Effect indeling pc op airflow

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:25
Hallo,

Ik ben plannen aan het maken om een nieuwe kast te maken voor me pc. Ik ga de kast maken van MDF en alle bevestigingspunten voor het moederbord etc. komen uit een oude kast.

Nu wil ik gaan overclocken. Oftewel ik heb een goede airflow nodig. Ik gebruik geen waterkoeling (voorlopig), maar gewone luchtkoeling (Zalman koeler op CPU en Zalman koeler op de VGA). Er komen ramen aan beide kanten van de pc die ik kan openen via een scharnier en e.v.t komt er nog een raampje aan de voorkant. Ik wil aan 1 kant ervan 4 grote ventilators plaatsen die ik kan regelen via de voorkant (fancontroller).

Nu is mijn vraag, wat is de beste indeling van de kast m.b.t. de hardware?

Mijn idee is om de harde schijven en dvd-speler/brander in een soort van 'module' apart van het moederbord te plaatsen. Dit wil ik doen door het af te scheiden met een simpel stuk MDF en hier gaten in te maken voor de kabels. Vervolgens moet deze 'module' eigen ventilator(s) hebben voor inzuiging van koele lucht en ventilator(s) voor afvoeren van warme lucht.

De plek van de voeding ben ik nog niet uit, aangezien deze ook warmte (en geluid) produceert(o`rly?). De voeding wil ik ook een eigen 'module' geven met hetzelfde idee voor de koeling als bij de harde schijven.

Al met al een leuk idee, maar heeft het ook echt nut of is het gewoon een sprookje?

Dit is maar een idee waar ik op kwam (vast al 500x uitgevoerd in casemods maar nooit gevonden 8)7 ) maar ik vind het alsnog leuk bedacht :P :D

Ik wacht op jullie reacties!

Thomas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zoals je het nu schetst zou ik de airflow niet van voor naar achter maken maar van links naar rechts. Aan de linkerkant bijv. een intake en aan de rechterkant een out. Beetje dit idee:
code:
1
2
3
x   |---|
--> |   | -->
    |---|

Van de voorkant van de kast gezien. Alleen dan zou je het mobo horizontaal moeten plaatsten maar dat maakt de kast weer wat breder. Het beste zou een combinatie zijn. Maar ik denk dat het verder hooguit 3 graden oid uit maakt. Als je gewoon een goede airflow die in balans is maakt, dan moet je toch een heel eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
Dankje voor je reactie!

Dat is een goed idee ja, alleen ik ga liever niet het moederbord horizontaal leggen. Ik vind het niet mooi en het is niet erg praktisch.

Wat vind je van het idee in 1e post over soort 'modules' te maken? Zal dit echt helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat heb ik geprobeerd te schetsen in die post van mij. Dat je dus idd. in dat soort blokjes je HD's stopt en ander gedoe en dan een fan in beide wanden. Die fans zitten dan dus als je van voren kijkt, in de zijpanelen van de kast. Als het nog niet duidelijk is maak ik wel ff snel een 3d modelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
Haha ik snap je, ik ben nu zelf bezig een 3d schets te maken met SketchUp van het totale plan :D

Heb je nog meer tips m.b.t waar het plaatsen van de fans voor een goede airflow? Of gewoon het principe van ene kant aanzuigen andere kant wegblazen aanhouden?

Waar zal ik de voeding plaatsen?

[ Voor 6% gewijzigd door replica17 op 14-10-2007 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:07

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Ik dacht eraan het zo te doen en de voeding zo te plaatsen dat die zijn warme lucht direct naar buiten blaast.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-U7HQBRT8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 10:03
ja wat Zygivt typt lijkt mij ook de meest logische en beste oplossing voor je airflow...hoewel je miss ook onderaan bij je videokaart een fan kan doen voor de afvoer (aan de achterkant van je case dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Wat wil je nou precies weten? Er staat veel info over airflow in de FAQ's van TCA en CM. Vooral in de faq van TCA staat een heel hoofdstuk gewijd aan airflow.

Had je deze al gelezen? Zo ja, wat is je vraag dan precies?

zo niet: foei! :P

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
Empie schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 19:52:
Wat wil je nou precies weten? Er staat veel info over airflow in de FAQ's van TCA en CM. Vooral in de faq van TCA staat een heel hoofdstuk gewijd aan airflow.

Had je deze al gelezen? Zo ja, wat is je vraag dan precies?

zo niet: foei! :P
Wijsneus, ja ik heb ze gelezen en ja ik vraag het alsnog.

@Zygivt
Dankje ik teken nu zelf mijn idee uit! :D
Pagina: 1