch geïnstalleerd. Bij XP moet je dat zelf doen. Als je veranderd van uitvoerapparaat van je luidsprekers naar de HDMI output, herstart je best eerst het programma waarmee je audio/video mee afspeelt. Ook heel veel kans dat je geen geluid zal krijgen als je achteraf een dongle/convertor hebt gekocht. Velen daarvan converteren enkel het beeld, omdat ze niet verwachten dat er ook audio uit die DVI poort komt.

Yes, but no.

Verwijderd

Ik heb zelf een Ati Radeon 2600HD en zit dus met hetzelfde probleem.. Heb die audio driver geinstalleerd en een aparte dongle + kabel bij MyCom vanmiddag. Maar helaas, geen audio :(

Hij lijkt dus op deze dongle: nieuws: Hdmi-ondersteuning ATi R600 met verloopstukje, maar audio werkt niet :S

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2007 18:07 ]

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09-2025

TrickeY

www_un4given_nl

Ik heb ook zown kaart in een pc gedrukt ( EAH2400Pro ) .
Maar wist niets af van dat geluid wat er op zat,
dat heeft me gewoon 8 uur bezig gehouden haha
omdat ik never nooit geluid meer uit de pc kreeg. die onboard gebruikt.

het gaat om dit moederbord: MSI K9VGM-V .
http://global.msi.com.tw/...1&cat2_no=171&cat3_no=351

nu heb ik eindelijk geen onbekende apparaten meer bij aparaatbeheer.
maar bij de opties van geluiden zegt hij dat hij ATI HD Audio rear output gebruikt.
en heb geen onboard keuze meer. En kan de realtek driver niet meer installeren, die stopt als hij bijna klaar is. moet een foutmelding dat hij niet verder kan, verder geen reden erbij.

maar er zit gewoon crt scherm aan. en ik wil gewoon de gaatjes van het geluid gebruiken die rechtstreeks van het moederbord komen.

hoe moet ik dit nou voor elkaar krijgen ?

\\edit. in de bios staat onboardgeluid aan maar staat niet in apparaatbeheer.
in bios kun je bij onboard peripherals de onboardgeluid uitzetten, op disable dus. maar staat nu op auto. kan hem niet op Enable zetten.
betekent dit:

dat het moederbord het onboard geluid AUTOmatisch toch uitzet omdat deze videokaart zich registreert als videokaart en geluidskaart?????

P.S. nieuwste bios staat er ook op, nog steeds alleen de opties Disable en Auto.

[ Voor 27% gewijzigd door TrickeY op 30-01-2008 21:27 ]

www_un4given_nl

• TrickeY

TrickeY

www_un4given_nl

weet iemand hier iets meer vanaf ?

www_un4given_nl

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 14:27
Probeer nog eventuele Realtek driver software te verwijderen via Configuratie > Software Verwijderen en dan met DriverCleaner of Driver Sweeper restanten van de Realtek audio te verwijderen, liefst in Safe Modus (F8 tijdens opstarten). Kijk vervolgens of je nu wel de Realtek software kunt installeren na een reboot.

Ik heb dus laatst voor me pa een PC gebouwd met ook een HD2400Pro en het duurde inderdaad even voordat ik door had dat ik een ATi HD driver moest installeren :Y)

π MW finishers

• TrickeY

TrickeY

www_un4given_nl

bedankt voor je reactie.

heb alle drivers al weg gehaald ook met clean driver. in safe mode.
werkt niet.

heb jij nu wel je onboard sound kunnen gebruiken naa het installeren van de videokaart>?
en hoe dan ?

www_un4given_nl

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 14:27
ik heb inderdaad de onboard sound gebruikt, dat werkte gewoon met de Realtek software, ik heb van die software wel eerst een nieuwere versie gedownload geloof ik.

π MW finishers

• TrickeY

TrickeY

www_un4given_nl

owkey, heb ik ook wel gedaan, die nieuwste drivers, maar hij heeft geen onbekende hardware dus.

denk toch dat het het bios is van het mobo. dat die de onboard automatisch heb uitgeschakeld omdat er in principe gewoon een andere geluidskaart bij in gezet is.

weet het alleen niet zeker, weet iemand dit wel zeker ?

www_un4given_nl

Verwijderd

hoop dat er nog iemand reageert opdit topic. zit met een soortgelijk probleem. alleen iets minder erg. heb een ati hd 2400 in m'n laptop zitten (onboard). maar krijg alleen maar stereo door m'n hdmi-aansluiting. heb de nieuwste driver geinstalleerd. weet iemand of er wel 5.1 naast het beeld via die hmdi eruit kan en zo ja hoe dit moet? alvast bedankt!

Verwijderd

Hey! Ik heb de 2600 XT van Asus maar ik kan nergens die dongle vinden :S Volgens mij zat hij er ook niet bij toen ik hem kocht (of ik hem hem kwijt gemaakt).
Maar goed weet iemand waar ik dat ding kan vinden? Kan echt geen winkel vinden die hem verkoopt :S

Ik heb dus de versie zonder HDMI stekker. Maar ik kan hem echt nergens vinden :S
http://ati.amd.com/produc...600/partner_products.html

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2008 14:28 ]

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-02 08:58
Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 14:24:
Hey! Ik heb de 2600 XT van Asus maar ik kan nergens die dongle vinden :S Volgens mij zat hij er ook niet bij toen ik hem kocht (of ik hem hem kwijt gemaakt).
Maar goed weet iemand waar ik dat ding kan vinden? Kan echt geen winkel vinden die hem verkoopt :S

Ik heb dus de versie zonder HDMI stekker. Maar ik kan hem echt nergens vinden :S
http://ati.amd.com/produc...600/partner_products.html
http://www.allekabels.nl/...+Verloopstekker&x=43&y=13

moet je wel even de goede ertussenuit zoeken...

-

Pagina: 1