Aansluiten Home Cinema

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:55
Beste tweakers,

nog een paar maandjes en dan trek ik m'n huis in. Hierin komt een Media Center te staan met MCE2005. Ik heb de machine al compleet, maar ben me nu aan het orienteren op 5.1 speakers. Ik zie alleen even door de bomen het bos niet meer.
Het moederbord dat ik heb is een Asus N4L-VM DH. Deze heeft optisch en coaxiale S/PDIF-out. Daarnaast beschikt hij ook nog over een 6-tal 3.5inch (minijack) aansluitingen.

Het probleem is dat ik het niet helemaal meer snap. Ik zal hieronder duidelijk proberen te formuleren hoe ik denk dat ik nu mn speakers aan kan gaan sluiten. Ik zou graag van jullie horen of dit klopt en eventueel advies willen vragen.

Optie 1
Ik koop bijvoorbeeld een Logitech G51 en sluit deze aan op mn 6-tal minijacks op het moederbord. Door de geinstallerde codecs kan ik dan Dolby Digital etc. decoderen en wordt het geluid over mn speakers weergegeven. Dit vergt echter wel wat meer CPU.

Optie 2
Ik koop een Logitech Z5500 Digital en sluit deze aan via S/PDIF. Het meegeleverde controlecentrum decodeert dan voor mij het geluid. Dit spaart me dus weer wat CPU.
(Ik neem echter aan dat ik deze eventueel ook direct op m´n mobo aan kan sluiten via de minijacks)

Optie 3
Ik koop een losse versterker, bijvoorbeeld deze met bijvoorbeeld deze speakers of ieder ander gewenst setje. De speakers sluit ik op de versterker aan en de versterker sluit ook weer op m´n PC aan via S-PDIF. De versterker decodeert dan weer voor me.

Om het nog wat lastiger te maken heb ik eventueel ook nog de beschikking over een Creative Audigy 2 Value geluidskaart.

Alvast bedankt!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Iedereen hier zal zeggen dat optie 3 de beste is, en dat is ook zo :P .

En als het mogelijk is, probeer dan wat extra budget vrij te maken voor een kwalitatief betere set. Meer in de Marantz, Harman/Kardon of Denon richting in combinatie met een leuk setje speakers( KEF bijvoorbeeld.)

Alhoewel die Sony versterker er wel heel :9~ uitziet. Alleen dan zou ik nog wel een betere set speakers erbij nemen dan die je aangaf zelf.

[ Voor 20% gewijzigd door heracles op 15-10-2007 22:59 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Een losse versterker met losse speakers en een sub is gewoon een heel stuk duurder, terwijl je met bijvoorbeeld zo'n logitech set al een heel eind komt voor een stuk minder geld. Nu is een prijs/kwaliteit verhouding moeilijk uit te drukken met dit soort dingen, het is ook maar net wat je zelf wilt. Maar vergis je niet dat je best veel moet investeren in losse componenten om voor het basic film werk een grote stap vooruit te gaan t.o.v. zo'n logitech setje.

Heb je een budget van 200 euro haal dan een logitech set. Heb je 500-1000 euro te besteden dan beginnen mijn inziens losse onderdelen pas interessant te worden. Gewoon de budget receivers, degelijke speakers (links, center, rechts), kleinste model uit de reeks voor de rears, en probeer ergens een tweedehands lekkere subwoofer te scoren.

En zolang je geen spellen gaat spelen sluit het dan gewoon via spdif aan. Beide kan ook.

Mijn Home Cinema in aanbouw