Geheugenprobleem met Asus A8N-VM

Pagina: 1
Acties:

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Voor het gemak eerst even het systeem waar het om gaat:

Mobo: Asus A8N-VM (S939)
CPU: S939 AMD 64 X2 4200+
Geheugen: 2x512MB PC3200 DDR1 Twinmos
GPU: XFX 7600GT XXX (PCI-E)
Voeding: Coolermaster ExtremePower 430Watt
Geluid: Sweex 6.1 kaartje (rommel, ik weet het :+ )
En nog twee HD's, dvd-fikker en andere randapparatuur.

Het probleem: Onlangs besloten om van 2x512MB geheugen naar 4x512 te gaan, dus een setje van 2x512 gekocht. Ook Twinmos. Dit in de 3e+4e geheugenbanken gedaan, en booten: vastlopers zodra-ie naar windows ging. Natuurlijk gelijk memtest draaien en die zat na vijf minuten al op enkele honderdduizenden fouten.. ouch. Vervolgens alle reepjes eruit en ze één voor één met memtest getest (ook de twee nieuwe): nul fouten. Daarna een veelvoud aan combinaties geprobeerd maar het mocht niet baten.

Probleem: Zodra ik in de derde of vierde geheugenbank (zowel bij OR als bij AND) een reepje geheugen doe, kan ik niet normaal in Windows zitten zonder reboots en geeft memtest pakweg één miljoen fouten per 20 minuten testen aan. Waarbij gezegd moet worden dat de fouten ook heel systematisch worden opgemerkt met constant dezelfde intervals etc. NB: De volledige 2GB wordt wél herkent overigens, dus de derde en vierde geheugenbanken zijn wel enigzins operationeel.

Wat heb ik al gedaan: Dat valt al vooral hier boven te lezen: geheugen getest op meerdere manieren en allerlei combinaties geprobeerd. Ook geconstateerd dat het geheugen zelf intact is. Bios geflashed naar de nieuwste versie, wat geen oplossing gaf (overigens werkt dual channel nu wél :+ ).

Vraag: Zijn er nog dingen die ik kan proberen? Is dit enigzins op te lossen of zijn de laatste twee geheugenbanken gewoon dood (let wel: het geheugen erin wordt dus wel herkend door de pc)? En als die kapot zijn: is een RMA van het moederbord de enige oplossing?

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:40

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als je niet kan werken met de geheugenreepjes in de sloten, en wel kan werken met het geheugen in de andere sloten, dan is hoogstwaarschijnlijk het slot kapot (in dit geval sloten). Wat je kan doen is ander geheugen proberen, maar ik denk dat het een geval voor RMA is.

Wauw, een sig!

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Klopt, was ik dus ook al bang voor maar de geheugenbankjes werken wél in dusdanige mate dat 't geheugen erin gewoon wordt herkend, dus helemaal dood zijn ze blijkbaar niet. :X

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem met mijn A8N-SLI
Ik heb 2 nieuwe geheugenmodules. Die plaats ik in bank 3 & 4.
In de BIOS staat aangegeven dat er 4 gig geheugen is (4x 512MB in DDR), dus het wordt iig herkend.
Windows geeft dan aan dat er een SYSTEM bestand kapot of weg is en dat dat middels de originele cd gerepareerd moet worden. Bij de repair kan ik niet zoveel.
Als je hier niet op reageert reboot windows continu op verschillende momenten in het opstarten.
Zijn er nog mensen met een oplossing?

2 nieuwe modules eruit en hij start weer gewoon op. Geeft daarna aan dat er een ernstige fout is geweest.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ten eerste, 4x512MB is 2GB totaal. ;)
Heb je soms timings en snelheden geforceerd op 1T en/of 400MHz (zie ook: RAM FAQ: Compatibiliteit)? Geheugen op de hoogste timings verder getest met Memtest86+?

[ Voor 24% gewijzigd door _the_crow_ op 15-11-2007 15:06 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.